
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określenia stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 23 czerwca 2025 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w branży IT. Zakres świadczonych usług obejmuje wsparcie funkcjonalne i konsulting biznesowy w projektach informatycznych, a nie klasyczne usługi programistyczne lub doradcze w rozumieniu technicznym. Wnioskodawca obecnie świadczy te usługi i zamierza kontynuować ich świadczenie w kolejnych latach podatkowych (zdarzenie przyszłe).
Charakterystyka wykonywanych usług IT
Wnioskodawca skupia się na analizie biznesowej i koordynacji wdrożeń IT, w szczególności na zadaniach takich jak:
·analiza i rozpoznanie wymagań biznesowych klienta - badanie potrzeb użytkowników końcowych oraz wymagań biznesowych zleceniodawcy;
·tworzenie koncepcji funkcjonalnej rozwiązania IT - opracowanie opisu funkcjonalności systemu odpowiadającego oczekiwaniom klienta (bez wykonywania technicznego projektu systemu, ani architektury oprogramowania);
·dokumentowanie wymagań i przygotowanie specyfikacji - sporządzanie dokumentacji wymagań użytkowników oraz biznesowych założeń projektu;
·przekładanie potrzeb klienta na briefy dla zespołów IT - tłumaczenie języka biznesowego na język zrozumiały dla wykonawców IT, bez wchodzenia w szczegóły techniczne, czy programistyczne;
·wspieranie komunikacji z podwykonawcami IT - pełnienie roli pośrednika między klientem a zewnętrznymi dostawcami rozwiązań informatycznych w trakcie wdrażania i utrzymania systemu;
·nadzór funkcjonalny nad projektem - czuwanie nad zgodnością powstającego rozwiązania z ustalonymi wymaganiami (bez ingerencji w kod źródłowy, ani bez nadzoru programistycznego);
·udzielanie rekomendacji biznesowych dotyczących rozwiązań informatycznych - sugerowanie kierunków rozwiązań z punktu widzenia spełnienia potrzeb biznesowych (np. które funkcjonalności wdrożyć), bez doradzania w zakresie konkretnych technologii, czy konfiguracji systemów;
·przygotowywanie i utrzymanie dokumentacji projektowej - tworzenie dokumentacji analitycznej, opisów procesów i instrukcji dla użytkowników końcowych;
·oszacowanie potrzebnych zasobów - estymacja nakładów (czas, personel) potrzebnych do wdrożenia proponowanego rozwiązania, celem optymalizacji funkcjonalności produktu IT pod kątem wymagań kontrahenta.
Powyższe czynności mają charakter usług biznesowo-analitycznych w IT, zbliżonych do konsultingu funkcjonalnego, jednak nie obejmują usług technicznych, doradczych w rozumieniu informatycznym.
W szczególności Wnioskodawca nie zajmuje się:
·projektowaniem, programowaniem, ani rozwojem oprogramowania - nie tworzy kodu źródłowego, nie modyfikuje, ani nie ulepsza istniejącego oprogramowania;
·doradztwem w zakresie oprogramowania lub sprzętu komputerowego w rozumieniu technicznym - nie świadczy porad dotyczących architektury systemów, konfiguracji konkretnych rozwiązań informatycznych, doboru sprzętu, czy pisania kodu;
·instalacją oprogramowania, czy zarządzaniem siecią/systemami IT - nie wykonuje zadań polegających na technicznym wdrażaniu aplikacji, ani administrowaniu infrastrukturą IT.
W praktyce rola Wnioskodawcy polega na zapewnieniu, aby wymagania biznesowe klienta zostały poprawnie zidentyfikowane i przekazane zespołom technicznym, a wdrażane rozwiązanie spełniało te wymagania. Wnioskodawca przygotowuje ogólną koncepcję rozwiązań informatycznych oraz propozycje funkcjonalne, a następnie przekazuje je wykonawcom technicznym (programistom, dostawcom oprogramowania) do realizacji. Czynności Wnioskodawcy ograniczają się do przekazywania zewnętrznym dostawcom wskazówek wynikających z analizy potrzeb biznesowych, natomiast nie ingeruje On w kwestie techniczne implementacji. Działania te nie noszą znamion tworzenia lub modyfikowania oprogramowania - Wnioskodawca sam nie pisze kodu, a jedynie zapewnia wsparcie merytoryczne i koordynację na poziomie biznesowym.
Na potrzeby klasyfikacji statystycznej opisane usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 - „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Wynika to z faktu, że usługi te dotyczą szeroko rozumianego konsultingu w obszarze IT (doradztwa i pomocy w realizacji projektów informatycznych).
Istotne jest jednak rozróżnienie, że działalność Wnioskodawcy nie obejmuje zakresu technicznego doradztwa informatycznego, który w PKWiU 2015 sklasyfikowany jest bardziej szczegółowo jako PKWiU:
·62.02.10.0 - Usługi doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego;
·62.02.20.0 - Usługi doradztwa w zakresie oprogramowania komputerowego,
czyli czynności stricte doradcze o charakterze technicznym (odpowiadające np. doradztwu przy wyborze sprzętu lub konsultacjom dotyczącym pisania oprogramowania).
