
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna po wyroku sądu – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
1.ponownie rozpatruję sprawę Pana wniosku z 8 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej – uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 30 stycznia 2025 r. sygn. akt III SA/Wa 2278/24 (data doręczenia prawomocnego orzeczenia 16 maja 2025 r.) i
2.stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie formy opodatkowania z tytułu prowadzonej działalności – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 maja 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 8 maja 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który dotyczy formy opodatkowania z tytułu prowadzonej działalności.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Rozpoczął Pan prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej od 4 lutego 2015 r. w zakresie produkcji gotowych produktów tekstylnych, pod kodem PKD 13.92.Z. 30 stycznia 2020 r. zaprzestał Pan wykonywania działalności gospodarczej, a 16 grudnia 2020 r. został Pan wykreślony z CEiDG. Jako formę opodatkowania stosował Pan podatek liniowy, zgodnie z art. 30c ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.; dalej również: „ustawa o PIT”).
Następnie 1 kwietnia 2022 r. ponownie rozpoczął Pan prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie doradztwa dla podmiotów gospodarczych, określonej kodem PKD: 70.22.Z - „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”. Przy ponownym rejestrowaniu w 2022 r. działalności w CEiDG był Pan przekonany, że wybrał formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, czego konsekwencją było comiesięczne realizowanie przelewów podatku dochodowego do urzędu skarbowego z oznaczeniem PPE, czyli zaliczka na zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych. Urząd miał zatem informację o zadeklarowaniu przez podatnika woli opodatkowania swoich przychodów na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jak wynika z załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 6 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzajów podatków, opłat lub niepodatkowych należności budżetowych, których wpłata jest realizowana przy użyciu mikrorachunku podatkowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 690) i rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 26 października 2022 r. w sprawie rodzajów podatków, opłat lub niepodatkowych należności budżetowych, których wpłata jest realizowana przy użyciu mikrorachunku podatkowego (Dz. U. z 2022 r. poz. 2272) - pkt II Podatek dochodowy od osób fizycznych, Symbol formularza/tytuł płatności/Opis pkt 19 w 2022 r. i odpowiednio pkt 20 w 2023 r. symbol „PPE” oznacza tytuł płatności wynikający z obowiązku zapłaty zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych. Tym samym, realizując comiesięczne przelewy do urzędu skarbowego na podatek dochodowy z oznaczeniem PPE uważał Pan, że organ podatkowy jest należycie poinformowany o formie opodatkowania wybranej przez Pana, tj. formie zryczałtowanej na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uważał Pan, że tak złożone przez Pana oświadczenie o wyborze formy opodatkowania jest wystarczające w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie składał Pan żadnej dodatkowej deklaracji. Wysokość wpłacanych zaliczek na podatek dochodowy nigdy nie była kwestionowana przez organ podatkowy.
Przez cały 2022 r. co miesiąc ze znacznym wyprzedzeniem uiszczał Pan zaliczki na podatek, zgodnie z formularzem PPE i prowadził ewidencję przychodów wymaganą na potrzeby określenia przychodu w zryczałtowanym podatku dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wpłaty ryczałtu obliczone według iloczynu stawki 8,5% lub 15% i osiągniętego w danym miesiącu przychodu, odpowiadającego poszczególnym stawkom i oznaczone w tytule przelewu do urzędu skarbowego symbolem PPE, a także fakt prowadzenia ewidencji przychodów bez ewidencji kosztów wskazywał na intencję rozliczenia podatków według ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Po zakończeniu 2022 r., złożył Pan zeznanie roczne PIT-28, co dodatkowo potwierdza, że złożył Pan organowi oświadczenie woli o wyborze formy opodatkowania według ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Należy bowiem zaznaczyć, że spełniał Pan wszelkie warunki do opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego.
Zgodnie z art. 6 ust. 4 wyżej wymienionej ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro lub jeśli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Ponadto suma uzyskanych przychodów nie przekroczyła w 2022 r. limitu 2 000 000 euro wskazanego w ustawie, przez co zachował Pan prawo do kontynuowania rozliczeń podatkowych w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w 2023 r.
