
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych, zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
7 lipca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 7 lipca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W roku 2023 prowadził Pan działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych, zgodnie ze skalą podatkową. Począwszy od stycznia 2024 r. zamierzał Pan rozliczać przychody z działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Pierwszy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w 2024 roku uzyskał Pan w styczniu 2024 r. – faktura za usługi wykonane w styczniu, zapłacono 9 lutego 2024 r.
W dniu 17 lutego 2024 r. dokonał Pan przelewu zaliczki na podatek dochodowy za styczeń 2024 r. w kwocie (…) zł, co stanowiło dokładnie 12% osiągniętego przychodu — zgodnie ze stawką właściwą dla ryczałtu. Tytuł przelewu zawierał oznaczenie „PIT-5”, bez dodatkowych adnotacji „ryczałt” lub „PIT-28”. Nie zawierał innych opisów. Błąd ten miał charakter techniczny i nie odzwierciedlał rzeczywistej intencji. Nie złożył Pan formalnego zawiadomienia do Naczelnika Urzędu Skarbowego o wyborze ryczałtu ani nie dokonał Pan aktualizacji wpisu w CEIDG w tym zakresie. Od stycznia 2024 r. obliczał i opłacał Pan zaliczki według stawki 12%, bez kosztów uzyskania, prowadził Pan ewidencję przychodów właściwą dla ryczałtu, nie korzystał Pan z ulg dostępnych przy opodatkowaniu według skali, opłacał Pan składki ZUS wyliczane na podstawie przychodów ryczałtowych, nie podejmował Pan żadnych działań właściwych dla skali podatkowej. Do dnia złożenia wniosku nie złożył Pan jeszcze zeznania rocznego za 2024 rok.
Pytanie
Czy w świetle opisanego stanu faktycznego, obejmującego dokonanie przelewu zaliczki na podatek dochodowy w dniu 17 lutego 2024 r. w kwocie odpowiadającej 12% osiągniętego przychodu, a także konsekwentne stosowanie tej stawki w kolejnych miesiącach oraz brak jakichkolwiek działań charakterystycznych dla opodatkowania według skali podatkowej, można — na gruncie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej — uznać, że doszło do dorozumianego i skutecznego zawiadomienia o wyborze formy opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za 2024 rok, zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o PIT w związku z art. 9 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, w świetle praktyki interpretacyjnej oraz kierunku wykładni prezentowanego m.in. w uchwale NSA z dnia 24 maja 2021 r., sygn. I FPS 1/21 oraz wyroku NSA z dnia 22 lutego 2024 r., sygn. II FSK 710/21?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie – opisany stan faktyczny uprawnia do uznania, że doszło do dorozumianego i skutecznego zawiadomienia o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na 2024 rok, pomimo braku formalnego zgłoszenia tej formy opodatkowania w CEIDG lub bezpośrednio do naczelnika urzędu skarbowego. Przelew dokonany 17 lutego 2024 r. w wysokości odpowiadającej 12% uzyskanego przychodu oraz brak jakichkolwiek działań właściwych dla opodatkowania według skali wskazują jednoznacznie na wolę zastosowania ryczałtu.
Fakt, że tytuł przelewu zawierał określenie „PIT-5” bez doprecyzowania, należy traktować jako błąd techniczny, bez wpływu na ocenę intencji podatnika.
Stanowisko to znajduje poparcie w aktualnym orzecznictwie, w szczególności: wyroku NSA z 22 lutego 2024 r., II FSK 710/21, w którym sąd zaakceptował skuteczność wyboru formy opodatkowania wynikającą z działań faktycznych podatnika, uchwale NSA z 24 maja 2021 r., I FPS 1/21, zgodnie z którą przy ocenie skutków czynności należy kierować się ich rzeczywistym celem i znaczeniem, nie zaś wyłącznie wymogami formalnymi.
W kontekście tych argumentów uważa Pan, że spełnione zostały warunki do przyjęcia skutecznego zawiadomienia o wyborze opodatkowania ryczałtem, o którym mowa w art. 9a ust. 1 ustawy o PIT w związku z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Wnosi Pan o potwierdzenie tego stanowiska w drodze interpretacji indywidualnej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 846):
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 9 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.
Natomiast w myśl art. 9 ust. 1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.
Jak stanowi art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Z tych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze.
Jeśli natomiast zamiarem podatnika jest wybór zryczałtowanej formy opodatkowania, to podatnik powinien we wskazanym przez ustawodawcę terminie złożyć stosowne oświadczenie, na piśmie, o wyborze tej formy opodatkowania.
Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest warunkiem koniecznym do wyboru zryczałtowej formy opodatkowania.
Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego na piśmie oświadczenia o wyborze z tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.
Zaznaczam jednak, że zarówno przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia ani innych wymogów co do jego formy. Z oświadczenia tego ma natomiast jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik.
Jednocześnie, w przypadku gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki na zryczałtowany podatek dochodowy w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie oświadczenia.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w roku 2023 Pana formą opodatkowania dla źródła przychodów – działalność gospodarcza były zasady ogólne. Począwszy od stycznia 2024 r. zamierzał Pan rozliczać przychody z działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Pierwszy przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w 2024 roku uzyskał Pan w styczniu 2024 r. W dniu 17 lutego 2024 r. dokonał Pan przelewu zaliczki na podatek dochodowy za styczeń 2024 r. Tytuł przelewu zawierał oznaczenie „PIT-5”, bez dodatkowych adnotacji „ryczałt” lub „PIT-28”. Przelew ten nie zawierał innych opisów. Nie złożył Pan formalnego zawiadomienia do Naczelnika Urzędu Skarbowego o wyborze ryczałtu ani nie dokonał Pan aktualizacji wpisu w CEiDG w tym zakresie.
Skoro zatem pierwszy przychód w roku podatkowym 2024 otrzymał Pan w styczniu 2024 r., to oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych lub dokonanie wpłaty pierwszej zaliczki i wskazanie w tytule przelewu, że płatność dotyczy ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, powinna nastąpić w terminie do 20 lutego 2024 r. Dokonał Pan pierwszej wpłaty zaliczki 17 lutego 2024 r., jednak identyfikator, jaki został przez Pana wpisany w przelewie na rachunek bankowy urzędu skarbowego przy tej wpłacie, to PIT-5, który to skrót oznacza podatek dochodowy na zasadach ogólnych.
Tym samym nie złożył Pan skutecznie oświadczenia o wyborze formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W konsekwencji, uzyskiwane przez Pana przychody w 2024 r. nie mogły być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Podsumowanie: dokonanie przez Pana przelewu zaliczki na podatek dochodowy 17 lutego 2024 r., w tytule którego wpisał Pan identyfikator „PIT-5” oznacza, że nie doszło do skutecznego zawiadomienia o wyborze formy opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za 2024 rok zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z art. 9 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
