Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDWP.4011.42.2025.2.IG

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 22 maja 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

A.A.(…) NIP (…) REGON (…), adres zamieszkania (…), ul. (…) jest polskim rezydentem podatkowym i w Polsce posiada on nieograniczony obowiązek podatkowy (dalej jako Wnioskodawca). Prowadzi on jednoosobową działalność gospodarczą i wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu ewidencjonowanego.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się on pozyskiwaniem nowych klientów z organicznych wyników wyszukiwania w (…) i innych wyszukiwarkach oraz chatbotach. W tym celu zajmuje się on przede wszystkim pozycjonowaniem ich stron internetowych w wynikach wyszukiwania oraz publikowaniem materiałów na innych stronach z informacjami o ich działalności. Gdy pojawia się nowy potencjalny klient, Wnioskodawca przeprowadza dla niego darmowy, krótki audyt oraz analizę sytuacji jego projektu. Przedstawiane są wówczas podobne przypadki klientów, z którymi wcześniej Wnioskodawca współpracował. Opisywane są metody, które pomogły zwiększyć napływ nowych klientów, a także wyjaśniane są działania, które zostaną podjęte wobec jego strony internetowej i ogólnie biznesu, aby poprawić jego pozycję w wynikach wyszukiwania oraz zwiększyć konwersję strony.

Po rozpoczęciu współpracy realizowane są następujące działania (mogą się one różnić w zależności od projektu):

1) Analiza aktualnej pozycji strony w wynikach wyszukiwania, konfiguracja i ustawienie narzędzi monitorujących.

2) Techniczny audyt strony, identyfikacja i dokumentowanie problemów technicznych - proces ten może odbywać się zarówno ręcznie, jak i częściowo automatycznie.

3) Sporządzenie listy wykrytych problemów i przekazanie jej programiście klienta lub zewnętrznemu freelancerowi.

4) Określenie priorytetów dotyczących klientów i usług, na które chcemy skierować ruch. Przykładowo, firma zajmująca się legalizacją pobytu w Polsce może oferować również usługi księgowe, wyrabianie kart pobytu, wymianę prawa jazdy czy poszukiwanie korzeni. Ustalamy, które z tych usług są najważniejsze i konsultujemy to z klientem.

5) Opracowanie listy wszystkich możliwych tematów, które mogą interesować potencjalnych klientów.

6) Wyszukiwanie kluczowych fraz związanych z wybranymi tematami, czyli konkretnych zapytań wpisywanych przez użytkowników w wyszukiwarkach.

7) Projektowanie struktury strony - określenie, jakie podstrony należy stworzyć, które usunąć, jakie filtry i kategorie wdrożyć (w przypadku e-commerce).

8) Tworzenie treści - to jedna z najważniejszych części pracy. Tutaj ma miejsce z zespołem contentowym, który składa się z freelancerów. Częściowo do generowania treści wykorzystywana jest AI, jednak zawsze z dużą kontrolą manualną i korektą redakcyjną.

9) Optymalizacja i publikacja treści na stronie w celu uzyskania lepszych pozycji w wyszukiwarkach.

10) Indeksowanie treści w wyszukiwarkach - wykorzystywane są różne techniczne metody, aby przyspieszyć ten proces.

11) Dla części klientów wdrażany jest system AI, który tłumaczy ich stronę na wiele języków.

12) W większości przypadków dodatkowo kupowane są publikacje na zewnętrznych stronach, wpisy o kliencie, artykuły sponsorowane, komentarze, rejestracje w katalogach. Wnioskodawca tworzy artykuł informacyjny o kliencie i publikuję go na zewnętrznych serwisach z linkiem do jego strony.

13) Na zlecenie dodatkowe Wnioskodawca może również prowadzić działania poprawiające indeksowanie strony oraz wszystkich innych stron w Internecie, które zawierają informacje o kliencie.

14) Monitorowanie wyników – Wnioskodawca dokumentuje je i przesyła klientowi.

