Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDSL1-1.4011.370.2025.2.MW

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 29 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.370.2025.2.MW

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 czerwca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 8 czerwca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie pismem z 26 czerwca 2025 r. (wpływ do Krajowej Informacji Skarbowej 1 lipca 2025 r. – wpływ do Urzędu Skarbowego (…) 26 czerwca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Działając w imieniu własnym, jako osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą, niniejszym wnosi Pan o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania ryczałtem przychodów ze świadczonych przez Pana usług. W szczególności zwraca się Pan o potwierdzenie prawa do stosowania 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w odniesieniu do opisanej poniżej działalności usługowej.

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Jako formę opodatkowania wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Przeważającym kodem PKD Pana działalności jest 70.20.Z, a dodatkowym 62.90.Z (działalność związana m.in. z usługami w branży IT). Działalność gospodarczą rozpoczął Pan 13 czerwca 2022 r., a usługi, które obecnie Pan świadczy dla swojego kontrahenta i których dotyczy złożony wniosek, wykonuje od 15 lipca 2024 r.

W związku z wątpliwościami co do prawidłowej klasyfikacji Pana działalności, po wejściu w życie nowelizacji klasyfikacji PKD, dokonał Pan zmiany przeważającego kodu PKD na 62.90.Z. Następnie, po skonsultowaniu się z doradcą finansowym i dokonaniu pogłębionej analizy zakresu świadczonych przez Pana usług, ponownie zmienił Pan przeważający kod PKD na 70.20.Z. Zmiany te nie miały na celu osiągnięcia żadnych preferencji podatkowych, lecz były podyktowane potrzebą właściwego i zgodnego z rzeczywistością przyporządkowania Pana działalności do odpowiedniego kodu klasyfikacji.

Od czasu rozpoczęcia działalności świadczył Pan usługi zarówno szkoleniowe jak i zarządzania projektami dla innych kontrahentów, nie są one jednak przedmiotem tego zgłoszenia. Pana działalność w chwili obecnej polega na świadczeniu usług Project Managera na rzecz spółki z branży IT, na podstawie umowy zawartej w dniu 18 września 2024 r. Zgodnie z tą umową zakres Pana obowiązków obejmuje m.in.:

-Zarządzanie projektami wytwarzania oprogramowania dla klientów firmy;

-Koordynacja zespołu projektowego składającego się z programistów i testerów;

-Znajomość zakresu umowy i zamówienia zawartych między firmą a klientami i dokładanie wszelkich starań żeby projekt był realizowany zgodnie z oczekiwaniami klienta;

-Monitorowanie zakresu, harmonogramu, budżetu i jakości projektów;

-Odpowiedzialność za raportowanie postępu projektów zespołowi zarządzającemu po stronie firmy i po stronie klienta;

-Rozwijanie wiedzy w zakresie zarządzania projektami i cyklu życia oprogramowania;

-Proponowanie klientom i zespołom projektowym procesów i narzędzi zwinnego zarządzania projektami odpowiedniego dla realiów danego projektu, wdrażanie ich i edukowanie zespołu o tym jak ich przestrzegać;

-Wsparcie Analityków Biznesowych/Product Ownerów w identyfikacji i zdefiniowaniu wymagań projektu i jego zakresu;

-Współtworzenie i stałe ulepszanie poradnika zarządzania projektami, tworzenie szablonów i narzędzi wspierających efektywne zarządzanie projektami;

-Ciągłe optymalizowanie i szukanie usprawnień w pracy zespołu projektowego i procesów zespołu Project Managerów;

-Terminowe zgłaszanie problemów i ryzyk projektowych i proponowanie rozwiązań interesariuszom po stronie firmy i po stronie klienta;

-Współpracę z członkami działu Delivery i innymi działami, żeby zapewnić dostarczanie projektów z powodzeniem.

Jednocześnie wskazuje Pan, że nie świadczy usług o charakterze doradczym - nie przekazuje Pan klientowi porad ani rekomendacji biznesowych. Nie wykonuje Pan również innych usług niematerialnych, takich jak programowanie, usługi marketingowe, doradztwo personalne czy zarządzanie zasobami ludzkimi. W szczególności zakres Pana czynności nie obejmuje doradztwa związanego z zarządzaniem przedsiębiorstwem. Wszystkie powyższe czynności wykonuje Pan osobiście. Nie jest Pan przedstawicielem żadnego z zawodów wskazanych w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, tj. nie wykonuje Pan tzw. wolnego zawodu.

W odpowiedzi na złożony przez Pana wniosek do Głównego Urzędu Statystycznego dotyczący klasyfikacji prowadzonej działalności, Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (...) wydał w dniu 23 maja 2025 r. interpretację klasyfikacyjną (którą załączył Pan do złożonego wniosku), zgodnie z którą prowadzona przez Pana działalność mieści się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 - „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

W piśmie z 26 czerwca 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, doprecyzował Pan opis sprawy o następujące informacje:

1.Czy złożył Pan w terminie właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?

