Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.270.2025.6.AK

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego m.in. w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:

  • nieprawidłowe – w odniesieniu do opodatkowania sprzedaży goodwill stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 10% stosownie do treści art. 12 ust. 10 pkt 1,
  • prawidłowe – w pozostałym zakresie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

14 marca 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 13 marca 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 16 kwietnia 2025 r. oraz pismem z 16 czerwca 2025 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni posiada siedzibę oraz miejsce prowadzenia działalności w Polsce i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej od całości swoich dochodów.

Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do centralnej ewidencji i informacji o działalności gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej (zwanej dalej: „CEiDG”), w zakresie: PKD 85.10.Z Placówki wychowania przedszkolnego, w ramach której Wnioskodawczyni prowadzi niepubliczną placówkę wychowania przedszkolnego (zwaną dalej: „Przedszkole”).

Rok podatkowy trwa od 1 stycznia do 31 grudnia.

Dochody z prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni, do końca roku podatkowego 2024 r., rozliczała na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów i opodatkowywała podatkiem liniowym, o którym mowa w art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwaną dalej: „ustawa o PIT”).

Na początku 2025 r. Wnioskodawczyni dokonała analizy ekonomicznej obciążeń podatkowych i składkowych osiąganych dochodów z jednoosobowej działalności gospodarczej, która to analiza wykazała, że przy obecnej strukturze przychodów i kosztów najbardziej korzystną ekonomicznie dla Wnioskodawczyni formą opodatkowania prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej będzie opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne, o którym mowa w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o ryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (zwaną dalej: „ustawa o ryczałcie”).

W związku z powyższym 18 lutego 2025 r., na podstawie art. 9 ustawy o ryczałcie, Wnioskodawczyni złożyła Naczelnikowi Urzędu Skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania Wnioskodawczyni, sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze na rok podatkowy 2025 i kolejne lata opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jednocześnie Wnioskodawczyni oświadcza, że nie miały i nie mają do niej zastosowania przesłanki negatywne wskazane w art. 8 ustawy o ryczałcie.

Wnioskodawczyni wskazuje, że w przyszłości zamierza dokonać transakcji sprzedaży przedszkola poprzez sprzedaż przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (zwaną dalej: „Kodeks cywilny”), prowadzonego przez siebie przedsiębiorstwa w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej (zwaną dalej „sprzedaż przedsiębiorstwa”). Sprzedaż przedsiębiorstwa nastąpiłaby w drodze umowy sprzedaży w formie aktu notarialnego, na mocy której przedsiębiorstwo Wnioskodawczyni zostałoby przeniesione na kupującego za wynagrodzeniem odpowiadającym wynagrodzeniu rynkowemu, to znaczy, takiemu jakie ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

Wnioskodawczyni planuje, że w ramach sprzedaży przedsiębiorstwa zostaną przeniesione na kupującego następujące elementy wchodzące w skład przedsiębiorstwa:

1.Zakład pracy (w tym zobowiązania pracownicze) – w ramach sprzedaży przedsiębiorstwa dojdzie do przeniesienia zakładu pracy związanego z prowadzoną przez Wnioskodawczynię jednoosobową działalnością gospodarczą w trybie art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy. Zakład pracy składa się z personelu zatrudnionego przez Wnioskodawczynię, tj. osób zatrudnionych w oparciu o umowy o pracę i umowy zlecenia.

2.Środki trwałe i wyposażenie.

3.Inwestycje w obcych środkach trwałych stanowiące nakłady adaptacyjne dokonane przez Wnioskodawczynię w budynku wynajętym przez Wnioskodawczynię na potrzeby prowadzenia przedszkola i podlegające amortyzacji w księgach podatkowych Wnioskodawczyni.

4.Prawa i obowiązki wynikające z umów najmu nieruchomości na potrzeby prowadzenia przedszkola.

5.Prawa i obowiązki wynikające z aktywnych umów zawartych z klientami i kontrahentami.

6.Należności handlowe wynikające z umów sprzedaży, które będą istniały w momencie zawarcia transakcji sprzedaży przedsiębiorstwa.

7.Zobowiązania związane z działalnością przedszkola istniejące w momencie transakcji sprzedaży przedsiębiorstwa (o ile takie będą istniały).