15) Gdy osiągnięty jest ruch z wyszukiwarki, Wnioskodawca optymalizuje konwersję, aby zwiększyć liczbę zapytań, leadów i klientów.

16) Konsulting w zakresie (…) oraz wsparcie klienta we wszystkich powiązanych kwestiach.

17) Szkolenia dla zespołu klienta dotyczące (…), jeśli jest to częścią umowy.

Klienci Wnioskodawcy pochodzą głównie z Unii Europejskiej (w tym również z Polski), Wielkiej Brytanii oraz USA.

Podsumowując: mając na względzie całokształt podejmowanych działań należy stwierdzić, że Wnioskodawca świadczy usługi polegające na wielopoziomowym marketingu w sieci. Sprowadzają się one do wsparcia i zmian na stronie internetowej Wnioskodawcy poprzez zmianę jej treści, tak ażeby w jak najlepszy sposób odpowiadała ona usługom zleceniodawcy i jednocześnie w jak najlepszy sposób była w sieci widoczna. Następnie prowadzi się pozycjonowanie strony i doradztwo w zakresie ulepszenia marketingu.

Tak więc:

1) Działania objęte punktami 1-3, 7, 11 są to usługi mieszczące się w PKWIU 62.01.1 Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych,

2) Działania objęte punktami 4-6, 8-10, 12-17 są to usługi PKWIU 74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Podatnik nie osiąga i nie osiągał przychodów powyżej 2 000 000 Euro oraz nie mają do niego zastosowania inne wyłączenia z możliwości stosowania ryczałtu.

Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Przedmiotem zapytania jest rok 2025 i lata następne.

Działalność gospodarcza prowadzona jest 2-03-2025 r. i usługi będące przedmiotem we wniosku są również prowadzone od tego dnia.

Podatnik przed 2-03-2025 r. nie prowadził działalności gospodarczej. Zakładając działalność gospodarczą wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Pierwszy przychód z działalności gospodarczej został osiągnięty 10-04-2025 r.

Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu zostało złożone za pośrednictwem CEIDG przy zakładaniu działalności gospodarczej.

Podatnik nie prowadzi innej działalności gospodarczej poza tą wskazaną we wniosku.

Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywane czynności podejmowanych w ramach działalności gospodarczej.

Czynności wymienione we wniosku wykonywane są samodzielnie, bez niczyjego kierownictwa, w formie i czasie oraz miejscu, które Wnioskodawca sam sobie wyznacza.

Wnioskodawca ponosi ryzyko gospodarcze związane z działalnością gospodarczą przez niego prowadzoną.

Jest to działalność usługowa w rozumieniu art. 4 ust.1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Działania objęte wnioskiem nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Działania objęte wnioskiem nie są związane z wydawaniem:

  • pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0) z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
  • pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
  • pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
  • oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Działania objęte wnioskiem nie są związane ze świadczeniem usług związanych:

  • z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60),
  • z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),
  • związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),
  • objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2),
  • w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),
  • związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Działania objęte wnioskiem nie są związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), usług firm centralnych (head oficce), usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16).

Wnioskodawca nie posiada powiązań osobistych lub gospodarczych ze Zleceniodawcami. W trakcie wykonywania działalności gospodarczej Wnioskodawca pozyskuje zlecenia również od spółek, które są niepowiązane gospodarczo i osobiście z Wnioskodawcą.

Wnioskodawca nie jest udziałowcem ani nie zasiada w zarządzie żadnej ze spółek.

Wnioskodawca pragnie również podkreślić, że w związku z wykonywaną przez siebie działalnością gospodarczą ponosi różnego rodzaju koszty, które wprost nie są przez nikogo refundowane.

Pytania

Czy dla działań objętych punktami 1-3, 7, 11 jako usługi mieszczące się w PKWIU 62.01.1 Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, stawką właściwą jest 12%?

