
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
27 marca 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 28 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 maja 2025 r. (data wpływu 9 maja 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą A. A, NIP (...) począwszy od 2 maja 2022 r. Prowadzona działalność gospodarcza dotyczy działalności związanej z działalnością farmaceutyczną. Przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej są: 70.22.Z „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania” oraz 47.73.Z „Sprzedaż detaliczna wyrobów farmaceutycznych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach”.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zawarł umowę o świadczenie usług w zakresie kierowania apteką, która przewiduje, że Zleceniobiorca będzie świadczył na rzecz Zleceniodawcy następującego rodzaju usługi:
-zapewnienie prawidłowego wykonywania procedur obowiązujących w aptece,
-nadzór nad bieżącą działalnością apteki,
-nadzór nad pracownikami oraz innym personelem zatrudnionym w aptece,
-zapewnienie wykonywania decyzji w zakresie wstrzymywania lub wycofania z obrotu i stosowania produktów leczniczych po uzyskaniu decyzji właściwego organu,
-weryfikowania uprawnień dostawców, odbiorców, zleceniobiorców i zleceniodawców do wykonywania czynności,
-weryfikowania, czy nabywane produkty lecznicze pochodzą wyłącznie od podmiotów posiadających zezwolenia na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej,
-wydawanie produktów leczniczych, wyrobów medycznych i środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego zgodnie z art. 96 ustawy Prawo farmaceutyczne,
-weryfikowanie, czy nabywane środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne, w stosunku do których wydano decyzje o objęciu refundacją, pochodzą wyłącznie od podmiotów posiadających zezwolenie na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej,
-zapewnienie w regularnych odstępach czasu, nie rzadziej niż raz na rok, przeprowadzenia kontroli wewnętrznych według ustalonego programu i zapewnienia wprowadzenia odpowiednich środków naprawczych i zapobiegawczych,
-dokumentowania przekazywania zadań personelowi apteki,
-zapewnienie wykonywania decyzji w zakresie zniszczenia produktów leczniczych po uzyskaniu decyzji właściwego organu,
-przekazywanie Prezesowi Urzędu Informacji o niepożądanym działaniu produktu leczniczego lub incydencie leczniczym,
-przekazywanie właściwemu państwowemu powiatowemu inspektorowi sanitarnemu informacji o niepożądanym odczycie poszczepiennym,
-przekazywanie organom Inspekcji Farmaceutycznej informacji o podejrzeniu lub stwierdzeniu, że dany produkt leczniczy nie odpowiada ustaleniom dla niego wymaganiom jakościowym,
-przebywanie w aptece w okresie jej funkcjonowania w określonym czasie tygodniowo,
-niezwłocznego zgłoszenia Zleceniodawcy wszelkich stwierdzonych nieprawidłowości oraz postulatów dotyczących usprawnienia funkcjonowania apteki.
Kontynuując powyższe należy wskazać, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę posiadającego tytuł magistra farmacji zostają zaliczone do dwóch kategorii usług określonych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2015, a mianowicie:
a)PKWiU 47.00.74.0 – „Sprzedaż detaliczna wyrobów farmaceutycznych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach” – kwalifikacja dotyczy wydawania produktów leczniczych, wyrobów medycznych i środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego zgodnie z art. 96 ustawy Prawo farmaceutyczne,
b)natomiast kod PKWiU 82.11.10.0 „Usługi związane z administracyjną obsługa biura”, który dotyczy pozostałych usług realizowanych w ramach umowy, o świadczenie usług w zakresie kierowania apteką.
W tym miejscu należy zwrócić uwagę, że do działalności Wnioskodawcy nie znajdują zastosowania wyłączenia określone w art. 8 ust. 1 r. p. e. Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że Wnioskodawca złożył oświadczenie we właściwym czasie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego. Warto dodać, że usługi realizowane przez Wnioskodawcę świadczone są na podstawie umowy o wykonywanie usług, stąd bezsprzecznie nie można mówić w tym wypadku, że uzyskiwane przychody należy wiązać z prowadzeniem aptek. Dodatkowo Wnioskodawca nie posiada zezwolenia na prowadzenie apteki (koncesji), stąd nie powinno budzić wątpliwości, że przytoczone wyłączenie nie znajduje zastosowania. Również należy podkreślić, że usługi nie są realizowane na rzecz podmiotu, który jest bądź byłby pracodawcą Wnioskodawcy.