8.Logo, znak graficzny, nazwę przedszkola, w tym prawa do korzystania z profili w mediach społecznościowych (o ile takie będą obowiązywały na moment transakcji sprzedaży przedsiębiorstwa).

9.Materiały marketingowe i reklamowe.

10.Inne umowy na usługi wsparcia administracyjnego, których przeniesienie jest możliwe i korzystne (np. telefony komórkowe z numerami telefonów, dostawa usług internetowych).

11.Ubezpieczenia majątkowe oraz OC – o ile będzie to możliwe zgodnie z OWU – ogólnymi warunkami ubezpieczenia będącymi częścią zawartych umów ubezpieczeniowych.

12.Księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej Wnioskodawczyni.

Wnioskodawczyni chciałaby dokonać sprzedaży przedsiębiorstwo za cenę mieszczącą się w przedziale od 1,5 mln zł do 1,7 mln zł. Data sprzedaży przedsiębiorstwa nie jest jeszcze znana, a Wnioskodawczyni uzależnia dokonanie tej sprzedaży od znalezienia oferenta i otrzymania od niego korzystnej dla siebie oferty ceny kupna przedsiębiorstwa, tj. za ceną mieszczącą się w przedziale od 1,5 mln zł do 1,7 mln zł. W przypadku nieznalezienia oferenta, który zaoferowałby taka cenę, Wnioskodawczyni nadal będzie prowadzić przedszkole w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej i będzie opodatkowywać tę działalność zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne, o którym mówi ustawa o ryczałcie.

Uzupełnienie

Wnioskodawczyni zamierza dokonać zbycia przedsiębiorstwa poprzez sprzedaż przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (zwaną dalej: „Kodeks cywilny”), będącego zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej, w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni.

Dzień Sprzedaży przedsiębiorstwa będzie dniem wykreślenia Wnioskodawczyni z CEiDG, tzn. nie będzie ona już od tego dnia prowadziła działalności gospodarczej w żadnym zakresie.

Wnioskodawczyni nie zamierza dokonać sprzedaży poszczególnych składników majątku wykorzystywanego w jednoosobowej działalności gospodarczej, a zamierza dokonać zbycia przedsiębiorstwa poprzez sprzedaż przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego, będącego zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej, w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni.

Sprzedaż przedsiębiorstwa obejmować będzie wszystkie składniki składające się na prowadzone przez Wnioskodawczynię w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej Przedsiębiorstwo, a po jego sprzedaży żadne jego składniki nie pozostaną u Wnioskodawczyni.

Wnioskodawczyni oświadcza, że w oparciu wyłącznie o przejęte składniki majątku będące przedmiotem planowanej transakcji Sprzedaży przedsiębiorstwa potencjalny nabywca będzie miał zamiar i faktyczną możliwość kontynuowania działalności prowadzonej dotychczas przez Wnioskodawczynię w oparciu o te składniki, bez konieczności angażowania innych składników majątku, które nie są przedmiotem transakcji lub podejmowania dodatkowych działań faktycznych lub prawnych.

Symbol PKWIU prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności to 85.10.10.0 Usługi placówek wychowania przedszkolnego, a świadczone przez Wnioskodawczynię usługi opodatkowuje ona stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynoszącą 8,5%.

W odpowiedzi na wezwanie uzupełniła Pani również braki formalne wniosku.

Pytania

1. Czy Wnioskodawczyni może opodatkować sprzedaż przedsiębiorstwa podatkiem ryczałtowym, o którym mówi ustawa o ryczałcie, w sytuacji, gdy, zmienił formę opodatkowania z podatku liniowego na opodatkowanie przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

2. Jakie będą stawki podatkowe w odniesieniu do sprzedaży przedsiębiorstwa przez Wnioskodawczynię, który w momencie tej sprzedaży opodatkowuje przychody zryczałtowanym podatkiem od niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne, o którym mówi ustawa o ryczałcie?

3. Czy sprzedaż przedsiębiorstwa będzie przedmiotem opodatkowania podatkiem od towarów i usług (VAT)?

4.Czy sprzedaż przedsiębiorstwa będzie przedmiotem opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych (PCC)?

5. Jakie stawki podatkowe podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC) będą miały zastosowanie do sprzedaży przedsiębiorstwa?