Czy dla działań objętych punktami 4-6, 8-10, 12-17 jako mieszczące się w usługi PKWIU 74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, właściwą stawką jest 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

1) Dla Działań objętych punktami 1-3, 7, 11 są to sługi mieszczące się w PKWIU 62.01.1 Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, stawką właściwą jest 12%.

2) Działania objęte punktami 4-6, 8-10, 12-17 są to usługi PKWIU 74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, gdzie właściwą stawką jest 8,5%.

Ad. 1

Są to usługi wprost pojmowane jako związane z oprogramowaniem, jego tworzeniem i modyfikacją (PKWiU ex 62.01.1). Pomimo faktu, tego rodzaju usługi są elementem kompleksowej usługi wielopoziomowego marketingu w sieci, ale elementy zlecenia wymienione w tych punktach są usługą informatyczną lub doradztwa informatycznego.

Ad. 2

Nie są to działania informatyczne, ale polegają one na działaniach marketingowych i nie są one powiązane wprost ani pośrednio z tworzeniem oprogramowania. Są to tzw. usługi multi-level marketingu, które to kompleksowo ujmują analizę i zapotrzebowanie rynku na konkretne usługi, stworzenie strategii marketingowej i jej wdrożenie poprzez posłużenie się różnymi metodami typu odpowiedni kontent strony i jej odpowiednie pozycjonowanie. Na końcu jest analiza (monitorowanie) wyników prac, wsparcie w zakresie (…) i rekomendacje na przyszłość. W podobnych sprawach w interpretacjach indywidualnych Dyrektor KIS wypowiedział się w następujący sposób:

1) z dnia 11 października 2024 r. 0112-KDSL1-2.4011.425.2024.3.PS:

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w ramach świadczonych przez Panią usług wykonuje Pani profesjonalne usługi marketingowe obejmujące zadania: doradztwa marketingowego, tj. planowania strategii marketingowej firm, analizy rynku przy użyciu nowoczesnych technologii i narzędzi, monitorowania konkurencji, wyznaczanie kierunków działań związanych z budową widoczności firmy w sieci, opracowywanie planów działań marketingowo - digitalowych, analizy danych oraz bieżącym doradztwem w zakresie prowadzenia działań marketingowych w internecie. Efektem tych działań jest wspomaganie poprawy wyników marketingowych firm, dzięki np. odkrywaniu nowych segmentów odbiorców, nowych klientów i docieraniu do nich oraz wspomaganie sprzedaży poprzez lepiej dobrane i bazujące na danych - działania marketingowe. Wskazała Pani, że świadczone usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 74.90.20 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że do przychodów uzyskanych z tytułu usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.20 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanym grupowaniu.

2) z 2024-03-20 sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.64.2024.2.RK:

  • W ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.19.0, będzie Pani świadczyła następujące usługi związane z marketingiem internetowym:oradztwo w zakresie doboru strategii marketingu on-line, w tym optymalizacja wyszukiwarek (SEO),
  • doradztwo dotyczące reklam w mediach społecznościowych i innych działań promocyjnych w Internecie,
  • doradztwo w zakresie analizy danych i wsparcia technicznego w monitoringu efektywności kampanii marketingowych,
  • doradztwo w sprawie narzędzi technicznych do zbierania i analizy danych oraz wsparcie techniczne z nimi związane.

