
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
10 maja 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 10 maja 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą pod nazwą (…). Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium kraju. Od 2019 r. prowadzi Pan działalność gospodarczą w oparciu o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi w zakresie doradztwa związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej. Przeważającym zakresem działalności gospodarczej są usługi pozyskiwania dotacji z funduszy unijnych (przedmiot działalności pozostaje niezmienny w całym okresie prowadzenia firmy, tj. od roku 2019).
Przedmiot działalności (według klasyfikacji PKD obowiązującej od 1 stycznia 2025 r. sklasyfikowany jest w PKD pod symbolem 70.20.Z – doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i pozostałe doradztwo w zakresie zarządzania, a w klasyfikacji PKWiU pod symbolem 70.22.30.0 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej”. Według klasyfikacji PKD obowiązującej do 31 grudnia 2024 r. przedmiot działalności prowadzonej przez Pana w latach 2019-2024 sklasyfikowany był pod symbolem 70.22.Z – pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, a w klasyfikacji PKWiU pod symbolem 70.22.30.0 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej”. Nie uzyskał Pan klasyfikacji GUS w zakresie dodatkowego potwierdzenia symbolu klasyfikacji PKWiU dla wykonywanych usług.
W latach podatkowych 2022, 2023 i 2024 w ustawowym terminie wybierał Pan opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 15%. Powziął Pan jednak wątpliwość co do prawidłowości doboru stawki ryczałtu, w oparciu o którą w tym okresie (lata podatkowe 2022-2024) ustalana była wysokość podatku dochodowego. W wyniku przeprowadzonej przez Pana analizy doszedł Pan do wniosku, że dla przedmiotu prowadzonej przez Pana działalności właściwą stawką ryczałtu jest stawka 8,5%. Taką też stawkę przyjął Pan dla rozpoczętego roku 2025.
W każdym z lat poprzedzających lata podatkowe 2022, 2023 i 2024 kwota przychodów z działalności prowadzonej przez Pana nie przekroczyła 2 000 000 euro.
Świadczone przez Pana usługi w latach 2022-2024 nie były wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776, 863, 1593).
Nie wypełniał Pan żadnych warunków wyłączeń z opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 8 wyżej wymienionej ustawy.
W latach 2022-2024 był Pan czynnym podatnikiem podatku VAT.
Prowadzona przez Pana działalność w tym okresie obejmowała świadczenie na rzecz klientów usługi pozyskiwania środków z dotacji unijnych – usługi obejmowały opracowanie dokumentacji aplikacyjnej niezbędnej do ubiegania się o dofinansowanie z funduszy unijnych. Na dokumentację aplikacyjną składały się najczęściej: wniosek o dofinansowanie, studium wykonalności (pełniące rolę biznes planu inwestycji), analiza finansowo-ekonomiczna, pozostałe załączniki do wniosku (oświadczenia na wzorach udostępnionych przez instytucję organizującą nabór wniosków). Dokumentacja aplikacyjna każdorazowo opracowywana była przez Pana w oparciu o informacje i dokumenty przekazane przez klienta (np. w oparciu o przekazany projekt budowlany inwestycji, kosztorys inwestorski, opis działalności klienta, założenia co do efektów planowanej inwestycji itp.). Usługi obejmowały także doradztwo w celu dopasowania zakresu inwestycji do potrzeb danego konkursu dotacyjnego w celu zmaksymalizowania szans na uzyskanie dofinansowania. Czasami Pana usługi obejmowały także doradztwo na etapie rozliczenia przyznanego dofinansowania ze środków UE. W tym zakresie usługa obejmowała opracowywanie treści wniosków o płatność na podstawie informacji i dokumentów otrzymanych od klienta. Usługi najczęściej świadczone były przez Pana na rzecz klientów z sektora finansów publicznych – jednostek samorządu terytorialnego (…). Sporadycznie Pana klientami byli przedsiębiorcy (sektor prywatny) ubiegający się o dofinansowanie UE (przedmiotem Pana usługi było opracowanie dokumentacji aplikacyjnej). Tego rodzaju usługi (opracowywanie dokumentacji aplikacyjnych na potrzeby pozyskiwania funduszy UE) świadczone były przez Pana także na zasadach podwykonawstwa na rzecz innych firm konsultingowych. W tym przypadku Pana kontrahent, na rzecz którego świadczył Pan usługę, miał zawartą umowę ze swoim klientem (np. jednostką samorządu terytorialnego), której przedmiotem było opracowanie dokumentacji aplikacyjnej na potrzeby pozyskania dotacji UE. Kontrahent zlecał Panu tą usługę w całości (kompleksowe przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej) lub w części (opracowanie wybranych elementów dokumentacji aplikacyjnej, np. tylko studium wykonalności lub tylko analizy finansowo-ekonomicznej).
