Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.435.2025.2.MAP

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 maja 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 8 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy skuteczności wyboru formy opodatkowania. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 lipca 2025 r. (wpływ 3 lipca 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni zwróciła się z uprzejmą prośbą o wydanie opinii dotyczącej skuteczności złożenia oświadczenia woli w zakresie wyboru formy opodatkowania w sytuacji, gdy podatnik dokonał pierwszej wpłaty na podatek PIT-28 w wyznaczonym ustawowo terminie.

Dotychczas Wnioskodawczyni skontaktowała się z Krajową Informacją Skarbową i uzyskała opinię wskazującą, że wpłata pierwszej zaliczki/ryczałtu w ustawowym terminie, dokonana na poprawnym formularzu bankowym PIT-28, może zostać uznana za skuteczne oświadczenie woli dotyczące wyboru formy opodatkowania. Ponieważ jednak każda sprawa wymaga indywidualnej oceny, Wnioskodawczyni prosi o jednoznaczne stanowisko, które pozwoli Jej przedstawić oficjalną interpretację w urzędzie skarbowym.

Od początku prowadzenia działalności Wnioskodawczyni była przekonana, że stosuje ryczałt jako obowiązującą formę opodatkowania. Tak też była rozliczana przez biuro księgowe, a wszystkie wpłaty były dokonywane zgodnie z zasadami ryczałtu.

W deklaracji CEIDG-1 złożonej 28 sierpnia 2024 r. widniała forma opodatkowania na zasadach ogólnych (PIT-36), co mogło wynikać z błędnego zapisu lub nieporozumienia administracyjnego.

19 października 2024 r., czyli dzień przed ostatnim możliwym terminem zmiany formy opodatkowania, Wnioskodawczyni dokonała pierwszej wpłaty podatku za uzyskany przychód, wybierając poprawny formularz bankowy PIT-28, zgodny z zasadami ryczałtu. W historii przelewów widnieje wybrany symbol formularza PIT-28, co jednoznacznie wskazuje na sposób rozliczenia podatku od pierwszego przychodu oraz faktyczną wolę Wnioskodawczyni stosowania tej formy. Od momentu pierwszej wpłaty wszystkie kolejne rozliczenia były prowadzone w sposób zgodny z ryczałtem, co dowodzi konsekwentnego stosowania tej formy opodatkowania i braku intencji wyboru innego sposobu rozliczeń.

Zgodnie ze stanowiskiem Wiceministra Finansów …, wyrażonym w odniesieniu do przypadków błędnego zgłoszenia formy opodatkowania w CEIDG:

„Urzędy skarbowe mają rozstrzygać na korzyść podatników wątpliwości dotyczące wybranej przez nich formy opodatkowania w CEIDG. Dotyczy to sytuacji, w których osoby prowadzące indywidualną działalność gospodarczą twierdzą, że nie wybrały rozliczenia według skali podatkowej, ale taka forma została im przypisana przez błąd systemu CEIDG. Jeśli podatnik uprawdopodobni, że faktycznie stosował inną formę rozliczenia, organy podatkowe powinny rozstrzygać takie sprawy na korzyść podatnika w myśl art. 2a Ordynacji podatkowej."

Należy podkreślić, że przepisy nie ograniczają sposobu wyboru formy opodatkowania wyłącznie do zgłoszenia w CEiDG.

Art. 9 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym określa jedynie wymóg pisemności, ale nie wskazuje jednej konkretnej drogi dokonania zmiany. W związku z tym forma pisemna, w tym przelew dokonany na właściwym formularzu PIT-28, spełnia znamiona jednoznacznego zwrócenia się do urzędu w formie pisemnej - co wynika z zasad określonych w Ordynacji podatkowej.

Urząd powinien uwzględnić ten fakt w analizie sprawy, ponieważ przelew jest materialnym dowodem wyboru ryczałtu, zachowuje jednoznaczny przekaz, spełnia wymóg pisemności oraz został dokonany w wymaganym ustawowo terminie. W związku z tym Wnioskodawczyni uprzejmie prosi o jednoznaczną odpowiedź na poniższe pytanie, aby uzyskać oficjalne stanowisko w tej sprawie.

W uzupełnieniu Wnioskodawczyni wskazała, że jednoosobową działalność gospodarczą rozpoczęła 28 sierpnia 2024 r., co zostało zarejestrowane w CEiDG. Pierwszy przychód z tej działalności uzyskała 18 października 2024 r., w związku z realizacją usługi w modelu B2B dla Jej zleceniodawcy. Pierwszej wpłaty podatku zryczałtowanego Wnioskodawczyni dokonała 19 października 2024 r., za miesiąc wrzesień 2024. Podczas realizacji przelewu bankowego w systemie on-line wybrała formularz PIT-28, co jednoznacznie identyfikuje, że wpłata dotyczyła ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W tytule przelewu automatycznie zapisanym przez system bankowy widniało: „PIT-28 - 2024 - okres: 09” Potwierdzenie tej transakcji dołączyła do uzupełnienia wniosku.

