Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDIT1.4011.179.2025.3.AS

Shutterstock
Brak skuteczności zmiany formy opodatkowania na ryczałt w 2023 roku z powodu nieterminowego przelewu PIT-28 - Interpretacja indywidualna z dnia 11 czerwca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDIT1.4011.179.2025.3.AS

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych – w zakresie pytania drugiego – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

27 lutego 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismem z 15 maja 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 2 stycznia 2020 r. pod firmą X, z siedzibą przy ul. (...), zarejestrowaną w CEIDG pod NIP: (...) oraz numerem REGON: (...). Podstawowym przedmiotem działalności gospodarczej jest prowadzenie szkoleń (PKD 85.59.B).

Wnioskodawczyni posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163, dalej ustawa o PIT).

3 listopada 2021 roku Wnioskodawczyni dokonała aktualizacji wpisu w CEIDG, w ramach której zgłosiła trzy zmiany:

1)Zmiana adresu prowadzenia działalności gospodarczej,

2)Zmiana kodu PKD,

3)Zmiana formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w sposób wskazany w art. 9 ust. 1c ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 z późn. zm., dalej ustawa o ryczałcie).

Wnioskodawczyni w latach 2022-2024 swoje pierwsze przychody osiągała w styczniu.

Wnioskodawczyni była przekonana, że wszystkie zmiany zostały skutecznie zarejestrowane. W związku z tym od momentu ich wprowadzenia, zgodnie z terminem zapłaty zaliczek na podatek dochodowy (rozliczenie kwartalne), odprowadzała je we właściwej wysokości do urzędu skarbowego. Przekonanie to potwierdza również deklaracja DRA złożona do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych za styczeń 2022 roku (i kolejne okresy rozliczeniowe), w której wskazano ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jako formę opodatkowania.

W listopadzie 2024 roku wszczęto czynności sprawdzające dotyczące deklaracji podatkowych PIT-28 złożonych przez Wnioskodawczynię za lata 2022 i 2023. W ramach tych czynności podjęto kroki mające na celu zweryfikowanie poprawności złożonego oświadczenia o zmianie formy opodatkowania w CEIDG oraz rocznych zeznań podatkowych.

Urząd Skarbowy, w informacji dotyczącej złożonych zeznań podatkowych PIT-28 za lata 2022 i 2023, 13 stycznia 2025 roku ustalił, że 3 listopada 2021 roku podczas dokonywania wpisu Wnioskodawczyni nie wybrała formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W związku z tym złożone deklaracje podatkowe za lata 2022 i 2023 są błędne. Wnioskodawczyni złożyła jednak wyjaśnienia, w których wykazała swoje przekonanie o skuteczności wybranej formy opodatkowania wraz z dodatkowymi informacjami, o których mowa we wniosku.

W 2023 roku pierwszą wpłatę z tytułu ryczałtowego podatku dochodowego od przychodu osiągniętego w ramach działalności gospodarczej Wnioskodawczyni uiściła 18 stycznia 2023 r. Przelew na rachunek organu podatkowego dotyczył przychodu osiągniętego przez Wnioskodawczynię w IV kwartale 2022 r. Przelana kwota była ustalona w oparciu o osiągnięty przychód oraz właściwą dla świadczonych usług stawkę podatku ryczałtowego. Przelew w swoim tytule zawierał informacje o NIP Wnioskodawczyni oraz o wybranej formie opodatkowania poprzez użycie frazy PIT-28 IV kwartał 2022.

Uzupełnienie wniosku

Pytanie pierwsze dotyczy art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą tego czy zmieniła ona formę opodatkowania swoich przychodów (dochodów) osiąganych od 2023 r. w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, wskazując zmianę w CEIDG w sposób opisany we wniosku zgodnie z ww. przepisem. Pierwsze pytanie Wnioskodawczyni nie dotyczy art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w związku z czym Wnioskodawczyni nie ma wątpliwości do zasad stosowania tego przepisu, w szczególności tego w jakiej formie może być złożone oświadczenie, o którym mowa w ww. przepisie.

Wnioskodawczyni wskazuje, że w części objętej pierwszym pytaniem powzięła wątpliwość, czy skoro zaznaczyła zmianę formy opodatkowania w CEIDG, ale zmiana ta nie została zarejestrowana, złożyła ona skutecznie oświadczenie, o którym mowa w art. 9 ust. 1c ustawy o ryczałcie. Wnioskodawczyni nie pyta o to, czy wobec braku zarejestrowania zmiany formy opodatkowania w CEIDG można uznać, że pierwsza wpłata na poczet rozliczeń w zakresie zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych za 2022 rok może być uznana za formę złożenia przez nią oświadczenia o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania jej przychodów z działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy. Wnioskodawczyni w części objętej pierwszym pytaniem również nie pyta o to, czy wobec braku zarejestrowania zmiany formy opodatkowania w CEIDG można uznać, że jej inne działania miały charakter złożenia przez nią oświadczenia o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jako formy opodatkowania przychodów Wnioskodawczyni osiąganych z działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy.

