
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 1 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 15 maja 2025 r. (wpływ 19 maja 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 1 lipca 2021 r., pod firmą (…), prowadzoną pod adresem (…).
Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm. - dalej: ustawa o PIT) i rozlicza się na podstawie ewidencji przychodów, a wybrana przez Niego forma opodatkowania to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Wnioskodawca w ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej świadczy następujące usługi:
a)projektowanie i implementację reguł bezpieczeństwa w chmurowym systemie (…);
b)projektowanie i implementację reguł bezpieczeństwa w systemie (…);
c)utrzymanie chmurowej platformy (…);
d)sporządzanie dokumentacji technicznej.
Powyższe usługi są wykonywane na rzecz jednego kontrahenta w ramach jednej umowy, za które Wnioskodawca otrzymuje jedno zbiorcze wynagrodzenie.
Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego wydaną dnia 21 stycznia 2025 r. (...) powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0, tj. „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
Wnioskodawca występuje jako podmiot profesjonalny, w związku z czym ponosi On odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat oraz wykonywanie czynności w ramach realizacji zleceń. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu wyznaczonym przez Kontrahenta. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z tą działalnością zarówno w kontekście odpowiedzialności za jakość i ewentualne wady świadczonych usług.
Działalność prowadzona przez Wnioskodawcę, która jest przedmiotem niniejszego wniosku, stanowi działalność usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776, dalej: ustawa o ryczałcie).
Uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez Wnioskodawcę działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro.
Ponadto, Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów z prowadzenia apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii). Wnioskodawca także nie świadczy usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.
Wnioskodawca nie wykonuje także niniejszej działalności w ramach podjętej działalności gospodarczej po zmianie działalności wykonywanej:
-samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;
-w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;
-samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Wnioskodawca wnosi o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej przez Niego działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jak również ustalenia właściwej dla tej działalności stawki podatku.
Ponadto w piśmie z 15 maja 2025 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku – w odpowiedzi na pytania organu – doprecyzowano opis sprawy w następujący sposób:
1) czy, a jeśli tak to kiedy złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego?
Wnioskodawca złożył oświadczenie o wyborze ryczałtu ewidencjonowanego jako właściwej formy opodatkowania swojej działalności gospodarczej dnia 10 stycznia 2022 r.
2) czy oprócz opisanej działalności gospodarczej uzyskuje Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, należy wskazać z jakich źródeł przychodów pochodzą i czy prowadzi Pan ewidencję, która umożliwia Panu identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami?
Wnioskodawca oprócz opisanej działalności gospodarczej zawiera również inne umowy, które dotyczą szeroko rozumianej branży IT. Dochody te również podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Wnioskodawca prowadzi ewidencję, która umożliwia mu identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami.
3) szczegółowe wyjaśnienie, jakie dokładnie czynności/zadania Pan wykonuje w ramach świadczonych przez Pana usług będących przedmiotem wniosku - prosimy szczegółowo opisać charakter tych czynności/zadań, na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem. Prosimy ustosunkować się do każdej z przedstawionych usług, tj.:
a) projektowanie i implementację reguł bezpieczeństwa w chmurowym systemie (…);
W ramach wykonywanych prac realizowane jest projektowanie oraz implementacja reguł bezpieczeństwa w systemie (…), działającym w środowisku chmurowym (…). Reguły te tworzone są w języku KQL (Kusto Query Language) i mają na celu wykrywanie prób ataków hakerskich, działań nieautoryzowanych oraz innych zagrożeń bezpieczeństwa. Na podstawie analizy logów z różnych źródeł (np. infrastruktury chmurowej, systemów operacyjnych, aplikacji) budowane są scenariusze detekcyjne, które umożliwiają szybkie reagowanie na incydenty. Wdrożone reguły wspierają pracę zespołu (…) poprzez dostarczanie precyzyjnych alertów i ułatwianie dochodzeń powłamaniowych.
b) projektowanie i implementację reguł bezpieczeństwa w systemie (…);
W ramach wykonywanych prac realizowane jest projektowanie oraz implementacja reguł bezpieczeństwa w systemie klasy (…). Reguły te mają na celu wykrywanie podejrzanych aktywności na stacjach roboczych i serwerach, takich jak uruchamianie złośliwego oprogramowania, eskalacja uprawnień, nietypowe operacje na plikach czy komunikacja sieciowa wskazująca na możliwą infekcję. Tworzone mechanizmy detekcyjne umożliwiają identyfikację wczesnych etapów ataków i wspierają zespół SOC w szybkiej analizie oraz neutralizacji zagrożeń. Działania te wymagają znajomości technik ataków oraz wewnętrznego działania systemów operacyjnych i aplikacji.
