Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDST2-2.4011.272.2025.3.MS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%. Uzupełnił go Pan 14 i 16 maja oraz 16 czerwca 2025 r. (daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jest Pan osobą fizyczną, polskim rezydentem podatkowym. Od 2017 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEIDG pod firmą „(...)”. Jako przeważającą działalność od początku wpisał Pan „Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja” (PKD 70.21 .Z). Działalność jest (i będzie) działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy.

Dochody, jakie osiąga Pan z działalności od kilku lat opodatkowuje ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Spełnił Pan (i w dalszym ciągu spełnia) warunki do opodatkowania ryczałtem przychodów z działalności gospodarczej, w tym złożył Pan w ustawowym terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu, spełnia także warunki w zakresie limitów, o których mowa w art. 6 ust. 4 Ustawy oraz w zakresie wyłączeń opisanych w art. 8 Ustawy.

Od 1 stycznia br. zakres Pana obowiązków w umowie, jaką zawarł z głównym kontrahentem, zmienił się celem jak najlepszego odzwierciedlenia przedmiotu świadczonych usług. Zakres ten odnosi się przede wszystkim do usług PR (public relations) i w szczegółach wygląda obecnie następująco:

-koordynacja i realizacja projektów oraz kampanii z obszaru Public Relations samodzielnie oraz współpraca z działem (...), w uzgodnionym zakresie, z zachowaniem wysokich standardów efektywności i jakości;

-analiza i monitorowanie standardów obsługi klientów w ramach realizowanych projektów oraz rekomendowanie działań mających na celu podnoszenie jakości i skuteczności realizowanych strategii PR;

-monitorowanie budżetów projektowych i ich rentowności, współpraca w zakresie efektywności budżetów projektów i rentowności zespołów projektowych;

-świadczenie usług szkoleniowych w zakresie rozwoju kompetencji konsultantów i menedżerów PR, w tym prowadzenie warsztatów i sesji konsultacyjnych dotyczących kompetencji twardych i miękkich; wspieranie zarządu w zakresie systemów motywacyjnych oraz metod oceny kompetencji w organizacji, zgodnie z uzgodnionym zakresem współpracy;

-opracowywanie wytycznych w zakresie PR: samodzielne przygotowywanie kompleksowych wytycznych w zakresie PR i świadczenie bieżącego wsparcia w obszarze PR dla klientów agencji;

-współpraca z kluczowymi klientami agencji: budowanie długofalowych relacji biznesowych i odpowiedzialność za realizację założonych KPIs projektowych;

-aktywna współpraca w procesie pozyskiwania klientów agencji PR;

-wspieranie Zarządu w zakresie dalszego rozwoju usług PR, udział w inicjatywach zwiększających przewagę konkurencyjną firmy oraz wskazywanie innowacyjnych rozwiązań dotyczących działań wizerunkowych i komunikacyjnych firmy.

Kontrahent, o którym mowa, prowadzi działalność w formie spółki z o.o. Nie jest Pan członkiem żadnego z organów tej spółki, w tym szczególnie nie jest członkiem jej zarządu.

Uważa Pan, że świadczone usługi należy zaklasyfikować jako:

-usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji (PKWiU 70.21.10), oraz

-pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych (PKWiU 70.22.20).

W przypadku gdyby się okazało, że świadczone przez Pana usługi są opodatkowane różnymi stawkami ryczałtu, będzie Pan prowadził ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z usługi każdego rodzaju.

Uzupełnienie wniosku

Określił Pan szczegółowy charakter poszczególnych czynności:

Koordynacja i realizacja projektów oraz kampanii z obszaru Public Relations samodzielnie oraz współpraca z działem (...), w uzgodnionym zakresie, z zachowaniem wysokich standardów efektywności i jakości.

-Pozyskiwanie publikacji i artykułów w potrzebnym zakresie w mediach Online oraz w mediach tradycyjnych poprzez dystrybucję odpowiednio zredagowanych materiałów prasowych, kontakt z dziennikarzami oraz twórcami internetowymi (we współpracy z działem (...) firmy) – PKWiU 70.21.1.0.