Wnioskodawczyni opodatkowywała przychody z działalności gospodarczej w 2021 roku w formie podatku liniowego.

Wnioskodawczyni uzyskała pierwsze przychody z działalności gospodarczej 4 stycznia 2021 roku. Zmiana formy opodatkowania miała dotyczyć przychodów uzyskiwanych od 1 stycznia 2022 roku. Wnioskodawczyni wskazuje, że odprowadzała należności do urzędu skarbowego według zmienionych zasad rozliczeń przychody uzyskiwane od 1 stycznia 2022 roku.

We wniosku Wnioskodawczyni wskazując, że odprowadzała „zaliczki na podatek dochodowy” miała na myśli, że odprowadza podatek ryczałtowy za poszczególne okresy rozliczeniowe (kwartalne) w związku z tym, że była przekonana, że wybrała jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Pierwszą wpłatę na podatek z tytułu przychodów uzyskanych w 2022 roku Wnioskodawczyni uiściła 21 kwietnia 2022 roku. Wnioskodawczyni wpłaciła podatek ryczałtowy, a w tytule przelewu wpisała: (...) VAT PIT 28 I kwartał 2022.

Wnioskodawczyni kolejne wpłaty na podatek z tytułu przychodów z działalności gospodarczej za 2022 rok opisywała w następujący sposób:

18.07.(...) VAT PIT 28 II kwartał 2022,

11.10.2022 (...) VAT PIT 28 III kwartał 2022,

18.01.2023 (...) VAT PIT 28 IV kwartał 2022.

Pierwszą wpłatę na podatek z tytułu przychodów uzyskanych w 2023 roku Wnioskodawczyni zrobiła 13 kwietnia 2023. Wnioskodawczyni wpłaciła podatek ryczałtowy, a w tytule przelewu wpisała: (...) PIT28 PIT28 1 kwartał 2023.

Wnioskodawczyni kolejne wpłaty na podatek z tytułu przychodów z działalności gospodarczej za 2023 rok opisywała w następujący sposób:

13.10.2023 tytuł przelewu: (...) PPE,

16.07.2023 tytuł przelewu: (...) PPE,

17.01.2024 tytuł przelewu: (...) PPE.

Pytanie (oznaczone we wniosku nr 2)

Czy Wnioskodawczyni zmieniła formę opodatkowania od 2023 r. poprzez odpowiednio zatytułowany przelew zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o ryczałcie?

Pani stanowisko w sprawie pytania nr 2 (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Zgodnie z treścią art. 9a ust. 1 ustawy o PIT, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (z pozarolniczej działalności gospodarczej), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Uwagę należy skierować na użyte sformułowanie „sporządzenia na piśmie”. Otóż oświadczenie o zmianie formy opodatkowania (w przypadku Wnioskodawczyni na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych) nie należy utożsamiać jedynie ze sporządzeniem oświadczenia odręcznie na kartce papieru bądź poprzez wypełnienie interaktywnego formularza udostępnionego na stronie internetowej biznes.gov.pl. Co więcej, niewłaściwym jest uznanie, że poza własnoręcznym wypełnieniem wniosku o zmianę formy opodatkowania, jedynym możliwym sposobem pozostaje wypełnienie wniosku zmianowego w udostępnionym systemie teleinformatycznym. Wskazuje na to treść art. 9a ust. 2c ustawy o PIT, zgodnie z którym oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b (m.in. wybór ryczałtu jako formy opodatkowania), podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG. Wskazana jest jedynie taka możliwość, a nie powinność takiego działania. Przepis o analogicznej treści znajduje się również w ustawie o ryczałcie, a dokładniej w art. 9 ust. 1c – „Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Formą, w której można oświadczyć swoją wolę o zmianie formy opodatkowania, jest również przelew skierowany do organu podatkowego, wysłany w ustawowym terminie właściwym dla zmiany formy opodatkowania oraz o odpowiedniej treści.