6. Czy nadwyżka ceny sprzedaży przedsiębiorstwa nad sumą wartości rynkowych poszczególnych składników wchodzących w skład przedsiębiorstwa, stanowiąca dodatnią wartość firmy (goodwill), nie będzie podlegać opodatkowaniu PCC, a co za tym idzie nie będzie uwzględniona w podstawie opodatkowania PCC w przypadku sprzedaży przedsiębiorstwa?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie Nr 1 i 2. W zakresie pytań Nr 3-6 zostały wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Pani stanowisko w sprawie

Ad 1.

Wnioskodawczyni może opodatkować sprzedaż przedsiębiorstwa podatkiem ryczałtowym, o którym mówi ustawa ryczałtowa, w sytuacji, gdy, zmieniła formę opodatkowania z podatku liniowego na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Uzasadnienie prawne:

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy o ryczałcie opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych. do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ustawy o ryczałcie.

Sprzedaż przedsiębiorstwa nie została wymieniona w katalogu przesłanek negatywnych wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie.

Ustawa o ryczałcie nie zawiera szczególnych regulacji, które odnosiłyby się do sprzedaży przedsiębiorstwa albo zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Nie wprowadza odrębnej stawki ryczałtu dla tej transakcji. Nie przewiduje również, że przychód uzyskany z takiej sprzedaży musi być opodatkowany według jednej stawki podatku.

Sprzedaż przedsiębiorstwa albo jego zorganizowanej części ma być rozliczana jak sprzedaż poszczególnych składników, które tworzyły przedsiębiorstwo albo jego zorganizowaną część.

Przedstawione przez Wnioskodawczynię stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych:

  • z dnia 5 grudnia 2024 r. 0112-KDSL1-2.4011.522.2024.2.MO,
  • z dnia 2 sierpnia 2023 r. 0112-KDIL2-2.4011.398.2023.5.IM,
  • z dnia 5 września 2022 r. 0115-KDIT1.4011.265.2022.2.MR,
  • z dnia 7 lipca 2021 r. 0115-KDIT1.4011.326.2021.1.MT.

AD 2.

Sprzedaż przedsiębiorstwa przez Wnioskodawczynię, która opodatkowuje przychody zryczałtowanym podatkiem o którym mówi ustawa ryczałtowa powinna być rozliczana jak sprzedaż poszczególnych składników, które tworzyły przedsiębiorstwo i podlega opodatkowaniu według stawek odpowiednich od rodzaju zbywanych składników majątku, które zostały określone w art. 12 ustawy o ryczałcie.

I tak w rozpatrywanej sprawie sprzedaży przedsiębiorstwa :

1) w przypadku odpłatnego zbycia ruchomych składników majątku określonych w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. f ustawy o ryczałcie - zastosowanie znajdzie stawka 3%;

2) w przypadku odpłatnego zbycia praw majątkowych lub nieruchomości określonych w art. 12 ust. 1 0 ustawy o ryczałcie - zastosowanie znajdzie stawka 10%,

3) do zbywanych wierzytelności na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e ustawy o ryczałcie - zastosowanie znajdzie stawka 3%;

4) w przypadku sprzedaży innych składników niż wymienione wyżej, dla których nie ma wprost uregulowania w art. 12, właściwą stawką będzie stawka mająca zastosowanie do opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, z którą jest związany zbywany składnik majątku.

5) do sprzedaży tzw. goodwill – wartości firmy, stosownie do art. 12 ust. 10 pkt 1 zastosowanie znajdzie 10% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Uzasadnienie prawne:

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ustawa o ryczałcie nie zawiera szczególnych regulacji, które odnosiłyby się do sprzedaży przedsiębiorstwa albo zorganizowanej części przedsiębiorstwa. nie wprowadza odrębnej stawki ryczałtu dla takiej transakcji. Nie przewiduje również, że przychód uzyskany z takiej sprzedaży musi być opodatkowany według jednej stawki podatku.