Wnioskodawca nie świadczy usług mieszczących się w tych podkategoriach PKWiU.
Zakres Jego usług można raczej przyporządkować do pozostałych usług konsultacyjnych i wspierających w IT, niemających charakteru doradztwa technicznego, które w klasyfikacji PKWiU 2015 mieszczą się w grupie 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Ta kategoria obejmuje różnorodne usługi wsparcia informatycznego (…, itp.), niewpisujące się bezpośrednio w doradztwo sprzętowe, czy programistyczne.
Wnioskodawca nie uzyskuje także przychodów z innych działalności mogących podlegać odmiennym stawkom ryczałtu, w szczególności:
·nie zajmuje się wydawaniem oprogramowania ani gier komputerowych (PKWiU 58.21 oraz 58.29),
·nie sprzedaje licencji na oprogramowanie, nie świadczy usług nadawczych (PKWiU 60).
Przychody pochodzą wyłącznie z opisanej wyżej działalności usługowej.
Ponadto, Wnioskodawca spełnia warunki do opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym: przewidywany przychód z działalności nie przekroczy równowartości 2 000 000 euro w skali roku, a w okresie obecnego i poprzedniego roku podatkowego Wnioskodawca nie wykonywał opisanych usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy (działalność nie jest kontynuacją umowy o pracę). Nie zachodzą również inne wyłączenia z ryczałtu określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (dalej: „u.o.r.”).
Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę ma charakter działalności usługowej w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 u.o.r., a nie działalności wytwórczej, czy handlowej.
Wnioskodawca deklaruje, że w razie świadczenia w przyszłości również innych rodzajów usług, które podlegałyby odmiennym stawkom ryczałtu, prowadzić będzie odpowiednią ewidencję przychodów i zastosuje właściwe stawki opodatkowania dla każdego rodzaju działalności.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca doprecyzował, że działalność gospodarcza jest opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych. Rozliczał się wcześniej podatkiem ryczałtowym w wysokości 12%. W związku ze zmianą zakresu świadczonych usług od 1 grudnia 2024 r. Wnioskodawca zaczął rozliczać się podatkiem ryczałtowym w wysokości 8,5%.
Świadczone usługi są klasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 – „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.).
Wnioskodawca wyjaśnił, że w opisie wniosku pojawiła się niespójność między ogólnym symbolem grupy 62.02, a szczegółowym podgrupowaniem. Właściwym i pełnym siedmiocyfrowym symbolem jest PKWiU 62.02.30.0 i właśnie te usługi są przedmiotem zapytania.
Definicje pojęć użytych we wniosku:
·wymagania biznesowe - oczekiwania użytkowników końcowych i interesariuszy dotyczące funkcji, sposobu działania lub celu rozwiązania IT;
·rozwiązania IT - ogólne koncepcje lub narzędzia informatyczne wykorzystywane w działalności firmy, które mają wspierać realizację procesów biznesowych (np…, aplikacja do składania zamówień, system rejestracji). Wnioskodawca nie projektuje, ani nie wdraża tych rozwiązań - jedynie wspiera proces ich planowania z perspektywy użytkownika;
·funkcjonalności systemu - zestaw działań, jakie użytkownik może wykonać w systemie (np. rejestracja klienta, generowanie raportów);
·dokumentacja projektowa - zestaw dokumentów opisujących wymagania funkcjonalne, procesy, etapy wdrożenia, zakres działań, użycie systemu i inne elementy niefunkcjonalne. Dokumentacja nie zawiera specyfikacji technicznej, architektury systemu, ani opisu działania kodu - ma charakter organizacyjno-funkcjonalny;
·produkt IT - gotowe lub częściowe rozwiązanie informatyczne wykorzystywane przez klienta (np. aplikacja, system webowy). Wnioskodawca nie jest producentem, ani dostawcą produktu IT, lecz analizuje jego zgodność z wymaganiami biznesowymi klienta;
·system - środowisko użytkowe klienta. Nie podlega ingerencji technicznej ze strony Wnioskodawcy.
Pytanie (ostatecznie postawione w uzupełnieniu wniosku)
Czy przychody osiągane przez Wnioskodawcę w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 62.02.30.0 – „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” polegających na:
·analizie i rozpoznaniu wymagań biznesowych klienta;
·tworzeniu koncepcji funkcjonalnej rozwiązania IT;
·dokumentowaniu wymagań użytkowników;
·przekładaniu potrzeb klienta na briefy dla zespołów IT (bez aspektów technicznych);
·wspieraniu komunikacji z podwykonawcami IT;
·nadzorze funkcjonalnym nad zgodnością projektu z wymaganiami;
·przygotowywaniu i utrzymaniu dokumentacji projektowej;
·estymacji zasobów potrzebnych do wdrożenia;
mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane z tytułu wykonywania opisanych usług, zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU 62.02.30.0, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Usługi te nie są objęte podwyższoną stawką 12%, ponieważ nie mieszczą się w żadnym z wyłączeń wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. b) lub h) ww. ustawy. Wnioskodawca nie świadczy usług projektowania, doradztwa technicznego ani tworzenia oprogramowania, lecz zajmuje się wsparciem funkcjonalnym, organizacyjnym i analitycznym w ramach projektów IT.