c) utrzymanie chmurowej platformy (…);
W ramach wykonywanych prac realizowane jest kompleksowe utrzymanie chmurowej platformy analitycznej (…), ze szczególnym uwzględnieniem zapewnienia stabilności działania klastra oraz ciągłości przetwarzania danych. Do obowiązków należy tworzenie i aktualizacja parserów, mapowanie pól na odpowiednie typy danych, tworzenie oraz zarządzanie strukturą tabel dostosowaną do analizy danych bezpieczeństwa. Realizowane jest również przekazywanie logów security z (…) do systemu (…)w celu ich dalszego przetwarzania i korelacji. Dodatkowo monitorowany jest stan klastra, optymalizowana jest wydajność zapytań oraz zapewniana poprawność działania całej platformy w środowisku produkcyjnym.
d) sporządzanie dokumentacji technicznej.
W ramach wykonywanych prac realizowane jest sporządzanie dokumentacji technicznej dotyczącej projektowania oraz implementacji reguł bezpieczeństwa w systemach klasy (…). Dokumentacja zawiera szczegółowe opisy działania reguł detekcyjnych, zalecane zapytania analityczne (np. w języku KQL) oraz instrukcje postępowania dla zespołu (…) w przypadku wykrycia incydentu. Opracowywane są również procedury, analizy konkretnych typów zagrożeń, takich jak nadużycia uprawnień, czy podejrzane logowania, wraz z przykładami korelacji danych i krokami weryfikacyjnymi. Celem dokumentacji jest nie tylko wsparcie operacyjne analityków bezpieczeństwa, ale także zapewnienie powtarzalności działań oraz skrócenie czasu reakcji na incydenty.
Pytanie
Czy przychód z działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, opisanej we wniosku, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a więc w stawce 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o PIT osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Tę formę opodatkowania mogą również stosować osoby nieprowadzące działalności gospodarczej w przypadku, w którym osiągają one przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 1 ust. 2 ustawy o ryczałcie).
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f.
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Z powołanych przepisów wynika, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (określone w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT).
Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wynika, że, użyte przez ustawodawcę określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. z 2015 poz. 1676 z późn. zm.).
Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj.: jeśli podatnik nie uzyskuje przychodów z prowadzenia apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii). Ponadto podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
-samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;
-w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;
-samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto podatnik nie może opłacać podatku w formie karty podatkowej w momencie zmiany formy opodatkowania na ryczałt. W przypadku Wnioskodawcy nie zachodzą wspomniane negatywne przesłanki.
Podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie). Uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez Wnioskodawcę działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro.
W kwestii właściwej stawki podatku należy wspomnieć, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest wyjątkowym podatkiem dla osób fizycznych, który jako jedyny umożliwia stosowania wielu stawek podatku jednocześnie. Ustawodawca przewidział następujące stawki ryczałtu: 17%; 15%; 14%; 12%, 10%; 8,5%/12,5%; 8,5%; 5,5%; 3% oraz 2%. Stosowanie poszczególnych stawek zależy od wykonywanych przez podatnika usług.
Stawka podatku dla konkretnej usługi uzależniona jest od właściwego dla niej kodu PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług). Niestety klasyfikacja ze względu na swój ograniczony charakter nie odnosi się wprost do wszystkich usług.
Zdaniem Wnioskodawcy, opisana we wniosku działalność, powinna zostać sklasyfikowana pod PKWiU 62.01.12.0, tj. „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
W ramach działalności Wnioskodawca świadczy następujące usługi:
a)projektowanie i implementację reguł bezpieczeństwa w chmurowym systemie (…);
b)projektowanie i implementację reguł bezpieczeństwa w systemie (…);
c)utrzymanie chmurowej platformy (…);
d)sporządzanie dokumentacji technicznej.
Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza również opinia Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (...)wydana dnia 21 stycznia 2025 r. o sygnaturze (...).
Jednakże art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie nie odnosi się wprost do powołanego symbolu PKWiU. W art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o ryczałcie co prawda wskazane zostały przychody związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) podlegające opodatkowaniu 12% stawką jednak według Wnioskodawcy kod ten nie dotyczy jego sytuacji.
W powyższym przepisie ustawodawca użył sformułowania ,,ex”, które zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie oznacza, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Tym samym nie wszystkie usługi wskazane w grupowaniu PKWiU 62.01.1. podlegają pod 12% stawkę.
Dział 62.01.1 dzieli się w następujący sposób:
62.01.11 Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania,
62.01.11.0 Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania,
62.01.12 Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych,
62.01.12.0 Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.
