
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna - stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 29 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej zidentyfikowaną pod numerem NIP: (…) oraz REGON: (…). Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej jako: Ustawa PIT) i jest czynnym podatnikiem VAT w rozumieniu ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Jako formę opodatkowania przychodów uzyskiwanych z działalności gospodarczej Wnioskodawca wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, o którym mowa w Ustawie z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 - dalej jako „Ustawa o Ryczałcie”). Wnioskodawca spełnia pozostałe warunki przewidziane dla opodatkowania uzyskiwanych z prowadzonej działalności gospodarczej przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wnioskodawca świadczy kompleksową usługę obejmującą opracowanie oraz wdrożenie działań restrukturyzacyjnych w celu poprawy rentowności oraz efektywności operacyjnej.
Świadczona usługa obejmuje czynności, których celem jest zwiększenie umiejętności menedżerskich personelu klienta i opracowanie strategii rozwoju dla zleceniodawców. Całość świadczenia dla jednego zleceniodawcy jest objęta jedną umową. Świadczona przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej usługa dotyczy głównie organizacji i prowadzenia procesu restrukturyzacji przedsiębiorstwa prowadzonego przez jego zleceniodawców, a w szczególności obejmuje zarządzanie projektem restrukturyzacji, nadzór merytoryczny, nadzór nad przebiegiem projektu, dobór członków zespołu, kontrolę nad realizacją budżetu projektu, raportowanie osiągniętych wyników (w tym finansowych) procesu restrukturyzacyjnego, udział w spotkaniach roboczych z kierownictwem zleceniodawcy oraz nadzór nad szkoleniami dedykowanymi do procesu restrukturyzacji. Świadczona przez Wnioskodawcę usługa nie obejmuje udzielania porad, lecz koordynację i nadzór nad czynnościami związanymi z wdrożeniem zmian restrukturyzacyjnych w przedsiębiorstwie. W ramach poszczególnych projektów realizowanych na rzecz zleceniodawców świadczona przez Wnioskodawcę usługa obejmuje wprowadzenie w poszczególnych działach przedsiębiorstwa:
- wskaźników kontrolnych do pomiaru efektywności pracy, wysokości kosztów oraz utrzymania wymaganego poziomu jakości;
- cyklicznych spotkań personelu w celu przeglądu osiągniętych wyników;
- usprawnienie procesów;
- poprawę planowania pracy;
- opracowanie instrukcji na poszczególnych stanowiskach pracy;
- określenie parametrów dla procesów;
- określenie celów dla poszczególnych działów oraz osób;
- szkoleń menedżerów i mistrzów;
- indywidualnego coaching’u.
W ramach prowadzonych projektów restrukturyzacyjnych, będących przedmiotem świadczonej usługi, wykonywane są następujące czynności:
1)Przygotowanie harmonogramu projektu obejmującego wskazanie kamieni milowych (podział projektu na etapy, opracowanie listy szczegółowych zadań do wykonania w trakcie każdego etapu niezbędnych do osiągnięcia danego kamienia milowego), daty prezentacji dla kierownictwa zleceniodawcy. Przygotowanie harmonogramu poprzedzone jest obserwacjami funkcjonowania przedsiębiorstwa (na hali produkcyjnej, magazynowej itp.), analizą istniejących w przedsiębiorstwie procedur i zasad działania, oceną umiejętności menedżerskich kadry, analizą danych operacyjnych (przestoje, awarie, wydajność, zwroty, etc.), które kończy się przygotowaniem prezentacji i oceną aktualnego stanu przedsiębiorstwa;
2)Rekrutacja członków zespołu prowadzącego proces restrukturyzacji wraz z opisem zakresu obowiązków i czynności w ramach procesu restrukturyzacyjnego dla każdego z członków tego zespołu;
3)Przygotowanie harmonogramu (w formacie excell) osiągania efektów finansowych ze wskazaniem ich poziomu (wartości), terminów osiągnięcia, obszarów, w których zaplanowane efekty finansowe zostanę osiągnięte, w jakiej wysokości, etc;
4)Prowadzenie projektu restrukturyzacyjnego obejmuje:
a)przedstawienie analizy oraz wynikających z niej wniosków, punktów krytycznych, głównych problemów oraz mówienie powyższych materiałów z personelem,
b)wskazanie obszarów wymagających poprawy,
c)określenie wskaźników (KPI) kontrolnych pozwalających na ocenę przebiegu danego procesu, np. Produktywność, ilość reklamacji/zwrotów, ilość awarii na linii, etc),
d)Wdrożenie tych wskaźników w odpowiednich działach przedsiębiorstwa zleceniodawcy,
e)Ustalenie z kadrą menedżerską ilości i zakresu tematycznego cyklicznych spotkań omawiających wskaźniki,
f)Wdrożenie spotkań cyklicznych,
g)Przygotowanie instrukcji stanowiskowych z wyszczególnieniem obowiązków i norm,
h)Ustalenie optymalnego przebiegu procesów będącego wynikiem wdrożenia restrukturyzacji oraz zapisanie go w wymaganym formacie dokumentu;
5)Kontrola i nadzór nad realizacją harmonogramów wskazanych w pkt 1 i 3 powyżej);
6)Przygotowanie i prowadzenie szkolenia podnoszącego umiejętności menedżerskie personelu zleceniodawcy;
7)Raportowanie wyników realizacji projektu odpowiedniemu zespołowi zleceniodawcy oraz kierownictwu Zleceniodawcy;
8)Przygotowywanie arkuszy oszczędności generowanych w związku z wdrożeniem opracowanej restrukturyzacji;
9)Przygotowanie podręcznika opisującego dokonane wdrożenia opracowanej restrukturyzacji.
