Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.388.2025.2.DJD

Shutterstock
Opodatkowanie usług pośrednictwa handlowego ryczałtem 8,5% w kontekście rodzaju działalności - Interpretacja indywidualna z dnia 20 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.388.2025.2.DJD

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 kwietnia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określenia właściwej stawki ryczałtu dla przychodów ze świadczonych usług pośrednictwa handlowego. Uzupełniła go Pani pismem z 22 maja 2025 r. (wpływ 26 maja 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni jest polskim rezydentem podatkowym, który od 2005 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD) przeważającą działalnością firmy jest działalność agentów zajmujących się sprzedażą maszyn, urządzeń przemysłowych, statków i samolotów – kod PKD 46.14.Z.

Pozostałe czynności wykonywane przez Wnioskodawczynię są sklasyfikowane pod kodami:

·PKD 46.19.Z - Działalność agentów zajmujących się sprzedażą towarów różnego rodzaju,

·PKD 46.12.Z - Działalność agentów zajmujących się sprzedażą paliw, rud, metali i chemikaliów przemysłowych,

·PKD 46.13.Z - Działalność agentów zajmujących się sprzedażą drewna i materiałów budowlanych,

·PKD 46.18.Z - Działalność agentów specjalizujących się w sprzedaży pozostałych określonych towarów,

·PKD 47.99.Z - Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami,

·PKD 74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Wnioskodawczyni ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163, dalej: „Ustawa o PIT”).

Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej przez siebie działalności jest stroną umów pośrednictwa z podmiotami krajowymi lub zagranicznymi, dla których świadczy usługi (dalej: „Klienci”).

Działalność Wnioskodawczyni opodatkowana była do końca 2022 r. podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych. Od 1 stycznia 2023 r. dokonano zmiany, a jako formę opodatkowania wybrano ryczałt od przychodów ewidencjonowanych według stawki 15%. Wnioskodawczyni nie prowadzi żadnej działalność poza tą wskazaną we wniosku. W poprzednich latach Wnioskodawczyni uzyskiwała przychód dużo niższy od kwoty 2 000 000 euro i nie przewiduje możliwości osiągnięcia tej kwoty także w najbliższych latach. Wnioskodawczyni nie jest podmiotem opłacającym podatek w formie karty podatkowej, nie korzysta z okresowego zwolnienia z podatku dochodowego, nie prowadzi apteki, nie sprzedaje, ani nie kupuje wartości dewizowych oraz nie sprzedaje, ani nie pośredniczy w sprzedaży części oraz akcesoriów do pojazdów mechanicznych. Ponadto, nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym.

W ramach prowadzonej przez siebie działalności Wnioskodawczyni reprezentuje na rynku polskim, czeskim, słowackim i węgierskim firmy zajmujące się produkcją części zamiennych i maszyn dla przemysłu ciężkiego głównie hutniczego, świadczy przy tym na rzecz swoich klientów między innymi następujące usługi:

·wyszukiwanie podmiotów, z którymi Klient będzie mógł zawrzeć umowę na dostawę produktów;

·utrzymywanie relacji z istniejącymi kontrahentami Klienta i rozwój tych relacji;

·analiza kontrahentów pod kątem możliwości uplasowania konkretnych produktów znajdujących się w portfolio Klienta;

·przedstawianie Klientowi propozycji/oferty współpracy z potencjalnym kontrahentem, w tym proponowanych warunków współpracy profilu podmiotu oraz zakresu produktów;

·przedstawianie potencjalnym kontrahentom oferty współpracy z Klientem, uprzednio przygotowanej przez Panią w porozumieniu z Klientem;

·negocjowanie warunków umowy oraz udział w spotkaniach, naradach Klienta z potencjalnym kontrahentem;

·koordynacja procesu zawierania umowy przez Klienta bez podpisywania umów we własnym imieniu;

·pomoc w wykonaniu zawartej umowy dostawy, poprzez przekazywanie potwierdzeń, zamówień, monitorowanie terminowości wysyłki, jak i płatności ze strony zamawiających.

