Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDST2-1.4011.304.2025.3.KB

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 12 sierpnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.304.2025.3.KB

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz w zakresie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 8 i 30 lipca 2025 r. (daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 2 sierpnia 2022 r. pod firmą X, zarejestrowaną w CEIDG pod numerem NIP: (...) i numerem REGON: (...). Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm. – dalej: ustawa o PIT), a wybrana forma opodatkowania to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawca w ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej świadczył następujące usługi na rzecz swoich Kontrahentów:

-monitorowanie środowiska IT i rozwiązywanie problemów:

·systematyczne monitorowanie systemów informatycznych oraz infrastruktury IT przy użyciu dedykowanych narzędzi, co umożliwia szybkie wykrywanie błędów i incydentów;

·w przypadku wykrycia nieprawidłowości, podejmowanie działań naprawczych poprzez implementację ustalonych poprawek technicznych, mających na celu przywrócenie prawidłowego działania systemów;

·analiza techniczna przyczyny zgłaszanych incydentów oraz wdrażanie rozwiązań optymalizujących działanie systemów IT;

·po każdej interwencji sporządzanie szczegółowych raportów incydentów, dokumentowanie przyczyn, przebiegu działań naprawczych oraz wniosków, co wspiera ciągłe doskonalenie środowiska IT i zapobieganie podobnym problemom w przyszłości;

-automatyzację zadań wsparcia IT:

·identyfikowanie powtarzalnych zadań technicznych w obszarze wsparcia systemów informatycznych, których automatyzacja umożliwia zmniejszenie ryzyka błędów oraz zwiększenie efektywności operacyjnej;

·projektowanie, tworzenie i wdrażanie narzędzi automatyzujących rutynowe czynności, takie jak zbieranie logów, monitorowanie wydajności systemów oraz generowanie raportów incydentów;

·przeprowadzanie testów wdrożonych rozwiązań automatyzacyjnych i wprowadzanie niezbędnych modyfikacji, aby zapewnić ciągłe usprawnianie procesów IT oraz ich niezawodność;

-wsparcie techniczne i analitykę biznesową na platformie (...):

·weryfikacja poprawności operacji: monitorowanie (...) w systemie, sprawdzanie czy (...);

·definiowanie oczekiwań systemowych: pełnie roli (...) i wyjaśnianie deweloperom (często bez doświadczenia (...)) wymagania użytkowników systemu, określanie jakie (...);

·wsparcie przy wdrażaniu zmian: uczestniczenie w procesie wdrażania nowych funkcjonalności, dbając o to, aby wprowadzone zmiany spełniały oczekiwania operacyjne front office i minimalizowały ryzyko błędów w przetwarzaniu operacji;

·raportowanie i optymalizacja: sporządzanie raportów technicznych dokumentujących zaobserwowane nieprawidłowości oraz wyniki interwencji, co umożliwia ciągłą optymalizację procesów IT i utrzymanie wysokiej jakości systemu;

-rozwiązywanie incydentów i eskalację problemów IT:

·przyjmowanie zgłoszeń incydentów pochodzących od użytkowników oraz z systemu monitoringu, wdrażanie bezpośrednich poprawek technicznych, aby przywrócić prawidłowe działanie systemów;

·w sytuacjach wymagających bardziej specjalistycznych rozwiązań, wdrażanie poprawek przygotowanych przez innych specjalistów, a zgłoszenia rejestrowane są w dedykowanym systemie do dokumentacji incydentów, co umożliwia dalsze śledzenie i analizę przez kierownictwo;

·po zakończeniu interwencji sporządzanie analizy przyczyn incydentów, co umożliwia wdrożenie działań zapobiegawczych oraz usprawnień systemowych;

-aktualizację dokumentacji technicznej i zarządzanie wiedzą IT:

·prowadzenie i regularna aktualizacja wewnętrzna dokumentacji (Wiki), dotycząca obsługi incydentów, procedur testowania oraz konfiguracji systemów informatycznych, co wspiera ciągłe doskonalenie środowiska IT;

·klasyfikowanie znanych problemów i proponowanie potencjalnych usprawnień, umożliwiających szybką identyfikację obszarów wymagających optymalizacji;

·dokumentowanie wniosków z przeprowadzonych analiz incydentów oraz wdrażanych rozwiązań, co stanowi podstawę do dalszych działań usprawniających wsparcie IT.

Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wydaną dnia (...) 2025 r. w Łodzi, sygn.: (...), powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Wnioskodawca jako formę opodatkowania wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a osiągnięty przychód chciałby opodatkować 8,5% stawką ryczałtu, w 2023 r. W tym celu złożył naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Uzupełnienie wniosku

Wnioskodawca wskazał, że wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy 2023 r. Prowadził ewidencję przychodów, w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

W wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca uzyskał przychody z tej działalności prowadzanej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Wnioskodawca szczegółowo opisał, jakie dokładnie czynności/zadania wykonuje w ramach świadczonych usług, które wskazał w opisie sprawy, a które polegają m.in. na:

a)podejmowaniu działań naprawczych poprzez implementację ustalonych poprawek technicznych:

·otrzymuje alert w (...) lub od użytkownika;

·identyfikuje, czy problem wynika z usterki technicznej (np. awaria serwera, błąd aplikacji), czy z błędnie (...);

·informuje użytkowników (...) o wystąpieniu problemu;

·analizuje obciążenie w (...) lub konsoli serwera;

·informuje właściwy oddział, odpowiedni zespół IT lub ekspertów (...), którzy przygotowują rozwiązanie;

·wdraża rozwiązanie zgodnie z procedurą zmian (Change Management);

b)projektowaniu, tworzeniu i wdrażaniu narzędzi automatyzujących rutynowe czynności:

·otrzymuje alert w (...) lub od użytkownika;

·identyfikuje, czy problem wynika z usterki technicznej (np. awaria serwera, błąd aplikacji), czy z błędnie zaksięgowanej transakcji finansowej;

·informuje użytkowników (...) o wystąpieniu problemu;

·analizuje obciążenie w (...) lub konsoli serwera;

·informuje właściwy oddział, odpowiedni zespół IT lub ekspertów (...), którzy przygotowują rozwiązanie;

·wdraża rozwiązanie zgodnie z procedurą zmian (Change Management);

c)pełnieniu roli analityka biznesowego:

·zbiera potrzeby ludzi z działów (...) i zarządzających (...);

·przekłada je na jasne wymagania techniczne, zrozumiałe dla programistów;

·ponieważ codziennie rozmawia z (...), to właśnie do Wnioskodawcy zespół IT zwraca się, gdy chce upewnić się, jak dana zmiana ma działać z perspektywy użytkowników;

d)wdrażaniu bezpośrednich poprawek technicznych:

·w nagłych przypadkach (krytyczny alert) Wnioskodawca wprowadza zmiany konfiguracyjne lub restartuję usługę wskazaną w procedurze;

·na przykład: (...);

·monitoruje skutki w (...) i w wewnętrznej aplikacji, która (...);

·efektem dla usługobiorcy jest produkt, który działa i pokazuje poprawną informację;

e)wdrażaniu poprawek przygotowanych przez innych specjalistów:

·otrzymuje gotową paczkę aktualizacyjną wraz z opisem zmian;

·ustala termin okna serwisowego i informuje użytkowników;

·uruchamia paczkę zgodnie z instrukcją, bez modyfikacji jej zawartości;

·po wdrożeniu Wnioskodawca sprawdza w (...), czy usługa działa stabilnie i nie pojawiły się nowe alerty;

·dodatkowo kontroluje w wewnętrznej aplikacji, która pokazuje wyniki finansowe i poziom ryzyka portfela, czy dzienne dane są poprawne i spójne z oczekiwaniami;

·wynik wdrożenia Wnioskodawca dokumentuje w dzienniku zmian i przekazuje zespołowi biznesowemu.

Wnioskodawca wskazał, jakich konkretnie: „systemów informatycznych”, „infrastruktury IT”, „dokumentacji technicznej”, „raportów”, „środowiska IT”, „nowych funkcjonalności”, dotyczą świadczone przez Wnioskodawcę usługi.

Systemy informatyczne:

·(...)

Infrastruktura IT:

·(...)

Dokumentacja techniczna:

·instrukcje rozwiązywania incydentów i typowych błędów w systemach (np. (...));

·dokumentacja używania i rozwiązywania problemów w (...) (np. (...));

·wymagania funkcjonalne dla automatyzacji procesów i eliminacji ręcznych kroków.