Warto dodać, że Wnioskodawca nie przekroczył „negatywnego warunku”, o którym mowa w art. 6 ust. 4 r. p. e., jak również prowadzona działalność nie podlegała opodatkowaniu w formie karty podatkowej. Jednocześnie sprzedaż dokonywana w ramach działalności prowadzonej przez aptekę ma charakter typowej sprzedaży detalicznej, stąd należy wykluczyć możliwość zaliczenia świadczonych usług do grupy PKWiU 46.1.
Nie bez znaczenia pozostaje następująca kwestia, a mianowicie w przypadku Wnioskodawcy spełniony zostaje warunek, o którym mowa w art. 12 ust. 3 r. p. e., gdyż: „Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności”. Należy w tym miejscu zaznaczyć, że ewidencja prowadzona przez Wnioskodawcę pozwala na określenie wysokości przychodów dla każdego rodzaju prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie wskazanej umowy, jak i innych zawartych umów.
Pytania
1.Czy Wnioskodawca w związku z przedstawionym stanem faktycznym, do przedstawionych usług sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 82.11.10.0 może stosować stawkę 8,5%, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5a) r. p. e.?
2.Czy Wnioskodawca w związku z przedstawionym stanem faktycznym, do przedstawionych usług sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 47.00.74.0 może stosować stawkę 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5a) r. p. e.?
Pana stanowisko w sprawie
Ad.1
Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż usługi realizowane w ramach umowy o świadczenie usług w zakresie kierowania apteką winny zostać opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącą 8,5%. Warto zaznaczyć, że Wnioskodawca zakwalifikował wskazane w stanie faktycznym usługi jako 82.11.10.0 „Usługi związane z administracyjną obsługą biura”.
Wskazana w zdaniu poprzedzającym grupa obejmuje działalność usługową związaną z administracyjną obsługą biura, takie jak: planowanie finansowe, rachunkowość, księgowość, logistyka, personel, jak i wykonywanie czynności regularnych, które zwykle wykonywane są w ramach czynności podejmowanych przez przedsiębiorcę we własnym zakresie. Nie powinno budzić wątpliwości, że opisane w stanie faktycznym czynności są powtarzalne, rutynowe, a więc stale są związane z administrowaniem i prowadzeniem apteki. Uwzględniając powyższe należy zaznaczyć, że dla opisanych w stanie faktycznym czynności właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych będzie stawka 8,5%.
Na marginesie należy zaznaczyć, ze Wnioskodawca pomimo, iż wykonuje swoje obowiązki samodzielnie, to nie można zapominać, że realizuje je na rzecz podmiotu posiadającego zezwolenie na wykonywanie na prowadzenie tej apteki, stąd nie są to przychody uzyskiwane w związku z prowadzeniem apteki, gdyż ten podmiot takiej apteki nie prowadzi.
Ad. 2.
Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż czynności objęte wskazanym pytaniem dotyczą przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym wynoszącym 8,5%. Nie powinno budzić wątpliwości, że czynności objęte zapytaniem stanowią rodzaj działalności usługowej, o której mowa w art. 4 ust. 1 r. p. e.
Usługi objęte wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej zostały zakwalifikowane przez Wnioskodawcę do „Sprzedaży detalicznej wyrobów farmaceutycznych”. Warto zaznaczyć, że usługi realizowane przez Wnioskodawcę nie zostały zaliczone do kategorii przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, gdyż sprzedawane wyroby farmaceutyczne stanowią własność podmiotu prowadzącego aptekę, a więc nie mamy do czynienia z sytuacją, gdzie pełniący funkcję kierownika apteki zbywałby nabyte towary w celach handlowych, które stanowiłyby jego własność.
