
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe w części dotyczącej zastosowania przez Pana stawki ryczałtu w wysokości 3,0% do sprzedaży wskazanych przez Pana towarów, na rzecz Pana kontrahentów w opisanym modelu biznesowym (pytanie nr 1).
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
13 marca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 6 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej m.in. w zakresie zastosowania przez Pana stawki ryczałtu w wysokości 3,0% do sprzedaży wskazanych przez Pana towarów, na rzecz Pana kontrahentów w opisanym modelu biznesowym (pytanie nr 1). Uzupełnił go Pan pismem z 23 kwietnia 2025 r. (wpływ 28 kwietnia 2025 r.) oraz pismem z 26 maja 2025 r. (wpływ 28 maja 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca jest wyłącznym dystrybutorem w Polsce (…). Wnioskodawca uzyskuje przychody jako polski rezydent podatkowy z tytułu sprzedaży (...).
Działalność Wnioskodawcy skupia się na sprzedaży detalicznej (nie jest prowadzone pośrednictwo w sprzedaży hurtowej, sprzedaż realizowana jest na własny rachunek oraz na własną odpowiedzialność) w dwóch modelach.
Pierwszym – podstawowym – kanałem sprzedaży jest sprzedaż na odległość (zamówienia składane z użyciem sieci internet, adresu e-mail, telefonicznie) ewentualnie w pojedynczych przypadkach, realizowana jest jako sprzedaż bezpośrednia na rzecz klienta indywidualnego. Zakupiony uprzednio towar jest wysyłany lub przekazywany bezpośrednio klientowi.
Drugim – głównym kanałem – jest sprzedaż na rzecz partnerów handlowych, którzy swoim klientom końcowym oferują sprzedaż tego samego towaru (zarówno jako dalsza sprzedaż towaru, jak również jako sprzedaż łącznie z usługą montażu (...)). W tym modelu towar odbierany jest lub dostarczany jest na rzecz partnerów, którzy posiadają rabaty na zakup towarów u Wnioskodawcy. Dochodzi zatem do sprzedaży towarów przez Wnioskodawcę – na rzecz partnera – zajmującego się instalacją lub odsprzedażą do klienta końcowego – z obniżoną ceną (z naliczonym rabatem). Część z partnerów ma prawo wystawiania towarów Wnioskodawcy w swoich sklepach lub magazynach z odroczonym systemem płatności lub rozliczani są wyłącznie za towar faktycznie przez nich sprzedany (towar przechowywany jest u partnera, niemniej do jego sprzedaży na rzecz partnera dochodzi dopiero w momencie zapotrzebowania – zawarcia przez konkretnego partnera umowy z jego klientem).
Przyjęty przez Wnioskodawcę model zakłada posiadanie przez Wnioskodawcę wyłącznego przedstawicielstwa na terytorium Polski (…). W efekcie, nie jest dopuszczalna dalsza odsprzedaż towarów zakupionych w większej ilości u Wnioskodawcy przez instalatorów w celu innym, niż na rzecz klientów końcowych (czyli w celu montażu). Nie jest to zatem model handlu hurtowego, lecz przedinstalacyjnego (celem jest dotarcie do jak najszerszego grona klientów indywidualnych, również z pomocą działań partnerów).
W obu przypadkach sprzedaż odbywa się na zasadzie przeniesienia na rzecz partnerów lub na rzecz klientów końcowych (detalicznych) własności produktów wcześniej zakupionych przez Wnioskodawcę od (…). Przychody ze sprzedaży we wszystkich modelach, nie są uzyskiwane z tytułu pośrednictwa w sprzedaży towarów, tzn. zawsze dochodzi najpierw do zakupu towaru przez Wnioskodawcę, a następnie dopiero do przeniesienia własności uprzednio nabytego przez Wnioskodawcę towaru na podmiot trzeci. Wynagrodzenie nie pochodzi z czynności pośrednictwa w sprzedaży towarów (przychód nie pochodzi z tytułu prowizji od sprzedaży, czy z tytułu prowizji od znalezionych klientów). Wnioskodawca sam decyduje w pełni o cenie, jaką ustala na sprzedaż towaru, warunkach sprzedaży i formie w jakiej się ona odbywa. Dochodowość prowadzonej działalności wynika z różnicy pomiędzy ceną zakupu towaru, a ceną jego odsprzedaży, typowych w działalności handlowej, a nie przy pośrednictwie.