Wynagrodzenie za Pana usługi najczęściej wypłacane było jednorazowo po opracowaniu dokumentacji aplikacyjnej i złożenie jej do instytucji organizującej konkurs dotacyjny. Zdarzało się, że płatność dokonywana była w dwóch transzach: I transza płatna po opracowaniu dokumentacji aplikacyjnej, II transza płatna po zakończeniu oceny formalnej lub merytorycznej wniosku o dofinansowanie przez instytucję organizującą nabór. Sporadycznie II transza wynagrodzenia wypłacana była w formie premii od sukcesu. Transza ta należna była tylko wówczas, jeśli wniosek o dofinansowanie został oceniony pozytywnie a projekt stanowiący jego przedmiot został wybrany do dofinansowania. Wysokość premii od sukcesu ustalana była w umowie najczęściej jako niewielki procent od sumy wnioskowanego dofinansowania (zazwyczaj od 0,5% do 5%).
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej w latach 2022-2024 uzyskiwał Pan przychody z wykonywanych usług doradztwa związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą a obejmujących swym zakresem usługi związane z pozyskiwaniem dotacji z funduszy unijnych, objęte symbolem PKWiU 70.22.30.0.
W ramach prowadzonej działalności nie uzyskiwał Pan przychodów z innych źródeł podlegających opodatkowaniu.
Nie uzyskiwał Pan przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Pytanie
Czy świadczenie opisanych we wniosku usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (świadczenie usług polegających na opracowywaniu dokumentacji aplikacyjnych na potrzeby pozyskiwania dotacji UE), wykonywanych przez Pana w latach 2022, 2023 i 2024 w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 70.22.30.0, podlegało opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym według stawki 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776, 863, 1593)?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, świadczenie szczegółowo opisanych we wniosku usług doradztwa związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej (doradztwo na rzecz pozyskiwania dofinansowania ze środków UE i związane z tym opracowywanie dokumentacji aplikacyjnych) powinno być opodatkowane stawką 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776, 863, 1593).
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1988 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W świetle art. 2 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, formą zryczałtowanego podatku dochodowego jaką osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Usługi doradztwa związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej były wykonywane przez Pana w latach 2022, 2023 i 2024 w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej. Wobec powyższego, przychody uzyskiwane z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.
W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku nie zachodzi żadna okoliczność wyłączająca możliwość opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2018 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Dla zastosowania właściwej stawki konieczne jest więc przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego symbolu PKWiU. Sklasyfikowania właściwego symbolu PKWiU do faktycznie wykonywanej usługi dokonuje sam podatnik. Usługi doradztwa związanego z prowadzoną działalnością gospodarczą obejmujące szczegółowo opisane usługi związane z pozyskiwaniem dotacji z funduszy unijnych są objęte symbolem PKWiU 70.22.30.0
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy, wskazano iż stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% dla przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head Office): usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, wskazano iż stawka ryczałtu od przychodów wynosi 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Analiza cytowanych przepisów art. 12 ustawy prowadzi do wniosku, że przychody uzyskiwane ze świadczenia opisanych we wniosku usług doradztwa związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg 8,5% stawki zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a tej ustawy, tj. w ramach działalności usługowej, o ile spełnione zostaną pozostałe wymogi określone w cytowanej wyżej ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy wskazane zostało oznaczenie „ex”. Ilekroć w ustawie używa się takiego właśnie oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stawką 15% są opodatkowane wyłącznie przychody firm centralnych (head Office): usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Natomiast dział 70 PKWiU obejmuje nie tylko firmy centralne (head Office) czy usługi doradztwa związane z zarządzaniem, ale także usługi w zakresie stosunków międzyludzkich i komunikacji (PKWiU 70.21) oraz pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej (PKWiU 70.22.30). Kluczowym przy interpretacji wskazanych przepisów wydaje się słowo: zarządzanie użyte w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zarządzanie rozumie się jako działalność kierowniczą, w której cele osiąga się poprzez planowanie działań, ich organizowanie i motywowanie ludzi do określonych postaw i działań oraz kontrolę ich realizacji. Na takie zdefiniowanie pojęcia i cechy zarządzania wskazuje między innymi Stanisław Sudoł (Komitet Nauk Organizacji i Zarządzania PAN) w pracy: Nauki o zarządzaniu. Pojęcie zarządzania, zakres i granice nauk o zarządzaniu, ich miejsce w klasyfikacji nauk oraz subdyscypliny. Autor stwierdza, iż: pojęcie zarządzania można różnie definiować w zależności od tego, co za najważniejsze uważa się w zarządzaniu (definicja nie może być zbyt długa), jednak przy spełnianiu – Pana zdaniem – poniżej podanych warunków:
1.Zarządzanie jest profesjonalnym działaniem kierowniczym, w którym źródłem władzy kierującego nad kierowanymi jest własność zasobów, lub prawo do reprezentowania tej własności przez kierującego.