Odpowiedź: Tak, podczas zakładania działalności złożył Pan w terminie oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.).

2.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, w odniesieniu do Pana zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy?

Odpowiedź: Tak, w okresie którego dotyczy wniosek zachowane są warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy: w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskał Pan przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Nie prowadzi Pan działalności w formie spółki i nie korzysta z opodatkowania w formie karty podatkowej.

3.Czy w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Nie, w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

4.Czy prowadzi Pan ewidencję, która umożliwia Panu identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami?

Odpowiedź: Tak, od początku działalności prowadzi Pan ewidencję rozliczeń i wpisuje odpowiednie nazwy usług do danych przychodów wraz z powiązaną stawką ryczałtu.

Pytanie

Czy przychody, które Pan uzyskuje z tytułu opisanej działalności - polegającej na świadczeniu usług zarządzania projektami jako Project Manager w branży IT - mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana ocenie, przychody z tytułu świadczenia opisanych usług projektowego zarządzania podlegają opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym według stawki 8,5%. Pana usługi mieszczą się w zakresie zwykłej działalności usługowej, dla której ustawa przewiduje 8,5% ryczałt, a nie w zakresie usług doradczych czy wolnego zawodu, które objęte są wyższymi stawkami.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym (Dz.U. z 2024 r. poz. 776), stawka 8,5% ma zastosowanie do działalności usługowej, z wyłączeniem przypadków opisanych w pkt 1-4 i 6-8. Pana działalność nie wchodzi w zakres żadnego z tych wyłączeń. Nie wykonuje Pan wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy - nie jest Pan np. adwokatem, doradcą podatkowym ani tłumaczem przysięgłym. Ponadto Pana usługi nie mają charakteru doradztwa - nie świadczy Pan usług doradztwa w zakresie zarządzania (PKWiU 70.22.1), lecz faktyczne usługi zarządzania projektami (PKWiU 70.22.20.0), które nie zostały wskazane w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy jako podlegające stawce 15%.

Z punktu widzenia Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), czynności te mieszczą się w „Pozostałych usługach zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (zgodnie z PKWiU nr 70.22.20.0), co znajduje potwierdzenie na gruncie interpretacji klasyfikacyjnej z dnia 23 maja 2025 r. wydanej przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, o której wspomniał Pan we wcześniejszej części złożonego wniosku.

Zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego, grupowanie to obejmuje m.in.: koordynację i nadzór działań podejmowanych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta; zarządzanie różnymi aspektami projektu (budżetem, harmonogramem, zamówieniami, kontrolą kosztów i jakości); koordynację prac podwykonawców; prowadzenie biura projektu itp. Należy podkreślić, że usługi zarządzania projektami nie są tożsame z usługami doradztwa w zakresie zarządzania, a różnica ta pociąga za sobą bezpośrednie konsekwencje podatkowe.

W orzecznictwie organów podatkowych ugruntował się pogląd, że 15% stawka ryczałtu dotyczy jedynie usług doradczych (PKWiU 70.22.1), natomiast usługi polegające na praktycznym zarządzaniu projektami należy traktować jako pozostałe usługi objęte stawką 8,5%. Innymi słowy, pozostałe usługi działu 70 PKWiU - w tym zarządzanie projektami (PKWiU 70.22.20.0) - podlegają ryczałtowi 8,5%, jako że są to usługi innego rodzaju niż doradcze (nie powinno się ich utożsamiać z usługami doradczymi przy ustalaniu stawki ryczałtu).

Mając na uwadze powyższe, w Pana ocenie, czynności realizowane przez Pana w wykonaniu umowy z dnia 18 września 2024 r., o której wspomniał Pan we wcześniejszej części złożonego wniosku stanowią istotę pracy Project Managera i różnią się od usług doradczych. Pragnie Pan wskazać, iż nie formułuje niezależnych zaleceń ani strategii dla klienta, lecz realizuje konkretne projekty zgodnie z celami wyznaczonymi przez zatrudniającą Pana firmę.

Zaprezentowane przez Pana stanowisko znajduje potwierdzenie w aktualnej linii interpretacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. W szczególności wymienić można:

-Interpretację indywidualną z 24 czerwca 2024 r., sygn. 0112-KDSL1-2.4011.250.2024.2.JN, która potwierdza zastosowanie stawki 8,5% dla usług Project Managera w przypadku braku doradztwa;

-Interpretacja indywidualna z 5 marca 2024 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.944.2023.2.DJD, zgodnie z którą usługi PKWiU 70.22.20.0 (zarządzanie projektami) nie są usługami doradczymi i podlegają stawce 8,5%;

-Interpretacja indywidualna z 18 lutego 2025 r., sygn. 0112-KDSL1-2.4011.8.2025.2.PSZ, która potwierdza prawo do zastosowania 8,5% ryczałtu dla działalności Project Managera niewykonującego doradztwa.