Raporty:

·raporty z incydentów (post-mortem) i analiza przyczyn problemów produkcyjnych;

·raporty (...) oraz inne raporty (...) generowane w (...) i (...) na potrzeby użytkowników ((...));

·rejestry zmian konfiguracyjnych.

Środowiska IT:

·(...)

Nowe funkcjonalności:

·udział w automatyzacji procesów (np. (...));

·wdrażanie nowych wersji aplikacji ((...));

·integracje monitoringu z (...).

(...) to gotowe, licencjonowane oprogramowanie, które (...):

·(...)

Wnioskodawca wskazał, że w roku, którego dotyczy wniosek, tj. 2023 r. nie uzyskiwał innych dochodów podlegających opodatkowaniu, niż te, które opisał we wniosku oraz nie uzyskiwał przychodów na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychodów z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę pozarolniczej działalności gospodarczej.

Pytanie

Czy przychód z działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, opisanej we wniosku, będzie kwalifikował się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j.: Dz. U. 2021 poz. 1993 z późn. zm., dalej: ustawa o ryczałcie), a więc w stawce 8,5%?

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał również, że wnosi o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jak również ustalenia właściwej dla tej działalności stawki podatku.

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o PIT osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Tę formę opodatkowania mogą również stosować osoby nieprowadzące działalności gospodarczej w przypadku, w którym osiągają one przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 1 ust. 2 ustawy o ryczałcie).

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z powołanych przepisów wynika, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (określone w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT).

Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wynika, że, użyte przez ustawodawcę określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj.: jeśli podatnik nie uzyskuje przychodów z prowadzenia apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii).

Ponadto podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

-samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;

-w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;

-samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto podatnik nie może opłacać podatku w formie karty podatkowej w momencie zmiany formy opodatkowania na ryczałt.

W przypadku Wnioskodawcy nie zachodzą wspomniane negatywne przesłanki. Podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie).

Wnioskodawca nie osiągnął przychodów w wysokości wyższej niż 2 000 000 euro w roku poprzedzającym rok podatkowy, od którego zamierzał zastosować formę zryczałtowanego podatku dochodowego. ,

W kwestii właściwej stawki podatku należy wspomnieć, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest wyjątkowym podatkiem dla osób fizycznych, który jako jedyny umożliwia stosowania wielu stawek podatku jednocześnie.

Ustawodawca przewidział następujące stawki ryczałtu: 17%; 15%; 10%; 8,5%/12,5%; 8,5%; 5,5%; 3% oraz 2%. Stosowanie poszczególnych stawek zależy od wykonywanych przez podatnika usług. Dodatkowo Nowy Ład przewiduje pojawienie się stawek 12% oraz 14%.

Stawka podatku dla konkretnej usługi uzależniona jest od właściwego dla niej kodu PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług). Niestety klasyfikacja ze względu na swój ograniczony charakter nie odnosi się wprost do wszystkich usług. Wnioskodawca w ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej świadczył następujące usługi na rzecz swoich Kontrahentów:

-monitorowanie środowiska IT i rozwiązywanie problemów: systematyczne monitorowanie systemów informatycznych oraz infrastruktury IT przy użyciu dedykowanych narzędzi, co umożliwia szybkie wykrywanie błędów i incydentów; w przypadku wykrycia nieprawidłowości, podejmowanie działań naprawczych poprzez implementację ustalonych poprawek technicznych, mających na celu przywrócenie prawidłowego działania systemów; analizę techniczną przyczyny zgłaszanych incydentów oraz wdrażanie rozwiązań optymalizujących działanie systemów IT; po każdej interwencji sporządzanie szczegółowych raportów incydentów, dokumentowanie przyczyn, przebiegu działań naprawczych oraz wniosków, co wspiera ciągłe doskonalenie środowiska IT i zapobieganie podobnym problemom w przyszłości;

-automatyzację zadań wsparcia IT: identyfikowanie powtarzalnych zadań technicznych w obszarze wsparcia systemów informatycznych, których automatyzacja umożliwia zmniejszenie ryzyka błędów oraz zwiększenie efektywności operacyjnej; projektowanie, tworzenie i wdrażanie narzędzi automatyzujących rutynowe czynności, takie jak zbieranie logów, monitorowanie wydajności systemów oraz generowanie raportów incydentów; przeprowadzanie testów wdrożonych rozwiązań automatyzacyjnych i wprowadzanie niezbędnych modyfikacji, aby zapewnić ciągłe usprawnianie procesów IT oraz ich niezawodność;

