Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDWP.4011.11.2025.2.PP

Shutterstock
Możliwość opodatkowania ryczałtem przychodów z usług medycznych świadczonych przez lekarza specjalistę na rzecz byłego pracodawcy - Interpretacja indywidualna z dnia 18 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDWP.4011.11.2025.2.PP

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani w odpowiedzi na wezwanie pismem z 28 maja 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

A.A. jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą pod firmą (…), polskim rezydentem podatkowym, podlegającym opodatkowaniu w Polsce od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania. Wnioskodawczyni nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W okresie od 19 lutego 2020 r. do 7 kwietnia 2025 r. Wnioskodawczyni była zatrudniona w ramach stosunku pracy w rozumieniu ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy, jako lekarz rezydent odbywający specjalizację z zakresu chorób wewnętrznych w szpitalu. Umowa o pracę (rezydentura) została zawarta na czas określony, wyłącznie w ramach umowy o odbywanie specjalizacji co jest regulowane przez ustawę z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Egzamin specjalizacyjny Wnioskodawczyni zdała w trakcie rezydentury, natomiast sama rezydentura została zakończona w kwietniu br. Z zakończeniem rezydentury wiązało się rozwiązanie stosunku pracy. Celem rezydentury było zdobycie wiedzy teoretycznej oraz praktycznej w dziedzinie medycyny obejmującej diagnostykę i leczenie chorób wewnętrznych w warunkach szpitalnych. W trakcie umowy o pracę Wnioskodawczyni wykonywała pracę pod nadzorem kierownika specjalizacji oraz kierownika oddziału decydującego o zakresie obowiązków. W trakcie rezydentury do obowiązków Wnioskodawczyni jako lekarza szkolącego się należało diagnozowanie i leczenie chorych hospitalizowanych na oddziale chorób wewnętrznych pod nadzorem kierownika oddziału oraz kierownika specjalizacji.

Praca etatowa była wykonywana w określonych godzinach tj.: 08:00-15:35. W ramach etatu Wnioskodawczyni uczestniczyła również w stażach zewnętrznych w innych szpitalach zgodnie z programem specjalizacji. Wynagrodzenie Wnioskodawczyni w trakcie trwania rezydentury było opłacane przez Ministerstwo Zdrowia, które co miesiąc przelewało określoną kwotę szpitalowi zatrudniającemu Wnioskodawczynię celem sfinansowania szkolenia.

Po zakończeniu rezydentury, Wnioskodawczyni wznowiła jednoosobową działalność gospodarczą, w której świadczy usługi medyczne, zgodnie z wpisem do CEiDG oznaczone kodem PKD 86.21.Z. - Praktyka lekarska ogólna. Działalność Wnioskodawczyni jest objęta zryczałtowanym podatkiem dochodowym (dalej jako: „Ryczałt”) od czerwca 2021 r., to jest od momentu założenia działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni zawiesiła prowadzenie działalności gospodarczej w październiku 2021 r., i następnie w kwietniu 2025 r. wznowiła prowadzenie działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej od kwietnia br. współpracuje z (...). Zakres obowiązków Wnioskodawczyni obejmuje udzielanie teleporad oraz świadczenie wizyt w trybie stacjonarnym.

Wnioskodawczyni zamierza również świadczyć usługi na rzecz byłego pracodawcy. Współpraca będzie polegać na odbywaniu dyżurów na Oddziale Internistycznym w szpitalu jako samodzielny lekarz specjalista chorób wewnętrznych. Świadczone usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej na rzecz szpitala będą miały odmienny charakter w stosunku do ww. umowy rezydenckiej. Usługi obejmować będą pełnienie samodzielnych dyżurów na Oddziale Internistycznym - dyżury będą polegać na przyjmowaniu pacjentów skierowanych do oddziału z SOR oraz ewentualnym podejmowaniu interwencji dyżurowych. W zakresie obowiązków nie będzie zatem świadczonej pracy dziennej na oddziale oraz prowadzenia pacjentów, które to były wykonywane przez Wnioskodawczynię w trakcie rezydentury.

Wnioskodawczyni jako specjalista mogłaby również sprawować nadzór nad pracą rezydentów. Godziny pracy również będą inne w ramach odbywanych dyżurów - w tygodniu praca będzie wykonywana w godzinach 15:35-08:00, w weekend - 08:00-08:00.