2.Jest procesem dokonującym się w organizacji (instytucji), niezależnie od jej formy prawnej, wielkości, struktury przestrzennej i rodzaju działalności, która ma spajający ją wspólny cel(e).
3.Zarządzana organizacja posiada niezbędne zasoby ludzkie, materialne i niematerialne, które są wykorzystywane do osiągania celów organizacji.
4.Organ zarządzający organizacją (organ władzy) przez realizację funkcji kierowniczych ma wpływ na jej funkcjonowanie i rozwój. Nie można mówić o zarządzaniu organizacją, gdy jej organ kierowniczy nie ma istotnego wpływu na bieżącą i przyszłą jej działalność. Zarządzanie jest działaniem organu zarządzającego (s. 100-101). Zarządzanie to ogólny zakres działań, procesów i decyzji, których zastosowanie w odniesieniu do zasobów, osób, kapitału lub organizacji ma zapewnić warunki do efektywnego ich funkcjonowania prowadzącego do osiągnięcia postawionych celów.
Usługi świadczone przez Pana w latach 2022-2024 nie dotyczyły działalności kierowniczej, wydawania poleceń, sprawowania nadzoru ani podejmowania decyzji w odniesieniu do zasobów, osób, kapitału ani organizacji w celu osiągnięcia postawionych celów.
Usługi świadczone przez Pana w latach 2022-2024 mieszczą się w opisie w zakresie PKWiU działu 70 wyłącznie pod symbolem 70.22.30.0.
W Pana ocenie, nie można przyjąć, że te usługi mieszczą się w zakresie wskazanym w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m, tj. przychodów firm centralnych (head Office): usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) ponieważ nie są ani przychodami firm centralnych ani usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, a ze względu na określenie „PKWiU ex dział 70” stawką 15% objęto nie wszystkie przychody z działu 70, a wyłącznie te które dotyczą przychodów firm centralnych (head Office) i usług doradztwa związanych z zarządzaniem. Nie można również przyjąć, że PKWiU 70.22.30 mimo nazwy „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej” oznacza „Pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem”, ponieważ pozostałe usługi doradztwa związane z zarządzaniem zostały wprost wymienione w PKWiU 70.22.16.
Usługi wykonywane przez Pana w latach 2022-2024 nie miały charakteru usług doradztwa związanych z zarządzaniem. Nie są one kwalifikowane do grupowania PKWiU 70.22.1. Nie są zatem związane ze świadczeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem, z jakąkolwiek formą zarządzania. Ponieważ usługi nie mieszczą się również w zakresie przedmiotowym art. 12 ust. 1 pkt 1-4 i 6-8, należy je zaklasyfikować jako przychody z działalności usługowej określone w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, podlegające opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg stawki 8,5%. Stawka 8,5% jest zatem stawką podstawową, której podlegają przychody z działalności usługowej innej niż określonej w punktach 1-4 i 6-8 ustępu 1 artykułu 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W Pana ocenie, ze względu na fakt, iż przychodów ze świadczonych przez Pana w latach 2022-2024 usług nie można zakwalifikować do żadnych z wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4, 6-8 ww. ustawy przychodów, stanowić one będą przychody z działalności usługowej określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a tej ustawy.
W związku z powyższym, przychody z usług doradztwa związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej PKWiU 70.22.30.0 w zakresie w jakim nie są związane z zarządzaniem powinny być opodatkowane stawką 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a.
Dodatkowo chciał Pan nadmienić, że dokładnie taki sam rodzaj działalności jak opisany powyżej, prowadzi Pan także w bieżącym roku 2025. O wydanie interpretacji indywidualnej dla zdarzeń przyszłych planowanych w roku 2025 (działalność dokładnie taka sama jak prowadzona w latach 2022-2024) wystąpił Pan do Krajowej Informacji Skarbowej wnioskiem z 21 lutego 2025 r.