Skoro ustawodawca wskazał określenie ,,ex”, to któraś z tych kategorii nie będzie podlegać opodatkowaniu 12%, lecz 8,5%. Zdaniem Wnioskodawcy dotyczy to właśnie jego kodu. 62.01.11 i 62.01.11.0 w swojej treści odnoszą się do rozwoju oprogramowania. Nie ma więc żadnych wątpliwości, że kody te są związane z oprogramowaniem.
Oznacza to, że kody 62.01.12 oraz 62.1.12.0 zostały wyłączone sformułowaniem ,,ex” z podlegania opodatkowaniu 12%. Wszystko to powoduje, że przedmiotowa działalność Wnioskodawcy powinna zostać zakwalifikowana jako działalność usługowa, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, podlegająca opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu.
Zdaniem Wnioskodawcy, to właśnie wskazana stawka byłaby właściwa dla przychodów uzyskanych z opisanej we wniosku działalności.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według ww. przepisu:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4.-7. (uchylony).
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przy czym, na mocy art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 1 lipca 2021 r. Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium RP i rozlicza się na podstawie ewidencji przychodów, a wybrana przez Pana forma opodatkowania to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Złożył Pan oświadczenie o wyborze ryczałtu ewidencjonowanego jako właściwej formy opodatkowania swojej działalności gospodarczej dnia 10 stycznia 2022 r. Występuje Pan jako podmiot profesjonalny, w związku z czym ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat oraz wykonywanie czynności w ramach realizacji zleceń. Usługi świadczone przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu wyznaczonym przez Kontrahenta. Ponosi Pan ryzyko związane z tą działalnością zarówno w kontekście odpowiedzialności za jakość i ewentualne wady świadczonych usług. Działalność prowadzona przez Pana, stanowi działalność usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez Pana działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro. Ponadto, nie uzyskuje Pan przychodów z prowadzenia apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii). Nie świadczy Pan usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Nie wykonuje Pan także niniejszej działalności w ramach podjętej działalności gospodarczej po zmianie działalności wykonywanej:
-samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;
-w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;
-samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka,
jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Oprócz opisanej działalności gospodarczej zawiera Pan również inne umowy, które dotyczą szeroko rozumianej branży IT. Dochody te również podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Prowadzi Pan ewidencję, która umożliwia identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami.
W ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej świadczy Pan następujące usługi:
a) projektowanie i implementację reguł bezpieczeństwa w chmurowym systemie (…)
W ramach wykonywanych prac realizowane jest projektowanie oraz implementacja reguł bezpieczeństwa w systemie (…), działającym w środowisku chmurowym (…). Reguły te tworzone są w języku KQL i mają na celu wykrywanie prób ataków hakerskich, działań nieautoryzowanych oraz innych zagrożeń bezpieczeństwa. Na podstawie analizy logów z różnych źródeł (np. infrastruktury chmurowej, systemów operacyjnych, aplikacji) budowane są scenariusze detekcyjne, które umożliwiają szybkie reagowanie na incydenty. Wdrożone reguły wspierają pracę zespołu (…) poprzez dostarczanie precyzyjnych alertów i ułatwianie dochodzeń powłamaniowych.
b) projektowanie i implementację reguł bezpieczeństwa w systemie (…);
W ramach wykonywanych prac realizowane jest projektowanie oraz implementacja reguł bezpieczeństwa w systemie klasy (…). Reguły te mają na celu wykrywanie podejrzanych aktywności na stacjach roboczych i serwerach, takich jak uruchamianie złośliwego oprogramowania, eskalacja uprawnień, nietypowe operacje na plikach czy komunikacja sieciowa wskazująca na możliwą infekcję. Tworzone mechanizmy detekcyjne umożliwiają identyfikację wczesnych etapów ataków i wspierają zespół SOC w szybkiej analizie oraz neutralizacji zagrożeń. Działania te wymagają znajomości technik ataków oraz wewnętrznego działania systemów operacyjnych i aplikacji.
c) utrzymanie chmurowej platformy (…);
W ramach wykonywanych prac realizowane jest kompleksowe utrzymanie chmurowej platformy analitycznej (…), ze szczególnym uwzględnieniem zapewnienia stabilności działania klastra oraz ciągłości przetwarzania danych. Do obowiązków należy tworzenie i aktualizacja parserów, mapowanie pól na odpowiednie typy danych, tworzenie oraz zarządzanie strukturą tabel dostosowaną do analizy danych bezpieczeństwa. Realizowane jest również przekazywanie logów security z (…) do systemu (…)w celu ich dalszego przetwarzania i korelacji. Dodatkowo monitorowany jest stan klastra, optymalizowana jest wydajność zapytań oraz zapewniana poprawność działania całej platformy w środowisku produkcyjnym.
d) sporządzanie dokumentacji technicznej.