Innymi słowy, usługi wykonywane na rzecz byłego pracodawcy wykonywane będą w ramach innego stanowiska niż obowiązki uprzednio realizowane w ramach umowy o pracę jako rezydent. Wnioskodawczyni planuje także świadczyć usługi medyczne w różnych placówkach, m.in. ma zamiar nawiązać współpracę ze Szpitalnym Oddziałem Ratunkowym (…). Przychody uzyskiwane przez Wnioskodawczynię w ramach działalności gospodarczej nie przekroczą kwoty 2 mln euro w skali roku podatkowego. Wnioskodawczyni nie uzyskuje i nie planuje uzyskiwać przychodów z działalności określonej w art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej jako: „ustawa o ryczałcie”). Brak będzie również spełnienia innych przesłanek wyłączających zastosowanie podatku zryczałtowanego wskazanych w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Uzupełnienie wniosku

Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego zostało złożone przez Wnioskodawczynię do właściwego urzędu skarbowego za pośrednictwem CEIDG wraz z wnioskiem o zarejestrowanie działalności gospodarczej w dniu 14 czerwca 2021 roku.

Pierwszy przychód z działalności gospodarczej, o której mowa we wniosku, został osiągnięty przez Wnioskodawczynię w czerwcu 2021 r. Następnie, działalność została zawieszona.

Po wznowieniu zawieszonej wcześniej działalności gospodarczej pierwszy przychód w bieżącym roku podatkowym został uzyskany za kwiecień 2025 r.

Wnioskodawczyni oprócz przychodów ze świadczenia usług medycznych w ramach działalności gospodarczej nie uzyskuje ani nie zamierza uzyskać innych dochodów podlegających opodatkowaniu.

Po wmówieniu działalności gospodarczej Wnioskodawczyni nie podejmowała żadnych innych działań zmierzających do zawiązania stosunku cywilnoprawnego lub stosunku pracy. Jeśli Wnioskodawczyni uzyskała przychody z innego źródła niż pozarolnicza działalność gospodarcza, to przychody te dotyczyły okresu sprzed wznowienia działalności gospodarczej.

Wnioskodawczyni ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie czynności, które są i będą wykonywane przez Wnioskodawczynię w ramach działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług medycznych.

Wnioskodawczyni jako lekarz specjalista może ponosić odpowiedzialność: zawodową - z powodu wykonywania zawodu zaufania publicznego, cywilną i karną - z tytułu potencjalnego popełnienia błędu medycznego. Należy podkreślić, że roszczenia podnoszone przez pacjentów mogą być dochodzone bezpośrednio od lekarza, w związku z czym lekarz działający jako przedsiębiorca ponosi pełną odpowiedzialność za skutki wykonywanych czynności.

Czynności wymienione we wniosku nie będą wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności.

Wnioskodawczyni będzie samodzielnie decydować o organizacji pracy, w tym o wyborze miejsca i czasu świadczenia usług. Postanowienia planowanych umów o świadczenie usług będą miały charakter koordynacyjny i nie będą oznaczać pozostawania przez Wnioskodawczynię w relacji podporządkowania w stosunku do jakiegokolwiek podmiotu będącego zlecającym czynności, które Wnioskodawczyni będzie wykonywać w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej.

Wnioskodawczyni ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Jako samodzielny przedsiębiorca, Wnioskodawczyni jest świadoma możliwości poniesienia niekorzystnych skutków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Jest to nieodłączny element każdej działalności wykonywanej na własny rachunek i na własne ryzyko.

Usługi świadczone przez Wnioskodawczynię w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będą sklasyfikowane w dziale 86 PKWiU usługi w zakresie opieki zdrowotnej, pod symbolem PKWiU 86.2 - Usługi w zakresie praktyki lekarskiej.

Wnioskodawczyni nie zawarła do tej pory umowy o świadczenie usług w ramach działalności gospodarczej ze Szpitalem. Opisane we wniosku czynności stanowią elementy zdarzenia przyszłego, które Wnioskodawczyni planuje podjąć po uzyskaniu indywidualnej interpretacji prawa podatkowego.

Wnioskodawczyni prowadzi i będzie prowadzić ewidencję przychodów, na podstawie której, jeżeli zaistnieje taka sytuacja. Wnioskodawczyni będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowanej różnymi stawkami.

Pytanie

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym przychody uzyskane przez Wnioskodawczynię w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług medycznych na rzecz byłego pracodawcy jako lekarz - specjalista, mogą zostać opodatkowane ryczałtem na podstawie ustawy o ryczałcie?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni opisane w zdarzeniu przyszłym przychody uzyskane przez nią w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług medycznych na rzecz byłego pracodawcy jako lekarz-specjalista, będą opodatkowane Ryczałtem na podstawie ustawy o ryczałcie.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie, użyte w ustawie określenie „pozarolnicza działalność gospodarcza” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym. Natomiast zgodnie z pkt 1 powyższego artykułu, działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 (działalność gastronomiczna) i 3 (działalność usługowa w zakresie handlu).

Dalsze przepisy analizowanej ustawy określają przedmiot opodatkowania Ryczałtem. Zgodnie bowiem z art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1 g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych.

