Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.405.2025.2.LS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 3 lipca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.405.2025.2.LS

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 15 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.

Uzupełnił go Pan - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 15 kwietnia 2025 r. (data wpływu 5 czerwca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan lekarzem weterynarii, posiada Pan prawo wykonywania zawodu lekarza weterynarii na terenie Rzeczypospolitej Polskiej prowadzi Pan własną działalność gospodarczą od 2016 r. która jednocześnie nie jest zakładem leczniczym dla zwierząt, wpis do CEIDG 75.00.Z, działalność weterynaryjna, 71.20.A badania i analizy związane z jakością żywności.

Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych złożył Pan w ustawowym terminie, o którym mowa w art. 9 ustawy z dnia 20 listopada 1996 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne do wykonywanej działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przychód z działalności nie przekroczył w roku poprzedzającym limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Działalność którą Pan prowadzi jest działalnością usługową zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od przychodów osiąganych przez niektóre osoby fizyczne. Świadczone przez Pana usługi oznaczone są symbolem 75.00.19.0 PKWiU.

Prowadząc działalność gospodarczą ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z jej prowadzeniem jak i odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności oraz ich wykonywania w ramach tej działalności.

Nie jest Pan podatnikiem podatku VAT prowadzi Pan ewidencję przychodów, na podstawie której jest Pan w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami.

W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej od początku 2025 r. świadczy Pan usługi na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii na mocy umowy oraz decyzji administracyjnej jeżeli Powiatowy Lekarz Weterynarii z przyczyn finansowych lub organizacyjnych nie jest w stanie wykonać ustawowych zadań inspekcji, może wyznaczać na czas określony lekarzy weterynarii niebędących pracownikami inspekcji, do wykonywania czynności o których mowa w art. 16 ustawy o inspekcji weterynaryjnej jednocześnie w art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o inspekcji wskazano, że umowy są zawierane z lekarzami w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

W umowie zleceniodawcą jest powiatowy lekarz weterynarii reprezentujący Skarb Państwa, a zleceniobiorcą jest Pan - prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą.

Umowa została zawarta na podstawie art. 16 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o inspekcji weterynaryjnej (Dz. U. z 2004 r. poz. 12 (z późn. zm.)). W następstwie wydanej przez zleceniodawcę decyzji ostatecznej w sprawie wyznaczenia zleceniobiorcy do wykonywania czynności wskazanych w art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. d, ww. ustawy których rodzaj i zakres określa ww. decyzja.

Przedmiotem umowy jest zapis, iż zleceniodawca zleca, a zleceniobiorca przyjmuje do wykonywania czynności określone decyzją, tj:

- Sprawowania nadzoru nad ubojem zwierząt gospodarskich kopytnych, drobiu, zajęczaków i zwierząt dzikich utrzymywanych w warunkach fermowych, o których mowa w ust. 1.21.4 i 1.6 załącznika i do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 parlamentu europejskiego i rady z dnia 29 kwietnia 2004 r., ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego (Dz. Urz. UE L 139 z 30.04.2004, str. 55, z póżn. zm.10) Dz. Urz. UE polskie wydanie specjalne. Rozdz. 3. T. 45, str. 14), zwanego dalej rozporządzeniem nr 853/2004, w tym badania dobrostanu zwierząt po ich przybyciu do rzeźni, badania przedubojowego i poubojowego, oceny mięsa i nadzoru nad przestrzeganiem w czasie uboju przepisów o ochronie zwierząt.

Czynności urzędowe, które Pan wykonuje zgodnie z umową zawartą z PLW, nie są wykonywane pod kierownictwem, lekarza weterynarii, wykonuje je Pan samodzielnie, są one wykonywane w danym zakładzie, w którym odbywa się ubój, a zakład wskazany jest w treści umowy. Czas wykonywanych usług nie został określony w umowie i zależy każdorazowych potrzeb zleceniodawcy.

