Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

  – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu dla świadczonych usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 58.19.29.0. Uzupełniła go Pani pismem z 7 maja 2025 r. oraz pismami z 5 i 24 czerwca 2025 r. (daty wpływu) – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pani działalność gospodarczą w zakresie: 58.19.Z – Pozostała działalność wydawnicza, „z wyłączeniem w zakresie oprogramowania”. Pani działalność polega na wykonywaniu fotografii cyfrowych oraz ich cyfrowej obróbce. Wykonywane fotografie są utworami w rozumieniu ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Sprzedaje Pani fotografie za pośrednictwem banków zdjęć (...) itp.

Zdjęcia są z sprzedawane na zasadach licencji (...). To najczęściej spotykany typ licencji w bankach zdjęć (...).

Cechy:

Brak wyłączności: jeden plik może być sprzedawany i używany przez wielu klientów jednocześnie. Płatność jednorazowa: kupujący płaci raz i może używać zdjęcia wielokrotnie w różnych projektach (zgodnie z warunkami licencji). Brak ograniczeń czasowych lub geograficznych, można używać zdjęcia przez nieograniczony czas i na całym świecie.

Zastosowania: do materiałów marketingowych, stron internetowych, opakowań itp. (często z ograniczeniem nakładu – np. do 500 tys. kopii w licencji standardowej). Brak możliwości odsprzedaży jako produkt końcowy (np. plakatów, kubków – wymagana licencja rozszerzona).

Oznacza to, że osoba kupująca może je wykorzystać w każdym celu, nieograniczoną ilość razy.

Na 2025 r. wybrała Pani opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym poprzez odpowiedni wpis w CEiDG.

Uzupełnienie I

Dla celów działalności gospodarczej prowadzi Pani ewidencję przychodów w rozumieniu art. 15 ustawy.

Wskazała Pani, że nie zachodzi żadna z katalogu przesłanek negatywnych, powodujących wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zawarta w art. 8 ustawy. W roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskała Pani przychody z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Nie prowadziła Pani działalności w formie spółek. Oprócz działalności gospodarczej uzyskała Pani dochód ze sprzedaży walut wirtualnych (PIT-38).

Doprecyzowała Pani, że materiały nie są tworzone na zlecenie banków zdjęć. Jako niezależny twórca, samodzielnie decyduje Pani o tematyce, czasie i formie tworzonych treści. Platformy stockowe, takie jak (...), nie zlecają konkretnych projektów, lecz umożliwiają twórcom przesyłanie własnych prac do sprzedaży.

Proces dodawania treści na platformy stockowe jest inicjowany przez twórcę i obejmuje:

-samodzielne przygotowanie materiałów (zdjęć, wideo, ilustracji),

-przesłanie ich za pośrednictwem portalu (...) lub aplikacji,

-dodanie tytułów, opisów i słów kluczowych,

-oczekiwanie na zatwierdzenie przez zespół recenzentów platformy.

Platformy te nie dostarczają wytycznych dotyczących tworzenia konkretnych treści, nie określają tematów ani nie narzucają terminów realizacji. Twórcy mają pełną swobodę w zakresie wyboru tematów i stylu swoich prac.

Potwierdziła Pani, że uzyskiwane przychody z udzielenia licencji wynikają z umów licencyjnych zawieranych poprzez akceptację regulaminów platform (...). Licencje te mają charakter niewyłączny i są udzielane na określonych zasadach zgodnie z art. 66 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Przedmiotem umów zawieranych z tzw. bankami zdjęć (...), takimi jak (...), (...) czy inne platformy tego typu (np. (...)), jest udzielenie przez Panią niewyłącznej, odpłatnej licencji typu (...) na korzystanie z Pani autorskich zdjęć i materiałów wideo. Nie dochodzi do przeniesienia praw autorskich – pozostają one przy Pani. Klient końcowy nabywa jedynie prawo do użytkowania materiału na zasadach określonych w licencji. Pani otrzymuje prowizję od każdej udzielonej licencji, a nie wynagrodzenie za wykonanie usługi fotograficznej.

Przedstawiła Pani przykładowe zapisy z regulaminów dwóch z wielu platform (...), z których korzysta – (...) i (...). Pozostałe platformy działają na analogicznych zasadach licencyjnych.

(...)

Tłumaczenie:

„Zachowujesz wszelkie prawa, tytuł i interesy do przesłanych treści, w tym wszystkie prawa autorskie i inne prawa własności intelektualnej.”

„Udzielasz (...) niewyłącznej, ogólnoświatowej, wolnej od opłat licencji na używanie, powielanie, rozpowszechnianie i wyświetlanie przesłanych treści.”

(...)