Wszystkie te działania są wykonywane w imieniu reprezentowanych firm. Przykładowe podmioty reprezentowane przez Wnioskodawczynię to A, B, C, czy D.

Wnioskodawczyni nie jest wspólnikiem żadnej z reprezentowanych przez siebie spółek, nie posiada w nich udziałów, nie jest członkiem zarządu, ani nie pełni w nich żadnych innych funkcji zarządczych, czy organizacyjnych. Wnioskodawczyni nie posiada również prawa głosu w tych spółkach, ani nie zasiada w ich radach nadzorczych.

Wnioskodawczyni nie nabywa, ani nie sprzedaje towarów, ani produktów, którymi zainteresowany jest kontrahent. Działalność Wnioskodawczyni nakierowana jest generalnie na pozyskanie kontrahenta dla Klienta oraz dopilnowanie, aby całość transakcji przebiegła satysfakcjonująco dla Klienta. W zamian, Wnioskodawczyni otrzymuje od Klienta wynagrodzenie w formie prowizji. Przykładowe produkty produkowane przez firmy reprezentowane przez Wnioskodawczynię to: noże krążkowe i gilotynowe, oprzyrządowanie do linii cięcia stali i metali kolorowych, łączniki zębate walcarek, sprzęgła elastyczne, koła zębate, przekładnie napędu głównego, systemy ciągłego monitoringu napędu, produkty smarownicze systemy podnośnikowe, pierścienie do walcowania, czy walce kompozytowe.

Wnioskodawczyni świadczy usługi pośrednictwa między reprezentowanymi przez siebie firmami, a podmiotami do których skierowana jest oferta. Usługi pośrednictwa świadczone przez Wnioskodawczynię dotyczą jedynie tzw. sprzedaży detalicznej. Sprzedawane wyroby są dokładnie dopasowane do potrzeb konkretnych odbiorców, produkowane w oparciu o dostarczone rysunki i dane techniczne klienta.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że spełnia warunki uprawniające do opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Dla celów rozliczeń podatkowych prowadzi ewidencję przychodów. Obecnie Wnioskodawczyni osiąga przychody opodatkowane tylko jedną stawką, prowadzi jednak ewidencję przychodów, dzięki której w razie osiągnięcia przychodów opodatkowanych różnymi stawkami, będzie w stanie określić przychody z tych działalności, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej są czynności zaliczone do usług, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), spełniające definicję działalności usługowej, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przedmiotem prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej nie są czynności polegające na sprzedaży, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników. Działalność Wnioskodawczyni nie spełnia więc definicji działalności usługowej w zakresie handlu, zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Opisane we wniosku usługi pośrednictwa handlowego, które Wnioskodawczyni świadczy w ramach działalności gospodarczej według klasyfikacji Głównego Urzędu Statystycznego można przypisać pod symbol PKWiU 74.90.12.0, jako usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Czynności jakie wykonuje Wnioskodawczyni w ramach świadczonych usług to:

1)wyszukiwanie podmiotów, z którymi klient będzie mógł zawrzeć umowę na dostawę produktów - Wnioskodawczyni poszukuje potencjalnych partnerów handlowych, którzy mogliby być zainteresowani nawiązaniem współpracy z klientem. W tym celu analizuje rynek, monitoruje źródła branżowe i korzysta z dostępnych baz danych. Efektem tych działań jest lista zweryfikowanych podmiotów, spełniających kryteria klienta, z którymi możliwe jest nawiązane współpracy;

2)utrzymywanie relacji z istniejącymi kontrahentami klienta i rozwój tych relacji - w imieniu klienta Wnioskodawczyni prowadzi bieżącą komunikację z jego obecnymi kontrahentami, dbając o jakość współpracy, rozwiązywanie ewentualnych problemów oraz identyfikowanie możliwości rozszerzenia zakresu współpracy. Czynności te mają na celu zwiększenie efektywności relacji biznesowych oraz długofalową współpracę;