Jest Pan zobowiązany do wykonywania czynności rzetelnie, terminowo oraz zgodnie z uregulowaniami prawodawstwa weterynaryjnego w rozumieniu art. 2 pkt 1 ustawy o inspekcji weterynaryjnej. Prawa o charakterze wewnętrznym obowiązującego organy inspekcji weterynaryjnej, w tym instrukcji głównego lekarza weterynarii i wojewódzkiego lekarza weterynarii oraz zarządzeń i wytycznych zleceniodawcy, przestrzegając zasad sztuki lekarsko-weterynaryjnej, kodeksu etyki lekarza weterynarii oraz przepisów BHP i p.poż., zleceniobiorca nie może powierzyć wykonywania czynności stanowiących przedmiot umowy osobie trzeciej.

Zleceniobiorca, zobowiązany jest umową, poddać się kontroli inspekcji weterynaryjnej na zasadach określonych w ustawie o inspekcji weterynaryjnej, ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli administracji rządowej oraz innych przepisach prawodawstwa weterynaryjnego. Zleceniobiorca zobowiązany jest do udziału w szkoleniach, o których mowa w rozdziale I załącznika II do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin.

Powiatowy lekarz weterynarii zawarł z Panem umowę na czas określony. Umowa określa: zakres, termin i miejsce wykonywania czynności. Określa wysokość wynagrodzenia za ich wykonanie oraz termin płatności. Za wykonywane czynności stanowiące przedmiot umowy otrzymuje Pan wynagrodzenie w wysokości określonej przepisami rozporządzenia ministra rolnictwa i rozwoju wsi z dnia 10 sierpnia 2022 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywane czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii. Wynagrodzenie jest wypłacane na rachunek bankowy zleceniobiorcy, na podstawie rachunków przedłożonych zleceniodawcy wraz z zestawieniem wykonanych czynności.

Pytanie

Jaką stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych należy opodatkować usługi weterynaryjne świadczone na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 ustawy o inspekcji weterynaryjnej oznaczone symbolem 75.00.19.0 PKWiU?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, iż świadczone przez Pana usługi na podstawie umowy zawartej z powiatowym lekarzem weterynarii oznaczone są symbolem 75.00.19.0 PKWiU.

Nadzór nad ubojem zwierząt jest specyficzną dziedziną, której wykonywanie zastrzeżone zostało do uprawnień wyłącznie lekarzy weterynarii. W ramach nadzoru nad ubojem wykonuje Pan szereg czynności, które w umowie zostały opisane jako sprawowanie nadzoru nad ubojem zwierząt, w tym badanie dobrostanu zwierząt po ich przybyciu do rzeźni, badanie przedubojowe i poubojowe, ocena mięsa i nadzór nad przestrzeganiem w czasie uboju przepisów o ochronie zwierząt. Oznacza to, że jest Pan zobowiązany stosować się do właściwych instrukcji wydanych przez głównego lekarza weterynarii dotyczących nadzoru nad ubojem, w tym do obowiązującej instrukcji GLW nr GIWBŻ-500-1/2013 z dnia 3 kwietnia 2013 r., w której wskazano, iż nadzór nad ubojem zwierząt rzeźnych w rzeźniach są to czynności urzędowe obejmujące w szczególności wszystkie elementy badania przedubojowego i poubojowego, wydanie oceny mięsa, i audyt procedur zakładowych, w tym dotyczących przestrzegania przepisów o ochronie zwierząt w rzeźni. W ww. instrukcji GLW z dnia 3 kwietnia 2013 r. widnieje zapis, iż czynności realizowane poprzez audyt i kontrolę obejmują odpowiednio nadzór nad przestrzeganiem prawodawstwa weterynaryjnego. W związku z tym, powiatowy lekarz weterynarii i zleceniobiorca nie są w stanie określić czasu wymaganego i poświęcanego na wykonanie poszczególnych opisanych powyżej czynności. ‘

Usługa świadczona przez zleceniobiorcę jest usługą weterynaryjną, a nie badaniem i analizami. Czynności urzędowe, które Pan wykonuje zgodnie z umową zawartą z PLW, nie są wykonywane pod kierownictwem, lekarz weterynarii wykonuje je samodzielnie, są one wykonywane w danym zakładzie, w którym odbywa się ubój, a zakład wskazany jest w treści umowy. Czas wykonywanych usług nie został określony w umowie i zależy od każdorazowych potrzeb zleceniodawcy.