Sprzedaż przedsiębiorstwa albo jego zorganizowanej części ma być rozliczana jak sprzedaż poszczególnych składników, które tworzyły przedsiębiorstwo albo jego zorganizowaną część.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. f ustawy o ryczałcie stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0% dla przychodów z odpłatnego zbycia ruchomych składników majątku wykorzystywanych w pozarolniczej działalności gospodarczej, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z tej działalności gospodarczej, a pomiędzy pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składnik majątku został wycofany z działalności, i dniem jego zbycia nie upłynęło sześć lat, będących:

1) środkami trwałymi podlegającymi ujęciu w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych;

2) składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa, ustalona zgodnie z art. 22g ustawy o podatku dochodowym, nie przekracza 1500 zł;

3) składnikami majątku, które ze względu na przewidywany okres używania równy rokowi lub krótszy niż rok nie zostały zaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych. Stosownie natomiast do art. 12 ust. 10 ustawy o ryczałcie w przypadku odpłatnego zbycia praw majątkowych lub nieruchomości będących:

1) środkami trwałymi albo wartościami niematerialnymi i prawnymi, podlegającymi ujęciu w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych;

2) składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa, ustalona zgodnie z art. 22g ustawy o podatku dochodowym, nie przekracza 1500 zł;

3) składnikami majątku, które ze względu na przewidywany okres używania równy lub krótszy niż rok nie zostały zaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych;

4) składnikami majątku stanowiącymi spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego lub udział w takim prawie, które nie podlegają ujęciu w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych;

5) składnikami majątku przedsiębiorstwa w spadku

- bez względu na okres ich nabycia - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 10% uzyskanego przychodu, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z pozarolniczej działalności gospodarczej, a pomiędzy pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składnik majątku został wycofany z działalności, i dniem jego zbycia nie upłynęło sześć lat.

Oba powołane przepisy odnoszą się do pojęć uregulowanych w ustawie o PIT, na podstawie której o tym, co jest "środkami trwałymi albo wartościami niematerialnymi i prawnymi, podlegającymi ujęciu w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych" rozstrzyga art. 22d ust. 2 ustawy o PIT.

Zgodnie z tym przepisem składniki majątku, o których mowa w art. 22a-22c, z wyłączeniem składników wymienionych w ust. 1, wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 22n, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 4.

Obowiązkowi wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (czyli ujęciu w tej ewidencji) podlegają "składniki majątku, o których mowa w art. 22a-22c".

Do tej kategorii należą:

1) środki trwałe podlegające amortyzacji - wskazane w art. 22a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;

2) wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji - wskazane w art. 22b tej ustawy;

3) środki trwałe niepodlegające amortyzacji oraz wartości niematerialne i prawne niepodlegające amortyzacji - wskazane w art. 22c ustawy.

Wartością niematerialną i prawną niepodlegającą amortyzacji jest m.in. - wskazana w art. 22c pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość firmy, jeżeli wartość ta powstała w inny sposób niż określony:

1) w art. 22b ust. 2 pkt 1 - inny niż w wyniku nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w drodze kupna albo przyjęcia do odpłatnego korzystania, gdy odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający;

2) w art. 22b ust. 2 pkt 1a - gdy wartość firmy powstała w związku z przeniesieniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa (została opodatkowana w państwie członkowskim Unii Europejskiej podatkiem równoważnym do podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków, o którym mowa w art. 30da).

Obowiązkowi wprowadzania do ewidencji - w drodze wyjątku - nie podlegają składniki majątku wymienione w art. 22d ust. 1 ustawy o PIT. są to składniki majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość początkowa nie przekracza 10 000 zł, w odniesieniu do których podatnik podjął decyzję o niedokonywaniu odpisów amortyzacyjnych.

Do tego rodzaju składników odnoszą się art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. f tiret drugie oraz art. 12 ust. 10 pkt 2 ustawy o ryczałcie, przy czym przepisy te stanowią, że przychód ze sprzedaży takich składników majątku podlega odpowiednio stawce 3% (w przypadku ruchomości) albo stawce 10% (w przypadku nieruchomości i praw majątkowych), jeśli ich wartość początkowa, ustalona zgodnie z art. 22g ustawy o PIT, przekracza 1500 zł.

W odniesieniu do powyższego, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o ryczałcie podatnicy oraz spółki, których wspólnicy są opodatkowani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, są obowiązani posiadać i przechowywać dowody zakupu towarów, prowadzić wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz, odrębnie za każdy rok podatkowy, ewidencję przychodów, z zastrzeżeniem ust. 3 tej ustawy.

