
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 11 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu. Uzupełniła go Pani pismem z 30 maja 2025 r. (wpływ 30 maja 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku)
Wnioskodawczyni od stycznia 2025 r. prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej z użyciem kodu PKD 70.20.Z - Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania.
Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną posiadającą status polskiego rezydenta podatkowego, a tym samym podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.
Wnioskodawczyni spełnia wszystkie przesłanki wskazane w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a ponadto nie kwalifikuje się w kryteriach wykluczających Ją z tego rodzaju opodatkowania. W roku podatkowym 2025, w odniesieniu do Wnioskodawczyni zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wnioskodawczyni zakłada spełnienie warunków określonych w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym także w kolejnych latach podatkowych. Wnioskodawczyni wskazuje, że nie zamierza przekroczyć wskazanego w ustawie ryczałtowej limitu 2 mln euro, ani nie zamierza świadczyć usług wyłączonych z zakresu opodatkowania ryczałtem ujętych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W roku podatkowym 2025, w odniesieniu do prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wnioskodawczyni zakłada, że także w kolejnych latach podatkowych w odniesieniu do prowadzonej przez Nią działalności gospodarczej nie znajdą zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wnioskodawczyni złożyła oświadczenie o wyborze formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przed terminem upływu terminu określonego w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zostało złożone w grudniu 2024 r. w momencie złożenia wniosku o wpis do CEiDG, w którym wskazano jako datę rozpoczęcia działalności 1 stycznia 2025 r. Prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Pierwszy przychód z tytułu prowadzonej działalności został osiągnięty w lutym 2025 r.
Wnioskodawczyni wykonuje usługi na podstawie umów o współpracy. Podejmuje się usług ściśle związanych ze zrównoważonym rozwojem w organizacji, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym.
W ramach opisywanych działań, Wnioskodawczyni aktywnie uczestniczy w koordynacji prac nad projektem. Do zadań Wnioskodawczyni należy zarządzanie projektem ESG (Environmental, Social, Corporate Governance)/Strategii zrównoważonego rozwoju (dalej „Projekt”). ESG obejmuje kwestie związane z ochroną środowiska, odpowiedzialnością społeczną i ładem korporacyjnym, co stanowi łącznie kryterium oceny zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw.
W ramach zarządzania projektem ESG/Strategii zrównoważonego rozwoju, Wnioskodawczyni podejmuje działania obejmujące:
1.planowanie i przygotowanie do wdrożenia Projektu,
2.monitorowanie i raportowanie wdrożenia oraz statusu Projektu,
3.koordynowanie Projektu,
4.komunikację wewnętrzną i zewnętrzną,
5.przygotowywanie analiz i materiałów eksperckich,
6.dokumentowanie Projektu,
7.dbanie o relacje z partnerami wewnętrznymi,
8.dbanie o relacje z partnerami zewnętrznymi,
9.gromadzenie, konsolidacja, przetwarzanie danych,
10.przygotowanie raportów,
11.rozpoznawanie, ocenianie i zarządzanie ryzykami związanymi z projektem.
W omawianym przypadku kluczowe zadania Wnioskodawczyni obejmują:
·analizę i kalkulację emisyjności, gdzie do obliczeń śladu węglowego będą analizowane m.in. dane ze spalania stacjonarnego (piece), mobilnego (pojazdy), emisje procesowe, zużycie energii elektrycznej, ogrzewania, materiałów okołoprodukcyjnych, dóbr kapitałowych, transportu i dystrybucji, odpady, podróże służbowe, przetwarzanie i sprzedaż produktów, użytkowanie sprzedanych produktów oraz postępowanie z produktem po zakończeniu ich cyklu życia;
·wykonywanie szczegółowych analiz cyklu życia produktów zgodnie z normami ISO 14001;
·koordynowanie działań w celu zbierania i analizy danych niezbędnych do raportowania ESG, w tym, m.in. dostępnych polityk środowiskowych, BHP, praw człowieka, prywatności, ochrony danych osobowych, mechanizmy zgłaszania naruszeń, mechanizmy antykorupcyjne oraz sposoby ich wdrożenia (metodologia), analizy ryzyk, szans i wpływów, gospodarka obiegu zamkniętego, kodeksy etyki, kodeks dostawców, System Zarządzania ISO;
·zbieranie i agregację wskaźników ESG w celu sporządzenia raportów zgodnych z dyrektywą CSRD w sprawie sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD - Corporate Sustainability Reporting Directive) oraz standardami ESRS (Europejskie Standardy Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju);
·mapowanie obecnych praktyk ESG w organizacji oraz porównywanie ich z wymogami regulacyjnymi;
·udział w audytach z zakresu ESG;
·opracowanie raportów, weryfikację skuteczności wdrożenia.