Nie występuje również sytuacja, w której przychód wynikałby z prowizji za pośrednictwo w handlu pomiędzy producentem (…),czy też z usług pobocznych (nie występuje żadna forma prowizji za wyszukiwanie potencjalnych kontrahentów, w tym dostawców; za kontaktowanie się z aktualnymi i potencjalnymi Kontrahentami; za utrzymanie relacji z Kontrahentami; za przedstawianie aktualnym i potencjalnym Kontrahentom oferty handlowej; za negocjowanie warunków poszczególnych zamówień; za weryfikację ofert na rynku etc ). W efekcie ryzyko biznesowe za sprzedaż, czy też stan towaru po jego nabyciu przez Wnioskodawcę pozostaje po stronie Wnioskodawcy.
Wnioskodawca w niewielkim stopniu prowadzi również:
-usługi serwisowe poinstalacyjne/gwarancyjne – w sytuacjach wystąpienia wad towaru lub wad wcześniejszej usługi montażu – tj. usługi budowlane – zainstalowanych już systemów (...), w ramach których poprzez osoby zatrudnione lub współpracujące wykonuje czynności niezbędne do prawidłowego funkcjonowania (...), w których wykryto nieprawidłowości – zaznacza się, że takie prace wymagają ingerencji w strukturę (...), jej urządzenia lub powłoki, a nie wyłącznie prac udrażniających,
-usługi naprawczo-remontowe-budowlane w zainstalowanych już systemach – w celu naprawy zepsutych systemów (...).
Część lub całość robót związanych ze wznoszeniem, rozbudową odbudową, przebudową, remontem, montażem lub czasami praktycznie cały zakres robót może być potencjalnie zlecony podwykonawcom.
W 2024 r. Wnioskodawca rozliczał się w prowadzonej działalności na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – tj. podatkiem liniowym. Począwszy od roku, tj. od 1 stycznia 2025 r. Wnioskodawca podjął decyzję uzasadnioną kwestiami restrukturyzacyjnymi i biznesowymi, że dokona zmiany formy opodatkowania. W tym celu złożone będzie do 20 lutego 2025 r. oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Forma ta będzie bardziej dostosowana do prowadzonej przez niego działalności i dopasowana do prowadzonego modelu biznesowego.
Wnioskodawca prowadzi m.in. czynności sklasyfikowane zgodnie z rozporządzeniem z dnia 24 grudnia 2007 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) (Dz.U.2007.251.1885) w grupowaniach:
46.90.Z – Sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana,
47.19.Z – Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach,
47.91.Z – Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet,
39.00.Z – Działalność związana z rekultywacją i pozostała działalność usługowa związana z gospodarką odpadami,
42.9.Z – Roboty związane z budową obiektów inżynierii wodnej,
42.99.Z – Roboty związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej, gdzie indziej niesklasyfikowane,
43.22.Z – Wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych i klimatyzacyjnych,
71.11.Z – Działalność w zakresie architektury,
71.12.Z – Działalność w zakresie inżynierii i związane z nią doradztwo techniczne.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD), (Dz. U. 2024 r. poz. 1936). Grupowania PKD przypisane Wnioskodawcy są następujące:
43.22.Z – Wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych i klimatyzacyjnych,
46.90.Z – Sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana,
47.12.Z – Pozostała sprzedaż detaliczna niewyspecjalizowana,
47.75.Z – Sprzedaż detaliczna kosmetyków i artykułów toaletowych,
47.78.Z – Sprzedaż detaliczna pozostałych nowych wyrobów,
64.19.Z – Pozostałe pośrednictwo pieniężne.
