
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
18 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 16 maja 2025 r. (wpływ 16 maja 2025 r.) oraz pismem z 9 czerwca 2025 r. (wpływ 9 czerwca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w formie B2B i świadczy Pan usługi na rzecz innych firm z branży (…) oraz pokrewnych.
Zakres Pana obowiązków obejmuje działania organizacyjne i operacyjne w ramach wewnętrznych inicjatyw firmowych, które nie mają charakteru doradztwa.
Do Pana zadań należy m.in.:
- koordynacja projektów wewnętrznych oraz procesów biznesowych,
- organizacja oraz umożliwianie przebiegu kluczowych działań operacyjnych i procesów biznesowych w firmie,
- kontakt z wewnętrznymi interesariuszami,
- przygotowywanie plików i raportów do monitorowania postępu inicjatyw,
- udział w spotkaniach statusowych z liderami projektów,
- bieżące wsparcie organizacyjne zespołów.
Nie tworzy Pan rekomendacji, nie przeprowadza Pan analiz strategicznych ani optymalizacji procesów, nie świadczy Pan usług doradczych w rozumieniu ustawy.
Usługi klasyfikuje Pan w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 - Usługi w zakresie zarządzania (z wyłączeniem doradztwa).
Uzupełnienie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wniosek dotyczy przychodów uzyskanych od 1 maja 2025 roku, czyli od momentu zmiany zakresu i opisu świadczonych usług, oraz przychodów uzyskiwanych w latach następnych, o ile zakres ten pozostanie bez zmian.
Przedmiotem Pana zapytania jest rok podatkowy 2025, począwszy od dnia 1 maja 2025 roku, tj. od momentu zmiany zakresu i opisu świadczonych usług, a także lata podatkowe następujące po 2025 roku, pod warunkiem utrzymania niezmienionego zakresu usług.
Działalność gospodarczą będącą przedmiotem wniosku prowadzi Pan od 4 stycznia 2021 roku.
Oświadczenie o wyborze opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych złożył Pan dnia 4 lutego 2025 roku.
Obecnie uzyskuje Pan przychody wyłącznie ze wskazanej działalności gospodarczej, o której mowa we wniosku. Nie uzyskuje Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan na rzecz klientów usługi o charakterze wsparcia organizacyjnego i operacyjnego, które mają na celu usprawnienie przepływu informacji, organizację pracy zespołów oraz bieżące monitorowanie postępu realizacji inicjatyw wewnętrznych.
Zakres Pana czynności obejmuje w szczególności:
- przyjmowanie od zarządu lub kadry kierowniczej klientów ogólnych założeń i celów wewnętrznych inicjatyw lub projektów, bez ich analizowania lub rekomendowania kierunków działania,
- organizowanie i prowadzenie rozmów z osobami wyznaczonymi jako liderzy projektów, w celu omówienia podstawowych informacji dotyczących założeń projektowych, ram czasowych i odpowiedzialności,
- przygotowywanie tzw. briefów projektowych we współpracy z liderami projektów, zawierających opis celów i zakresu działań oraz wstępne propozycje realizacji zadań w czasie,
- przygotowywanie oraz administrowanie formatkami plików i narzędzi projektowych (takich jak arkusze kalkulacyjne lub narzędzia typu (…)), zawierających listy zadań, terminy realizacji, zależności między zadaniami oraz przypisane osoby odpowiedzialne,
- organizowanie i moderowanie spotkań statusowych, podczas których liderzy projektów przedstawiają aktualny postęp prac, a ja zadaję pytania porządkujące i wspieram komunikację między zaangażowanymi zespołami,
- zbieranie informacji od liderów projektów na temat postępu zadań, barier i wyzwań, bez formułowania rozwiązań, analiz czy rekomendacji,
- tworzenie podsumowań i raportów operacyjnych przedstawiających bieżący status realizacji projektów i przekazywanie ich Sponsorom lub Zarządowi klientów,
- zarządzanie strukturą narzędzi projektowych (np. …) oraz wspieranie liderów w bieżącej aktualizacji statusów zadań,
- przekazywanie Sponsorom informacji o napotkanych barierach i wyzwaniach, bez wskazywania rozwiązań ani rekomendowania działań naprawczych,
- przesyłanie przypomnień i koordynowanie komunikacji pomiędzy osobami odpowiedzialnymi za realizację poszczególnych zadań, w celu zapewnienia ciągłości pracy zespołów projektowych.
Efektem Pana działań są:
- zorganizowane spotkania projektowe,
- uzupełnione i aktualizowane narzędzia do zarządzania projektami (takie jak (…) lub arkusze),
- aktualizowane dokumenty robocze,
- raporty opisujące postęp realizacji zadań i inicjatyw,
- usprawniona komunikacja wewnętrzna pomiędzy zespołami klientów.
Nie wykonuje Pan czynności o charakterze doradczym, tj.:
- nie przeprowadza Pan analiz strategicznych,
- nie opracowuje Pan rekomendacji dotyczących optymalizacji ani kierunków rozwoju,
- nie podejmuje Pan decyzji biznesowych,
- nie bierze Pan udziału w definiowaniu lub opracowywaniu strategii projektów i inicjatyw wewnętrznych.
Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pana usługi mają charakter wyłącznie operacyjny i organizacyjny, bez elementów doradztwa lub zarządzania działalnością klientów, dlatego nie mieszczą się w wyłączeniach przewidzianych dla działalności objętej PKWiU ex dział 70.
Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia przewidziane w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W szczególności:
- nie prowadzi Pan apteki,
- nie prowadzi Pan działalności w zakresie obrotu dewizami ani sprzedaży części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych,
- nie wytwarza Pan wyrobów objętych podatkiem akcyzowym,
- nie korzysta Pan z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego,
- nie zmienił Pan w 2025 roku formy działalności z działalności indywidualnej na spółkę z małżonkiem ani odwrotnie,
- nie świadczy Pan usług na rzecz byłego pracodawcy odpowiadających czynnościom wykonywanym w ramach stosunku pracy w roku podatkowym 2024 lub 2025.
W roku podatkowym 2024 prowadził Pan działalność wyłącznie w formie jednoosobowej działalności gospodarczej i suma uzyskanych przychodów nie przekroczyła limitu 2 000 000 euro.
Zmiana zakresu i opisu usług oznacza zawężenie charakteru Pana działań do czynności organizacyjno-operacyjnych, wyłączających komponent doradczy. Zmiana ta znajduje odzwierciedlenie w opisie wystawianych faktur oraz wewnętrznej kwalifikacji usługi - z „usługi doradczej” na „wsparcie organizacyjne i operacyjne przy realizacji inicjatyw wewnętrznych”.
Obecnie Pana rola ogranicza się do koordynacji komunikacji, monitorowania statusu projektów i organizowania przepływu informacji - bez wpływu na podejmowanie decyzji, analiz strategicznych czy opracowywania rekomendacji.
Zmiana została dokonana w związku ze zmianą potrzeb klienta, dla którego świadczy Pan usługi oraz w celu jednoznacznego rozdzielenia czynności organizacyjnych od jakichkolwiek elementów doradztwa.
Zmiana ma charakter formalnego doprecyzowania zakresu działalności, który w praktyce już od dłuższego czasu nie zawierał elementów doradczych.
Przed dniem 1 maja 2025 r. świadczył Pan usługi opisane w umowie oraz na fakturach jako „usługi doradcze w zakresie wsparcia rozwoju organizacji”. Usługi te zawierały elementy mające charakter doradczy i strategiczny, co, Pana zdaniem, uzasadniało ich kwalifikację do stawki ryczałtu 15%.
Zakres Pana obowiązków w tamtym okresie obejmował m.in.:
- udział w formułowaniu koncepcji rozwoju wybranych obszarów działalności klienta,
- opracowywanie propozycji działań mających na celu poprawę efektywności operacyjnej,
- udział w analizach problemów organizacyjnych i rekomendowanie możliwych rozwiązań,
- przygotowywanie materiałów prezentujących rekomendacje dotyczące zmiany struktury procesowej lub sposobu realizacji zadań,
- współpraca z zarządem i kadrą kierowniczą w zakresie wyznaczania priorytetów strategicznych i planowania ich wdrożenia.
Przychody uzyskane od 1 stycznia 2025 roku do 30 kwietnia 2025 roku były opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 15%, właściwej dla usług doradczych.
W latach 2023-2024 przychody były opodatkowane na zasadach podatku liniowego (19% od dochodu).
Uzyskał Pan przychody z działalności gospodarczej przed 1 maja 2025 roku, które były opodatkowane ryczałtem według stawki 15%.
Pierwszy przychód z usług opisanych jako „wsparcie organizacyjne i operacyjne przy realizacji inicjatyw wewnętrznych” uzyskał Pan w maju 2025 roku.
Pomiędzy Panem a Zleceniodawcą nie istnieją żadne powiązania osobiste ani gospodarcze. Nie jest Pan ani wspólnikiem, ani udziałowcem, ani członkiem organów tej organizacji, nie łączą Pana też więzi rodzinne ani zależności biznesowe poza relacją świadczenia usług B2B.
Nie pełni Pan też funkcji zarządczych, a zakres świadczonych przez Pana w ramach działalności gospodarczej usług nie pokrywa się z obowiązkami wynikającymi z pełnienia funkcji zarządczych w spółce.
Pytania
1.Czy opisane usługi wsparcia organizacyjnego i operacyjnego, realizowane w ramach działalności gospodarczej w modelu B2B, które nie mają charakteru doradztwa i są klasyfikowane w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 - mogą być objęte opodatkowaniem ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
2.Czy odpowiedź na to pytanie będzie również aktualna w odniesieniu do zdarzeń przyszłych, gdy zakres działalności pozostanie bez zmian?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem opisane usługi wsparcia organizacyjnego i operacyjnego, które realizuje Pan w ramach działalności gospodarczej w modelu B2B, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 - Usługi w zakresie zarządzania (z wyłączeniem doradztwa).