Usługi te obejmują doradztwo i wsparcie techniczne związane z działaniami marketingowymi on-line, a ich efektem jest poprawa widoczności i skuteczności działań marketingowych w Internecie. Zgodnie z Objaśnieniami do PKWiU wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, grupowanie to obejmuje usługi związane z opracowywaniem kosztorysów (innych niż z zakresu architektury lub inżynierii), usługi świadczone przez pozostałych konsultantów naukowych i technicznych, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Odnosząc powyższy zakres usług wskazanych w PKWiU 74.90.19.0 można stwierdzić, że usługi świadczone przez Panią dotyczą wskazanych wyżej czynności. Warto jeszcze podkreślić, że mając na uwadze zdarzenie przyszłe i stanowisko Głównego Urzędu Statystycznego nie wykonuje Pani usługi planowania, tworzenia i realizowania kompleksowych usług reklamowych, takich jak: wybór mediów do zastosowania, projektowanie reklam, ilustracji, plakatów, itp., pisanie scenariuszy do filmów reklamowych, umieszczenie ich w mediach, planowanie (bez produkcji) materiałów reklamowych i filmów, organizowanie kampanii reklamowych marketingu bezpośredniego lub reklamy bezpośredniej. Wobec powyższych konkluzji - usługi świadczone przez Panią nie są usługami związanymi z kompleksowymi usługami reklamowymi, podlegającymi opodatkowaniu stawką 15%, określonymi w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o) u.z.p.d. Mając więc powyższą analizę przepisów oraz zakresu usług świadczonych przez Panią należy stwierdzić, że usługi wykonywane przez Panią sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 74.90.19.0, powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d.

3) z 2024-04-04 sygn. 0115-KDST2-1.4011.71.2024.2.MD:

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Pana działalność gospodarcza koncentruje się na tzw. „multi-level marketingu” - doradztwie marketingowym, tj. planowaniu strategii marketingowej firm, analizie rynku, monitorowaniu konkurencji oraz wyznaczaniu kierunków działań związanych z budową widoczności firmy w sieci (SEO tzw. pozycjonowanie), opracowywaniu planów działań marketingu digitalowych, analizie danych oraz bieżącym doradztwie w zakresie prowadzenia działań marketingowych. Efektem Pana działań jest podnoszenie wyników marketingowych firm, które docierają do nowych segmentów odbiorców oraz zwiększają sprzedaż poprzez lepiej dobrane działania marketingowe. Wskazał Pan, że świadczone usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 74.90.20 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że do przychodów uzyskanych z tytułu usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.20 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanym grupowaniu.

4) z 2024-07-03 sygn. 0114-KDIP3-1.4011.403.2024.2.MZ:

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w ramach świadczonych przez Panią usług wykonuje Pani profesjonalne usługi marketingowe obejmujące zadania: doradztwa marketingowego, tj. planowania strategii marketingowej firm, analizy rynku przy użyciu nowoczesnych technologii i narzędzi, monitorowania konkurencji, wyznaczanie kierunków działań związanych z budową widoczności firmy w sieci, opracowywanie planów działań marketingowo - digitalowych, analizy danych oraz bieżącym doradztwem w zakresie prowadzenia działań marketingowych w internecie. Efektem tych działań jest wspomaganie poprawy wyników marketingowych firm, dzięki np. odkrywaniu nowych segmentów odbiorców, nowych klientów i docieraniu do nich oraz wspomaganie sprzedaży poprzez lepiej dobrane i bazujące na danych - działania marketingowe. Wskazała Pani, że świadczone usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 74.90.20 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że do przychodów uzyskanych z tytułu usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.20 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanym grupowaniu.

5) z 2025-01-27 sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.887.2024.2.RK:

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Pana działalność gospodarcza koncentruje się na tzw. „multi-level marketingu” - doradztwie marketingowym, tj.: planowaniu strategii marketingowej firm, analizie rynku, monitorowaniu konkurencji oraz wyznaczaniu kierunków działań związanych z budową widoczności firmy w sieci (SEO tzw. pozycjonowanie), opracowywaniu planów działań marketingu digitalowych, analizie danych oraz bieżącym doradztwie w zakresie prowadzenia działań marketingowych. Efektem Pana działań jest podnoszenie wyników marketingowych firm, które docierają do nowych segmentów odbiorców oraz zwiększają sprzedaż poprzez lepiej dobrane działania marketingowe. Wskazał Pan, że świadczone usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że do przychodów uzyskanych z tytułu usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanym grupowaniu (interpretacja z 4 kwietnia 2024 r., wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Nr 0115-KDST2-1.4011.71.2024.2.MD - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - doradztwo marketingowe, http://sip.mf.gov.pl).