Odpowiada to klasyfikacji dostaw towarów i usługom świadczonym przez Wnioskodawcę, zgodnie z rozporządzeniem z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, z późn. zm.), zgodnie z którym czynności sprzedaży towarów Wnioskodawcy klasyfikowane powinny być, zdaniem Wnioskodawcy, w grupowaniach PKWiU:
46.90.10.0 – Sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana,
47.00.89 – Sprzedaż detaliczna towarów niekonsumpcyjnych, nieżywnościowych, gdzie indziej niesklasyfikowanych.
Wnioskodawca nie prowadzi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej, ze względu na powyżej wskazany model sprzedaży opierający się o sprzedaż (a nie pośrednictwo) na rzecz partnerów zajmujących się montażem i obsługą klientów końcowych.
W zakresie świadczonych usług Wnioskodawca stosuje następujące grupowania PKWiU:
-w przypadku prac poinstalacyjnych/gwarancyjnych – w sytuacjach wystąpienia wad towaru lub wad wcześniejszej usługi montażu oraz, w przypadku usług naprawczo-remontowych Wnioskodawca stosuje PKWiU 42.99.29.0 – Roboty ogólnobudowlane związane z budową pozostałych obiektów inżynierii lądowej i wodnej, gdzie indziej niesklasyfikowanych.
Wnioskodawca zaznacza, że:
-w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza wybrać opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, uzyskał przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro,
-w stosunku do Wnioskodawcy nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanymi podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, bowiem zgodnie z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (…),
-nie uzyskuje z działalności przychodów ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy,
Z początkiem 2025 r. zaprowadzona została ewidencja, stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ewidencja przychodów prowadzona jest w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
W terminie do 20 lutego 2025 r. – złożone jest oświadczenie o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do właściwego organu podatkowego.
W piśmie z 23 kwietnia 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza w ramach świadczonych usług serwisowych poinstalacyjnych/gwarancyjnych w zainstalowanych systemach (...) oraz usług naprawczych/remontowych w zainstalowanych systemach (...) jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?
Odpowiedź: Tak, prowadzona działalność gospodarcza w ramach prowadzonych usług serwisowych poinstalacyjnych/gwarancyjnych w zainstalowanych systemach (...) oraz usług naprawczych/remontowych w zainstalowanych systemach (...) jest działalnością usługową, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy, tj. stanowi pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
2.Czy towary będące przedmiotem wniosku (...) nabyte przez Pana są sprzedawane przez Pana w stanie nieprzetworzonym?
Odpowiedź: Tak, wszystkie wymienione towary sprzedawane są w stanie nieprzetworzonym.
3.Jakie dokładnie czynności wykonuje Pan w ramach świadczonych usług serwisowych poinstalacyjnych/gwarancyjnych w zainstalowanych systemach (...) oraz usług naprawczych/remontowych w zainstalowanych systemach (...) będących przedmiotem wniosku? Należy wskazać na czym konkretnie polegają Pana czynności w sytuacji wystąpienia:
a)wad towaru,
b)wad usługi montażu,
c)naprawy zepsutych systemów (...).
Proszę o ich wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie:
1)na czym konkretnie będą polegały wymienione przez Pana czynności?
2)czego będą dotyczyły?
3)jaki będzie ich zakres?
4)co będzie ich efektem?
Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z trzech wyżej wymienionych w lit. a-c sytuacji w zakresie wykonywanych przez Pana czynności w ramach usług serwisowych poinstalacyjnych/gwarancyjnych w zainstalowanych systemach (...) oraz usług naprawczych/remontowych w zainstalowanych systemach (...) będących przedmiotem wniosku.