Przesłanki umożliwiające skorzystanie z formy opodatkowania Ryczałtem zostały określone w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie. W myśl tego przepisu podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli: 1) w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub uzyskali przychody wyłącznie z działalność prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro, 2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Innymi słowy, z opodatkowania Ryczałtem mogą skorzystać osoby fizyczne osiągające przychody z samodzielnie prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, w tym z działalności usługowej, gdy przychody z tytułu tej działalności nie przekroczą 2 000 000 euro w roku poprzedzającym rok, w którym podatnik zdecyduje się na opodatkowanie Ryczałtem.

Ustawa o ryczałcie przewiduje także wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o ryczałcie, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników: osiągających w całości lub w części przychody z tytułu: prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.

Ustawodawca zdecydował się wprowadzić katalog okoliczności wyłączających możliwość korzystania z opodatkowania w formie Ryczałtu. Oznacza to, że podatnik, mimo spełnienia przesłanek wskazanych w art. 6 ustawy o ryczałcie, nie może wybrać Ryczałtu, jeśli osiąga przychody z określonych rodzajów działalności. Jest to katalog zamknięty, w związku z czym nie jest możliwe poszerzenie go o inne kategorie rodzajów czynności, które nie zostały wskazane wprost przepisami prawa.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Wyłączenie określone w art. 8 ust. 2 ustawy o ryczałcie stosuje się, jeśli czynności były wykonywane w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Innymi słowy, ustawodawca przewidział brak możliwości skorzystania z Ryczałtu przez osoby fizyczne, które zawarły z byłym pracodawcą umowę, na podstawie której dochodzi do nawiązania stosunku pracy - umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.

Należy jednakże podkreślić, że powyższe wyłączenie z opodatkowania w formie Ryczałtu ma zastosowanie jedynie w sytuacji, w której wykonywane na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy czynności odpowiadają zakresowi tych, które dotychczas były wykonywane w ramach stosunku pracy.

W celu właściwej wykładni pojęcia „odpowiadających czynności" można powołać się na jednolite stanowisko sądów administracyjnych, które w swoich orzeczeniach dokonywały interpretacji powyższego sformułowania użytego w ustawie o ryczałcie.

W ślad za wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 września 2018 r., sygn. II FSK 2416/16, zwrot „odpowiadający czynnościom" należy odnosić do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, które są takie same (tożsame) jak czynności, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Natomiast zgodnie z definicją słowa „tożsamy" Słownika Języka Polskiego PWN, pojęcie to oznacza „niczym się nieróżniący, taki sam lub ten sam".

Oznacza to, że stwierdzenie, że zakres czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej odpowiada czynnościom dokonywanym na podstawie stosunku pracy z byłym pracodawcą, jest możliwe wyłącznie w sytuacji, gdy ich zakres jest identyczny i pokrywa się w pełni. Zatem jedynie w przypadku, w którym zakres czynności wykonywanych w ramach umowy o pracę będzie tożsamy - taki sam - z usługami świadczonymi w ramach działalności gospodarczej, można mówić o pozbawieniu podatnika prawa do skorzystania z opodatkowania Ryczałtem.

W odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego, zakres czynności wykonywanych przez Wnioskodawczynię w charakterze lekarza specjalisty w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, będzie zupełnie inny od tego, który był wykonywany w okresie trwania stosunku pracy, jako lekarz rezydent w trakcie szkolenia specjalizacyjnego.

Podstawowymi czynnikami wpływającymi na to, że nie można dostrzec tożsamości usług świadczonych w przyszłości na rzecz byłego pracodawcy z czynnościami wykonywany w ramach stosunku pracy w trakcie rezydentury, są między innymi:

  • samodzielność w wykonywanych na własne ryzyko czynnościach - Wnioskodawczyni będzie pełniła samodzielne dyżury na Oddziale Internistycznym, bez nadzoru kierownika specjalizacji;
  • charakter wykonywanych czynności - świadczone przez Wnioskodawczynię usługi nie będą obejmować pracy dziennej na oddziale oraz prowadzenia pacjentów, jak to miało miejsce w trakcie rezydentury - w przyszłości Wnioskodawczyni będzie pełnić tylko dyżury;
  • źródło finansowania wynagrodzenia - w trakcie rezydentury Ministerstwo Zdrowia finansowało.

Ponadto Wnioskodawczyni jako lekarz specjalista będzie mogła sama nadzorować i kontrolować pracę innych lekarzy rezydentów, którzy są w trakcie szkolenia specjalizacyjnego.