Co warte podkreślenia, samo w sobie dokonanie przelewu środków pieniężnych, co oczywiste, nie oznacza zmiany formy opodatkowania, jednak towarzyszące mu okoliczności, takie jak termin jego zlecenia oraz jego treść, już tak.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w 2023 r. zmiana formy opodatkowania przybrała właśnie postać oświadczenia woli w postaci dokonania przelewu we właściwym terminie oraz z niedającą wątpliwości co do zamiarów Wnioskodawczyni treścią. Pierwszy przelew w 2023 roku, będący oświadczeniem woli Wnioskodawczyni o zmianie formy opodatkowania, zleciła Ona 18 stycznia 2023 roku. Co prawda była to wpłata na podatek ryczałtowy za przychód osiągnięty w IV kwartale 2022 r., jednak przepis regulujący termin, w którym można zmienić formę opodatkowania nie uzależnia skuteczności zmiany formy opodatkowania od tego, aby wpłata dotyczyła przychodu osiągniętego w tym samym roku, dla którego zmieniamy formę opodatkowania. Oznacza to, że Wnioskodawczyni dochowała terminu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o PIT – „Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego”. Ponadto jego treść jednoznacznie wskazuje, że intencją Wnioskodawczyni i jej jedynym zamiarem był wybór ryczałtu jako formy opodatkowania, o czym świadczy kwota przelewu (wysokość zobowiązania ustalona z zastosowaniem właściwej stawki ryczałtu) oraz jego tytuł.

W związku z powyższym Wnioskodawczyni chciałaby przytoczyć treść orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 lutego 2024 r., sygn. II FSK 710/21. Poniżej zamieszcza tezy, które można w nim znaleźć:

1) Ustawodawca nie zastrzegł dla oświadczenia o wyborze podatku liniowego formy pisemnej. Powyższe oznacza, że wymóg pisemności jest dochowany, gdy tekst zawarty został w tytule przelewu skierowanego do organu podatkowego.

Zmiana formy opodatkowania na podatek liniowy - Art. 9 ust. 2 ustawy o PIT „Podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego”.

Zmiana formy opodatkowania na zryczałtowany podatek dochodowy (ryczałt) – art. 9a ust. 1 „Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego”.

Bezsprzecznie, w zakresie formy oświadczenia woli, te dwa przepisy są tożsame treściowo, co oznacza, że treść przywołanego wyroku NSA odnosi się również do sytuacji Wnioskodawczyni.

2) Wskazanie w tytule przelewu oznaczenia formy opodatkowania spełnia warunek pisemności oświadczenia, o którym mowa w art. 9a ust. 2 ustawy o PIT.

3) Zwrot „sporządzenie czegoś na piśmie” nie posiada definicji legalnej, co uzasadnia jego potoczne rozumienie.

Odnosząc się do roku 2024 wystarczające pozostanie zacytowanie art. 9a ust. 1b ustawy o ryczałcie –„Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy”.

W późniejszym terminie Wnioskodawczyni nie dokonywała zmiany formy opodatkowania, stąd oświadczenie z 18 stycznia 2023 roku pozostaje w mocy.

Na koniec Wnioskodawczyni zamieszcza szersze fragmenty poruszanego wyroku NSA.

„W myśl art. 60 k.c. z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej (oświadczenie woli).

Zgodnie z art. 60 k.c. „oświadczeniem woli jest każde zachowanie się osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej, a więc – ujmując rzecz skrótowo – zachowanie dostatecznie ujawniające wolę” - R. Trzaskowski [w:] Kodeks cywilny.

Komentarz. Tom I. Część ogólna, cz. 2 (art. 56–125), red. J. Gudowski, Warszawa 2021, art. 60. Zazwyczaj obraz decyzji wyłaniający się z zachowania określonej osoby odpowiada jej rzeczywistej woli wewnętrznej - por. S. Grzybowski [w:] System prawa cywilnego, t. 1, 1985, s. 479, według którego oświadczeniem woli jest „zewnętrzny przejaw wewnętrznej decyzji”.

W rozpoznawanej sprawie Skarżący złożył w tytule przelewu oświadczenie woli, zgodnie z którym jego wpłatę należy zarachować na podatek liniowy. Interpretacja jego oświadczenia woli nie pozostawia wątpliwości, że dokonał wyboru formy opodatkowania w postaci 19% podatku liniowego. W innym przypadku nie deklarowałby i nie wpłacałby przecież zaliczek na PIT 36L”. (…)

Naczelny Sąd Administracyjny nie podziela poglądu Sądu pierwszej instancji o możliwości zastosowania w sprawie art. 168 o.p. Jest to przepis dotyczący podań wnoszonych do organu podatkowego. W art. 168 § 2 o.p. mowa jest o "treści żądania", co wskazuje na to, że ma on zastosowanie do składanych przez strony wniosków, podań, generalnie pism, które wymagają reakcji organu. Przykładowo można byłoby rozważać odpowiednie zastosowanie tego przepisu do wniosków składanych w trybie art. 9a ust. 1 u.p.d.o.f. (w brzmieniu obowiązującym do końca 2021 r.).

