
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 13 czerwca i 8 lipca 2025 r. (daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
A.B. (dalej: Wnioskodawca) jest osobą fizyczną, podlegającą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą. Zgodnie z treścią wpisu do CEIDG (Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej) przeważający przedmiot działalności Wnioskodawcy określony został jako 58.21.Z – Działalność wydawnicza w zakresie gier komputerowych.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca rozpoczął proces tworzenia własnej gry komputerowej, która jest obecnie na wczesnym etapie rozwoju. Do tworzenia gry wykorzystywane jest głównie (...).
Gra w swojej wczesnej fazie rozwoju jest dostępna za darmo na portalach internetowych takich jak (...), dzięki czemu Wnioskodawca może na bieżąco analizować błędy (zgłaszane przez użytkowników) i na tej podstawie poprawiać i rozwijać kolejne elementy gry, które docelowo mają składać się na grę komputerową. Obecnie nie jest możliwe kupienie licencji do tej gry z uwagi na jej nieukończenie i brak możliwości wydawania licencji. W celu uzyskania finansowania projektu, Wnioskodawca udostępnia poprzez portale internetowe (...) bieżącą (nieukończoną) wersję gry. Uzyskane w ten sposób środki stanowią główne (jedyne) źródło przychodów, które w zamiarze ma umożliwić Wnioskodawcy kontynuowanie procesu tworzenia gry i docelowo jej ukończenia. W tym zakresie osoby zainteresowane udzieleniem wsparcia uzyskują w zamian:
•możliwość głosowania w ankietach dotyczących nowych postaci lub innych aspektów gry (dzięki czemu uzyskują realny wpływ na kształt i kierunki rozwoju gry tworzonej przez Wnioskodawcę);
•dostęp do testów najnowszej wersji testowej gry;
•możliwość dodawania swoich pomysłów do ankiet dotyczących nowych postaci lub innych aspektów gry, po wcześniejszej konsultacji z Wnioskodawcą.
W celu rozwiania wątpliwości, Wnioskodawca pragnie wskazać, iż do czasu ukończenia procesu tworzenia gry, Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał przychodów z tytułu sprzedaży czy licencji gry. Proces tworzenia gry zostanie ukończony w ciągu następnych kilku lat (2-3). Po ukończeniu gry Wnioskodawca planuje wydać grę na platformie (...), gdzie możliwe będzie nabycie (za odpowiednią cenę) licencji do gry, przy czym cały proces sprzedażowy ma zostać pozostawiony w gestii sklepów internetowych.
Przenosząc powyższe zakresy usług na płaszczyznę PKWiU (2015) Wnioskodawca uzyskał klasyfikację statystyczną nr (...) wydaną przez Główny Urząd Statystyczny w Łodzi z (...) 2025 r., zgodnie z którą opisane powyżej usługi mieszą się w grupowaniu:
•58.21.20.0 „Gry komputerowe pobierane z Internetu” – jeżeli gra będzie pobierana z Internetu i przechowywana na miejscowym urządzeniu;
•58.21.30.0 „Gry on-line” – jeżeli gra przeznaczona została do stosowania w Internecie.
