Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 4 kwietnia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 maja 2025 r. (data wpływu 30 maja 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Pan A.A (dalej: Wnioskodawca) prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (...), zarejestrowaną w (...) pod numerem NIP: (...) oraz numerem REGON: (...).

Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm. – dalej: ustawa o PIT), a wybrana przez niego forma opodatkowania to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której zajmuje się m.in. nagrywaniem filmów na (...). Działalność Wnioskodawcy polega na wcześniejszym przygotowaniu planu relacji oraz wdrożeniu zaplanowanej koncepcji w nagranym materiale. Wnioskodawca posługuje się profesjonalnym sprzętem, który umożliwia utrzymanie wysokich standardów wizualnych i dźwiękowych. Nagrywane przez Wnioskodawcę treści wymagają profesjonalnego podejścia oraz wiedzy, która pozwala odpowiednio skonfigurować sprzęt. Istotą działalności Wnioskodawcy jest tworzenie wysokiej jakości materiałów, dzięki którym Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie z reklam, które wyświetlają się na platformie. Wysokość wynagrodzenia związanego z reklamami ,,(...)” uzależniona jest od jakości materiału, przekazywanej treści oraz liczby (...), którzy mogą odtwarzać materiały publikowane przez Wnioskodawcę. Platforma, na której Wnioskodawca udostępnia nagrania, gratyfikuje Wnioskodawcę wynagrodzeniem z wyświetlanych reklam na powierzchni, na której Wnioskodawca prowadzi transmisję.

Zgodnie z opinią Głównego Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wydaną dnia (...) 2025 r. w Łodzi, sygn. (...), usługi polegające na nagrywaniu filmów na kanał (...), tj. przygotowanie planu relacji oraz wdrożenie zaplanowanej koncepcji w nagrywanym materiale, mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 59.11.1 „Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych”.

Uzupełnienie wniosku

Wniosek dotyczy roku 2022 i lat kolejnych. Wnioskodawca w 2022 r. zmienił formę opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i stosuje ją do dnia dzisiejszego bez przerwy.

W latach wskazanych w pytaniu Wnioskodawca:

-nie uzyskał przychodów z działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro.

-nie uzyskał przychodów z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Wnioskodawca złożył sporządzone na piśmie oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania, o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym.

Wnioskodawca prowadzi dokumentację podatkową w celu ujmowania operacji gospodarczych występujących w jego działalności gospodarczej. Jest to ewidencja przychodów.

Na ten moment Wnioskodawca oprócz działalności gospodarczej nie uzyskuje innych dochodów podlegających opodatkowaniu. W przyszłości zamierza sprzedać akcje/udziały i obligacje, które będą klasyfikowane do źródła przychodów kapitały pieniężne.

Działania Wnioskodawcy polegają na tworzeniu profesjonalnych materiałów audiowizualnych. Obejmują one:

-wybór tematu odcinka i zebranie materiałów źródłowych,

-pisanie autorskich scenariuszy w oparciu o rzetelne źródła,

-nagranie narracji głosowej,

-montaż dźwięku (w tym czyszczenie nagrań, korekcję barwy, dodawanie efektów dźwiękowych i muzyki licencjonowanej),

-w przypadku wersji wideo — nagranie obrazu i montaż audiowizualny (obejmujący synchronizację z dźwiękiem, dodanie materiałów ilustracyjnych, grafik, transkrypcji lub animacji),

-publikację materiału na platformie,

-optymalizację techniczną pod kątem jakości dźwięku, obrazu oraz zgodności z wymogami platform.

Działania mają charakter ciągły i cykliczny, Wnioskodawca publikuje nowe odcinki regularnie (...). Zakres obejmuje kompleksową realizację każdego odcinka od koncepcji do publikacji. Korzysta on z profesjonalnego sprzętu audio-wideo (mikrofon studyjny, kamera 4K, interfejsy dźwiękowe).

Efektem są pełne odcinki (...) – gotowe pliki multimedialne zawierające oryginalne treści (...). Są to produkty cyfrowe dostępne do publicznego odtworzenia na platformie.

Wnioskodawca nie tworzy materiałów na zlecenie konkretnych klientów – wszystkie treści są tworzone niezależnie, a następnie publikowane na kanale. Przychód generowany jest poprzez wyświetlanie reklam (...). Platforma (...) wypłaca Wnioskodawcy wynagrodzenie w zależności od liczby wyświetleń, zaangażowania widzów oraz jakości materiału.