Dodatkowe standardy i/lub dokumenty, na których opiera się świadczenie usługi:
·standardy i protokoły: GHG Protocol, ISO 14067, ISO 14001, standardy ESRS;
·raporty ESG: dokumenty wymagane przez regulacje CSRD, raporty z audytów, analizy LCA (Analiza Cyklu Życia /Life Cycle Assessment - metoda oceny wpływów wyrobu na środowisko);
·arkusze kalkulacyjne: arkusze ...do zbierania danych oraz systemy informacyjne związane z ESG;
·dokumentacja prawna: regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju oraz inne dokumenty związane z praktykami ESG.
Zadania są związane z wiedzą specjalistyczną, doświadczeniem i wykształceniem Wnioskodawczyni. Zadania Wnioskodawczyni nie obejmują usług doradztwa związanych z zarządzaniem w tym w szczególności usług doradztwa i pomocy operacyjnej z zakresu strategii i działalności marketingowej, usług doradztwa i pomocy operacyjnej z zakresu polityki i strategii prowadzenia działalności gospodarczej, planowania ogólnego, kształtowania struktury i kontrolowania przedsiębiorstwa (organizacji). Ponadto, usługi Wnioskodawczyni nie obejmują usług doradztwa i pomocy operacyjnej z zakresu podejmowania decyzji natury finansowej lub usług w zakresie kontrolowania i zarządzania innymi spółkami lub przedsiębiorstwami. Usługi Wnioskodawczyni polegają na kierowaniu projektem realizowanym przez klienta, a nie na zarządzaniu spółkami lub przedsiębiorstwami.
Poza opisanymi wyżej przychodami, Wnioskodawczyni nie uzyskuje innych przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Działalność Wnioskodawczyni nie jest wolnym zawodem w rozumieniu przepisów ustawy o ryczałcie.
Wnioskodawczyni nie jest wspólnikiem, członkiem zarządu oraz nie pełni innej funkcji na rzecz podmiotów, z którymi związana jest umowami o współpracy. Nie jest też w nich zatrudniona na podstawie umowy o pracę, ani nie realizuje świadczeń na podstawie innych umów cywilnoprawnych.
Z umów o współpracy wynika, że klient zobowiązuje Wnioskodawczynię do realizacji powierzonych Jej czynności w miejscu i czasie wynikającym z natury tych czynności. Wnioskodawczyni samodzielnie ustala czas, formę i miejsce wykonywania powierzonych Jej zadań, klient wyraża jedynie zgodę na wizytowanie i przebywanie na terenie spółki. Strony oświadczają, że pomiędzy zleceniobiorcą a spółką nie istnieje stosunek podległości w rozumieniu przepisów prawa pracy, usługi nie są świadczone pod nadzorem oraz bez organizacyjnego podporządkowania.
