Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.481.2025.1.MGR

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 15 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.481.2025.1.MGR

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w formie karty podatkowej jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w formie karty podatkowej.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni od .. 2019 r. prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Przedmiotem działalności, zgodnie z ww. wpisem do rejestru, jest działalność fotograficzna, sklasyfikowana pod kodem 74.20.Z.

Wnioskodawczyni, w ramach prowadzonej działalności wykonuje na zlecenie podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, usługi retuszu zdjęć wykonanych przez osoby trzecie. Wykonanie usług polega na:

·kadrowaniu,

·wyostrzaniu,

·zmianie kontrastu i tonacji kolorystycznych zdjęcia,

·usuwaniu zabrudzeń powstałych przy skanowaniu negatywów/odbitek - kurzu, smug, artefaktów powstałych przy skanowaniu,

·usuwaniu niedoskonałości - niedoskonałości skóry, poprawie kształtu oraz usuwaniu zabrudzeń (np. przetarcia/kurz na ścianach/podłodze).

Efektem wykonanej usługi jest zdjęcie w formacie cyfrowym, po retuszu, który to efekt przekazywany jest drogą elektroniczną Zleceniodawcy.

Działalność wykonywana przez Wnioskodawczynię prowadzona jest na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zleceniodawcami są aktualnie wyłącznie przedsiębiorcy krajowi i zagraniczni. Wnioskodawczyni nie prowadzi żadnej innej pozarolniczej działalności gospodarczej, ani nie wykonuje prac na kasetach magnetowidowych.

Wnioskodawczyni złożyła wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej i zgłosiła we wniosku prowadzenie działalności fotograficznej. Decyzją z … 2019 r., Naczelnik Urzędu Skarbowego … ustalił Wnioskodawczyni na 2019 r. wysokość zryczałtowanego podatku dochodowego.

Wnioskodawczyni opodatkowuje swoje dochody kartą podatkową w sposób nieprzerwany od 2019 r. Tak w okresie wcześniejszym, jak po 31 grudnia 2021 r. Wnioskodawczyni:

·prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Polski,

·prowadzi jeden z rodzajów działalności podlegającej opodatkowaniu w formie karty podatkowej, zgodnie z art. 23 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowymod niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

·nie korzysta z usług osób niezatrudnionych na podstawie umowy o pracę ani z usług innych przedsiębiorstw lub zakładów. Jedyne nabywane usługi dotyczą księgowości, a stanowiące przedmiot działalności usługi wykonywane są przez Wnioskodawczynię osobiście,

·nie zatrudnia ani pracowników ani zleceniobiorców,

·nie pozostaje w związku małżeńskim,

·nie prowadzi innej działalności gospodarczej poza jednym rodzajem działalności wskazanym w zgłoszeniu organowi podatkowemu,

·nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym.

Z uwagi na fakt, że zakres usług wymieniowy w załączniku Nr 4 do ustawy jest węższy niż zakres objęty grupowaniem 74.20.Z, Wnioskodawczyni potwierdziła w drodze indywidualnej interpretacji ... Nr 0113-KDIPT2-1.4011.144.2020.1.MD, że wykonywane przez Nią usługi retuszu stanowią usługi powierzone w rozumieniu poz. 90 załącznika Nr 4 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz okoliczność, że status Zleceniodawcy, a w szczególności fakt, że jedynym Zleceniodawcą może być podmiot zagraniczny (przy czym działalność prowadzona przez Wnioskodawczynię wykonywana jest na terytorium Polski) nie wyklucza uprawnienia Wnioskodawczyni do opłacania zryczałtowanego podatku dochodowego w formie karty podatkowej.

Wnioskodawczyni rozważa zmianę miejsca prowadzonej działalności gospodarczej, która nadal prowadzona byłaby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zakres i rodzaj prowadzonej przez Nią działalności nie ulegnie zmianie. Planuje Ona wyłącznie zaprzestać prowadzenia działalności w …  i rozpocząć jej prowadzenie w … . Po zmianie miejsca zamieszkania i prowadzenia działalności, Wnioskodawczyni nadal w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej przy jej prowadzeniu nie będzie korzystać z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów (poza nabyciem usług księgowych), nie będzie zatrudniała ani pracowników ani zleceniobiorców oraz nie będzie w związku małżeńskim. W przypadku zawarcia związku małżeńskiego, małżonek Wnioskodawczyni nie będzie prowadził działalności gospodarczej w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach, podatkiem liniowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawczyni nie będzie też wytwarzała wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym.

Wnioskodawczyni zamierza zawiadomić o zmianie naczelnika urzędu skarbowego przez złożenie wniosku do CEiDG zawierającego informacje o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej.

Pytania

1.Czy zmieniając miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, Wnioskodawczyni zachowa prawo rozliczenia swoich przychodów z jednoosobowej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej?