Do źródła przychodów z działalności gospodarczej nie zalicza się przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1 ustawy o PIT, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1500 zł (art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie w związku z art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o PIT, art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. f ustawy o ryczałcie, art. 12 ust. 10 pkt ustawy o ryczałcie). Przychody z tego tytułu zaliczane są bądź do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 7 bądź 8 ustawy o pit (w zależności od tego czy składnik majątku jest prawem majątkowym, czy też rzeczą).

Z kolei Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 6 listopada 2023 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.634.2023.1.MR, stwierdził, że "wartość firmy powstałą w wyniku wyceny zorganizowanej części przedsiębiorstwa należy zakwalifikować jako wartość firmy, o której mowa w art. 22c pkt 4 ustawy o PIT. Jest to wartość niematerialna i prawna niepodlegająca amortyzacji, ale podlegająca ujęciu w ewidencji. Tym samym przychód ze sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa - w części, w jakiej wynika z wyceny wartości firmy - należy opodatkować ryczałtem według stawki 10%, stosownie do art. 12 ust. 10 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (jako przychód ze sprzedaży prawa majątkowego będącego wartością niematerialną i prawną podlegającą ujęciu w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych)."

W związku z powyższym w rozpatrywanej sprawie sprzedaży przedsiębiorstwa będą miały zastosowanie następujące stawki podatku:

1) w przypadku odpłatnego zbycia ruchomych składników majątku określonych w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. f ustawy o ryczałcie - zastosowanie znajdzie stawka 3%;

2) w przypadku odpłatnego zbycia praw majątkowych lub nieruchomości określonych w art. 12 ust. 10 ustawy o ryczałcie - zastosowanie znajdzie stawka 10%,

3) do zbywanych wierzytelności na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e ustawy o ryczałcie - zastosowanie znajdzie stawka 3%;

4) w przypadku sprzedaży innych składników niż wymienione wyżej, dla których nie ma wprost uregulowania w art. 12, właściwą stawką będzie stawka mająca zastosowanie do opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, z którą jest związany zbywany składnik majątku.

5) do sprzedaży tzw. goodwill – wartości firmy, stosownie do art. 12 ust. 10 pkt 1 zastosowanie znajdzie 10% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przedstawione przez Wnioskodawczynię stanowisko znajduje potwierdzenie m.in. w następujących interpretacjach indywidualnych:

  • z dnia 24 stycznia 2025 r. 0115-KDST2-1.4011.534.2024.3.NC,
  • z dnia 5 grudnia 2024 r. 0112-KDSL1-2.4011.522.2024.2.MO,
  • z dnia 2 sierpnia 2023 r. 0112-KDIL2-2.4011.398.2023.5.IM,
  • z dnia 5 września 2022 r. 0115-KDIT1.4011.265.2022.2.MR,
  • z dnia 7 lipca 2021 r. 0115-KDIT1.4011.326.2021.1.MT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest:

  • nieprawidłowe – w odniesieniu do opodatkowania sprzedaży goodwill stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 10% stosownie do treści art. 12 ust. 10 pkt 1,
  • prawidłowe w pozostałym zakresie.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Omawiana ustawa nie zawiera szczególnych regulacji, które odnosiłyby się do sprzedaży przedsiębiorstwa albo zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Nie wprowadza odrębnej stawki ryczałtu dla takiej transakcji. Nie przewiduje również, że przychód uzyskany z takiej sprzedaży musi być opodatkowany według jednej stawki podatku.

Sprzedaż przedsiębiorstwa albo jego zorganizowanej części ma być rozliczana jak sprzedaż poszczególnych składników, które tworzyły przedsiębiorstwo albo jego zorganizowaną część.

I tak, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. f ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3,0%;

dla przychodów z odpłatnego zbycia ruchomych składników majątku wykorzystywanych w pozarolniczej działalności gospodarczej, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z tej działalności gospodarczej, a pomiędzy pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składnik majątku został wycofany z działalności, i dniem jego zbycia nie upłynęło sześć lat, będących:

środkami trwałymi podlegającymi ujęciu w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa, ustalona zgodnie z art. 22g ustawy o podatku dochodowym, nie przekracza 1500 zł,

składnikami majątku, które ze względu na przewidywany okres używania równy rokowi lub krótszy niż rok nie zostały zaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych.