Uzupełniająco Wnioskodawca pragnie wskazać, iż:
•rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej (…) 2024 r. wybierając na 2025 r. opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym, tzw. ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, składając oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;
•usługi opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie są i nie będą świadczone na rzecz byłego pracodawcy (tj. Wnioskodawca nie uzyska w 2025 r. z prowadzonej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego pracodawcy odpowiadających czynnościom, które wykonywał w roku poprzedzającym (2024 r.) lub bieżącym (2025 r.) w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy);
•do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy (w szczególności Wnioskodawca nie będzie osiągał przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych ani nie zamierza wytwarzać wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym);
•Wnioskodawca nie dostarcza usług hostingu, bieżącego zarządzania aplikacją i zasobami danych;
•zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę nie przekroczy 2 mln euro;
•prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
•w odniesieniu do Wnioskodawcy zachowane zostają/zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
•w odniesieniu do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej nie mają zastosowania/nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne; wniosek dotyczy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2022.2540 t.j. z późn. zm.);
•wniosek dotyczy bieżącego roku podatkowego (2025 r.) i lat następnych;
•oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych złożone w 2025 r. znajduje zastosowanie do przychodów jakie osiąga i będzie osiągał Wnioskodawca w 2025 r (oraz w latach następnych – o ile w kolejnych latach Wnioskodawca nie zdecyduje się na zmianę formy opodatkowania);
•prowadzi ewidencję przychodów – właściwą dla wybranej formy opodatkowania, tj. zryczałtowanego podatku dochodowego (tzw. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych);
•osiąga przychody z jednego rodzaju prowadzonej działalności jaką jest opisana we wniosku; w przypadku ew. rozszerzenia działalności na dodatkowe rodzaje działalności ewidencja prowadzona będzie w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności odrębnie;
•wniosek składany w celu uzyskania potwierdzenia stosowania prawidłowej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych właściwej dla etapu rozwijania i tworzenia gry komputerowej oraz udostępniania w Internecie (on-line) wersji wstępnej/testowej gry; w zakresie sprzedaży i licencjonowania gotowej wersji/ukończonej gry – zostanie złożony osobny wniosek.
Uzupełnienie
Wyjaśniając, czy wpłacie środków przez osoby zainteresowane zawsze towarzyszy świadczenie wzajemne, to jest dostęp np. do testów najnowszej wersji gry, Wnioskodawca wskazał, że z uwagi na fakt, iż identyfikuje przypadki, gdzie osoba wpłacająca środki nie korzysta z zasobów udostępnianych przez Wnioskodawcę, otrzymywanym wpłatom nie zawsze towarzyszy świadczenie wzajemne. Środki te stanowią dobrowolne wpłaty na finansowanie projektu, który Wnioskodawca udostępnia poprzez portale internetowe (...). Uzyskane w ten sposób środki stanowią główne (jedyne) źródło przychodów, które w zamiarze ma umożliwić Wnioskodawcy kontynuowanie procesu tworzenia gry i docelowo jej ukończenia. Niemniej, każda osoba dokonująca wpłat uzyskuje w zamian:
•możliwość głosowania w ankietach dotyczących nowych postaci lub innych aspektów gry (dzięki czemu uzyskują realny wpływ na kształt i kierunki rozwoju gry tworzonej przez Wnioskodawcę);
•dostęp do testów najnowszej wersji testowej gry;
•możliwość dodawania swoich pomysłów do ankiet dotyczących nowych postaci lub innych aspektów gry, po wcześniejszej konsultacji z Wnioskodawcą.
Osoby zainteresowane uzyskują dostęp do wstępnej wersji gry i mają możliwość pobrania oraz przechowywania plików gry. Uruchomienie gry wymaga ściągnięcia plików na urządzenie i uruchomienie jej poprzez plik „*.exe”.
Wnioskodawca nie przewidział możliwości pozwalającej na grę np. w przeglądarce/bezpośrednio na stronie internetowej.
Otrzymywane wpłaty Wnioskodawca rozpoznaje jako przychód z działalności gospodarczej.
Gra przeznaczona jest dla szerokiego grona odbiorców, tj. każdej osoby zainteresowanej wsparciem procesu tworzenia i rozbudowy gry.
Wpłaty dokonywane są przez wpłacających na konta Wnioskodawcy w portalach internetowych (...). Środki te Wnioskodawca może przetransferować na rachunek bankowy.
Wyjaśniając, czy ustalono konkretną kwotę, za którą użytkownicy mogą korzystać z gry, czy jest to może kwota zmienna (np. dobrowolna wpłata odbiorców), Wnioskodawca wskazał, że poziom wpłat jest zróżnicowany. Wnioskodawca wyróżnił kilka poziomów wpłat, przy czym osoba wspierająca tworzenie i rozwój gry może dokonać większych wpłat.
Poziom 1: (...)
Poziom 2: (...)
Poziom 3: (...)
Poziom 4: (...)