W odpowiedzi na złożony wniosek, 28 kwietnia 2025 r. wydana została interpretacja indywidualna (...), w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że przedstawione przez Pana we wniosku stanowisko jest prawidłowe a opisana działalność powinna być opodatkowana stawką 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776, 863, 1593).
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według ww. przepisu:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Na podstawie art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie wolny zawód oznaczająca pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przy czym w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
W sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.
Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Stawką 8,5% opodatkowane będą natomiast pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi w zakresie doradztwa związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej. Przeważającym zakresem Pana działalności gospodarczej są usługi pozyskiwania dotacji z funduszy unijnych, objęte symbolem PKWiU 70.22.30.0. Pana wniosek dotyczy lat podatkowych 2022-2024. Prowadzona przez Pana działalność w tym okresie obejmowała świadczenie na rzecz klientów usługi pozyskiwania środków z dotacji unijnych – usługi obejmowały opracowanie dokumentacji aplikacyjnej niezbędnej do ubiegania się o dofinansowanie z funduszy unijnych. Na dokumentację aplikacyjną składały się najczęściej: wniosek o dofinansowanie, studium wykonalności (pełniące rolę biznes planu inwestycji), analiza finansowo-ekonomiczna, pozostałe załączniki do wniosku (oświadczenia na wzorach udostępnionych przez instytucję organizującą nabór wniosków). Dokumentacja aplikacyjna każdorazowo opracowywana była przez Pana w oparciu o informacje i dokumenty przekazane przez klienta (np. w oparciu o przekazany projekt budowlany inwestycji, kosztorys inwestorski, opis działalności klienta, założenia co do efektów planowanej inwestycji itp.). Usługi obejmowały także doradztwo w celu dopasowania zakresu inwestycji do potrzeb danego konkursu dotacyjnego w celu zmaksymalizowania szans na uzyskanie dofinansowania. Czasami Pana usługi obejmowały także doradztwo na etapie rozliczenia przyznanego dofinansowania ze środków UE. W tym zakresie usługa obejmowała opracowywanie treści wniosków o płatność na podstawie informacji i dokumentów otrzymanych od klienta. Usługi najczęściej świadczone były przez Pana na rzecz klientów z sektora finansów publicznych – jednostek samorządu terytorialnego (gminy, powiaty, jednostki organizacyjne gmin i powiatów). Sporadycznie Pana klientami byli przedsiębiorcy (sektor prywatny) ubiegający się o dofinansowanie UE (przedmiotem Pana usługi było opracowanie dokumentacji aplikacyjnej). Tego rodzaju usługi (opracowywanie dokumentacji aplikacyjnych na potrzeby pozyskiwania funduszy UE) świadczone były przez Pana także na zasadach podwykonawstwa na rzecz innych firm konsultingowych. W tym przypadku Pana kontrahent, na rzecz którego świadczył Pan usługę, miał zawartą umowę ze swoim klientem (np. jednostką samorządu terytorialnego), której przedmiotem było opracowanie dokumentacji aplikacyjnej na potrzeby pozyskania dotacji UE. Kontrahent zlecał Panu tą usługę w całości (kompleksowe przygotowanie dokumentacji aplikacyjnej) lub w części (opracowanie wybranych elementów dokumentacji aplikacyjnej, np. tylko studium wykonalności lub tylko analizy finansowo-ekonomicznej). Wynagrodzenie za Pana usługi najczęściej wypłacane było jednorazowo po opracowaniu dokumentacji aplikacyjnej i złożenie jej do instytucji organizującej konkurs dotacyjny. Zdarzało się, że płatność dokonywana była w dwóch transzach: I transza płatna po opracowaniu dokumentacji aplikacyjnej, II transza płatna po zakończeniu oceny formalnej lub merytorycznej wniosku o dofinansowanie przez instytucję organizującą nabór. Sporadycznie II transza wynagrodzenia wypłacana była w formie premii od sukcesu. Transza ta należna była tylko wówczas, jeśli wniosek o dofinansowanie został oceniony pozytywnie a projekt stanowiący jego przedmiot został wybrany do dofinansowania. Wysokość premii od sukcesu ustalana była w umowie najczęściej jako niewielki procent od sumy wnioskowanego dofinansowania (zazwyczaj od 0,5% do 5%). W latach podatkowych 2022, 2023 i 2024 w ustawowym terminie wybierał Pan opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 15%. W każdym z lat poprzedzających lata podatkowe 2022, 2023 i 2024 a podatku VAT. Nie uzyskiwał Pan przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.30.0 należy wskazać, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W związku z powyższym, na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana w latach 2022, 2023 i 2024 ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.30.0 – i jak wynika z treści wniosku – niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, podlegały opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione były warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