Wnioskodawczyni od początku prowadzenia działalności stosowała formę opodatkowania w postaci ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na gruncie pojawiających się wątpliwości w zakresie stosowania prawidłowej stawki ryczałtu, Wnioskodawczyni w styczniu 2025 r. wystąpiła z wnioskiem do Urzędu Statystycznego o określenie klasyfikacji PKWiU dla celów podatku dochodowego w zakresie wykonywanych usług. Pismem z marca 2025 r., odpowiadając na wniosek ze stycznia 2025 r., Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego udzielił informacji, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 z późn. zm.) wymieniona koordynacja prac nad projektem ESG (Environmental, Social, Corporate Governance)/Strategii zrównoważonego rozwoju, obejmująca:
1.planowanie i przygotowanie do wdrożenia projektu,
2.monitorowanie i raportowanie wdrożenia oraz statusu projektu,
3.koordynowanie projektu,
4.komunikację wewnętrzną i zewnętrzną,
5.przygotowanie analiz i materiałów w eksperckich,
6.dokumentowanie projektu,
7.gromadzenie, konsolidację i przetwarzanie danych,
8.przygotowanie raportów,
9.rozpoznanie, ocenianie i zarządzanie ryzykami związanymi z projektem
- mieści się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Wniosek dotyczy przychodów za rok 2025 i lat kolejnych.
W piśmie z maja 2025 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawczyni doprecyzowała opis wskazując, że przedstawiła wszystkie świadczone usługi w opisie stanu faktycznego wniosku o interpretację. Wnioskodawczyni nie wykonuje innych usług. Tożsame usługi, jak przedstawione w opisie stanu faktycznego zostały przedstawione we wniosku ze stycznia 2025 r. do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego o dokonanie klasyfikacji i nadanie symbolu odpowiedniego grupowania klasyfikacyjnego PKWiU. Również na podstawie tożsamego do przedstawionego w opisie stanu faktycznego wniosku o interpretację opisu świadczonych usług zostało wydane pismo Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego z marca 2025 r.
Analogiczny do przedstawionego we wniosku o interpretację stan faktyczny oraz dokładny opis przedmiotu klasyfikacji został przedstawiony we wniosku do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego: Wnioskodawczyni zamierza podejmować się działań ściśle związanych ze zrównoważonym rozwojem w organizacji, zarówno na poziomie krajowym, jak i międzynarodowym. W ramach opisywanych działań Wnioskodawczyni będzie aktywnie uczestniczyć w koordynacji prac nad projektem. Do zadań Wnioskodawczyni należeć będzie zarządzanie projektem ESG (Environmental, Social, Corporate Governance)/Strategii zrównoważonego rozwoju (dalej „Projekt”). ESG obejmuje kwestie związane z ochroną środowiska, odpowiedzialnością społeczną i ładem korporacyjnym, co stanowi łącznie kryterium oceny zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw. W ramach zarządzanie projektem ESG/Strategii zrównoważonego rozwoju Wnioskodawczyni będzie podejmowała działania obejmujące:
1.planowanie i przygotowanie do wdrożenia Projektu;
2.monitorowanie i raportowanie wdrożenia oraz statusu Projektu;
3.koordynowanie Projektu;
4.komunikację wewnętrzną i zewnętrzną;
5.przygotowywanie analiz i materiałów eksperckich;
6.dokumentowanie Projektu;
7.dbanie o relacje z partnerami wewnętrznymi;
8.dbanie o relacje z partnerami zewnętrznymi;
9.gromadzenie, konsolidacja, przetwarzanie danych;
10.przygotowanie raportów;
11.rozpoznawanie, ocenianie i zarządzanie ryzykami związanymi z projektem.
W omawianym przypadku kluczowe zadania Wnioskodawczyni obejmą:
·analizę i kalkulację emisyjności, gdzie do obliczeń śladu węglowego będą analizowane m.in. dane ze spalania stacjonarnego (piece), mobilnego (pojazdy), emisje procesowe, zużycie energii elektrycznej, ogrzewania, materiałów okołoprodukcyjnych, dóbr kapitałowych, transportu i dystrybucji, odpady, podróże służbowe, przetwarzanie i sprzedaż produktów, użytkowanie sprzedanych produktów oraz postępowanie z produktem po zakończeniu ich cyklu życia;
·wykonywanie szczegółowych analiz cyklu życia produktów zgodnie z normami ISO 14001;
·koordynowanie działań w celu zbierania i analizy danych niezbędnych do raportowania ESG, w tym, m.in. dostępnych polityk środowiskowych, BHP, praw człowieka, prywatności, ochrony danych osobowych, mechanizmy zgłaszania naruszeń, mechanizmy anty korupcyjne oraz sposoby ich wdrożenia (metodologia), analizy ryzyk, szans i wpływów, gospodarka obiegu zamkniętego, kodeksy etyki, kodeks dostawców, System Zarządzania ISO;
·zbieranie i agregacja wskaźników ESG w celu sporządzenia raportów zgodnych z dyrektywą CSRD w sprawie sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju (CSRD - Corporate Sustainability Reporting Directive) oraz standardami ESRS (Europejskie Standardy Sprawozdawczość Zrównoważonego Rozwoju);
·mapowanie obecnych praktyk ESG w organizacji oraz porównywanie ich z wymogami regulacyjnymi;
·udział w audytach z zakresu ESG;
·opracowanie raportów, weryfikacja skuteczności wdrożenia.