Tłumaczenie:

„Zachowujesz wszelkie prawa, tytuł i interesy do Dzieła (z wyjątkiem udzielonych licencji) i żaden tytuł ani prawa własności nie są przenoszone na nas na mocy niniejszych warunków.”

„Udzielasz nam niewyłącznej, ogólnoświatowej, wieczystej, w pełni opłaconej i wolnej od opłat licencji na używanie, reprodukowanie, publiczne prezentowanie, wykonywanie, dystrybucję, indeksowanie, tłumaczenie i modyfikowanie Dzieła – w celu obsługi strony internetowej oraz udostępniania, promowania i licencjonowania go użytkownikom.”

(...)

Dla zobrazowania systemu rozliczeń za udzielone licencje załączyła Pani również zrzut ekranu z panelu (...) jednej z platform, na którym widoczna jest informacja o pobraniu (jaki plik, data, rodzaj licencji) i odpowiadającym temu przychodach (...).

Potwierdziła Pani, że udziela licencji na publikację i dystrybucję swoich autorskich zdjęć i filmów, na zasadach (...), poprzez platformy banków zdjęć.

Materiały mogą być wykorzystywane zarówno elektronicznie (np. w Internecie, mediach społecznościowych, prezentacjach, reklamach), jak i w formie drukowanej (np. plakaty, ulotki, magazyny). Zakres użytkowania jest określony przez licencję udzielaną klientom końcowym banków zdjęć.

Świadczone usługi – tj. udzielanie niewyłącznych licencji ((...)) do własnych materiałów zdjęciowych i filmowych, które zostały wcześniej przez Panią wykonane – klasyfikuje Pani pod symbolem PKWiU 77.40.19.0 – Dzierżawa i licencjonowanie pozostałych własności niematerialnych i podobnych produktów, gdzie indziej niesklasyfikowanych.

Uważa Pani, że jest to najtrafniejsze grupowanie, ponieważ działalność nie polega na świadczeniu usług na zlecenie, lecz na licencjonowaniu już gotowych i istniejących utworów, bez przenoszenia majątkowych praw autorskich. Zaznaczyła Pani, że aktualnie w rejestrze CEiDG jako przeważający kod PKD widnieje 74.20.Z – działalność fotograficzna, ponieważ nie znalazła Pani w klasyfikacji PKD odrębnego, precyzyjnego kodu odnoszącego się do udzielania licencji do materiałów (...). Wybór PKD 74.20.Z wynika wyłącznie z technicznej konieczności wyboru najbliższej kategorii, jednak nie powinien on determinować kwalifikacji do PKWiU ani wpływać na określenie właściwej stawki ryczałtu.

Zgodnie z przepisami, decydujące znaczenie dla zastosowania stawki ryczałtu ma faktyczny rodzaj wykonywanych czynności i ich zaklasyfikowanie według PKWiU, a nie wpis do ewidencji działalności gospodarczej według PKD.

Nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług licencyjnych związanych z nabywaniem:

-praw do książek, broszur, ulotek, map, itp. (PKWiU 58.11.60.0),

-praw do korzystania z wykazów i list (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.30.0),

-praw do czasopism i pozostałych periodyków (PKWiU 58.14.40.0),

-praw do pozostałych wyrobów drukowanych (PKWiU 58.19.30.0),

-praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0),

-praw do korzystania z programów komputerowych (PKWiU 58.29.50.0).

Nie świadczy Pani usług fotograficznych w rozumieniu PKWiU 74.2, tj. usług wykonywanych na zlecenie klienta. Wszystkie zdjęcia i materiały powstały z Pani inicjatywy i są jedynie licencjonowane za pośrednictwem platform (...).

Pani działalność nie ma charakteru usług kulturalnych ani rozrywkowych i nie jest klasyfikowana w dziale 90 PKWiU.

Uzupełnienie II

Po ponownej analizie uznała Pani, że właściwym grupowaniem PKWiU dla świadczonych usług jest: PKWiU 58.19.29.0 – Pozostałe publikacje on-line, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Pani działalność polega na tworzeniu autorskich fotografii cyfrowych oraz filmów, ich cyfrowej obróbce oraz udostępnianiu w formie plików w modelu licencji niewyłącznych (...), głównie za pośrednictwem banków zdjęć i materiałów (...).

Tworzone przez Panią materiały są samodzielnymi utworami o twórczym i indywidualnym charakterze – są więc zgodnie z ustawą chronione prawem autorskim.

Wskazane wyżej grupowanie 58.19.29.0 obejmuje m.in. publikacje cyfrowe oraz reprodukcje artystyczne udostępniane online, co odpowiada charakterowi Pani działalności.

Z tego względu dokonała Pani korekty wcześniej wskazanego kodu PKWiU 77.40.19.0, który – jak słusznie zauważył organ – nie obejmuje utworów chronionych prawem autorskim.