Za 2024 r. Wnioskodawczyni złożyła zeznanie podatkowe PIT-28, zgodnie z wybraną i faktycznie stosowaną przez cały okres formą opodatkowania - ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Zeznanie zostało przekazane do urzędu skarbowego elektronicznie. Od rozpoczęcia działalności gospodarczej Wnioskodawczyni stosuje opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, co znajduje odzwierciedlenie w zaliczkach przekazywanych na właściwy formularz - PIT-28 w opisie przelewu, jak również w złożonym zeznaniu rocznym za 2024 r. Zastosowana forma rozliczenia była zgodna z Jej wolą oraz faktycznym sposobem prowadzenia księgowości.

Ponadto Wnioskodawczyni wyjaśniła, że pierwszy przelew podatku został przez Nią zatytułowany: „PIT-28 - 2024 - okres: 09”, gdyż świadczone przez Nią usługi były wykonywane we wrześniu 2024 r., natomiast płatność za powyższe usługi, stanowiącą pierwszy przychód z prowadzonej przez Nią działalności gospodarczej otrzymała 18 października 2025 r.

Pytanie

Czy w świetle obowiązujących przepisów oraz stanowiska Ministerstwa Finansów, wpłata dokonana przez podatnika w ustawowym terminie na poprawnym formularzu bankowym PIT-28 może być traktowana jako skuteczne pisemne oświadczenie woli dotyczące wyboru ryczałtu, biorąc pod uwagę jednoznaczność tej czynności oraz jej zgodność z terminem wynikającym z ustawy?

Pani stanowisko w sprawie

Wnioskodawczyni wskazała, że w deklaracji CEiDG-1 złożonej 28 sierpnia 2024 r. widniała forma opodatkowania na zasadach ogólnych (PIT-36), choć od początku prowadzenia działalności stosowała ryczałt. Przyczyna tego wpisu nie jest jasna - mógł to być błąd systemu lub nieporozumienie administracyjne.

Jednak pierwsza wpłata podatku została dokonana na poprawnym formularzu PIT-28, w ustawowym terminie, co jednoznacznie potwierdza zamiar stosowania przez Wnioskodawczynię ryczałtu. Zgodnie z art. 9 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym oraz zasadą rozstrzygania wątpliwości na korzyść podatnika (art. 2a Ordynacji podatkowej), ta wpłata powinna zostać uznana za skuteczne oświadczenie woli dotyczące wyboru formy opodatkowania.

Co więcej, formularz PIT-28 spełnia przesłanki formy pisemnej, ponieważ jasno określa rodzaj podatku, formę opodatkowania oraz intencję podatnika, co czyni go materialnym dowodem złożenia oświadczenia w wymaganym terminie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualne

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 9a ust. 1 wskazanej wyżej ustawy:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie art. 9 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Natomiast w myśl art. 9 ust. 1b tej ustawy:

Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

Jak stanowi zaś art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. 541), zwanej dalej "ustawą o CEIDG".

Z powołanych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania (podatkiem dochodowym) dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Aby opodatkować przychody z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, podatnik musi złożyć oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego. Oświadczenie składa się na piśmie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych podatnik może także złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy CEIDG.

W przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego i niezłożenia ww. oświadczenia w określonym terminie, podatnik jest obowiązany do założenia właściwych ksiąg i opłacania podatku na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym.

W tym miejscu wskazać należy, że zarówno przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia, ani innych wymogów co do jego formy. Ma natomiast z niego jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik.

Dlatego też, w przypadku gdy podatnik w danym roku podatkowym dokonał wpłaty pierwszej zaliczki/ryczałtu w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie oświadczenia.

Z opisu sprawy wynika, że jednoosobową działalność gospodarczą rozpoczęła Pani 28 sierpnia 2024 r., co zostało zarejestrowane w CEiDG. Pierwszy przychód z tej działalności uzyskała 18 października 2024 r. Pierwszej wpłaty podatku zryczałtowanego dokonała 19 października 2024 r. Podczas realizacji przelewu bankowego w systemie on-line wybrała Pani formularz PIT-28, co jednoznacznie identyfikuje, że wpłata dotyczyła ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W tytule przelewu automatycznie zapisanym przez system bankowy wskazała Pani „PIT-28”. Za 2024 r. złożyła Pani zeznanie podatkowe na formularzu PIT-28.

Pani wątpliwość budzi kwestia, czy dokonana przez Panią wpłata ryczałtu (przelewem bankowym, w którym jako tytuł wskazała Pani „PIT-28”), stanowi skuteczny wybór formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że skoro – jak wynika z przedstawionych okoliczności – w ustawowym terminie dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania dokonała Pani przelewu na poczet ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do urzędu skarbowego, z prawidłowym opisem jakiego podatku dotyczy, to może być on uznany za skutecznie złożone oświadczanie o wyborze formy opodatkowania.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na opisie stanu faktycznego przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W rozpoznanej sprawie organ przyjął, że faktycznie zamierzała Pani dokonać wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania przychodów z działalności, a tym samym wskazanie przez Panią w tytule przelewu skierowanego do organu podatkowego nazwy formularza zeznania rocznego podatku stanowiło oświadczenie Pani woli o wyborze formy opodatkowania.

Dodatkowo informujemy, że interpretacja indywidualna dotyczy wyłącznie sprawy będącej przedmiotem wniosku w kontekście sformułowanego pytania interpretacyjnego, tj. możliwości wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania przychodów z działalności w świetle art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.