3)analiza kontrahentów pod kątem możliwości uplasowania konkretnych produktów znajdujących się w portfolio klienta – Wnioskodawczyni ocenia potencjalnych oraz obecnych kontrahentów pod względem ich potrzeb, możliwości zakupowych i zgodność z ofertą klienta. Przeprowadza analizę zgodności produktów z wymaganiami rynku, a także określa potencjał sprzedażowy danego podmiotu. Efektem tych działań są rekomendacje dotyczące dopasowania produktów do konkretnych partnerów biznesowych;

4)przedstawianie klientowi propozycji/oferty współpracy z potencjalnym kontrahentem, w tym proponowanych warunków współpracy, profilu podmiotu oraz zakresu produktów - na podstawie dokonanej analizy Wnioskodawczyni przygotowuje dla klienta propozycję współpracy z wybranymi kontrahentami. Przedstawia profil danego podmiotu, zakres potencjalnych działań oraz sugerowane warunki współpracy. Celem tych czynności jest dostarczenie klientowi kompleksowej informacji, która pozwala mu podjąć decyzję o dalszych krokach;

5)przedstawianie potencjalnym kontrahentom oferty współpracy z klientem, uprzednio przygotowanej przez Wnioskodawczynię w porozumieniu z klientem -po uzyskaniu zgody klienta, Wnioskodawczyni prezentuje potencjalnym kontrahentom ofertę współpracy, zawierającą informacje o produktach, warunkach dostawy, dostępnych opcjach logistycznych. Oferty są przygotowywane przez Wnioskodawczynię na podstawie wcześniejszych uzgodnień z klientem i są dostosowane do potrzeb konkretnego kontrahenta;

6)negocjowanie warunków umowy oraz udział w spotkaniach, naradach klienta z potencjalnym kontrahentem - Wnioskodawczyni uczestniczy w negocjacjach dotyczących warunków współpracy, takich jak: cena, terminy dostaw, warunki płatności, czy zakres usług. Bierze także udział w spotkaniach i naradach, wspierając klienta merytorycznie i organizacyjnie. Wnioskodawczyni nie działa jednak w imieniu własnym, a jedynie jako przedstawiciel klienta;

7)koordynacja procesu zawierania umowy przez klienta bez podpisywania umów we własnym imieniu - Wnioskodawczyni czuwa nad prawidłowym przebiegiem procesu zawarcia umowy pomiędzy klientem, a kontrahentem. Wnioskodawczyni koordynuje wymianę dokumentów, uzgodnienia merytoryczne oraz terminy, jednak nie podpisuje umów we własnym imieniu. Wszystkie czynności wykonuje jako osoba działająca w imieniu reprezentowanej firmy;

8)pomoc w wykonaniu zawartej umowy dostawy, poprzez przekazywanie potwierdzeń zamówień, monitorowanie terminowości wysyłki, jak i płatności ze strony zamawiających - Wnioskodawczyni wspiera klienta w realizacji zawartej umowy, dbając o prawidłowy przepływ informacji pomiędzy stronami. Przekazuje potwierdzenia zamówień, nadzoruje terminy wysyłek oraz monitoruje płatności. Dzięki temu klient ma bieżący wgląd w przebieg realizacji umowy i może szybko reagować na ewentualne nieprawidłowości.

Wszystkie powyższe czynności Wnioskodawczyni wykonuje w imieniu reprezentowanych firm, działając zgodnie z zakresem udzielonego Jej pełnomocnictwa lub uzgodnieniami zawartymi z klientem. Wnioskodawczyni nie zawiera umów, ani nie występuje jako strona w stosunkach handlowych - rola Wnioskodawczyni ogranicza się do pośrednictwa i wsparcia operacyjnego.