Potwierdziła Pani, że wszystkie wykonywane fotografie i materiały wideo – które są następnie udostępniane w formie licencji niewyłącznych ((...)) – są utworami w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz. 24 ze zm.).

Mają one charakter twórczy i indywidualny – są wynikiem Pani osobistej decyzji co do tematu, kompozycji, światła, kształtu, obróbki, i innych elementów, które przesądzają o ich autorskim charakterze.

Fakt udostępniania ich w modelu (...) nie wpływa na ich status jako utworów – licencja określa jedynie warunki korzystania z utworu i nie pozbawia go ochrony prawno-autorskiej.

Zgodnie z ustawą, ochrona przysługuje niezależnie od przeznaczenia utworu i sposobu jego rozpowszechniania. Zatem również utwory udostępniane na zasadach (...), o ile spełniają przesłanki twórczości i indywidualności, korzystają z ochrony na podstawie przepisów prawa autorskiego.

Pytanie

Czy uzyskiwane przychody z tytułu usług polegających na sprzedaży licencji do fotografii (utworów) za pośrednictwem specjalistycznych banków zdjęć mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem, świadczone usługi należy zakwalifikować do pozarolniczej działalności gospodarczej i na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „u.r.p.d.”) mogą być rozliczane w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%. Nie prowadzi Pani działalności fotograficznej (PKWiU 74.2), poz. 2m tabeli. Zdjęć nikt u Pani nie zamawia.

W roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskała Pani przychody z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Aktualny zakres działalności gospodarczej obejmuje wyłącznie wykonywanie fotografii cyfrowych i sprzedaż licencji za pośrednictwem banków zdjęć. Prowadzi Pani ewidencję przychodów, zgodnie z wybraną formą opodatkowania – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Złożyła Pani oświadczenie o wyborze formy opodatkowania na druku CEIDG-1 w obowiązującym terminie do 20 lutego 2025 roku. Prowadzi Pani ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z działalności. Do wykonywanej działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Spełnia Pani warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne  (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Według art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem  art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Jak wynika z art. 9 ust. 1c ww. ustawy:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej "ustawą o CEIDG".

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem istotne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu przychodów, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym;

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8;

Stosownie natomiast do art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym:

Przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Zgodnie z art. 659 § 1 oraz art. 693 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1061 ze zm.):

Przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz.

Natomiast ocenę umowy licencyjnej do utworu, jako umowy o podobnym charakterze do umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy można dokonać w oparciu o art. 67 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 24 ze zm.), zgodnie z którym:

1.Twórca może udzielić upoważnienia do korzystania z utworu na wymienionych w umowie polach eksploatacji z określeniem zakresu, miejsca i czasu tego korzystania.

2.Jeżeli umowa nie zastrzega wyłączności korzystania z utworu w określony sposób (licencja wyłączna), udzielenie licencji nie ogranicza udzielenia przez twórcę upoważnienia innym osobom do korzystania z utworu na tym samym polu eksploatacji (licencja niewyłączna).

3.Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, licencjobiorca nie może upoważnić innej osoby do korzystania z utworu w zakresie uzyskanej licencji.

4.Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, uprawniony z licencji wyłącznej może dochodzić roszczeń z tytułu naruszenia autorskich praw majątkowych, w zakresie objętym umową licencyjną.

5.Umowa licencyjna wyłączna wymaga zachowania formy pisemnej pod rygorem nieważności.

Należy zaznaczyć, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie definiuje pojęć takich, jak np. „twórca”, „korzystanie przez twórców z praw autorskich” lub pojęć z nimi związanych jak, np. „utwór”, zaś ustawodawca odsyła w tym względzie do odrębnych przepisów, przez które należy rozumieć ustawę o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie od wartości, przeznaczenia i sposobu wyrażenia (utwór).

Stosownie do art. 1 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

W szczególności przedmiotem prawa autorskiego są utwory:

1)wyrażone słowem, symbolami matematycznymi, znakami graficznymi (literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne oraz programy komputerowe);

2)plastyczne;

3)fotograficzne;

4)lutnicze;

5)wzornictwa przemysłowego;

6)architektoniczne, architektoniczno-urbanistyczne i urbanistyczne;

7)muzyczne i słowno-muzyczne;

8)sceniczne, sceniczno-muzyczne, choreograficzne i pantomimiczne;

9)audiowizualne (w tym filmowe).

Utwór jest przedmiotem prawa autorskiego od chwili ustalenia, chociażby miał postać nieukończoną. Ochrona przysługuje twórcy niezależnie od spełnienia jakichkolwiek formalności.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

Prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej.

Ponadto w myśl art. 8 ust. 2 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych:

Domniemywa się, że twórcą jest osoba, której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu.