Dodatkowe standardy i/lub dokumenty, na których będzie się opierała praca:
·standardy i protokoły: GHG Protocol, ISO 14067, ISO 14001, standardy ESRS;
·raporty ESG: dokumenty wymagane przez regulacje CSRD, raporty z audytów, analizy LCA (Analiza Cyklu Życia /Life Cycle Assessment - metoda oceny wpływów wyrobu na środowisko);
·arkusze kalkulacyjne: arkusze ... do zbierania danych oraz systemy informacyjne związane z ESG;
·dokumentacja prawna: regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju oraz inne dokumenty związane z praktykami ESG.
Zadania Wnioskodawczyni nie będą obejmowały usług doradztwa związanych z zarządzaniem w tym w szczególności usług doradztwa i pomocy operacyjnej z zakresu strategii i działalności marketingowej, usług doradztwa i pomocy operacyjnej z zakresu polityki i strategii prowadzenia działalności gospodarczej, planowania ogólnego, kształtowania struktury i kontrolowania przedsiębiorstwa (organizacji), usług doradztwa i pomocy operacyjnej z zakresu podejmowania decyzji natury finansowej.
Na podstawie przedstawianego w opisie stanu faktycznego i opisu przedmiotu klasyfikacji, Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego pismem z marca 2025 r., odpowiadając na wniosek ze stycznia 2025 r., udzielił informacji, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wymieniona koordynacja prac nad projektem ESG (Environmental, Social, Corporate Governance)/strategii zrównoważonego rozwoju, obejmująca:
1.planowanie i przygotowanie do wdrożenia projektu,
2.monitorowanie i raportowanie wdrożenia oraz statusu projektu,
3.koordynowanie projektu,
4.komunikację wewnętrzną i zewnętrzną,
5.przygotowanie analiz i materiałów w eksperckich,
6.dokumentowanie projektu,
7.gromadzenie, konsolidację i przetwarzanie danych,
8.przygotowanie raportów,
9.rozpoznanie, ocenianie i zarządzanie ryzykami związanymi z projektem
- mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Wnioskodawczyni powołuje się na odpowiedź Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, w której wszystkie świadczone przez Wnioskodawczynię usługi zostały zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Tym samym PKWiU 70.22.20.0, zgodnie z otrzymaną odpowiedzią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego obejmuje ona wszystkie świadczone przez Nią usługi.
W odpowiedzi na pytanie, czy Wnioskodawczyni uzyskuje przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - Wnioskodawczyni wskazała, że w szczegółowy sposób zaprezentowała świadczone usługi w stanie faktycznym, jak również we wniosku do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego. W przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawczyni wskazała: „zadania Wnioskodawczyni nie obejmują usług doradztwa związanych z zarządzaniem – w tym w szczególności usług doradztwa i pomocy operacyjnej z zakresu strategii i działalności marketingowej, usług doradztwa i pomocy operacyjnej z zakresu polityki i strategii prowadzenia działalności gospodarczej, planowania ogólnego, kształtowania struktury i kontrolowania przedsiębiorstwa (organizacji). Ponadto, usługi Wnioskodawczyni nie obejmują usług doradztwa i pomocy operacyjnej z zakresu podejmowania decyzji natury finansowej lub usług w zakresie kontrolowania i zarządzania innymi spółkami lub przedsiębiorstwami. Usługi Wnioskodawczyni polegają na kierowaniu projektem realizowanym przez klienta a nie na zarządzaniu spółkami lub przedsiębiorstwami”.