Sąd pierwszej instancji przedstawił ponadto definicję przelewu stwierdzając, że służy on dokonywaniu rozliczeń bezgotówkowych. Należy zwrócić jednak uwagę, że w prawie podatkowym potwierdzenie przelewu ma istotne znaczenie prawne. Dla celów zwolnienia w podatku od spadków i darowizn przelew stanowi jedną z form udokumentowania dokonania przekazania środków pieniężnych we wskazany w art. 4a ust. 2 ustawy z dnia 28 lipca 1983r. o podatku od spadków i darowizn (Dz.U. 2023 poz. 1774 z późn. zm.) sposób przez darczyńcę na rzecz obdarowanego. W tym przypadku potwierdza wykonanie umowy darowizny, przez co staje się umową ważną, a ponadto stanowi niezbędny dla zastosowania zwolnienia dowód dokumentujący dokonanie przekazania środków.

W przypadku rozpoznawanej sprawy istotne jest oświadczenie woli złożone w tytule przelewu przez Skarżącego. Wyjaśnić także trzeba, że w sprawie Skarżący nie twierdził, że istnieje jakiś trzeci sposób (poza oświadczeniem oraz zawiadomieniem w trybie ustawy o CEIDG) wyboru rozliczania podatkiem liniowym. Zasadnie twierdził jedynie, że złożył skuteczne oświadczenie woli w tym zakresie”.

Na podstawie wyżej przedstawionej argumentacji, odniesienia się do przepisów oraz przytoczenia wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego Wnioskodawczyni uważa, że zmiana formy opodatkowania w 2023 roku przybrała postać oświadczenia woli w postaci dokonania przelewu we właściwym terminie oraz z treścią, która nie pozostawia wątpliwości co do jej zamiarów.

Pierwszy przelew w 2023 roku, będący oświadczeniem woli o zmianie formy opodatkowania,

Wnioskodawczyni zleciła 18 stycznia 2023 roku. Co prawda była to wpłata na podatek ryczałtowy za przychód osiągnięty w IV kwartale 2022 roku, jednak przepis regulujący termin, w którym można zmienić formę opodatkowania, nie uzależnia skuteczności tej zmiany od tego, aby wpłata dotyczyła przychodu osiągniętego w tym samym roku, dla którego dokonuje się zmiany formy opodatkowania.

W związku z tym Wnioskodawczyni dochowała terminu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy o PIT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 9a ust. 1 wskazanej wyżej ustawy:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie art. 9 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Ustawodawca na podstawie regulacji zawartych w ustawie z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2320) dokonał zmiany wyrażenia „pisemnego” dla określenia formy złożonego oświadczenia na „sporządzonego na piśmie” oraz – analogicznie – zastąpił wyrażenie „w formie pisemnej” na sformułowanie „na piśmie”.

Przepisy podatkowe nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia, ani innych wymogów co do jego formy, ma natomiast z niego jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik. Dlatego też w przypadku, gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie wskazanego oświadczenia.

Te same okoliczności mogą przesądzać o skuteczności złożenia oświadczenia o rezygnacji z danej formy opodatkowania, o którym mowa w art. 9 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jak wynika z opisu sprawy:

pierwszy przychód w 2023 r. uzyskała Pani w styczniu, a pierwszą wpłatę z tytułu podatku dochodowego uiściła 18 stycznia 2023 r., opisując go jako PIT-28 IV kwartał 2022;

pierwszą wpłatę na podatek z tytułu przychodów uzyskanych w 2023 roku zrobiła Pani 13 kwietnia 2023 r., w tytule przelewu wpisując PIT-28 1 kwartał 2023 r.

Skoro wpłata uiszczona 18 stycznia 2023 r. dotyczyła IV kwartału 2022 r., a nie 2023 r., przelew ten nie może być uznany za skutecznie złożone oświadczenie o zmianie formy opodatkowania na 2023 rok. Nie wynika bowiem z opisu tego przelewu, że Pani wola dotyczyła 2023 r.

Jednocześnie pierwsza wpłata na podatek z tytułu przychodów uzyskanych w 2023 r., zapłacona 13 kwietnia 2023 r., również nie może zostać uznana za skutecznie złożone oświadczenie o zmianie formy opodatkowania, ponieważ nie został zachowany ustawowy termin do złożenia oświadczenia do 20 lutego 2023 r.

W konsekwencji dokonane wpłaty potwierdzone ww. przelewami nie mogą być uznana za skutecznie złożone oświadczenia o zmianie formy opodatkowania na 2023 rok, gdyż jedna dotyczy IV kwartału 2022 r., natomiast druga została dokonana po ustawowym terminie do złożenia oświadczenia o wyborze ryczałtu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Przedmiotem tej interpretacji jest odpowiedź na Pani wątpliwości w zakresie pytania drugiego. W zakresie pytania pierwszego zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Odnosząc się do powołanego przez Panią wyroku, został on wydany w indywidualnej sprawie i tylko w tej sprawie jest wiążący.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.