Do podatnika nie mają także zastosowania wyłączenia wskazane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj.:
- nie opłaca Pan podatku w formie karty podatkowej,
- nie korzysta Pan ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie odrębnych przepisów,
- nie osiąga Pan przychodów z prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, a także działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych,
- nie prowadzi Pan działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym,
- przed rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej w 2022 r. nie prowadził Pan działalności w formie spółki z małżonkiem, a także małżonek nie prowadził działalności gospodarczej samodzielnie,
- w okresie prowadzenia działalności gospodarczej, a także w roku poprzedzającym nie uzyskiwał Pan przychodów z tytułu sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom wykonywanym w oparciu o zatrudnienie w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Należy więc z całą pewnością stwierdzić, że nie wystąpiły żadne negatywne przesłanki uniemożliwiające podatnikowi wybór formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Z nieznanych Panu przyczyn, w CEiDG nie utrwalił się Pana wybór formy opodatkowania w formie ryczałtu przy zakładaniu działalności w 2022 r., jednakże Pana wola została wyrażona podczas dokonania pierwszego przelewu 13 maja 2022 r. na podatek należny za pierwszy okres, w którym uzyskano przychód, tj. kwiecień 2022 r., który zawierał oznaczenie PPE 04/2022. Zważywszy na fakt, że dokonał Pan przelewu PPE 04/2022 13 maja 2022 r., to skutecznie złożył Pan oświadczenie o wyborze formy opodatkowania za rok 2022, bowiem pierwszy przychód osiągnął Pan w kwietniu 2022 r.
W 2023 r. organ podatkowy wezwał Pana do skorygowania zeznania rocznego za 2022 r., poprzez rozliczenie podatku według zasad ogólnych. Dokonał Pan korekty zeznania za 2022 r. według wezwania organu podatkowego i dodatkowo rozliczył podatek dochodowy za 2023 według zasad ogólnych pomimo, że Pana zdaniem za 2022 r. i 2023 r. właściwą i deklarowaną formą opodatkowania był ryczałt ewidencjonowany.
Mając na uwadze okoliczność, że organ podatkowy miał od daty pierwszego przelewu zrealizowanego na podatek dochodowy, tj. od maja 2022 r. wiedzę, że wszelkie płatności dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych były realizowane jako PPE, czyli jako ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, powziął Pan wątpliwości w tym zakresie, które dodatkowo nabrały znaczenia po wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 lutego 2024 r. sygn. akt II FSK 710/21, który wskazał, że o regułach składania oświadczeń woli decyduje prawo cywilne, a nie podatkowe. Zgodnie zatem z art. 60 Kodeksu cywilnego, oświadczenie woli można wyrazić w dowolnej formie, byle było jednoznaczne, chyba że ustawa stanowi inaczej. Sąd stwierdził, że oświadczenie woli może być wyrażone w tytule przelewu. Ma ono bowiem formę pisemną, określonego nadawcę oraz adresata.
Pytanie
Czy dokonując przelewu ze swojego mikrorachunku podatkowego z oznaczeniem PPE 04/2022, wynikającym z rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 6 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzajów podatków, opłat lub niepodatkowych należności budżetowych, których wpłata jest realizowana przy użyciu mikrorachunku podatkowego, złożył Pan skutecznie oświadczenie o wyborze formy opodatkowania prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej - jako ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w rozumieniu przepisów art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Pana stanowisko w sprawie
Uważa Pan, że dokonując przelewu ze swojego mikrorachunku podatkowego z oznaczeniem PPE 04/2022, wynikającym z rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 6 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzajów podatków, opłat lub niepodatkowych należności budżetowych, których wpłata jest realizowana przy użyciu mikrorachunku podatkowego, złożył Pan skutecznie oświadczenie o wyborze formy opodatkowania prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej - jako ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w rozumieniu przepisów art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Zgodnie z art. 9a ust. 1-2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „ustawa ryczałt ewidencjonowany”), podatnik składa do właściwego naczelnika urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym. W przeciwnym wypadku, dochody osiągnięte w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podlegają opodatkowaniu według skali podatkowej.