-wsparcie techniczne i analitykę biznesową na platformie (...): weryfikację poprawności (...): monitorowanie (...), sprawdzanie (...), w przypadku wykrycia niezgodności, natychmiastowe wymuszanie korekty, aby zapewnić prawidłowe (...); definiowanie oczekiwań systemowych: pełnie roli (...) i wyjaśnianie deweloperom (często bez doświadczenia (...)) wymagania użytkowników systemu, określanie jakie (...); raportowanie i optymalizację: sporządzanie raportów technicznych dokumentujących zaobserwowane nieprawidłowości oraz wyniki interwencji, co umożliwia ciągłą optymalizację procesów IT i utrzymanie wysokiej jakości systemu;

-rozwiązywanie incydentów i eskalację problemów IT: przyjmowanie zgłoszeń incydentów pochodzących od użytkowników oraz z systemu monitoringu, wdrażanie bezpośrednich poprawek technicznych, aby przywrócić prawidłowe działanie systemów; w sytuacjach wymagających bardziej specjalistycznych rozwiązań, wdrażanie poprawek przygotowanych przez innych specjalistów, a zgłoszenia rejestrowane są w dedykowanym systemie do dokumentacji incydentów, co umożliwia dalsze śledzenie i analizę przez kierownictwo; po zakończeniu interwencji sporządzanie analizy przyczyn incydentów, co umożliwia wdrożenie działań zapobiegawczych oraz usprawnień systemowych;

-aktualizację dokumentacji technicznej i zarządzanie wiedzą IT: prowadzenie i regularną aktualizację wewnętrzną dokumentacji (Wiki) dotyczącą obsługi incydentów, procedur testowania oraz konfiguracji systemów informatycznych, co wspiera ciągłe doskonalenie środowiska IT; klasyfikowanie znanych problemów i proponowanie potencjalnych usprawnień, umożliwiając szybką identyfikację obszarów wymagających optymalizacji; dokumentowanie wniosków z przeprowadzonych analiz incydentów oraz wdrażanych rozwiązań, co stanowi podstawę do dalszych działań usprawniających wsparcie IT.

Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wydaną dnia (...) 2025 r. w Łodzi, sygn.: (...), powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie wprost odnosi się do powołanego symbolu PKWiU. Oznacza to, że w przypadku Wnioskodawcy możliwy jest wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a przedmiotowa działalność powinna zostać zakwalifikowana jako przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1–4 oraz 6–8, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, podlegająca opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.

Przy symbolach PKWiU 62.02 ustawodawca umieścił znak „ex”. Stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Z uwagi na fakt, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie mieszczą się w zawężonym grupowaniu, właściwą dla tego zakresu działalności stawką będzie 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zauważyć należy, że wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod pojęciem usług rozumie:

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.

Stawki ryczałtu zostały określone w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy wynika, że od 2 sierpnia 2022 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Jako formę opodatkowania w 2023 r. wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. W tym celu złożył Pan naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W roku poprzedzającym uzyskał Pan przychody z działalności prowadzanej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi obejmujące: monitorowanie środowiska IT i rozwiązywanie problemów, automatyzację zadań wsparcia IT, wsparcie techniczne i analitykę biznesową na platformie Orchestrade, rozwiązywanie incydentów i eskalację problemów IT oraz aktualizację dokumentacji technicznej i zarządzanie wiedzą IT, które Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi w piśmie z 4 kwietnia 2025 r., sygn.: LDZ-OKN.4221.1369.2025.KU.1 sklasyfikował w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Analiza przedstawionych przez Pana okoliczności sprawy, prowadzi do wniosku, że w 2023 r. spełniał Pan warunki do opodatkowania uzyskiwanych przychodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jednocześnie, jeśli faktycznie uzyskał Pan przychody z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, które – jak wynika z okoliczności przedstawionych we wniosku – nie stanowią usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania oraz sprzętu komputerowego, ani usług związanych z programowaniem i oprogramowaniem, to zastosowanie ma stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Niemniej jednak zastrzec należy, że ww. stawka znajdzie zastosowanie, wyłącznie w sytuacji, jeżeli w ramach opisanych ww. usług faktycznie nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), dla których ustawodawca przewidział stawkę ryczałtu w wysokości 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b powołanej ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zaklasyfikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego grupowania PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.