Podsumowując, w Pana ocenie usługi zarządzania projektami (koordynacja, nadzór, raportowanie, komunikacja z klientem) nie stanowią doradztwa w zakresie zarządzania i nie są wolnym zawodem. W związku z tym przychody z Pana działalności mogą być opodatkowane według 8,5% stawki ryczałtu, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wnosi Pan zatem o wydanie interpretacji indywidualnej potwierdzającej prawidłowość Pana stanowiska.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w  formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. przepisem:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e)  uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Natomiast z art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że użyte w ustawie:

Określenie „wolny zawód” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przy czym, w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Podkreślić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą i jako formę opodatkowania wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Działalność gospodarczą rozpoczął Pan 13 czerwca 2022 r., a usługi, które obecnie świadczy Pan dla kontrahenta i których dotyczy złożony wniosek, wykonuje od 15 lipca 2024 r.

Od czasu rozpoczęcia działalności świadczył Pan usługi zarówno szkoleniowe jak i zarządzania projektami dla innych kontrahentów, nie są one jednak przedmiotem tego zgłoszenia. Pana działalność w chwili obecnej polega na świadczeniu usług Project Managera na rzecz spółki z branży IT, na podstawie umowy zawartej w dniu 18 września 2024 r. Zgodnie z tą umową zakres Pana obowiązków obejmuje m.in.:

-Zarządzanie projektami wytwarzania oprogramowania dla klientów firmy;

-Koordynację zespołu projektowego składającego się z programistów i testerów;

-Znajomość zakresu umowy i zamówienia zawartych między firmą a klientami i dokładanie wszelkich starań żeby projekt był realizowany zgodnie z oczekiwaniami klienta;

-Monitorowanie zakresu, harmonogramu, budżetu i jakości projektów;

-Odpowiedzialność za raportowanie postępu projektów zespołowi zarządzającemu po stronie firmy i po stronie klienta;

-Rozwijanie wiedzy w zakresie zarządzania projektami i cyklu życia oprogramowania;

-Proponowanie klientom i zespołom projektowym procesów i narzędzi zwinnego zarządzania projektami odpowiedniego dla realiów danego projektu, wdrażanie ich i edukowanie zespołu o tym jak ich przestrzegać;

-Wsparcie Analityków Biznesowych/Product Ownerów w identyfikacji i zdefiniowaniu wymagań projektu i jego zakresu;

-Współtworzenie i stałe ulepszanie poradnika zarządzania projektami, tworzenie szablonów i narzędzi wspierających efektywne zarządzanie projektami;

-Ciągłe optymalizowanie i szukanie usprawnień w pracy zespołu projektowego i procesów zespołu Project Managerów;

-Terminowe zgłaszanie problemów i ryzyk projektowych i proponowanie rozwiązań interesariuszom po stronie firmy i po stronie klienta;

-Współpracę z członkami działu Delivery i innymi działami, żeby zapewnić dostarczanie projektów z powodzeniem.

Jednocześnie wskazuje Pan, że nie świadczy usług o charakterze doradczym - nie przekazuje Pan klientowi porad ani rekomendacji biznesowych. Nie wykonuje Pan również innych usług niematerialnych, takich jak programowanie, usługi marketingowe, doradztwo personalne czy zarządzanie zasobami ludzkimi. W szczególności zakres Pana czynności nie obejmuje doradztwa związanego z zarządzaniem przedsiębiorstwem. Wszystkie powyższe czynności wykonuje Pan osobiście. Nie jest Pan przedstawicielem żadnego z zawodów wskazanych w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, tj. nie wykonuje Pan tzw. wolnego zawodu. Podczas zakładania działalności złożył Pan w terminie oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W okresie, którego dotyczy wniosek zachowane są warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy: w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskał Pan przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Nie prowadzi Pan działalności w formie spółki i nie korzysta z opodatkowania w formie karty podatkowej. W odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Od początku działalności prowadzi Pan ewidencję rozliczeń i wpisuje odpowiednie nazwy usług do danych przychodów wraz z powiązaną stawką ryczałtu.

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (...) wydał w dniu 23 maja 2025 r. interpretację klasyfikacyjną, zgodnie z którą prowadzona przez Pana działalność mieści się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 - „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług zarządzania projektami jako Project Manager w branży IT, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0. – i jak wynika z treści wniosku – niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, według stawki 8,5%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Należy zaznaczyć, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi wyłącznie w zakresie będącym przedmiotem wniosku (zadanego pytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku i nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – w wydanej interpretacji rozpatrzone.

Nie jestem uprawniony do analizowania i oceny załączonych dokumentów – jestem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Pana we wniosku, zadanym pytaniem oraz zajętym stanowiskiem. W związku z powyższym załączone do wniosku dokumenty nie mogą stanowić przedmiotu merytorycznej analizy w niniejszej sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznegoi zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.