Analiza i monitorowanie standardów obsługi klientów w ramach realizowanych projektów oraz rekomendowanie działań mających na celu podnoszenie jakości i skuteczności realizowanych strategii PR.

-Analiza prowadzonych działań oraz określanie planu kampanii PR, lub modyfikacje bieżącego planu obejmującego takie elementy jak kalendarz dystrybucji informacji prasowych, monitoring mediów, tworzenie materiałów prasowych, komentarzy prasowych itp. – PKWiU 70.22.20.

Monitorowanie budżetów projektowych i ich rentowności, współpraca w zakresie efektywności budżetów projektów i rentowności zespołów projektowych.

-Sprawdzanie ilości godzin roboczych przeznaczanych na realizację poszczególnych działań Public Relations, z uwzględnieniem stawek godzinowych ustalonych przez kontrahenta – PKWiU 70.22.20.

Świadczenie usług szkoleniowych w zakresie rozwoju kompetencji konsultantów i menedżerów PR, w tym prowadzenie warsztatów i sesji konsultacyjnych dotyczących kompetencji twardych i miękkich. Wspieranie zarządu w zakresie systemów motywacyjnych oraz metod oceny kompetencji w organizacji, zgodnie z uzgodnionym zakresem współpracy.

-Prowadzenie szkoleń dla pracowników kontrahenta z zakresu prowadzenia działań Public Relations oraz client service'u w branży Public Relations. Przygotowywanie oceny osiąganych efektów poszczególnych pracowników czy też całych zespołów – PKWiU 70.21.1.0.

Opracowywanie wytycznych w zakresie PR: samodzielne przygotowywanie kompleksowych wytycznych w zakresie PR i świadczenie bieżącego wsparcia w obszarze PR dla klientów agencji.

-Pozyskiwanie publikacji i artykułów w mediach online oraz w mediach tradycyjnych poprzez dystrybucję materiałów prasowych, kontakt z dziennikarzami oraz twórcami internetowymi.

Współpraca z kluczowymi klientami agencji: budowanie długofalowych relacji biznesowych i odpowiedzialność za realizację założonych KPIs projektowych.

-Prowadzenie projektów Public Relations z ustalaniem i realizowaniem celów klientów agencji. Prowadzenie spotkań statusowych z klientami agencji – PKWiU 70.22.20.

Aktywna współpraca w procesie pozyskiwania klientów agencji PR.

-Współtworzenie ofert biznesowych dla potencjalnych klientów agencji w obszarze Public Relations, polegających na przygotowaniu planów działań PR takich jak propozycje kontekstów komunikacji PR, kalendarzu dystrybucji informacji prasowych, potencjalnych komentarzy ekspertów i ich lokowaniu w mediach – PKWiU 70.21.10.

Wspieranie Zarządu w zakresie dalszego rozwoju usług PR, udział w inicjatywach zwiększających przewagę konkurencyjną firmy oraz wskazywanie innowacyjnych rozwiązań dotyczących działań wizerunkowych i komunikacyjnych firmy.

-Wskazywanie trendów i nowych rozwiązań w obszarze Public Relations i implementowanie ich zarówno w obszarze bieżącej współpracy z kluczowymi klientami agencji jak i w procesie pozyskiwania nowych klientów. Prowadzenie szkoleń dla pracowników agencji z wykorzystywania wyżej wymienionych trendów i rozwiązań – PKWiU 70.21.1.0.

Pana kontrahent (agencja) jest firmą świadczącą właśnie usługi PR dla swoich klientów. W tym celu wykorzystuje usługi świadczone przez swoich pracowników, jak również przez zewnętrznych przedsiębiorców, w tym przez Pana.

Pytanie

Czy osiągane przez Pana przychody ze świadczenia usług opisanych powyżej podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Osiągane przez Pana przychody ze świadczenia usług opisanych powyżej podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy, ryczałt wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1 ,5% (z pewnymi zastrzeżeniami nie mającymi do mnie zastosowania).