Stosownie natomiast do art. 12 ust. 10 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

W przypadku odpłatnego zbycia praw majątkowych lub nieruchomości będących:

1.środkami trwałymi albo wartościami niematerialnymi i prawnymi, podlegającymi ujęciu w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

2.składnikami majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, z wyłączeniem składników, których wartość początkowa, ustalona zgodnie z art. 22g ustawy o podatku dochodowym, nie przekracza 1500 zł,

3.składnikami majątku, które ze względu na przewidywany okres używania równy lub krótszy niż rok nie zostały zaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych,

4.składnikami majątku stanowiącymi spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego lub udział w takim prawie, które nie podlegają ujęciu w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych,

5.składnikami majątku przedsiębiorstwa w spadku

– bez względu na okres ich nabycia – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 10% uzyskanego przychodu, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z pozarolniczej działalności gospodarczej, a pomiędzy pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składnik majątku został wycofany z działalności, i dniem jego zbycia nie upłynęło sześć lat.

Oba powołane przepisy odnoszą się do pojęć uregulowanych w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.).

I tak, o tym, co jest „środkami trwałymi albo wartościami niematerialnymi i prawnymi, podlegającymi ujęciu w wykazie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych” rozstrzyga art. 22d ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z tym przepisem:

Składniki majątku, o których mowa w art. 22a-22c, z wyłączeniem składników wymienionych w ust. 1, wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 22n, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 4.

Obowiązkowi wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (czyli ujęciu w tej ewidencji) podlegają „składniki majątku, o których mowa w art. 22a-22c”. Do tej kategorii należą:

  • środki trwałe podlegające amortyzacji – wskazane w art. 22a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  • wartości niematerialne i prawne podlegające amortyzacji – wskazane w art. 22b tej ustawy;
  • środki trwałe niepodlegające amortyzacji oraz wartości niematerialne i prawne niepodlegające amortyzacji – wskazane w art. 22c ustawy.

Wartością niematerialną i prawną niepodlegającą amortyzacji jest m.in. – wskazana w art. 22c pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – wartość firmy, jeżeli wartość ta powstała w inny sposób niż określony:

  • w art. 22b ust. 2 pkt 1 – inny niż w wyniku nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w drodze kupna albo przyjęcia do odpłatnego korzystania, gdy odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający,
  • w art. 22b ust. 2 pkt 1a – gdy wartość firmy powstała w związku z przeniesieniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa (została opodatkowana w państwie członkowskim Unii Europejskiej podatkiem równoważnym do podatku od dochodów z niezrealizowanych zysków, o którym mowa w art. 30da).

Jak wskazuje orzecznictwo sądowe, tj. Uchwała NSA z 21 lutego 2022 r., sygn. akt III FPS 2/21:

Dodatnia wartość firmy (tzw. goodwill), rozumiana jako nadwyżka ceny nabycia nad wartością rynkową składników majątkowych przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, nie stanowi prawa majątkowego w rozumieniu art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 111 ze zm).

Wartość firmy ujawnia się (aktualizuje się) dopiero w momencie sprzedaży przedsiębiorstwa. Nie istnieje zatem przed sprzedażą przedsiębiorstwa. W orzecznictwie wskazuje się również, że analiza przepisów art. 33 ust. 4 i art. 44b ust. 10 u.r., art. 16g ust. 2 u.p.d.o.p. oraz art. 22g ust. 2 u.p.d.o.f. pozwala na pogląd, że wartość (dodatnia) firmy (goodwill) jest wartością wyrażoną w pieniądzu przyjętą do celów podatkowych (w podatkach dochodowych) i bilansowych. Ma ona charakter kalkulacyjny (arytmetyczny). Jest zatem jedynie wartością ekonomiczną (sytuacją faktyczną wpływającą dodatnio na wartość przedsiębiorstwa), a nie prawem podmiotowym. (…) Wartość goodwill objawia się wyłącznie jako składnik ceny sprzedaży przedsiębiorstwa, co nie jest pojęciem tożsamym z wartością rynkową. Cena jest zawsze wartością subiektywną zależną od wielu czynników, także np. od wyniku negocjacji stron umowy a wartość rynkowa jest pojęciem obiektywnym (por. także: A. Jamroży: Sprzedaż przedsiębiorstwa a podatki od obrotu. Radca prawny 1/2004 str. 60-63) (wyrok NSA z 23 maja 2019 r., sygn. akt II FSK 1393/17).