W piśmie z 8 lipca 2025 r. Wnioskodawca doprecyzował, że powołanie się na otrzymaną klasyfikację GUS (nr (...) wydaną przez Główny Urząd Statystyczny w Łodzi z (...) 2025 r.) miało na celu pełne przedstawienie opisu sprawy. Faktem jest bowiem, iż opinia GUS wskazywała na oba grupowania – w zależności od przypadku, tj.:
•58.21.20.0 „Gry komputerowe pobierane z Internetu” – jeżeli gra będzie pobierana z Internetu i przechowywana na miejscowym urządzeniu;
•58.21.30.0 „Gry on-line” – jeżeli gra przeznaczona została do stosowania w Internecie.
Powyższe przywołanie dwóch klaryfikacji było jedynie stwierdzeniem faktu otrzymania przez Wnioskodawcę klasyfikacji GUS i dążeniem do możliwie jak najbardziej precyzyjnego opisania sprawy będącej przedmiotem wniosku.
Skoro zatem, tak jak zostało to wskazane jednoznacznie przez Wnioskodawcę, „osoby zainteresowane uzyskują dostęp do wstępnej wersji gry mają możliwość pobrania oraz przechowywania plików gry. Uruchomienie gry wymaga ściągnięcia plików na urządzenie i uruchomienie jej poprzez plik „*.exe”. Wnioskodawca nie przewidział możliwości pozwalającej na grę np. w przeglądarce / bezpośrednio na stronie internetowej” – oczywistym jest, iż właściwą klasyfikacją będzie 58.21.20.0 „Gry komputerowe pobierane z Internetu”.
Tym samym, wniosek:
•nie dotyczy PKWiU 58.21.30.0 „Gry on-line”, bowiem gra nie jest udostępna przez Wnioskodawcę w formie umożliwiającej korzystanie z niej w Internecie (on-line);
•dotyczy: PKWiU 58.21.20.0 „Gry komputerowe pobierane z Internetu”.
Pytanie
Czy w przedstawionym zdarzeniu Wnioskodawca będzie mógł opodatkować usługi (stanowiące przedmiot działalności Wnioskodawcy) w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% (zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy)?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)
Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywane przez Wnioskodawcę usługi opisane powyżej będą mogły podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy).
UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm. – dalej: ustawa), w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą (przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym).
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 Ustawy. Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika (…), do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ustawy).
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usługi licencyjne związane z nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0), podlegają opodatkowaniu stawką 15%.
Z kolei, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stawka 12% znajduje zastosowanie do przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem:
•pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
•pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
•pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
Zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zgodnie z klasyfikacją uzyskaną z GUS usługi wykonywane przez Wnioskodawcę mieszczą się w kodzie 58.21.20.0 a tym samym nie mieszczą się w przytoczonych powyżej przepisach szczególnych. W konsekwencji, zastosowanie powinien znaleźć art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy, zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskane przez Wnioskodawcę w 2025 r. oraz w latach przyszłych ze świadczenia w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej usług opisanych powyżej sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 58.21.20.0 podlegają/będą podlegać opodatkowaniu stawką 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tak długo jak spełniane nadal będą przez Wnioskodawcę pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie). Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie przykładowo w:
–interpretacji indywidualnej z 7 listopada 2023 r. nr 0113-KDIPT2-1.4011.635.2023.1.DJD;
–interpretacji indywidualnej z 30 grudnia 2024 r. nr 0115-KDST2-1.4011.549.2024.2.AW.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
–działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
–w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Ponadto, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) wskazanymi w pkt 5.3.2, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. e tiret 5 oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
–15% przychodów ze świadczenia usług licencyjnych związanych z nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0),
–8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z wyjaśnieniami GUS do PKWiU 2015, grupowanie 58.21.20.0 „Gry komputerowe pobierane z Internetu” obejmuje pliki elektroniczne zawierające gry komputerowe, które mogą być pobierane z Internetu i przechowywane na miejscowym urządzeniu.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej rozpoczął Pan proces tworzenia własnej gry komputerowej, która jest obecnie na wczesnym etapie rozwoju. Jako główny i jedyny developer gry zajmuje się Pan ogólno-pojętym programowaniem mechanik gry takich jak: poruszanie się postaci, sposobów interakcji gracza ze światem gry oraz działania interfejsów mających za zadanie umożliwić oraz możliwie ułatwić graczowi rozgrywkę. Gra w swojej wczesnej fazie rozwoju jest dostępna za darmo na portalach internetowych takich jak (...), dzięki czemu może Pan na bieżąco analizować błędy (zgłaszane przez użytkowników) i na tej podstawie poprawiać i rozwijać kolejne elementy gry, które docelowo mają składać się na grę komputerową. Obecnie nie jest możliwe kupienie licencji do tej gry z uwagi na jej nieukończenie i brak możliwości wydawania licencji. W celu uzyskania finansowania projektu, udostępnia Pan poprzez portale internetowe (...) bieżącą (nieukończoną) wersję gry.