Odpowiedź: Charakterystyka wykonywanych czynności wygląda następująco:
a)wada towaru
W przypadku wady towaru w pierwszej kolejności weryfikuje Pan poprawność zgłoszenia reklamacyjnego, czyli czy zawiera dane sprzedawcy oraz kupującego, dokument potwierdzający zakup w Pana firmie, dokładny opis wady, która się ujawniła. Sprawdza Pan, czy zgłoszenie wykonano w terminie nieprzekraczającym 2 lat od daty zakupu. Poprzez kontakt telefoniczny lub mailowy określa Pan jakie jest żądanie klienta. Jeżeli nie przekroczono 2 lat od daty zakupu, a klient żąda naprawy, to w takim przypadku umawia się Pan na serwis w miejscu zamontowania urządzenia.
Naprawa dotyczy podzespołów zamontowanych w zbiorniku (...), takich jak:
- (...).
b)wada usługi montażu
Pana firma nie świadczy usług montażu, więc za wadę związaną z montażem odpowiada firma instalacyjna (firma zewnętrzna), która wykonywała montaż. Jednakże w skrajnych przypadkach, kiedy np. w wyniku montażu niezgodnego z instrukcją montażu urządzenie zostanie uszkodzone poprzez zgniecenie w gruncie, na prośbę firmy instalacyjnej dostarcza Pan klientowi nowe urządzenie, lub wymienia uszkodzone podzespoły, rozliczając się z firmą instalacyjną, nie z klientem.
c)naprawa zepsutych systemów (...)
W pierwszej kolejności weryfikuje Pan przyczynę problemu prosząc o przesłanie filmów i zdjęć z działania (...). Na tej podstawie jest Pan w stanie stwierdzić, czy wszystkie podzespoły działają sprawnie. Jeżeli stwierdza Pan uszkodzenie jakiegoś elementu (te same elementy co w punkcie a), które jest ewidentnym uszkodzeniem mechanicznym (powstałym z winy klienta, np. ((...) wynikającym z nieostrożności) to umawia się Pan na serwis na miejscu i odpłatną wymianę takiego elementu (...).
Najczęściej dysfunkcja urządzenia (...) jest efektem niepoprawnej eksploatacji (niezgodnej z dokumentacją urządzenia, czyli z regulaminem pracy (...) np. (...). Tutaj zakres pomocy obejmuje:
-konsultację telefoniczną, poprzez komunikator internetowy lub mailową (nie są to usługi lecz typowa pomoc posprzedażowa), polegającą na przesłaniu zdjęć i filmów przez klienta i sprawdzenie przez Pana poprawności ustawień (...) urządzenia,
-analizę informacji dotyczących eksploatacji (...). Porady dotyczące kwestii ustawień oraz eksploatacji, które klient powinien wprowadzić by urządzenie zaczęło działać poprawnie.
Efekt:
-jeżeli użytkownik zastosuje się do wskazówek związanych z poprawną eksploatacją to urządzenie zaczyna działać zgodnie z zapisami w deklaracji właściwości użytkowych i regulaminie pracy (...).
4.Czy w związku z zadanym pytaniem nr 2 o treści:
Czy właściwym jest zastosowanie stawki 5,5% do usług serwisowania poinstalacyjnego/gwarancyjnego – w sytuacjach wystąpienia wad towaru lub wad usługi montażu oraz do usług – robót naprawczych/remontowych w zainstalowanych systemach (...) na rzecz swoich kontrahentów?
wystawia Pan odrębne faktury za poszczególne usługi?
Odpowiedź: W sytuacji gdy klient zamawia przegląd niezwiązany z gwarancją (tj. odpłatny) wystawia Pan fakturę za Serwis w zależności od wybranej przez Klienta opcji czynności serwisowych.
5.W jakich obiektach są zainstalowane systemy (...), w których wykonywane są przez Pana usługi serwisowe poinstalacyjne/gwarancyjne oraz usługi naprawcze/remontowe w zainstalowanych systemach (...)? Czy są to budynki mieszkalne, użytkowe, czy inne (jakie?)?