Obowiązkowi wprowadzania do ewidencji – w drodze wyjątku – nie podlegają składniki majątku wymienione w art. 22d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Są to składniki majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość początkowa nie przekracza 10 000 zł, w odniesieniu do których podatnik podjął decyzję o niedokonywaniu odpisów amortyzacyjnych.

Do tego rodzaju składników odnoszą się art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. f tiret drugie oraz art. 12 ust. 10 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Przy czym przepisy te stanowią, że przychód ze sprzedaży takich składników majątku podlega odpowiednio stawce 3% (w przypadku ruchomości) albo stawce 10% (w przypadku nieruchomości i praw majątkowych), jeśli ich wartość początkowa, ustalona zgodnie z art. 22g ustawy o podatku dochodowym, przekracza 1500 zł.

W odniesieniu do powyższego, podkreślić też należy, że zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy oraz spółki, których wspólnicy są opodatkowani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, są obowiązani posiadać i przechowywać dowody zakupu towarów, prowadzić wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz, odrębnie za każdy rok podatkowy, ewidencję przychodów, zwaną dalej "ewidencją", z zastrzeżeniem ust. 3.

Do źródła przychodów z działalności gospodarczej nie zalicza się przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku, o których mowa w art. 22d ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, których wartość początkowa ustalona zgodnie z art. 22g nie przekracza 1500 zł (art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym w związku z art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. f ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, art. 12 ust. 10 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym). Przychody z tego tytułu zaliczane są bądź do źródła przychodów określonego w art. 10 ust. 1 pkt 7 bądź 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w zależności od tego czy składnik majątku jest prawem majątkowym, czy też rzeczą).

Zatem, co do zasady:

  • w przypadku sprzedaży ruchomego składnika majątku określonego w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. f ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – zastosowanie znajdzie stawka 3%,
  • w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku określonych w art. 12 ust. 10 ww. ustawy o ryczałcie – zastosowanie znajdzie stawka 10%,
  • w przypadku sprzedaży innych składników niż wymienione wyżej, dla których nie ma wprost uregulowania w art. 12, właściwą stawką będą stawki mające zastosowanie do opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, z którą jest związany zbywany składnik majątku.

Z wniosku wynika, że nie zamierza Pani dokonać sprzedaży poszczególnych składników majątku wykorzystywanego w jednoosobowej działalności gospodarczej, a zamierza dokonać Pani zbycia przedsiębiorstwa poprzez sprzedaż przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego, będącego zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej, w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz przywołane regulacje prawne, wskazać należy, że prawidłowo Pani wskazuje, iż:

1) w przypadku odpłatnego zbycia ruchomych składników majątku określonych w art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. f ustawy o ryczałcie - zastosowanie znajdzie stawka 3%;

2) w przypadku odpłatnego zbycia praw majątkowych lub nieruchomości określonych w art. 12 ust. 10 ustawy o ryczałcie - zastosowanie znajdzie stawka 10%,

3) do zbywanych wierzytelności na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e ustawy o ryczałcie - zastosowanie znajdzie stawka 3%;

4) w przypadku sprzedaży innych składników niż wymienione wyżej, dla których nie ma wprost uregulowania w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne niestanowiących ruchomych składników majątku wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej oraz niestanowiących praw majątkowych lub nieruchomości, należy zastosować stawkę mającą zastosowanie do opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej, z którą jest związany zbywany składnik majątku w Pani przypadku będzie to stawka w wysokości 8,5%.

W powyższym zakresie Pani stanowisko uznano za prawidłowe.

W przypadku opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych sprzedaży wartości firmy (goodwill) do której odnosi się Pani we własnym stanowisku, zastosowanie będzie miała stawka ryczałtu właściwa do opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, z którą jest związany zbywany składnik majątku (w analizowanym przypadku 8,5%). W przypadku sprzedaży wartości firmy nie ma zastosowania art. 12 ust. 10 pkt 1 ww. ustawy.

Zatem w odniesieniu do opodatkowania sprzedaży goodwill stanowisko Pani jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
  • zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Wskazać należy, że powołane we wniosku interpretacje indywidualne zostały wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie wiążą organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA).

Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA),albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.

Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.