2.W przypadku pozytywnej odpowiedzi na powyższe pytanie, czy zgłoszenie zmiany przez złożenie wniosku do CEiDG zawierającego informacje o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej spełnia wymóg zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego, o którym mowa w art. 36 ust. 7 ustawy z 20 listopada 1998 r. ozryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni, planowana zmiana miejsca zamieszkania i miejsca prowadzenia działalności gospodarczej nie spowoduje utraty prawa rozliczenia przychodów z jednoosobowej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej. Jednocześnie zgłoszenie tej zmiany może nastąpić przez złożenie wniosku na podstawie przepisów ustawy CEiDG.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.; dalej: „ustawa”), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową. określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik Nr 3 do ustawy, zwanej dalej „tabelą”, w zakresie wymienionym w załączniku Nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nieprzekraczającym stanu określonego w tabeli.

Zgodnie natomiast z art. 23 ust. 1a ustawy, zryczałtowany podatek w formie karty podatkowej mogą opłacać także - na zasadach i w warunkach określonych w części XII tabeli - osoby fizyczne, w tym rolnicy równocześnie prowadzący gospodarstwo rolne, oraz przedsiębiorstwa w spadku.

W części I tabeli będącej załącznikiem Nr 3 do ustawy pod poz. 90 wymienione zostały zarówno usługi fotograficzne świadczone z wykorzystaniem urządzeń do samoczynnego automatycznego naświetlania odbitek (samoczynnych printerów), jak usługi pozostałe. Inne są tytko stawki podatku.

Wykonywane przez Wnioskodawczynię, szczegółowo opisane we wniosku, usługi retuszu i kadrowania zdjęć są bez wątpienia pozostałymi usługami fotograficznymi, o których mowa w poz. 90 załączniku Nr 3 do ustawy, co zostało potwierdzone w otrzymanej przez Wnioskodawczynię interpretacji indywidualnej.

Stosownie do art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1)kontynuują stosowanie opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowali z opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. i nie utracili prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu;

2)uchylony

3)przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne;

4)nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej;

5)małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;

6)nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym;

7)pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak wynika z analizy powyższych regulacji prawnych, aby nabyć i zachować uprawnienia do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej należy spełnić szereg warunków podmiotowych i przedmiotowych zawartych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawczyni spełnia i będzie spełniać po zmianie miejsca zamieszkania i prowadzenia działalności gospodarczej wszystkie wyżej wymienione warunki, tj. nie zatrudnia pracowników, zleceniobiorców, ani nie korzysta z usług przedsiębiorców, nie prowadzi innej niż wymieniona w art. 23 działalności gospodarczej, działalność prowadzona jest na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Nie wytwarza wyrobów akcyzowych i nie pozostaje w związku małżeńskim, złożyła wniosek o opodatkowanie w formie karty podatkowej oraz po 31 grudnia 2021 r. nie utraciła prawa do opodatkowania kartą podatkową.

Z przepisów tych nie wynika, aby zawierały one ograniczenia ze względu na zmianę miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawczyni, po zmianie miejsca zamieszkania i miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, może Ona nadal korzystać z opodatkowania w formie karty podatkowej.

Ponadto, zgodnie z art. 36 ust. 1 ustawy, podatnicy opodatkowani w formie karty podatkowej są obowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego:

1)o zmianach, jakie zaszły w stosunku do stanu faktycznego podanego w złożonym wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, które:

a)powodują utratę warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej;

b)mają wpływ na wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej, a w szczególności o zmianach: w stanie zatrudnienia, miejsca prowadzenia działalności, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, liczby stanowisk na parkingu oraz liczby i rodzaju urządzeń przy prowadzeniu usług rozrywkowych, liczby godzin przeznaczonych na świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego oraz w zakresie usług weterynaryjnych, liczby sprzedawanych posiłków domowych, liczby godzin sprawowania opieki domowej nad dziećmi i osobami chorymi, liczby godzin przeznaczonych na udzielanie lekcji;

2)o likwidacji prowadzonej działalności.

W myśl art. 36 ust. 7 ustawy, o zmianach, o których mowa w ust. 1, 2 i 4, podatnik jest obowiązany zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego, składając informację o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności, według ustalonego wzoru, najpóźniej w terminie siedmiu dni od powstania okoliczności powodujących zmiany. Jeżeli zawiadomienie dotyczy zatrudnienia osoby, o której mowa w art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. d), należy w nim również podać szczegółowy zakres czynności, które osoba ta ma wykonywać. Podatnik może złożyć informację o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności na podstawie przepisów ustawy o CEiDG.

Z przepisu tego wynika zatem, że zmiana miejsca prowadzenia działalności gospodarczej wymaga zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego najpóźniej w terminie siedmiu dni od powstania tej okoliczności. Ustawodawca przewidział możliwość złożenia takiej informacji o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej także na podstawie przepisów ustawy o CEiDG.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawczyni, zmieniając miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, zachowa Ona prawo rozliczenia swoich przychodów z jednoosobowej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej. Zgłoszenie zmiany przez złożenie wniosku do CEiDG zawierającego informację o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej spełnia wymóg zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego, o którym mowa w art. 36 ust. 7 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), odstępuję od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Panią oceny stanowiska.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczam, że poprawność zgłoszenia zmian we wniosku o zastosowanie karty podatkowej podlega weryfikacji przez właściwy urząd skarbowy.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.