Odpowiedź: Systemy (...), w których wykonywane są usługi remontowe poinstalacyjne/gwarancyjne oraz naprawcze/remontowe w zainstalowanych systemach (...) wykonywane są w obiektach mieszkalnych (...) oraz przy budynkach gospodarczych/usługowych (niemieszkalnych).
W piśmie z 26 maja 2025 r. doprecyzował Pan opis sprawy wskazując, że usługi robót naprawczych – remontowych w zainstalowanych (...) są odpłatne. Natomiast w zakresie dodatkowej wątpliwości czy usługi gwarancyjne (serwisowania poinstalacyjnego gwarancyjnego) są odpłatne – poinformował Pan, że jeśli jest to usługa w ramach gwarancji to płatności Pan nie pobiera.
Odnośnie usług konsultacji telefonicznej wykonywanych w ramach poszczególnych czynności gwarancyjnych lub naprawczo/remontowych poinformował Pan, że w przypadku gdy uda się pomóc klientowi przez telefon, to opłata nie jest pobierana nawet jeśli urządzenie jest po gwarancji. W ramach takiej telefonicznej pomocy technicznej nie naprawia Pan (...) tylko pomaga Klientowi właściwie ustawić odpowiednie zawory, także odbywa się to bez opłat.
W odniesieniu do wskazania: „Jeżeli klient zamawia przegląd niezwiązany z gwarancją wystawiam fakturę za serwis” – poinformował Pan, że nie zajmuje się naprawą źle zamontowanej (...) ponieważ nie zajmuje się Pan montażem. W ramach usług serwisowych wykonywane są:
a)kontrola i czyszczenie filtrów – regularne czyszczenie lub wymiana filtrów zapobiega ich zatykaniu i utrzymuje wysoką efektywność (...),
b)sprawdzenie i konserwacja podzespołów mechanicznych – (...),
c)monitorowanie parametrów pracy – (...).
W ramach powyższych usług serwisowych dochodzi do szeregu czynności faktycznych, w tym też przekazywania informacji co do prawidłowego korzystania z filtrów lub (...).
Pytanie oznaczone we wniosku nr 1
Czy właściwym jest zastosowanie przez Wnioskodawcę stawki ryczałtu 3,0% do sprzedaży towarów wskazanych przez niego, na rzecz swoich kontrahentów w modelu biznesowym wskazanym w pytaniu?
Pana stanowisko w sprawie
W zakresie pytania nr 1 (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)
Zdaniem Wnioskodawcy, opisany rodzaj czynności należy opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 3%, ponieważ jest to działalność usługowa w zakresie handlu.
Wynika to z zastosowania następujących przepisów prawa.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. nr 144, poz. 930 ze zm.), działalność usługowa w zakresie handlu jest to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.
Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy, towary (towary handlowe) to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.
Stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności usługowej w zakresie handlu wynosi 3,0% przychodów.
Dokonując subsumcji analizowanych przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne na grunt prowadzonej działalności stwierdzić należy, że w wyniku czynności podjętych nie dochodzi do przerobienia rzeczy, tj. zmiany ich fizykochemicznego składu, ani też nie dochodzi do transakcji pośrednictwa przy ich sprzedaży (sprzedaż realizowana jest we własnym imieniu i na własne ryzyko). Opisana działalność nie stanowi więc działalności usługowej, ponieważ nie dokonuje się przerobu na materiałach powierzonych lub nie jest prowadzona usługa pośredniczenia w handlu cudzymi towarami. Właściwym będzie zatem zastosowanie stawki 3,0% ryczałtu od dokonywanej sprzedaży.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Według treści art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według ww. przepisu:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Natomiast, według treści art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalności usługowej w zakresie handlu oznacza – sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.