Usługi pośrednictwa świadczone przez Wnioskodawczynię dotyczą jedynie tzw. sprzedaży detalicznej. Sprzedawane wyroby są dokładnie dopasowane do potrzeb konkretnych odbiorców, produkowane w oparciu o dostarczone rysunki i dane techniczne klienta. Wskazane czynności są wykonywane samodzielnie, bez nadzoru i kierownictwa ze strony firm współpracujących. Wnioskodawczyni nie ma wyznaczonych stałych godzin pracy, ani nie świadczy ich w określonym miejscu. Wnioskodawczyni ponosi samodzielnie pełne ryzyko gospodarcze związane z prowadzeniem jednoosobowej działalności gospodarczej. Odpowiada za wszystkie decyzje podejmowane w ramach działalności, a także za ewentualne straty finansowe, brak przychodów czy konieczność ponoszenia kosztów operacyjnych, niezależnie od osiągniętych wyników. Wnioskodawczyni ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat swoich czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych.

Wnioskodawczyni nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1), o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office), ani usług doradztwa związanych z zarządzaniem, o których mowa w PKWiU ex dział 70, innych niż świadczone w ramach wolnych zarodów, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) wskazanej ustawy.

Pytanie

Czy zakres usług związanych z przychodami wskazanymi w stanie faktycznym, które Wnioskodawczyni wykonuje, tj. usługi pośrednictwa handlowego, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pani stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawczyni, zakres usług związanych z przychodami wskazanymi w stanie faktycznym, które wykonuje, tj. usługi pośrednictwa handlowego, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm., dalej: „u.z.p.d.”), osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 u.z.p d., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e - 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 1 u.z.p.d., podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Szczególną uwagę należy zwrócić na fakt, że dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy od braku wystąpienia przesłanek negatywnych wskazanych w art. 8 ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 u.z.p d., opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona),

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona),

e)(uchylona),

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

g)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

h)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalność wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków.

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Natomiast, w myśl art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.), za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 u.z.p.d.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. W związku z tym, stawka podatku dla konkretnej usługi uzależniona jest od właściwego dla niej kodu PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów I Usług).

Należy również stwierdzić, źe w przypadku pośrednictwa w sprzedaży i klasyfikacji usług zgodnie z PKD i PKWiU istotny jest zakres tych usług. Otóż, jeśli mamy do czynienia z usługami pośrednictwa w handlu hurtowym, to klasyfikujemy usługi wg PKWiU pod symbol 46.14.19.0 i w świetle przepisów art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) u.z.p.d., właściwą stawką w podatku zryczałtowanym jest 15%. Natomiast jeśli nie jest to pośrednictwo w handlu hurtowym, to powyższa klasyfikacja jest niewłaściwa.

Zgodnie ze stanem faktycznym, działalność Wnioskodawczyni polega na pośrednictwie w sprzedaży detalicznej. Części zamienne oraz maszyny, których dotyczą usługi Wnioskodawczyni, za każdym razem mają przez producenta wprowadzane cechy indywidualne na podstawie rysunków oraz danych technicznych dostarczanych przez kontrahentów. Te indywidualne cechy każdej z maszyn oraz części wykluczają możliwość uznania, że mamy do czynienia z handlem hurtowym.

Zarówno pośrednictwo w sprzedaży detalicznej, jak i powiązane z tą działalnością usługi, takie jak wyszukiwanie i pozyskiwanie kontrahentów, wsparcie w procesie sprzedaży oraz nadzór nad przebiegiem transakcji, tak aby obie strony były usatysfakcjonowane jej rezultatem, mieszczą się w klasyfikacji PKWiU 74.90.12.0, t.j. jako usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości. i ubezpieczeń Następstwem tej klasyfikacji jest przypisanie tym usługom stawki 8, 5%, jako stawki ogólnej dla usług.

W efekcie Wnioskodawczyni uważa, że świadczone przez Nią usługi pośrednictwa handlowego, kwalifikowane pod numerem PKWiU 74 90.12.0, realizowane w ramach przedsiębiorstwa, stanowią działalność usługową, o której mowa w art. 12 ust 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d. Tym samym zasadne jest zastosowanie do opodatkowania przedmiotowych usług 8,5% stawki ryczałtu ewidencjonowanego.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pani zapytania. Inne kwestie zawarte w opisie sprawy nie podlegały ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi:

Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.