Wnioskodawca wskazał całą treść wniosku, która została wysłana do Głównego Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobowy działalność gospodarczy, w ramach której zajmuje się m.in. nagrywaniem filmów na kanał (...). Działalność Wnioskodawcy polega na wcześniejszym przygotowaniu planu relacji oraz wdrożeniu zaplanowanej koncepcji w nagranym materiale. Wnioskodawca posługuje się profesjonalnym sprzętem, który umożliwia utrzymanie wysokich standardów dźwiękowych oraz wizualnych. Nagrywane przez Wnioskodawcę treści wymagają profesjonalnego podejścia oraz wiedzy, która pozwala odpowiednio skonfigurować sprzęt. Celem działalności Wnioskodawcy jest tworzenie wysokiej jakości materiałów, dzięki którym Wnioskodawca otrzyma wynagrodzenie z reklam, które wyświetlają się na platformie. Wysokość wynagrodzenia związanego z reklamami (...) uzależniona jest od jakości materiału, przekazywanej treści oraz ilości (...), którzy mogą odtwarzać materiały publikowane przez Wnioskodawcę. Platforma, na której Wnioskodawca udostępnia nagrania, gratyfikuje Wnioskodawcę wynagrodzeniem z wyświetlanych reklam na powierzchni, której Wnioskodawca prowadzi transmisję.

Wniosek kierowany jest na potrzeby ustalenia właściwego kodu PKWiU dla wykonywanej przez Wnioskodawcę usługi w celu doboru odpowiedniej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawca zaznaczył, że wskazał organowi podatkowemu w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym kod PKWiU, który otrzymał z Głównego Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi. Nie jest on jednak dla organu podatkowego wiążący. W trakcie postępowania interpretacyjnego to organ, a nie podatnik powinien ustalić jaki kod PKWiU jest właściwy i na jego podstawie wydać interpretację dotyczącą właściwej stawki ryczałtu.

Powyższe potwierdza orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 11 października 2017 r. o sygn. akt II FSK 2412/15: „W postępowaniu interpretacyjnym organy podatkowe mogą wprawdzie wspomagać się klasyfikacją PKWiU. Jednakże różnicowanie w ustawach podatkowych przedmiotów opodatkowania, stawek podatkowych, czy zwolnień podatkowych poprzez odpowiednie klasyfikacje statystyczne nakłada na organy podatkowe uprawnienie, a zarazem obowiązek weryfikowania, prawidłowości obranej klasyfikacji statystycznej. W tym zakresie organy podatkowe nie są związane ewentualną klasyfikacją dokonaną przez organ właściwy z zakresu statystyki publicznej ani też klasyfikacją dokonaną przez podatnika (por. wyrok NSA z dnia 15 października 2008 r., I FSK 1114/07; wyroki WSA w Warszawie: z dnia 12 maja 2010 r., III SA/Wa 2325/09 oraz z dnia 11 stycznia 2008 r., III SA/Wa 1349/07)”.

Tym samym – zdaniem Wnioskodawcy – to po stronie organu podatkowego leży obowiązek dotyczący ustalenia właściwego kodu PKWiU. Wnioskodawca nie ma obowiązku weryfikacji tego kodu i ewentualnej jego zmiany. W przeciwnym razie Wnioskodawca wskazując w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym samodzielnie ustalony kod PKWiU w zasadzie pośrednio odpowiedziałby sobie na zadane we wniosku pytanie. Takie działanie jest sprzeczne z instytucją interpretacji indywidualnej oraz zasadami jej wydawania.

Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają/nie będą mieć zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie

Czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym wynagrodzenie otrzymane przez Wnioskodawcę z tytułu reklam, które wyświetlają się na platformie na powierzchni, na której odtwarzane są jego treści, podlega opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776; dalej: ustawa o ryczałcie)?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym wynagrodzenie otrzymane z tytułu reklam, które wyświetlają się na platformie na powierzchni, na której odtwarzane są jego treści, podlega opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu na podstawie art. 12 ust. 5 lit. a ustawy o ryczałcie.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o ryczałcie, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie:

1)ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych;

2)karty podatkowej.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT z zastrzeżeniem ust. 1 e i 1 f.

W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wynika, że użyte przez ustawodawcę określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj.: jeśli podatnik uzyskuje przychody z prowadzenia apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii). Ponadto podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

-samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;

-w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;

-samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto podatnik nie może opłacać podatku w formie karty podatkowej w momencie zmiany formy opodatkowania na ryczałt. W przypadku Wnioskodawcy nie zachodzą wspomniane negatywne przesłanki.

Podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie). Wnioskodawca nie osiągnął przychodów w wysokości wyższej niż 2 000 000 euro w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza zastosować formę zryczałtowanego podatku dochodowego.

W kwestii właściwej stawki podatku należy wspomnieć, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest podatkiem dla osób fizycznych, który jako jedyny umożliwia stosowania wielu stawek podatku jednocześnie. Ustawodawca przewidział następujące stawki ryczałtu: 17%; 15%; 10%; 8,5%/12,5%; 8,5%; 5,5%; 3% oraz 2%. Stosowanie poszczególnych stawek zależy od wykonywanych przez podatnika usług. Dodatkowo Nowy Ład przewiduje pojawienie się stawek 12% oraz 14%. Stawka podatku dla konkretnej usługi uzależniona jest od właściwego dla niej kodu PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług). Niestety klasyfikacja ze względu na swój ograniczony charakter nie odnosi się wprost do wszystkich usług.

W powyższej sprawie Główny Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wydał na wniosek Wnioskodawcy opinię w sprawie klasyfikacji właściwego kodu PKWiU dla świadczonych przez niego usług. GUS stwierdził, iż usługi polegające na nagrywaniu filmów na kanał (...), tj. przygotowanie planu relacji oraz wdrożenie zaplanowanej koncepcji w nagrywanym materiale, mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 59.11.1 „Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych”.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Stawka 8,5% ma zastosowanie do przychodów z działalności usługowej, chyba że określone przychody z tej działalności zostały opodatkowane inną stawką (określoną w pkt 1-4 i 6-8). (S. Bogucki, A. Cudak, A. Wrzesińska-Nowacka, Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Komentarz, wyd. III).

Stawka 8,5% jest także podstawową stawką przewidzianą dla przychodów z działalności usługowej.

Z komentowanych przepisów wynika, że stawka 8,5% ma zastosowanie do przychodów z działalności usługowej, o ile dla danego rodzaju przychodów nie wprowadzono innej stawki (niższej bądź wyższej). Regulacja powyższa – przewidująca dla przychodów z działalności usługowej stawkę 8,5% – ma zatem charakter ogólny. Nie ma ona zastosowania, gdy inne przepisy wprowadzają dla przychodów z poszczególnego rodzaju czynności wykonywanych w ramach działalności usługowej inną stawkę podatku. (A. Bartosiewicz, R. Kubacki, Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Komentarz).

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę fakt, iż wynagrodzenie z tytułu reklam, które wyświetlają się na platformie na powierzchni, na której odtwarzane są jego treści, nie zostało wskazane w ustawie jako podlegające opodatkowaniu według określonej stawki podatku, powinno ono zostać opodatkowane 8,5% stawką na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W przedstawionym we wniosku opisie wskazał Pan, że prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której zajmuje się m.in. nagrywaniem filmów na kanale (...). Działalność polega na wcześniejszym przygotowaniu planu relacji oraz wdrożeniu zaplanowanej koncepcji w nagranym materiale. Istotą działalności jest tworzenie wysokiej jakości materiałów, dzięki którym otrzymuje Pan wynagrodzenie z reklam, które wyświetlają się na platformie. Wysokość wynagrodzenia związanego z reklamami ,,(...)” uzależniona jest od jakości materiału, przekazywanej treści oraz liczby (...), którzy mogą odtwarzać materiały publikowane przez Pana. Platforma, na której udostępnia Pan nagrania, gratyfikuje Pana wynagrodzeniem z wyświetlanych reklam na powierzchni, na której prowadzi Pan transmisję.

Wskazał Pan, że otrzymał opinię klasyfikacyjną, w której Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi poinformował, że dla ww. usług odpowiednim kodem PKWiU jest 59.11.1 „Usługi związane z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych”.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że w przypadku uzyskiwania przychodów ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług, sklasyfikowanych według PKWiU w kategorii 59.11.1, właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 8,5%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

·stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

·zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego grupowania PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.

Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie wyłącznie w zakresie objętym pytaniem interpretacyjnym i odnosi się do przedstawionego opisu sprawy, a zatem dotyczy wyłącznie wysokości stawki ryczałtu dla uzyskiwanych przychodów. Tym samym nie dotyczy innych kwestii zawartych w opisie sprawy, które nie były przedmiotem zapytania.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.