Wskazane wyżej przepisy w sposób jednoznaczny pokazują, że wybór formy opodatkowania uwarunkowany jest jedynie terminami złożenia oświadczenia (w danym roku podatkowym). Złożone oświadczenie zawierające elementy oświadczenia woli o wyborze danej formy opodatkowania może spowodować skutki podatkowe.
Samo pojęcie oświadczenia woli nie jest w tym przypadku uregulowane prawem podatkowym, dlatego należy szukać jego definicji w gałęzi prawa cywilnego.
Zgodnie z art. 60 Kodeksu cywilnego, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej (oświadczenie woli).
Przepisy podatkowe (ustawa o ryczałcie ewidencjonowanym, jak i ustawa o PIT) wskazują jedynie na złożenie oświadczenia na piśmie.
Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 22 lutego 2024 r.: „W myśl art. 60 K. c. z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej (oświadczenie woli).”
W ślad za wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z 22 lutego 2024 r. należy przychylić się do stwierdzenia, że „oświadczeniem woli jest każde zachowanie się osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej, a więc - ujmując rzecz skrótowo - zachowanie dostatecznie ujawniające wolę”. - R. Trzaskowski (w:) Kodeks cywilny. Komentarz. Tom I. Część ogólna, cz. 2 (art. 56-125), red. J. Gudowski, Warszawa 2021, art. 60. Zazwyczaj obraz decyzji wyłaniający się z zachowania określonej osoby odpowiada jej rzeczywistej woli wewnętrznej - por. S. Grzybowski (w:) System prawa cywilnego, 1.1, 1985, s. 479, według którego oświadczeniem woli jest „zewnętrzny przejaw wewnętrznej decyzji”.
Przenosząc powyższe na grunt rozpoznawanej sprawy należy podkreślić, że skoro podatnik złożył w tytule przelewu oświadczenie woli, zgodnie z którym jego wpłatę należy zaliczyć na poczet zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych, to w sposób jednoznaczny zadeklarował, że dokonał wyboru formy opodatkowania w postaci zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych. W przeciwnej sytuacji nie oznaczałby przelewów z mikrorachunku podatkowego symbolem PPE i nie wpłacałby zaliczek ustalonych według zasad wynikających z ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Nie złożyłby także zeznania rocznego PIT-28 za 2022 r. , w którym rozliczył przychody na podstawie ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym.
Ponadto nie ulega wątpliwości, że podatnik dochował także warunku pisemności oświadczenia poprzez wpisanie jego treści w tytule przelewu.
Żadna norma prawna nie przewiduje, że dla oświadczenia o wyborze formy opodatkowania należy dokonać konkretnej czynności. Zwrot „sporządzenie czegoś na piśmie” nie posiada definicji wynikającej z jakiegokolwiek przepisu prawa, zatem odwołujemy się do potocznego rozumienia. Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 22 lutego 2024 r.: „Potocznie należałoby uznać, że oznacza to, że oświadczenie to powinno zostać sporządzone przy użyciu znaków alfabetu w celu utrwalenia wypowiedzi. Ten wymóg spełniony będzie także wówczas, gdy tekst zawarty został w tytule przelewu skierowanego do organu podatkowego.”
W analizowanym stanie faktycznym, dokonywał Pan płatności ze swojego mikrorachunku podatkowego. Zatem organ podatkowy nie miał wątpliwości kto jest nadawcą przelewu z oznaczeniem PPE i nie zachodziła niepewność co do zidentyfikowania Pana osoby.
Wskazując symbol PPE wynikający z rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 6 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzajów podatków, opłat lub niepodatkowych należności budżetowych, których wpłata jest realizowana przy użyciu mikrorachunku podatkowego, złożył Pan skuteczne oświadczenie o wyborze formy opodatkowania prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej.