W ramach wykonywanych prac realizowane jest sporządzanie dokumentacji technicznej dotyczącej projektowania oraz implementacji reguł bezpieczeństwa w systemach klasy (…). Dokumentacja zawiera szczegółowe opisy działania reguł detekcyjnych, zalecane zapytania analityczne (np. w języku KQL) oraz instrukcje postępowania dla zespołu (…) w przypadku wykrycia incydentu. Opracowywane są również procedury analizy konkretnych typów zagrożeń, takich jak nadużycia uprawnień, czy podejrzane logowania, wraz z przykładami korelacji danych i krokami weryfikacyjnymi. Celem dokumentacji jest nie tylko wsparcie operacyjne analityków bezpieczeństwa, ale także zapewnienie powtarzalności działań oraz skrócenie czasu reakcji na incydenty.
Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (...) wydaną dnia 21 stycznia 2025 r., sygn.: (...) powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0, tj. „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015 klasa 62.01 „Usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.
Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:
-rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,
-pisanie programów na zlecenie użytkownika,
-projektowanie stron internetowych.
W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje dwa poniższe grupowania:
-PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”,
-PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.
Z treści wyjaśnień GUS do PKWiU 2015 wynika, że:
Grupowanie PKWiU 62.01.11.0 obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:
-projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,
-projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych),
-projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,
-wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.
Z kolei grupowanie PKWiU 62.01.12.0 obejmuje:
-usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,
-usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci (patrz: Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU z 2015 r.).
Grupowanie to nie obejmuje:
-usług oferowanych w pakiecie z codziennym zarządzaniem siecią klienta, sklasyfikowanych w 62.03.12.0.
Odnosząc się do powyższego, kategoria PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług, które są związane z oprogramowaniem.
Zatem usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które dotyczą oprogramowania.
Podkreślić należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do programowania czy tworzenia oprogramowania, przy czym związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.
W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.
Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.
Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych przez Pana usług, prowadzi do stwierdzenia, że będące przedmiotem zapytania usługi, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0, mają związek z oprogramowaniem.
Wskazał Pan, że w ramach prowadzonej działalności zajmuje się m.in. projektowaniem oraz implementacją reguł bezpieczeństwa w systemie (…), działającym w środowisku chmurowym (…)oraz w systemie klasy (…). W tym pierwszym przypadku reguły te tworzone są w języku KQL i mają na celu wykrywanie prób ataków hakerskich, działań nieautoryzowanych oraz innych zagrożeń bezpieczeństwa. Na podstawie analizy logów z różnych źródeł (np. infrastruktury chmurowej, systemów operacyjnych, aplikacji) budowane są scenariusze detekcyjne, które umożliwiają szybkie reagowanie na incydenty. Wdrożone reguły wspierają pracę zespołu (…) poprzez dostarczanie precyzyjnych alertów i ułatwianie dochodzeń powłamaniowych. W drugim przypadku – reguły te mają na celu wykrywanie podejrzanych aktywności na stacjach roboczych i serwerach, takich jak uruchamianie złośliwego oprogramowania, eskalacja uprawnień, nietypowe operacje na plikach czy komunikacja sieciowa wskazująca na możliwą infekcję. Tworzone mechanizmy detekcyjne umożliwiają identyfikację wczesnych etapów ataków i wspierają zespół (…) w szybkiej analizie oraz neutralizacji zagrożeń. Działania te wymagają znajomości technik ataków oraz wewnętrznego działania systemów operacyjnych i aplikacji. W ramach wykonywanych prac realizowane jest ponadto kompleksowe utrzymanie chmurowej platformy analitycznej (…), ze szczególnym uwzględnieniem zapewnienia stabilności działania klastra oraz ciągłości przetwarzania danych. Do obowiązków należy m.in. tworzenie i aktualizacja parserów, mapowanie pól na odpowiednie typy danych, tworzenie oraz zarządzanie strukturą tabel dostosowaną do analizy danych bezpieczeństwa.
W przedstawionych okolicznościach nie sposób uznać, że Pana usługi, objęte grupowaniem PKWiU 62.01.12.0, nie stanowią usług związanych z oprogramowaniem, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Opis świadczonych usług potwierdza, że Pana działania niewątpliwie są związane z oprogramowaniem – dotyczącą w szczególności projektowania oraz implementacji reguł bezpieczeństwa w systemach informatycznych.
Skoro system informatyczny to potocznie zespół systemów komputerowych, sieci i specyficznego, dedykowanego indywidualnym potrzebom kontrahenta oprogramowania, służący do przetwarzania informacji, świadcząc ww. usługi nie sposób twierdzić, że nie dotyczą one oprogramowania.
Reasumując, przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia opisanych usług, mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, które – jak wynika z przeprowadzonej analizy – są związane z oprogramowaniem, podlegają opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawką 8,5%.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
·stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
·zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