W umowie z PLW zapisano, że zleceniobiorca podlega kontroli organów inspekcji weterynaryjnej na zasadach określonych w ustawie o inspekcji weterynaryjnej, ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej oraz innych przepisach prawodawstwa weterynaryjnego.

Usługi świadczone na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. d ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o inspekcji weterynaryjnej należą do usług weterynaryjnych, gdyż do ich wykonywania niezbędny jest dyplom lekarza weterynarii, prawo wykonywania zawodu oraz wiedza na temat chorób zwierząt, zoonoz, patomorfologu, parazytologii, mikrobiologii, wirusologii, znajomość prawa weterynaryjnego oraz umiejętność przeprowadzania badania zwierząt.

W Pana opinii czynności wykonywane w ramach sprawowania nadzoru nad ubojem, obejmującego czynności z tym związane stanowi zdecydowanie kompleksową usługę, która obejmuje zarówno badanie przed i poubojowe, jak i badanie mięsa po uboju, jednakże nie zamyka się zasadniczo w ramach tych czynności. Lekarz weterynarii, wyznaczony do nadzoru nad ubojem wykonuje szereg czynności, które wymagają specjalistycznej wiedzy wymaganej wyłącznie od dyplomowanych lekarzy weterynarii, stąd świadczy on w tym zakresie usługę weterynaryjną (PKD 75), a nie usługę w zakresie badań i analiz (PKD 71.20.A). Różnica pomiędzy badaniami i analizami a prowadzeniem wszystkich czynności związanych ze sprawowaniem nadzoru nad ubojem sprawia, że usługa ta staje się usługą weterynaryjną, ponieważ nie mogłaby istnieć bez wszystkich istotnych elementów, związanych także z bieżącym nadzorem nad ubojem.

Działalność którą Pan prowadzi jest dzielnością usługową mieszczącą się w przepisach ustawy o podatku ryczałtowym zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt. 1.

Prowadząc działalność gospodarczą ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z jej prowadzeniem jak i odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności oraz ich wykonywania w ramach tej działalności.

W związku z powyższym, klasyfikacja grupowania 75.00.19.0 „pozostałe usługi weterynaryjne" jest jedyną prawidłową klasyfikacją przyjętych przez Pana do wykonywania czynności.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 843 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) - e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. - 7. (uchylony).

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14% przychodów ze świadczenia usług architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71),

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Przechodząc do kwestii sposobu opodatkowania świadczonych przez Pana usług, zauważyć trzeba, że zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.):

Dział 75 USŁUGI WETERYNARYJNE obejmuje:

  • opiekę zdrowotną dla zwierząt gospodarskich i domowych,
  • usługi świadczone przez asystentów weterynaryjnych i pozostałego pomocniczego personelu weterynaryjnego,
  • usługi kliniczno-patologiczne oraz pozostałe usługi związane z rozpoznaniem i ustalaniem przyczyn chorób zwierząt,
  • usługi pogotowia dla zwierząt.

Dział ten nie obejmuje:

  • usług wspomagających chów i hodowlę zwierząt gospodarskich, sklasyfikowanych w 01.62.10.0,
  • usług związanych z wydawaniem atestów dla artykułów konsumpcyjnych oraz usług w zakresie badań i analiz związanych, z jakością żywności (włączając badanie zwierząt rzeźnych przed ubojem i mięsa po uboju), sklasyfikowanych w 71.20.11.0

W pozycji 75.00.19.0 mieszczą się „Pozostałe usługi weterynaryjne”.