Pismem z marca 2025 r., odpowiadając na wniosek ze stycznia 2025 r., Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego udzielił informacji, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wskazane usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
W związku z tym, że Wnioskodawczyni nie świadczy dodatkowych usług poza zaprezentowanymi we wniosku, na podstawie informacji Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, w ocenie Wnioskodawczyni nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.0), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W odpowiedzi na pytanie, czy Wnioskodawczyni uzyskuje przychody ze świadczenia usług przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99) - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – Wnioskodawczyni wskazała, że jak zostało wskazane poprzednio, szczegółowo opisała świadczone usługi zarówno we wniosku do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, jak również w stanie faktycznym.
Pismem z marca 2025 r., odpowiadając na wniosek ze stycznia 2025 r., Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego udzielił informacji, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wskazane usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
W związku z tym, że Wnioskodawczyni nie świadczyła dodatkowych usług poza zaprezentowanymi we wniosku, na podstawie informacji Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, Wnioskodawczyni nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99) - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W odpowiedzi na pytanie, czy Wnioskodawczyni uzyskuje przychody ze świadczenia usług w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - Wnioskodawczyni wskazała, że w związku z tym, że nie świadczy dodatkowych usług poza zaprezentowanymi we wniosku, na podstawie informacji Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, zaklasyfikowanych do PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, w swojej ocenie Wnioskodawczyni, nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pytanie
Czy przychód z działalności usługowej, związanej z usługami opisanymi w stanie faktycznym, może być opodatkowany przez Wnioskodawczynię w ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pani stanowisko w sprawie (sformułowane we wniosku i jego uzupełnieniu)
W ocenie Wnioskodawczyni, w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym są spełnione wszystkie warunki korzystania z formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i stosowania stawki 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to między innymi działalność zarobkową usługową.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi będą wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Jak wskazywała Wnioskodawczyni, zamierza stosować ryczałt, a swoje świadczenia traktuje jak ww. działalność usługową i uznaje je za pełni wpisujące się ww. definicję.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (...).
Stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
W roku podatkowym 2025, w odniesieniu do Wnioskodawczyni zachowane są warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawczyni zakłada spełnienie warunków określonych w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne także w kolejnych latach podatkowych.
Jak wskazała Wnioskodawczyni, nie zamierza przekroczyć wskazanego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, limitu 2 000 000 euro.
Warto przy tym zwrócić uwagę, że możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.
W roku podatkowym 2025, w odniesieniu do prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawczyni zakłada, że także w kolejnych latach podatkowych w odniesieniu do prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej nie znajdą zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Ponadto w myśl art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wnioskodawczyni złożyła oświadczenie o wyborze formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przed terminem upływu terminu określonego w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zostało złożone razem z wnioskiem o wpis do CEiDG.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z pismem z marca 2025 r. Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, działalność Wnioskodawczyni została zaklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. W związku z powyższym, działalność prowadzoną przez Wnioskodawczynię należy zakwalifikować jako usługi gdzie indziej nieklasyfikowane na gruncie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Co do zasady, przychody z działalności usługowej w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, mogą być opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, o ile usługi te nie są objęte inną stawką wymienioną w art. 12 tej ustawy, a także jeśli świadczenie tych usług nie zostało wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 8 ww. ustawy.
Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi nie są wyłączone z opodatkowania, bądź objęte inną stawką ryczałtu wskazaną w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Konstrukcja przepisów ustawy o ryczałcie, przewiduje, że stawką bazową ryczałtu dla świadczonych usług jest stawka 8,5%, o czym jest mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, chyba że inny przepis szczególny przyporządkowuje daną, konkretną usługę do innej - wyższej, bądź niższej - stawki ryczałtu.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) należy wskazać, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%. Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, m.in:
·klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
·kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
·klasa 70.21 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
·kategoria 70.22.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
·kategoria 70.22.3 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zdaniem Wnioskodawczyni, działania opisane powyżej (tj. w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego) powinny być klasyfikowane w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Grupowanie to obejmuje:
·usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,
·usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.,
·usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.