Jeżeli chodzi o działalność usługową w zakresie handlu opodatkowaną według stawki 3% od przychodu, ustawodawca nie odwołuje się do żadnej klasyfikacji statystycznej, celem precyzyjnego określenia zakresu przedmiotowego tej działalności. Oznacza to, że każda działalność, która nie spełnia przesłanek zawartych w definicji działalności usługowej w zakresie handlu, niezależnie czy do takiej działalności została zakwalifikowana w PKWiU, dla celów zryczałtowanego podatku dochodowego nie może być uznana za działalność handlową podlegającą opodatkowaniu według stawki 3%.
Użyte w art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy sformułowanie „sprzedaż uprzednio nabytych towarów w stanie nieprzetworzonym” oznacza sprzedaż produktów (towarów) bez zmiany ich substancji, czy wyglądu, tj. bez ingerencji sprzedającego we właściwości fabryczne produktu, ponieważ zgodnie z definicją słownikową – „przetwarzać” to „przerabiać, zmieniać coś nadając inny kształt, wygląd, inną postać, formę; przekształcać, przeobrażać” (Słownik języka polskiego PWN, Warszawa 2002 r.).
Stosownie natomiast do art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Towary handlowe to towary (wyroby) zakupione w celu dalszej odsprzedaży, w stanie nieprzetworzonym.
Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, że jeżeli w wyniku podjętych czynności nie dochodzi do przetworzenia nabytych uprzednio rzeczy (towarów), to rzeczy te (towary) przeznaczone do dalszej odsprzedaży traktowane będą jako towary – odpowiadające definicji zawartej w art. 4 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Działalność polegającą na sprzedaży ww. towarów należy w tym przypadku zaliczyć do działalności usługowej w zakresie handlu.
Przy czym, stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że jest Pan polskim rezydentem podatkowym, osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej jest Pan wyłącznym dystrybutorem w Polsce (…) (...). Uzyskuje Pan przychody jako polski rezydent podatkowy z tytułu sprzedaży (...). Pana działalność skupia się na sprzedaży detalicznej (nie jest prowadzone pośrednictwo w sprzedaży hurtowej, sprzedaż realizowana jest na własny rachunek oraz na własną odpowiedzialność) w dwóch modelach.
Pierwszym – podstawowym – kanałem sprzedaży jest sprzedaż na odległość (zamówienia składane z użyciem sieci internet, adresu e-mail, telefonicznie) ewentualnie w pojedynczych przypadkach, realizowana jest jako sprzedaż bezpośrednia na rzecz klienta indywidualnego. Zakupiony uprzednio towar jest wysyłany lub przekazywany bezpośrednio klientowi.
Drugim – głównym kanałem – jest sprzedaż na rzecz partnerów handlowych, którzy swoim klientom końcowym oferują sprzedaż tego samego towaru (zarówno jako dalsza sprzedaż towaru, jak również jako sprzedaż łącznie z usługą montażu (...). W tym modelu towar odbierany jest lub dostarczany jest na rzecz partnerów, którzy posiadają rabaty na zakup towarów u Pana. Dochodzi zatem do sprzedaży towarów przez Pana – na rzecz partnera – zajmującego się instalacją lub odsprzedażą do klienta końcowego – z obniżoną ceną (z naliczonym rabatem). Część z partnerów ma prawo wystawiania Pana towarów w swoich sklepach lub magazynach z odroczonym systemem płatności lub rozliczani są wyłącznie za towar faktycznie przez nich sprzedany (towar przechowywany jest u partnera, niemniej do jego sprzedaży na rzecz partnera dochodzi dopiero w momencie zapotrzebowania – zawarcia przez konkretnego partnera umowy z jego klientem).
Przyjęty przez Pana model zakłada posiadanie przez Pana wyłącznego przedstawicielstwa na terytorium Polski (…). W efekcie, nie jest dopuszczalna dalsza odsprzedaż towarów zakupionych w większej ilości u Pana przez instalatorów w celu innym, niż na rzecz klientów końcowych (czyli w celu montażu). Nie jest to zatem model handlu hurtowego, lecz przedinstalacyjnego (celem jest dotarcie do jak najszerszego grona klientów indywidualnych, również z pomocą działań partnerów).