6) z 2025-02-17 sygn. 0114-KDIP3-1.4011.958.2024.2.LS:

W tym miejscu pragnie Pani wskazać, iż czynności wykonywane w ramach świadczonej usługi, nie dotyczą wyłączonych materii wskazany w wyżej wymienionych objaśnieniach i nie dotyczyć będą usług związanych z doradztwem specjalistycznym w zakresie nieruchomości, ubezpieczeń czy też inżynierskich. Mając na względzie całokształt okoliczności, przedstawionych w niniejszym wniosku, stoi Pani na stanowisku, iż jest uprawniona do opodatkowania przychodów osiąganych z działalności gospodarczej, z tytułu opisanych wyżej usług, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5 %.

Powyższe znajduje potwierdzenie w utrwalonej linii interpretacyjnej organów skarbowych, w tym m in. w następujących interpretacjach:

a) Pismo z dnia 18.04.2024 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0115-KDST2-2.4011.540.2023.4.BM, http://sip.mf.gov.pl.

b) Pismo z dnia 4.04.2024 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0115-KDST2-1.4011.71.2024.2.MD, Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - doradztwo marketingowe, http://sip.mf.gov.pl.

c) Pismo z dnia 4.04.2024 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0115-KDST2-1.4011.71.2024.2.MD, Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - doradztwo marketingowe, http://sip.mf.gov.pl.

d) Pismo z dnia 4.04.2024 r., wydane przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0115-KDST2-1.4011.71.2024.2.MD, Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych - doradztwo marketingowe, http://sip.mf.gov.pl

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony).

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że:

  • prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 2 marca 2025 roku, dla której wybrał Pan opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;
  • złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego poprzez CEIDG przy zakładaniu działalności gospodarczej;
  • do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
  • przychód nie przekroczył i nie przekroczy limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku;
  • nie posiada Pan powiązań osobistych lub gospodarczych ze Zleceniodawcami;
  • nie jest Pan udziałowcem ani nie zasiada w zarządzie żadnej ze spółek;
  • pomiędzy Panem a kontrahentem, z którym ma Pan podpisaną umowę nie istnieją jakiekolwiek powiązania;
  • prowadzona przez Pana działalność to działalność usługowa w rozumieniu art. 4 ust.1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zajmuje się Pan pozyskiwaniem nowych klientów z organicznych wyników wyszukiwania w (…) i innych wyszukiwarkach oraz chatbotach. W tym celu zajmuje się Pan przede wszystkim pozycjonowaniem ich stron internetowych w wynikach wyszukiwania oraz publikowaniem materiałów na innych stronach z informacjami o ich działalności.

Po rozpoczęciu współpracy realizowane są następujące działania :

  • analiza aktualnej pozycji strony w wynikach wyszukiwania, konfiguracja i ustawienie narzędzi monitorujących;
  • techniczny audyt strony, identyfikacja i dokumentowanie problemów technicznych - proces ten może odbywać się zarówno ręcznie, jak i częściowo automatycznie;
  • sporządzenie listy wykrytych problemów i przekazanie jej programiście klienta lub zewnętrznemu freelancerowi;
  • projektowanie struktury strony - określenie, jakie podstrony należy stworzyć, które usunąć, jakie filtry i kategorie wdrożyć (w przypadku e-commerce);
  • wdrożenie dla części klientów systemu AI, który tłumaczy ich stronę na wiele języków.

Wskazał Pan, że powyższe działania są usługami mieszczącymi się w PKWIU 62.01.1 Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych.