Opisana powyżej kompleksowa usługa, świadczona w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej usługa, została zaklasyfikowana przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi do grupowania objętego symbolem 70.22.20.0 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2015 - „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. W tym stanie rzeczy po stronie Wnioskodawcy powstała wątpliwość w zakresie wskazania prawidłowej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych znajdującej zastosowanie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usługi, której przedmiot został opisany w niniejszym wniosku.
Pytanie
Która stawka ryczałtu, przewidziana w Ustawie o Ryczałcie znajduje zastosowanie do opodatkowania przychodu Wnioskodawcy ze świadczenia, opisanej w niniejszym wniosku, kompleksowej usługi, zaklasyfikowanej zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług 2015 do grupowania 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy do opodatkowania przychodu Wnioskodawcy ze świadczenia, opisanej w niniejszym wniosku, kompleksowej usługi, zaklasyfikowanej zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług 2015 do grupowania 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt. 5 lit. a) Ustawy o Ryczałcie znajduje zastosowanie 8,5% stawka ryczałtu.
Uzasadnienie Stanowiska Wnioskodawcy:
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 Ustawy o Ryczałcie. Wysokość znajdującej zastosowanie stawki zależy od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. z 2015 r. poz. 1676). Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o Ryczałcie ryczałt wynosi 8,5 % przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Z kolei zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) Ustawy o Ryczałcie ryczałt wynosi 15 % przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Zgodnie z art. 4 ust. 4 Ustawy o Ryczałcie, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. W konsekwencji tej regulacji oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania. Odnosząc się do wymienionych w powołanym wyżej przepisie usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15 % podlegają wyłącznie przychody z usług wymienione w tym przepisie, tj. usług doradztwa związanych z zarządzaniem, a przychody ze świadczenia pozostałych usług objętych działem 70 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług opodatkowane są stawką ryczałtu wynoszącą 8,5 %. Wynika to z tego, że pozostałe usługi, klasyfikowane zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług w dziale 70, nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) Ustawy o Ryczałcie. W konsekwencji 8,5 % stawką ryczałtu opodatkowane są także przychodu ze świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu: „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych″ (grupowanie 70.22.20.0 PKWiU). Ponieważ świadczona przez Wnioskodawcę kompleksowa usługa, opisana w niniejszym wniosku nie stanowi usługi firmy centralnej ani usługi doradztwa związanej z zarządzaniem, ze świadczenia których przychody opodatkowane są zgodnie z art. 12 ust. 2 pkt 1 lit. m) Ustawa o Ryczałcie według 15% stawki ryczałtu, to do jej opodatkowania znajduje 8,5% stawka ryczałtu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e - 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Podkreślić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
- klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
- kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
- klasa 70.21 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
- kategoria 70.22.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
- kategoria 70.22.3 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zatem stawką 8,5 % opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu ,, Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWIU).
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Pana usługi sklasyfikowane są pod kodem PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
W ramach prowadzonych przez Pana projektów restrukturyzacyjnych, będących przedmiotem świadczonej usługi, wykonywane są następujące czynności:
1)Przygotowanie harmonogramu projektu obejmującego wskazanie kamieni milowych (podział projektu na etapy, opracowanie listy szczegółowych zadań do wykonania w trakcie każdego etapu niezbędnych do osiągnięcia danego kamienia milowego), daty prezentacji dla kierownictwa zleceniodawcy. Przygotowanie harmonogramu poprzedzone jest obserwacjami funkcjonowania przedsiębiorstwa (na hali produkcyjnej, magazynowej itp.), analizą istniejących w przedsiębiorstwie procedur i zasad działania, oceną umiejętności menedżerskich kadry, analizą danych operacyjne (przestoje, awarie, wydajność, zwroty, etc.), które kończy się przygotowaniem prezentacji i oceną aktualnego stanu przedsiębiorstwa;
2)Rekrutacja członków zespołu prowadzącego proces restrukturyzacji wraz z opisem zakresu obowiązków i czynności w ramach procesu restrukturyzacyjnego dla każdego z członków tego zespołu;
3)Przygotowanie harmonogramu (w formacie excell) osiągania efektów finansowych ze wskazaniem ich poziomu (wartości), terminów osiągnięcia, obszarów, w których zaplanowane efekty finansowe zostanę osiągnięte, w jakiej wysokości, etc;
4)Prowadzenie projektu restrukturyzacyjnego;
5)Kontrola i nadzór nad realizacją harmonogramów;
6)Przygotowanie i prowadzenie szkolenia podnoszącego umiejętności menedżerskie personelu zleceniodawcy;
7)Raportowanie wyników realizacji projektu odpowiedniemu zespołowi zleceniodawcy oraz kierownictwu Zleceniodawcy;
8)Przygotowywanie arkuszy oszczędności generowanych w związku z wdrożeniem opracowanej restrukturyzacji;
9)Przygotowanie podręcznika opisującego dokonane wdrożenia opracowanej restrukturyzacji.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów prawa oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 - „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w przepisach ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…).
Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).
Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),
albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