Podkreślić należy, że przychody z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub artystów wykonawców z praw pokrewnych albo rozporządzania tymi prawami występują wówczas, gdy spełnione są dwie przesłanki. Po pierwsze, konieczne jest wystąpienie przedmiotu praw majątkowych w postaci utworu lub artystycznego wykonania. Po drugie zaś, osiągnięty przychód musi być bezpośrednio związany z korzystaniem z określonych praw autorskich lub pokrewnych albo rozporządzaniem nimi, stanowić skutek takiego korzystania lub rozporządzenia w postaci odpowiedniego wynagrodzenia autorskiego lub wykonawczego.

Uwzględniając powyższe, w przypadku podatnika, którego działalność zarobkowa jest związana z korzystaniem z praw autorskich (rozporządzaniem takimi prawami) – a przy tym jest wykonywana ramach działalności gospodarczej – to uzyskane z tego tytułu przychody stanowią przychody ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 w związku z art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani działalność gospodarczą, dla której na 2025 r. wybrała opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym poprzez odpowiedni wpis w CEiDG. Wskazała Pani, że nie zachodzi żadna z katalogu przesłanek negatywnych, powodujących wyłączenie z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zawarta w art. 8 ustawy. W roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskała Pani przychody z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Pani działalność polega na tworzeniu autorskich fotografii cyfrowych oraz filmów, ich cyfrowej obróbce oraz udostępnianiu w formie plików w modelu licencji niewyłącznych (...), głównie za pośrednictwem banków zdjęć i materiałów (...). Wskazała Pani, że właściwym grupowaniem dla świadczonych usług jest: PKWiU 58.19.29.0 – Pozostałe publikacje on-line, gdzie indziej niesklasyfikowane. Platformy stockowe, takie jak (...), nie zlecają konkretnych projektów, lecz umożliwiają twórcom przesyłanie własnych prac do sprzedaży. Proces dodawania treści na platformy stockowe jest inicjowany przez twórcę i obejmuje: samodzielne przygotowanie materiałów (zdjęć, wideo, ilustracji), przesłanie ich za pośrednictwem portalu (...) lub aplikacji, dodanie tytułów, opisów i słów kluczowych, oczekiwanie na zatwierdzenie przez zespół recenzentów platformy. Platformy te nie dostarczają wytycznych dotyczących tworzenia konkretnych treści, nie określają tematów ani nie narzucają terminów realizacji. Twórcy mają pełną swobodę w zakresie wyboru tematów i stylu swoich prac. Wszystkie wykonywane fotografie i materiały wideo – które są następnie udostępniane w formie licencji niewyłącznych ((...)) – są utworami w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Mają one charakter twórczy i indywidualny – są wynikiem Pani osobistej decyzji co do tematu, kompozycji, światła, kształtu, obróbki, i innych elementów, które przesądzają o ich autorskim charakterze. Tworzone przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej materiały są samodzielnymi utworami o twórczym i indywidualnym charakterze – są więc zgodnie z ustawą chronione prawem autorskim.

Uzyskiwane przez Panią przychody z udzielenia licencji wynikają z umów licencyjnych zawieranych poprzez akceptację regulaminów platform (...). Licencje te mają charakter niewyłączny i są udzielane na zasadach określonych zgodnie z art. 66 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Nie dochodzi do przeniesienia praw autorskich – pozostają one przy Pani. Klient końcowy nabywa jedynie prawo do użytkowania materiału na zasadach określonych w licencji. Pani otrzymuje prowizję od każdej udzielonej licencji, a nie wynagrodzenie za wykonanie usługi fotograficznej.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że przychody, które osiąga Pani z tytułu udzielania licencji niewyłącznych do stworzonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej autorskich fotografii cyfrowych oraz filmów, kwalifikują się do źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT, jako przychody z umów o podobnym charakterze do najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy składników majątku związanych z działalnością gospodarczą i są opodatkowane według stawki w wysokości 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Skoro bowiem – jak wynika z opisu sprawy – tworzy Pan utwory w ramach działalności gospodarczej, stanowią one niewątpliwie składniki majątku związane z działalnością gospodarczą.

Tym samym nieprawidłowe jest Pani stanowisko, zgodnie z którym przychody uzyskiwane z tytułu opisanej działalności opodatkowane są stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a tej ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Dodatkowo organ wskazuje, że nie załączyła Pani do uzupełnienia wniosku z 5 czerwca 2025 r. zrzutu ekranu z panelu (...) jednej z platform, o którym mowa w odpowiedzi na pyt. 7) wezwania. Jednakże wskazać należy, że dokumenty dołączone przez wnioskodawcę do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do oceny dołączonych dokumentów; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanowiskiem własnym wnioskodawcy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawyz dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.