Biorąc powyższe pod uwagę, nie można uznać tożsamości świadczeń w przestawionym zdarzeniu przyszłym, jako że świadczenia lekarza specjalisty są zupełnie odmienne od obowiązków lekarza rezydenta. W konsekwencji, nawet jeśli niektóre pojedyncze czynności wykonywane przez lekarza rezydenta i lekarza specjalistę są podobne, to brak jest podstaw do stwierdzenia tożsamości tych świadczeń. W związku z tym nie zostanie spełniona została przesłanka „odpowiadających czynności” wykluczająca możliwość opodatkowania ryczałtowego świadczeń, które będą wykonywane na rzecz byłego pracodawcy.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawczyni opisane w zdarzeniu przyszłym przychody uzyskane przez Wnioskodawczynię w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług medycznych na rzecz byłego pracodawcy jako lekarz-specjalista, będą opodatkowane Ryczałtem na podstawie ustawy o ryczałcie.

Stanowisko zgodne z powyższym zostało wyrażone m.in. w następujących interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

  • z dnia 31 lipca 2024 r. 0115-KDST2-2.4011.301.2024.1.PR;
  • z dnia 5 sierpnia 2024 r. 0113-KDIPT2-1.4011.531.2024.1.ID;
  • z dnia 5 września 2024 r. 0114-KDIP3-1.4011.540.2024.2.MS2.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Pojęcie działalności gospodarczej zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.), zgodnie z którym:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową wytwórczą,

a. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy.

Jak wskazuje art. 5b ust. 1 ww. ustawy, z zakresu przedmiotowego pozarolniczej działalności gospodarczej wykluczone zostały czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2.są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3.wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Stosownie do art. 6 ust. 4 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1. w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2. rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Jednocześnie należy wskazać, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a. prowadzenia aptek,

b. uchylony

c. działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d. – e. uchylony

f. działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a. samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b. w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c. samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto, warunkiem koniecznym dla skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie.

W myśl art. 9 ust. 1 przedmiotowej ustawy

Pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Możliwość opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Zawarty w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał (wykonuje) w ramach stosunku pracy.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego wskazała Pani, że:

  • od kwietnia 2025 r. wznowiła Pani prowadzenie działalności gospodarczej;
  • zamierza Pani świadczyć usługi na rzecz byłego pracodawcy jako lekarz specjalista chorób wewnętrznych;
  • świadczone usługi w ramach działalności gospodarczej będą miały odmienny charakter w stosunku do umowy rezydenckiej;
  • usługi prowadzone przez Panią będą sklasyfikowane w dziale 86 PKWiU usługi w zakresie opieki zdrowotnej, pod symbolem PKWiU 86.2 - Usługi w zakresie praktyki lekarskiej
  • prowadzona działalność gospodarcza jest opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych od czerwca 2021 r., tj. od momentu założenia działalności gospodarczej
  • do wykonywanej przez Panią działalności nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
  • czynności wykonywane przez Panią w ramach umowy o pracę nie będą tożsame z czynnościami, które będzie Pani wykonywać w ramach działalności gospodarczej.

Skoro w istocie czynności wykonywane przez Panią w ramach stosunku pracy nie były tożsame z czynnościami, które wykonuje Pani w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, to nie będą zachodzić okoliczności o których mowa w art. 8 ust. 2 ww. ustawy zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przychody uzyskiwane przez Panią w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będą mogły być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Ocena „tożsamości” wykonywanych czynności w ramach stosunku pracy oraz prowadzonej działalności gospodarczej może nastąpić w toku ewentualnego postępowania podatkowego lub kontrolnego. Mając na uwadze treść art. 14b Ordynacji podatkowej, w przedmiotowej sprawie tut. organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które wskazałoby, czy czynności wykonywane przez Panią w ramach umowy o pracę, są tożsame z czynnościami, które wykonuje Pani w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Do postępowania w sprawie wydania interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego. Opodatkowanie wykonywanych usług zryczałtowanym podatkiem dochodowym leży natomiast w interesie podatnika, więc to po jego stronie spoczywa obowiązek wykazania, że nie spełnia przesłanek wynikających z art. 8 ust. 2 ww. ustawy.

Skoro, jak wynika z wniosku, zakres czynności które wykonuje Pani w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie będzie pokrywać się z czynnościami wykonywanymi dla Pani byłego pracodawcy w ramach umowy o pracę, to może Pani opodatkować przychody z tej działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pani stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

W odniesieniu do powołanych interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Powołane orzeczenia sądów administracyjnych są rozstrzygnięciami wydanymi w konkretnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się odnoszącymi, w związku z tym, nie mają waloru wykładni powszechnie obowiązującej. Orzeczenia sądowe są dla organu nieocenionym źródłem wiedzy i materiałem poznawczym, bieżąco wykorzystywanym w toku załatwiania spraw. Z tego względu należy pamiętać, że orzeczenia mają charakter indywidualny, nie wiążą organów podatkowych i są formalnie wiążące dla organu podatkowego tylko w konkretnej sprawie. Orzeczenia nie mają mocy prawnej precedensów i charakteru wykładni powszechnie obowiązującej.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). Organ nie jest bowiem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana grupowania PKWiU.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pani wniosku (zapytania). Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez Wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pani chroniła.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.