Usługi te nie mają charakteru doradczego - nie zawierają elementów takich jak analizy strategiczne, rekomendacje, optymalizacje czy planowanie rozwoju.
Mają one charakter techniczno- organizacyjny i wspierają wewnętrzne procesy oraz projekty klientów. W związku z powyższym, uważa Pan, że mogą być one objęte opodatkowaniem ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Pana zdaniem odpowiedź na pytanie nr 1 pozostanie aktualna również w odniesieniu do zdarzeń przyszłych, o ile zakres świadczonych przez Pana usług nie ulegnie zmianie i nadal będzie obejmował wyłącznie czynności o charakterze organizacyjnym i operacyjnym, zgodnie z opisem przedstawionym w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym.
W związku z tym uważa Pan, że także w latach następnych, przy zachowaniu niezmienionego charakteru i zakresu wykonywanych czynności, przychody uzyskane z tytułu tych usług będą mogły być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz.163):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
(uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym,
że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danegogrupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), wskazać należy, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają:
- klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
- kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką ryczałtu 8,5% będą opodatkowane pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) tj.: kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w formie B2B i świadczy Pan usługi na rzecz innych firm z branży (…) oraz pokrewnych. Usługi klasyfikuje Pan w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 - Usługi w zakresie zarządzania (z wyłączeniem doradztwa). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan na rzecz klientów usługi o charakterze wsparcia organizacyjnego i operacyjnego, które mają na celu usprawnienie przepływu informacji, organizację pracy zespołów oraz bieżące monitorowanie postępu realizacji inicjatyw wewnętrznych.
Zakres Pana czynności obejmuje w szczególności:
- przyjmowanie od zarządu lub kadry kierowniczej klientów ogólnych założeń i celów wewnętrznych inicjatyw lub projektów, bez ich analizowania lub rekomendowania kierunków działania,
- organizowanie i prowadzenie rozmów z osobami wyznaczonymi jako liderzy projektów, w celu omówienia podstawowych informacji dotyczących założeń projektowych, ram czasowych i odpowiedzialności,
- przygotowywanie tzw. briefów projektowych we współpracy z liderami projektów, zawierających opis celów i zakresu działań oraz wstępne propozycje realizacji zadań w czasie,
- przygotowywanie oraz administrowanie formatkami plików i narzędzi projektowych (takich jak arkusze kalkulacyjne lub narzędzia typu (…)), zawierających listy zadań, terminy realizacji, zależności między zadaniami oraz przypisane osoby odpowiedzialne,
- organizowanie i moderowanie spotkań statusowych, podczas których liderzy projektów przedstawiają aktualny postęp prac, a ja zadaję pytania porządkujące i wspieram komunikację między zaangażowanymi zespołami,
- zbieranie informacji od liderów projektów na temat postępu zadań, barier i wyzwań, bez formułowania rozwiązań, analiz czy rekomendacji,
- tworzenie podsumowań i raportów operacyjnych przedstawiających bieżący status realizacji projektów i przekazywanie ich Sponsorom lub Zarządowi klientów,
- zarządzanie strukturą narzędzi projektowych (np. (…)) oraz wspieranie liderów w bieżącej aktualizacji statusów zadań,
- przekazywanie Sponsorom informacji o napotkanych barierach i wyzwaniach, bez wskazywania rozwiązań ani rekomendowania działań naprawczych,
- przesyłanie przypomnień i koordynowanie komunikacji pomiędzy osobami odpowiedzialnymi za realizację poszczególnych zadań, w celu zapewnienia ciągłości pracy zespołów projektowych.
Nie wykonuje Pan czynności o charakterze doradczym, tj.:
- nie przeprowadza Pan analiz strategicznych,
- nie opracowuje Pan rekomendacji dotyczących optymalizacji ani kierunków rozwoju,
- nie podejmuje Pan decyzji biznesowych,
- nie bierze Pan udziału w definiowaniu lub opracowywaniu strategii projektów i inicjatyw wewnętrznych.
Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pana usługi mają charakter wyłącznie operacyjny i organizacyjny, bez elementów doradztwa lub zarządzania działalnością klientów, dlatego nie mieszczą się w wyłączeniach przewidzianych dla działalności objętej PKWiU ex dział 70.
Pierwszy przychód z usług opisanych jako „wsparcie organizacyjne i operacyjne przy realizacji inicjatyw wewnętrznych” uzyskał Pan w maju 2025 roku.
Wobec tego, przychody realizowane w ramach działalności gospodarczej w modelu B2B osiągane od 1 maja 2025 r. ze świadczenia usług wsparcia organizacyjnego i operacyjnego, które nie mają charakteru doradztwa i są klasyfikowane w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Powyższe dotyczy także lat następnych, jeśli okoliczności faktyczne sprawy i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa nie ulegną zmianie.
Zatem Pana stanowisko jest prawidłowe.
Stawka 8,5% ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i jeżeli faktycznie nie uzyskał/nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług, do których to usług przypisana jest wyższa stawka ryczałtu
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