Grupowanie to nie obejmuje usług zarządzania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej oraz wodnej sklasyfikowanych w 71.12.20.0.
Zgodnie z pismem z marca 2025 r. Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, działalność Wnioskodawczyni została zaklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
W związku z powyższym, działalność prowadzoną przez Wnioskodawczynię należy zakwalifikować jako usługi gdzie indziej nieklasyfikowane na gruncie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jak wskazano powyżej, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w przypadku przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Działalność Wnioskodawczyni ma charakter usługowy, w rozumieniu przywołanych wyżej przepisów. Nie występują inne przesłanki przemawiające za tym, że usługi objęte przedmiotowym wnioskiem powinny zostać opodatkowane wyższą stawką - wynika to z wykładni literalnej art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W konsekwencji kwalifikacja ustalona przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w istocie wyklucza możliwość zastosowania innej stawki.
Konsekwentnie, osiągane przez Wnioskodawczynię przychody powinny być objęte stawką 8,5%. Na koniec Wnioskodawczyni chciałaby podkreślić, że planowane działania jako świadczenie usług:
·klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
·kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.)
podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu 15%. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, działania Wnioskodawczyni są związane z wiedzą specjalistyczną, doświadczeniem i wykształceniem. Zadania Wnioskodawczyni nie obejmują usług doradztwa związanych z zarządzaniem w tym w szczególności usług doradztwa i pomocy operacyjnej z zakresu strategii i działalności marketingowej, usług doradztwa i pomocy operacyjnej z zakresu polityki i strategii prowadzenia działalności gospodarczej, planowania ogólnego, kształtowania struktury i kontrolowania przedsiębiorstwa (organizacji). Ponadto usługi Wnioskodawczyni nie obejmują usług doradztwa i pomocy operacyjnej z zakresu podejmowania decyzji natury finansowej lub usług w zakresie kontrolowania i zarządzania innymi spółkami lub przedsiębiorstwami. Usługi Wnioskodawczyni polegają na kierowaniu projektem realizowanym przez klienta a nie na zarządzaniu spółkami lub przedsiębiorstwami.
W związku z powyższym, przedstawione usługi zdaniem Wnioskodawczyni, klasyfikują się do grupy PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, opodatkowanych stawką 8,5%.
Powyższa klasyfikacja została potwierdzona w interpretacji z września 2024 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.578.2024.2.RK: „Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pani na rzecz kontrahenta usługi polegające na zarządzaniu projektami ESG z kluczowymi klientami oraz partnerami, które sklasyfikowane są wg PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, które obejmują:
·dbanie o terminowość,
·koordynację prac,
·planowanie projektu,
·monitorowanie postępu,
·dokumentowanie projektów,
·dbanie o relacje z Klientami i Partnerami,
·komunikację między działami: zapewnienie otwartej i skutecznej komunikacji zarówno wewnątrz zespołu jak i z interesariuszami zewnętrznymi,
·zarządzanie ryzykiem: rozpoznawanie, ocenianie i zarządzanie ryzykami związanymi z projektem.
Wskazała Pani też, że usługi, które świadczy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie są/nie będą usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem. Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane wyżej przepisy prawa wskazać należy, że przychody uzyskiwane przez Panią w ramach działalności gospodarczej ze świadczenia ww. usług sklasyfikowanych według PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem wg 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (jeżeli są spełnione ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie)”.
Powyższe stanowisko potwierdzają również m.in. interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z:
·7 czerwca 2022 r. Nr 0115-KDIT1.4011.24.2022.1.MN,
·24 października 2022 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.906.2022.1.MR.