Zakres Jego działalności odpowiada podklasie 62.02.30.0, która nie została objęta wyłączeniem „ex” w załączniku nr 2 do ustawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e - 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:
·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
·wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
·12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
·8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Z opisanych okoliczności sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w branży IT. Zakres świadczonych usług obejmuje wsparcie funkcjonalne i konsulting biznesowy w projektach informatycznych, a nie klasyczne usługi programistyczne lub doradcze w rozumieniu technicznym.
W szczególności, wykonywane usługi polegają na:
- analizie i rozpoznaniu wymagań biznesowych klienta;
- tworzeniu koncepcji funkcjonalnej rozwiązania IT;
- dokumentowaniu wymagań i przygotowaniu specyfikacji;
- przekładanie potrzeb klienta na briefy dla zespołów IT;
- wspieraniu komunikacji z podwykonawcami IT;
- nadzorze funkcjonalny nad projektem;
- udzielaniu rekomendacji biznesowych dotyczących rozwiązań informatycznych;
- przygotowywaniu i utrzymaniu dokumentacji projektowej;
- oszacowaniu potrzebnych zasobów.
Powyższe czynności mają charakter usług biznesowo-analitycznych w IT, zbliżonych do konsultingu funkcjonalnego, jednak nie obejmują usług technicznych, doradczych w rozumieniu informatycznym.
W szczególności nie zajmuje się Pan:
- projektowaniem, programowaniem, ani rozwojem oprogramowania - nie tworzy kodu źródłowego, nie modyfikuje, ani nie ulepsza istniejącego oprogramowania;
- doradztwem w zakresie oprogramowania lub sprzętu komputerowego w rozumieniu technicznym - nie świadczy porad dotyczących architektury systemów, konfiguracji konkretnych rozwiązań informatycznych, doboru sprzętu, czy pisania kodu;
- instalacją oprogramowania, czy zarządzaniem siecią/systemami IT - nie wykonuje zadań polegających na technicznym wdrażaniu aplikacji, ani administrowaniu infrastrukturą IT.
Świadczone usługi są klasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 – „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
Dokonując analizy ww. usług będących przedmiotem wniosku, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r. - Klasa 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki, nie obejmuje:
·usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp.), sklasyfikowanych w 62.01.1,
·usług związanych z doradztwem w zakresie strategii przedsiębiorstw, takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego, sklasyfikowanych w 70.22.11.0
W klasie tej znajdują się trzy kategorie, które obejmują:
·PKWiU 62.02.10.0 - "Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego;
·PKWiU 62.02.20.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego;
·PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje: usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
·udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
·usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
·udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
·udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
·udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
·udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Grupowanie to nie obejmuje:
·usług odzyskiwania danych, sklasyfikowanych w 62.09.20.0.
Jak wynika z wcześniej cytowanych przepisów ustawodawca określił stawkę ryczałtu w wysokości 12% m.in. dla usług objętych klasą 62.02, ale wyłącznie tych, które są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z doradztwem w zakresie oprogramowania. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z doradztwem w zakresie programowania (doradztwem w zakresie tworzenia, czy dodawania nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania to usługi, które dotyczą doradztwa w zakresie oprogramowania, przy czym sformułowanie „doradztwo w zakresie oprogramowania” ma tu znaczenie szersze niż „doradztwo w zakresie programowania”.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia prawidłowej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.
Z kolei doradzać to udzielać porady, wskazywać sposób postępowania w jakiejś sprawie.
Reasumując, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody osiągane przez Pana w ramach działalności gospodarczej w zakresie wsparcia funkcjonalnego i konsultingu biznesowego w projektach informatycznych, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” i które w istocie nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Tym samym, Pana stanowisko uznałem za prawidłowe.
Jednocześnie zaznaczam, że przychody uzyskiwane ze świadczenia przez Pana usług objętych wskazanym grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile spełnione są/będą ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,
·zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Powołanie się przez Pana we własnym stanowisku na „art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym” uznano za oczywistą omyłkę pisarską i na podstawie całokształtu wniosku, przyjąłem, że miał Pan na myśli art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie ma to jednak wpływu na treść rozstrzygnięcia, z uwagi, że we własnym stanowisku wskazał Pan prawidłową wysokość stawki ryczałtu z tytułu działalności usługowej.
Ponadto, zaznaczenia wymaga, że załącznik Nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym z dniem 1 stycznia 2021 r. został uchylony.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) będzie zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na opisie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Należy zastrzec, że interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście zadanego pytania, natomiast nie rozstrzyga innych kwestii wynikających z opisu sprawy i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej. W szczególności, nie odniosłem się do usług polegających na udzielaniu rekomendacji biznesowych dotyczących rozwiązań informatycznych, ponieważ nie były one przedmiotem zapytania.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