Wskazał Pan, że każda osoba dokonująca wpłat uzyskuje w zamian:
•możliwość głosowania w ankietach dotyczących nowych postaci lub innych aspektów gry (dzięki czemu uzyskują realny wpływ na kształt i kierunki rozwoju gry tworzonej przez Wnioskodawcę);
•dostęp do testów najnowszej wersji testowej gry;
•możliwość dodawania swoich pomysłów do ankiet dotyczących nowych postaci lub innych aspektów gry, po wcześniejszej konsultacji z Wnioskodawcą.
Otrzymywane wpłaty rozpoznaje Pan jako przychód z działalności gospodarczej. Gra przeznaczona jest dla szerokiego grona odbiorców, tj. każdej osoby zainteresowanej wsparciem procesu tworzenia i rozbudowy gry. Wpłaty dokonywane są przez wpłacających na Pana konta w portalach internetowych (...). Środki te może Pan przetransferować na rachunek bankowy.
Wskazał Pan, że właściwą klasyfikacją dla będących przedmiotem wniosku usług jest grupowanie PKWiU 58.21.20.0 „Gry komputerowe pobierane z Internetu”, gdyż osoby zainteresowane uzyskują dostęp do wstępnej wersji gry i mają możliwość pobrania oraz przechowywania plików gry (uruchomienie gry wymaga ściągnięcia plików na urządzenie i uruchomienie jej poprzez plik „*.exe”).
Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w przypadku uzyskiwania przez Pana przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU: 58.21.20.0 „Gry komputerowe pobierane z Internetu”, stawka ryczałtu wynosi 8,5%, zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie objętym pytaniem interpretacyjnym i odnosi się do przedstawionego opisu sprawy. A zatem, nie dotyczy innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz własnym stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego grupowania PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Dodatkowo wskazać należy, że przepisy podatkowe nie regulują stosunków cywilnoprawnych (zasad zawierania umów cywilnoprawnych), ani nie mają wpływu na ich treść, w szczególności przyjęty w nich sposób ustalania należności za poszczególne usługi. Organy podatkowe nie mają prawa ingerować w treść zawieranych umów i przyjęte w nich ustalenia, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, a to może być stwierdzone jedynie w trakcie przeprowadzonego przez organ pierwszej instancji postępowania podatkowego. Zgodnie bowiem z art. 199a § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, organ podatkowy dokonując ustalenia treści czynności prawnej, uwzględnia zgodny zamiar stron i cel czynności, a nie tylko dosłowne brzmienie oświadczeń woli złożonych przez strony czynności, a jeżeli pod pozorem dokonania czynności prawnej dokonano innej czynności prawnej, skutki podatkowe wywodzi się z tej ukrytej czynności prawnej. Natomiast organ uprawniony do wydania interpretacji indywidualnej nie ma prawnej możliwości ingerencji w treść tych umów. Z art. 14h Ordynacji podatkowej wynika bowiem, iż powołany przepis nie ma zastosowania w postępowaniu w przedmiocie wydawania interpretacji indywidualnej.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