Zważywszy na fakt, że dokonał Pan przelewu PPE 04/2022 - 13 maja 2022 r., to skutecznie złożył oświadczenie o wyborze formy opodatkowania za 2022 r., bowiem pierwszy przychód osiągnął Pan w kwietniu 2022 r.
Jak wynika z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W konsekwencji, spełnił Pan wszystkie wymagane przez przepisy prawa warunki dla skutecznego złożenia oświadczenia o wyborze sposobu opodatkowania.
Naczelny Sąd Administracyjny słusznie zauważył, że w prawie podatkowym potwierdzenie przelewu ma istotne znaczenie prawne np. dla celów zwolnienia w podatku od spadków i darowizn przelew stanowi jedną z form udokumentowania dokonania przekazania środków pieniężnych we wskazany w art. 4a ust. 2 ustawy z 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn sposób przez darczyńcę na rzecz obdarowanego. W tym przypadku potwierdza wykonanie umowy darowizny, przez co staje się umową ważną, a ponadto stanowi niezbędny dla zastosowania zwolnienia dowód dokumentujący dokonanie przekazania środków.
W zaistniałym stanie faktycznym, przelew z mikrorachunku podatkowego o symbolu PPE ma jednoznaczny wydźwięk i nie ulega wątpliwości, że stanowi on wyraźne oświadczenie woli podatnika o realizowaniu rozliczeń podatku dochodowym od osób fizycznych według zasad określonych w ustawie o ryczałcie ewidencjonowanym.
Poprzez opłacenie zaliczki na podatek dochodowy za kwiecień 2022 r. w tym poprzez wpisanie w tytule przelewu symbolu PPE dokonał Pan skutecznego wyboru formy opodatkowania na 2022 r. i lata następne. Dodatkowo Pana wola opodatkowania przychodu, zgodnie z ustawą o ryczałcie ewidencjonowanym wynika z prowadzenia ewidencji przychodów, braku ewidencji jakichkolwiek kosztów, oraz ze złożenia deklaracji PIT-28 za 2022 r.
Nie ulega wątpliwości, że Pana intencją był wybór opodatkowania prowadzonej działalności w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Należy zaznaczyć, że nie wystąpiły negatywne przesłanki wyłączające taką możliwość określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Podsumowując powyższe, złożone oświadczenie o wyborze sposobu opodatkowania w formie przelewu zawierające w tytule oznaczenie PPE, stanowiło wystarczające zadeklarowanie przez Pana wyboru formy opodatkowania na 2022 r. i lata następne. Biorąc pod uwagę, że przelew został dokonany przed upływem terminu wskazanego w art. 9 ust 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, uznaje Pan, że oświadczenie o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostało złożone skutecznie.
Interpretacja indywidualna
Rozpatrzyłem Pana wniosek i 8 sierpnia 2024 r. wydałem interpretację indywidualną Nr 0113-KDIPT2-1.4011.394.2024.2.MAP, w której uznałem Pana stanowisko za nieprawidłowe.
Interpretację doręczono Panu 22 sierpnia 2024 r.
Skarga na interpretację indywidualną
13 września 2024 r. wniósł Pan skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie (data wpływu do Organu 13 września 2024 r.).
Postępowanie przed sądami administracyjnymi
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną w zakresie objętym skargą - wyrokiem z 30 stycznia 2025 r. sygn. akt III SA/Wa 2278/24.
Wyrok, który uchylił interpretację indywidualną, stał się prawomocny od 17 kwietnia 2025 r. Data wpływu prawomocnego orzeczenia – 16 maja 2025 r.
Ponowne rozpatrzenie wniosku – wykonanie wyroku
Zgodnie z art. 153 ustawy z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.):
Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.
Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:
- uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 30 stycznia 2025 r. sygn. akt III SA/Wa 2278/24.;
- ponownie rozpatruję Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej - stwierdzam, że stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):
Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Stosownie do treści art. 9a ust. 1 wskazanej wyżej ustawy:
Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Stosownie art. 9 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Natomiast w myśl art. 9 ust. 1b tej ustawy:
Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.
Jak stanowi zaś art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Z powołanych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania (podatkiem dochodowym) dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Aby opodatkować przychody z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, podatnik musi złożyć oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego. Oświadczenie składa się na piśmie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych podatnik może także złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy CEIDG.
W przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego i niezłożenia ww. oświadczenia w określonym terminie, podatnik jest obowiązany do założenia właściwych ksiąg i opłacania podatku na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym.
W tym miejscu wskazać należy, że zarówno przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia, ani innych wymogów co do jego formy. Ma natomiast z niego jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik.
Dlatego też, w przypadku gdy podatnik w danym roku podatkowym dokonał wpłaty pierwszej zaliczki/ryczałtu w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie oświadczenia.
Z opisu sprawy wynika, że prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej rozpoczął Pan od 4 lutego 2015 r. w zakresie produkcji gotowych produktów tekstylnych, pod kodem PKD 13.92.Z. 30 stycznia 2020 r. zaprzestał Pan wykonywania działalności gospodarczej, a 16 grudnia 2020 r. został Pan wykreślony z CEiDG. Jako formę opodatkowania stosował Pan podatek liniowy, zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Następnie 1 kwietnia 2022 r. ponownie rozpoczął Pan prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie doradztwa dla podmiotów gospodarczych, określonej kodem PKD: 70.22.Z - „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”. Przy ponownym rejestrowaniu w 2022 r. działalności w CEiDG był Pan przekonany, że wybrał formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, czego konsekwencją było comiesięczne realizowanie przelewów podatku dochodowego do urzędu skarbowego z oznaczeniem PPE, czyli zaliczka na zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Z nieznanych Panu przyczyn, w CEiDG nie utrwalił się Pana wybór formy opodatkowania w formie ryczałtu przy zakładaniu działalności w 2022 r., jednakże Pana wola została wyrażona podczas dokonania pierwszego przelewu 13 maja 2022 r. na podatek należny za pierwszy okres, w którym uzyskano przychód, tj. kwiecień 2022 r., który zawierał oznaczenie PPE 04/2022. Zważywszy na fakt, że dokonał Pan przelewu PPE 04/2022 13 maja 2022 r., to skutecznie złożył Pan oświadczenie o wyborze formy opodatkowania za rok 2022, bowiem pierwszy przychód osiągnął Pan w kwietniu 2022 r. Tym samym, realizując comiesięczne przelewy do urzędu skarbowego na podatek dochodowy z oznaczeniem PPE uważał Pan, że organ podatkowy jest należycie poinformowany o formie opodatkowania wybranej przez Pana, tj. formie zryczałtowanej na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uważał Pan, że tak złożone przez Pana oświadczenie o wyborze formy opodatkowania jest wystarczające w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie składał Pan żadnej dodatkowej deklaracji. Przez cały 2022 r., co miesiąc ze znacznym wyprzedzeniem uiszczał Pan podatek, zgodnie z formularzem PPE i prowadził ewidencję przychodów wymaganą na potrzeby określenia przychodu w zryczałtowanym podatku dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro – jak wynika z przedstawionych okoliczności – w ustawowym terminie dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania dokonał Pan przelewu na poczet ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do urzędu skarbowego, z prawidłowym opisem jakiego podatku dotyczy (tu: PPE), to może być on uznany za skutecznie złożone oświadczenie woli o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dniu wniesienia wniosku, bowiem stanowi ona ponowne rozstrzygnięcie tej samej sprawy w wyniku prawomocnego orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 30 stycznia 2025 r. sygn. akt III SA/Wa 2278/24.
Dodatkowo informuję, że interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście sformułowanego pytania interpretacyjnego, tj. możliwości wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania przychodów z działalności w świetle art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