Grupowanie to obejmuje:

  • usługi medyczne, włączając chirurgiczne i dentystyczne, świadczone w szpitalu lub poza nim dla zwierząt innych niż zwierzęta domowe lub gospodarskie, w tym: zwierzęta przebywające w Zoo oraz zwierzęta hodowane dla futra lub innych wyrobów. Usługi te są ukierunkowane na leczenie, odzyskanie i/lub zachowanie zdrowia przez zwierzę,
  • usługi klinik i innych placówek weterynaryjnych, usługi laboratoryjne i techniczne, usługi związane z żywieniem zwierząt (włączając diety specjalne) i podobne usługi.

Natomiast dział 71 USŁUGI ARCHITEKTONICZNE I INŻYNIERSKIE; USŁUGI W ZAKRESIE BADAŃ I ANALIZ TECHNICZNYCH obejmuje:

  • usługi w zakresie architektury, inżynierii oraz opracowywanie projektów, sprawowanie nadzoru budowlanego,
  • usługi w zakresie usług mierniczych i kartograficznych,
  • badania właściwości fizycznych, analizy chemiczne i pozostałe badania.

W klasie 71.20 mieszczą się USŁUGI W ZAKRESIE BADAŃ I ANALIZ TECHNICZNYCH.

Klasa ta zawiera m.in. pozycję 71.20.11.0 „Usługi w zakresie badań i analiz składu i czystości substancji”.

Grupowanie to obejmuje:

  • usługi w zakresie badań i analiz właściwości chemicznych i biologicznych substancji, takich jak: powietrze, woda,
  • odpady (miejskie i przemysłowe), paliwa, metale, gleba, minerały, żywność i chemikalia,
  • usługi w zakresie badań i analiz w pokrewnych dziedzinach nauki, takich jak: mikrobiologia, biochemia, bakteriologia itp.,
  • usługi w zakresie badań i analiz związanych, z jakością żywności, włączając badanie zwierząt rzeźnych przed ubojem i mięsa po uboju,
  • usługi nadzoru związanego z produkcją żywności, włączając pasze dla zwierząt,
  • usługi w zakresie wydawania atestów dla artykułów konsumpcyjnych.

Grupowanie to nie obejmuje:

  • usług w zakresie badań zwierząt związanych z kontrolą ich stanu zdrowia, sklasyfikowanych w 75.00.1,
  • usług świadczonych przez medyczne i dentystyczne laboratoria diagnostyczne, sklasyfikowanych w 86.90.15.0.

Zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, jest Pan lekarzem weterynarii. Świadczy Pan usługi na rzecz Powiatowego Lekarza Weterynarii obejmujące sprawowania nadzoru nad ubojem zwierząt gospodarskich kopytnych, drobiu, zajęczaków i zwierząt dzikich utrzymywanych w warunkach fermowych w tym badania dobrostanu zwierząt po ich przybyciu do rzeźni, badania przedubojowego i poubojowego, oceny mięsa i nadzoru nad przestrzeganiem w czasie uboju przepisów o ochronie zwierząt, które - zgodnie z Pana wskazaniem - klasyfikuje Pan w grupowaniu PKWiU: 75.00.19.0 - „Pozostałe usługi weterynaryjne”.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie świadczy Pan usługi, które mieszczą się we wskazanym grupowaniu PKWiU: 75.00.19.0, to przychody uzyskiwane z ich świadczenia podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Podkreślić jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, jeżeli faktycznie nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia innych usług, w szczególności badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71), do których przypisana jest wyższa stawka ryczałtu.

Jednocześnie, zaznaczyć trzeba, że w przypadku trudności/wątpliwości w ustaleniu właściwego symbolu można:

  • skorzystać z informacji dostępnych na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego,
  • złożyć wniosek dotyczący zaklasyfikowania danej usługi według PKWiU z 2015 r. do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

W odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Zastrzegam również, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.