Są to usługi wprost pojmowane jako związane z oprogramowaniem, jego tworzeniem i modyfikacją (PKWiU ex 62.01.1). Pomimo faktu, że tego rodzaju usługi są elementem kompleksowej usługi wielopoziomowego marketingu w sieci, elementy zlecenia wymienione w tych punktach są usługą informatyczną lub doradztwa informatycznego.

W tym miejscu podkreślić należy, że wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r., wydane przez Główny Urząd Statystyczny, dla „usług związanych z oprogramowaniem” zawierają następującą charakterystykę: „klasa 62.01 – usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

Grupowanie to obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:

  • rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,
  • pisanie programów na zlecenie użytkownika,
  • projektowanie stron internetowych.

Grupowanie to nie obejmuje:

  • publikowania pakietów oprogramowania, sklasyfikowanego w 58.29,
  • usług związanych z przystosowaniem programów na potrzeby rynku, wykonywanych na własny rachunek, sklasyfikowanych w 58.29,
  • usług w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które integrują sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne, nawet wtedy, gdy dostarczane oprogramowanie może być ich integralną częścią, sklasyfikowanych w 62.02.

W grupowaniu tym znajduje się kategoria 62.01.1 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych.

Wskazać również należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania.

Przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z programowaniem (tworzeniem kodów źródłowych programów komputerowych/gier komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.

Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.

Z uwagi na fakt, że wykonywane przez Pana usługi sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 62.01.1, to uzyskiwany z tego tytułu przychód należy opodatkować 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wobec powyższego Pana stanowisko dotyczące pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

Z kolei działania takie jak:

  • „określenie priorytetów dotyczących klientów i usług, na które chcemy skierować ruch. Przykładowo, firma zajmująca się legalizacją pobytu w Polsce może oferować również usługi księgowe, wyrabianie kart pobytu, wymianę prawa jazdy czy poszukiwanie korzeni. Ustalamy, które z tych usług są najważniejsze i konsultujemy to z klientem”;
  • opracowanie listy wszystkich możliwych tematów, które mogą interesować potencjalnych klientów;
  • wyszukiwanie kluczowych fraz związanych z wybranymi tematami, czyli konkretnych zapytań wpisywanych przez użytkowników w wyszukiwarkach;
  • tworzenie treści - tutaj ma miejsce praca z zespołem contentowym, który składa się z freelancerów. Częściowo do generowania treści wykorzystywana jest AI, jednak zawsze z dużą kontrolą manualną i korektą redakcyjną;
  • optymalizacja i publikacja treści na stronie w celu uzyskania lepszych pozycji w wyszukiwarkach;
  • indeksowanie treści w wyszukiwarkach - wykorzystywane są różne techniczne metody, aby przyspieszyć ten proces;
  • zakup publikacji na zewnętrznych stronach, wpisy o kliencie, artykuły sponsorowane, komentarze, rejestracje w katalogach. Tworzenie artykułów informacyjnych o kliencie i publikacje na zewnętrznych serwisach z linkiem do jego strony;
  • działania poprawiające indeksowanie strony oraz wszystkich innych stron w Internecie, które zawierają informacje o kliencie;
  • monitorowanie wyników;
  • optymalizacja konwersji, aby zwiększyć liczbę zapytań, leadów i klientów;
  • konsulting w zakresie (…) oraz wsparcie klienta we wszystkich powiązanych kwestiach;
  • szkolenia dla zespołu klienta dotyczące (…), jeśli jest to częścią umowy

- sklasyfikował Pan pod PKWIU 74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że do przychodów uzyskanych z tytułu usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.20 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanym grupowaniu.

Wobec powyższego Pana stanowisko dotyczące pytania nr 2 również należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
  • zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym.

W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Końcowo zauważam, że wydając niniejszą interpretację indywidualną zapoznałem się z powołanymi przez Pana interpretacjami indywidualnymi. Podkreślam jednak, że są one wiążące jedynie w sprawach, w których zostały wydane i nie mają wpływu na ocenę stanowiska w Pana sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.