Na tle powyższego Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że przychody uzyskiwane przez Nią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług objętych wnioskiem o interpretację indywidualną mogą zostać opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Końcowo, Wnioskodawczyni podkreśla, że w orzecznictwie NSA przyjmowane jest stanowisko, że podanie symbolu klasyfikacji PKWiU dla konkretnej usługi nie może być uznane za element stanu faktycznego, wymagany we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w rozumieniu art. 14b § 3 O.p. Kwestia zakwalifikowania określonego rodzaju usług do określonej pozycji PKWiU stanowi element oceny prawnej, nie zaś element stanu faktycznego (por. wyrok NSA z 9 września 2022 r. sygn. akt II FSK 3243/19, wyrok NSA z 26 stycznia 2024 r. sygn. akt II FSK 487/23 oraz powołane tam orzecznictwo). Rolą organu interpretacyjnego jest dokonanie kwalifikacji prawnej przedstawionych w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego - zdarzeń, faktów lub czynności, a taką kwalifikacją (oceną) jest także ich zaklasyfikowanie z punktu widzenia PKWiU (tak: wyrok NSA z 29 czerwca 2022 r. sygn. akt II FSK 2986/19). Wskazane w przepisach podatkowych klasyfikacje statystyczne są elementem normy prawnej określającej sposób opodatkowania i w procesie stosowania prawa przez organy podatkowe podlegają także procesowi wykładni dokonywanej przez te organy, inaczej bowiem, gdyby symbol PKWiU był uznawany za element stanu faktycznego, to organ interpretacyjny, tym symbolem byłby związany, co w zasadzie przekreślałoby w niektórych przypadkach sens interpretacji, bowiem organ nie mogąc zmienić klasyfikacji statystycznej produktu, musiałby podzielić stanowisko wnioskodawcy w tej kwestii, a co za tym idzie w kwestii stawki podatku (tak: wyrok NSA z 19 października 2021 r. sygn. akt I FSK 748/18).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Stosownie zaś do art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej: a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
Zgodnie zaś z art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Stawki ryczałtu zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji wyrobów i usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r, poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556) z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Co do zasady - w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przychody z działalności usługowej mogą być opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, o ile usługi te nie są objęte inną stawką wymienioną w art. 12 tej ustawy, a także jeżeli świadczenie tych usług nie zostało wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 8 ww. ustawy.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) należy wskazać, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
·klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
·kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami, z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
·klasa 70.21 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
·kategoria 70.22.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
·kategoria 70.22.3 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Z opisu sprawy wynika, że od 1 stycznia 2025 r. prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą, jest osobą fizyczną posiadającą status polskiego rezydenta podatkowego, a tym samym podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Spełnia Pani wszystkie przesłanki wskazane w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a ponadto nie kwalifikuje się w kryteriach wykluczających z tego rodzaju opodatkowania. Złożyła Pani oświadczenie o wyborze formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w grudniu 2024 r. w momencie złożenia wniosku o wpis do CEiDG, w którym wskazano jako datę rozpoczęcia działalności 1 stycznia 2025 r. Pierwszy przychód z tytułu prowadzonej działalności został osiągnięty w lutym 2025 r. Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pani usługi na podstawie umów o współpracy, polegające na zarządzaniu projektem ESG/Strategii zrównoważonego rozwoju, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Wskazała Pani też, że świadczone usługi nie obejmują usług doradztwa związanych z zarządzaniem.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane wyżej przepisy prawa wskazać należy, że przychód uzyskany przez Panią w 2025 r. i w latach kolejnych (jeżeli stan faktyczny i stan prawny przepisów prawnych w latach kolejnych nie ulegnie zmianie) z działalności usługowej, która została sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, podlega opodatkowaniu wg 8,5% stawki ryczałtu, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU, które zostało potwierdzone pismem Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w odniesieniu do wskazanych we wniosku usług.
Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące w sprawie będącej przedmiotem Pani wniosku.
Natomiast w odniesieniu do przywołanych przez Panią orzeczeń sądowych, stwierdzić należy, że na ocenę prawidłowości analizowanej kwestii nie może wpłynąć powołane orzecznictwo, ponieważ zapadło ono w odniesieniu do indywidualnego i właściwego tylko temu orzecznictwu opisu sprawy. W związku z powyższym, nie negując takiego orzecznictwa, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca zaprezentowanych przez Panią wyroków zamyka się w obrębie spraw, dla których zostały wydane.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