W obu przypadkach sprzedaż odbywa się na zasadzie przeniesienia na rzecz partnerów lub na rzecz klientów końcowych (detalicznych) własności produktów wcześniej zakupionych przez Pana od (…). Przychody ze sprzedaży we wszystkich modelach, nie są uzyskiwane z tytułu pośrednictwa w sprzedaży towarów, tzn. zawsze dochodzi najpierw do zakupu towaru przez Pana, a następnie dopiero do przeniesienia własności uprzednio nabytego przez Pana towaru na podmiot trzeci. Wynagrodzenie nie pochodzi z czynności pośrednictwa w sprzedaży towarów (przychód nie pochodzi z tytułu prowizji od sprzedaży, czy z tytułu prowizji od znalezionych klientów). Sam Pan decyduje w pełni o cenie, jaką ustala na sprzedaż towaru, warunkach sprzedaży i formie w jakiej się ona odbywa. Dochodowość prowadzonej działalności wynika z różnicy pomiędzy ceną zakupu towaru, a ceną jego odsprzedaży, typowych w działalności handlowej, a nie przy pośrednictwie.
Nie występuje również sytuacja, w której przychód wynikałby z prowizji za pośrednictwo w handlu pomiędzy producentem (…),czy też z usług pobocznych (nie występuje żadna forma prowizji za wyszukiwanie potencjalnych kontrahentów, w tym dostawców; za kontaktowanie się z aktualnymi i potencjalnymi Kontrahentami; za utrzymanie relacji z Kontrahentami; za przedstawianie aktualnym i potencjalnym Kontrahentom oferty handlowej; za negocjowanie warunków poszczególnych zamówień; za weryfikację ofert na rynku etc ). W efekcie ryzyko biznesowe za sprzedaż, czy też stan towaru po jego nabyciu przez Pana pozostaje po Pana stronie.
Ponadto, jak wskazał Pan w uzupełnieniu, wszystkie towary będące przedmiotem wniosku, tj. (...), nabyte przez Pana są sprzedawane przez Pana w stanie nieprzetworzonym.
Dodatkowo zaznacza Pan, że:
-w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza Pan wybrać opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, uzyskał Pan przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro,
-w stosunku do Pana nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanymi podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
-nie uzyskuje Pan z działalności przychodów ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Z początkiem 2025 r. zaprowadzona została ewidencja, stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ewidencja przychodów prowadzona jest w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W terminie do 20 lutego 2025 r. – złożone jest oświadczenie o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do właściwego organu podatkowego.
Zatem, skoro Pana działalność będąca przedmiotem niniejszego wniosku polega m.in. na sprzedaży nabytych wcześniej przez Pana towarów w stanie nieprzetworzonym, takich jak: (...), to usługi świadczone przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej należy potraktować jako działalność usługową w zakresie handlu, zdefiniowaną w art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana z działalności polegającej na zakupie towarów (...) i dalszej ich odsprzedaży na rzecz swoich kontrahentów (klientów i partnerów) w stanie nieprzetworzonym należy uznać za przychody z działalności usługowej w zakresie handlu, które podlegają opodatkowaniu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stawką ryczałtu wynoszącą 3%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ww. ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena Pana stanowiska w zakresie pytania nr 1. Natomiast w zakresie pytania nr 2 – 26 czerwca 2025 r. zostało wydane postanowienie o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia (…).
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone czynności do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Dodatkowo zaznaczam, że we własnym stanowisku powołał Pan art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Mając jednak na uwadze cytowaną przez Pana treść tego przepisu prawa podatkowego, która ma być przedmiotem interpretacji indywidualnej oraz treść wniosku, uznałem to za oczywistą omyłkę pisarską i przyjąłem, że powinien być to art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ww. ustawy.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.