Z kolei w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) Ustawy, ryczałt wynosi 15% m.in. ze świadczenia usług:

-firm centralnych (head office),

-usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Ponadto, jak stanowi art. 4 ust. 4 Ustawy, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Biorąc powyższe pod uwagę należy przyjąć, że w ramach grupowania 70 PKWiU opodatkowaniu stawką 15% podlegają — poza usługami firm centralnych (head offices) — wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane są stawką 8,5%. Tak więc do usług podlegających opodatkowaniu stawką 8,5% należą m.in. usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji (PKWiU 70.21.10) i pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych (PKWiU 70.22.20).

Moje stanowisko znalazło potwierdzenie w wielu indywidualnych interpretacjach podatkowych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, przykładowo:

-w odniesieniu do usług w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji (PKWiU 70.21.10):

·w interpretacji z 14 stycznia 2025 r., sygn. 0112-KDSL1-2.4011.619.2024.2.PS,

·w interpretacji z 2 grudnia 2024 r., sygn. 0113-KDlPT2-1.4011.736.2024.1.HJ,

·w interpretacji z 14grudnia 2023 r., sygn. 0113-KDlPT2-1. 4011. 698. 2023. 2.MZ,

·w interpretacji z 19 kwietnia 2023 r., sygn. 0115-KDST2-2.4011.78.2023.2.AJZ,

·w interpretacji z 30 grudnia 2022 r., sygn. 0113-KDlPT2-1.4011.788.2022.3.KD,

-w odniesieniu do pozostałych usług zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych (PKWiU 70.22.20):

·w interpretacji z 8 sierpnia 2024 r., sygn. 0113-KDlPT2-1.4011.512.2024.1.DJD,

·w interpretacji z 24 czerwca 2024 r., sygn. 0112-KDSL1-2.4011.250.2024.2.JN,

·w interpretacji z 7 grudnia 2023 r., sygn. 0113-KDlPT2-1.4011.721.2023.2.RK,

·w interpretacji z 21 listopada 2023 r., sygn. 0113-KDlPT2-1.4011.725.2023.1 .MAP,

·w interpretacji z 20 lutego 2023 r., sygn. 0115-KDITI .4011.13.2023.1 .MST.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)

ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie

określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m. oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że w ramach działalności gospodarczej świadczy Pan:

1)usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji (PKWiU 70.21.10):

a)koordynacja i realizacja projektów oraz kampanii z obszaru Public Relations samodzielnie oraz współpraca z działem Brand PR, w uzgodnionym zakresie, z zachowaniem wysokich standardów efektywności i jakości;

b)świadczenie usług szkoleniowych w zakresie rozwoju kompetencji konsultantów i menedżerów PR, w tym prowadzenie warsztatów i sesji konsultacyjnych dotyczących kompetencji twardych i miękkich; wspieranie zarządu w zakresie systemów motywacyjnych oraz metod oceny kompetencji w organizacji, zgodnie z uzgodnionym zakresem współpracy;

c)aktywna współpraca w procesie pozyskiwania klientów agencji PR;

d)wspieranie Zarządu w zakresie dalszego rozwoju usług PR, udział w inicjatywach zwiększających przewagę konkurencyjną firmy oraz wskazywanie innowacyjnych rozwiązań dotyczących działań wizerunkowych i komunikacyjnych firmy;

2)pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych (PKWiU 70.22.20):

a)analiza i monitorowanie standardów obsługi klientów w ramach realizowanych projektów oraz rekomendowanie działań mających na celu podnoszenie jakości i skuteczności realizowanych strategii PR;

b)monitorowanie budżetów projektowych i ich rentowności, współpraca w zakresie efektywności budżetów projektów i rentowności zespołów projektowych;

c)opracowywanie wytycznych w zakresie PR: samodzielne przygotowywanie kompleksowych wytycznych w zakresie PR i świadczenie bieżącego wsparcia w obszarze PR dla klientów agencji;

d)współpraca z kluczowymi klientami agencji: budowanie długofalowych relacji biznesowych i odpowiedzialność za realizację założonych KPIs projektowych.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje Pan przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniach 70.21.10 oraz 70.22.20.0, które – jak wynika z okoliczności wniosku – nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

·stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

·zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

·Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

·Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

·Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

·Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

·Odnośnie powołanych interpretacji indywidualnych należy zauważyć, że wydane zostały w indywidualnych sprawach, w związku z czym nie można nadać im waloru uniwersalnego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.