Podsumowując należy stwierdzić, że regulacje prawne, o których mowa w zdaniach poprzedzających pozwalają przyjąć, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne pozwala opodatkować przychody świadczone przez Wnioskodawcę w zakresie grupowania PKWiU 47.00.74.0 „Sprzedaż detaliczna wyrobów farmaceutycznych” stawką podatku wynoszącą 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
-działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3,
-działalność usługowa w zakresie handlu – sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
‒jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
‒w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Ponadto, zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) wskazanymi w pkt 5.3.2, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a oraz art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8,
-3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu, z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Z opisu sprawy wynika, że w ramach prowadzonej od 2 maja 2022 r. działalności gospodarczej zawarł Pan umowę o świadczenie usług w zakresie kierowania apteką, która przewiduje, że będzie Pan świadczył na rzecz Zleceniodawcy następującego rodzaju usługi: zapewnienie prawidłowego wykonywania procedur obowiązujących w aptece; nadzór nad bieżącą działalnością apteki; nadzór nad pracownikami oraz innym personelem zatrudnionym w aptece; zapewnienie wykonywania decyzji w zakresie wstrzymywania lub wycofania z obrotu i stosowania produktów leczniczych po uzyskaniu decyzji właściwego organu; weryfikowania uprawnień dostawców, odbiorców, zleceniobiorców i zleceniodawców do wykonywania czynności; weryfikowania, czy nabywane produkty lecznicze pochodzą wyłącznie od podmiotów posiadających zezwolenia na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej; wydawanie produktów leczniczych, wyrobów medycznych i środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego zgodnie z art. 96 ustawy Prawo farmaceutyczne; weryfikowanie, czy nabywane środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne, w stosunku do których wydano decyzje o objęciu refundacją, pochodzą wyłącznie od podmiotów posiadających zezwolenie na prowadzenie hurtowni farmaceutycznej; zapewnienie w regularnych odstępach czasu, nie rzadziej niż raz na rok, przeprowadzenia kontroli wewnętrznych według ustalonego programu i zapewnienia wprowadzenia odpowiednich środków naprawczych i zapobiegawczych; dokumentowania przekazywania zadań personelowi apteki; zapewnienie wykonywania decyzji w zakresie zniszczenia produktów leczniczych po uzyskaniu decyzji właściwego organu; przekazywanie Prezesowi Urzędu Informacji o niepożądanym działaniu produktu leczniczego lub incydencie leczniczym; przekazywanie właściwemu państwowemu powiatowemu inspektorowi sanitarnemu informacji o niepożądanym odczycie poszczepiennym; przekazywanie organom Inspekcji Farmaceutycznej informacji o podejrzeniu lub stwierdzeniu, że dany produkt leczniczy nie odpowiada ustaleniom dla niego wymaganiom jakościowym; przebywanie w aptece w okresie jej funkcjonowania w określonym czasie tygodniowo; niezwłocznego zgłoszenia Zleceniodawcy wszelkich stwierdzonych nieprawidłowości oraz postulatów dotyczących usprawnienia funkcjonowania apteki.
Wskazał Pan, że świadczone przez Pana usługi mieszczą się w dwóch kategoriach usług określonych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2015, a mianowicie: w grupowaniu PKWiU 47.00.74.0 „Sprzedaż detaliczna wyrobów farmaceutycznych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach” – kwalifikacja dotyczy wydawania produktów leczniczych, wyrobów medycznych i środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego zgodnie z art. 96 ustawy Prawo farmaceutyczne oraz w grupowaniu PKWiU 82.11.10.0 „Usługi związane z administracyjną obsługa biura”, które dotyczy pozostałych usług realizowanych w ramach umowy, o świadczenie usług w zakresie kierowania apteką.
Wskazał Pan, że do Pana działalności nie znajdują zastosowania wyłączenia określone w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Realizowane usługi świadczone są przez Pana na podstawie umowy o wykonywanie usług, dlatego nie można mówić, że uzyskiwane przychody należy wiązać z prowadzeniem aptek. Nie posiada Pan zezwolenia na prowadzenie apteki (koncesji). Sprzedaż dokonywana w ramach działalności prowadzonej przez aptekę ma charakter typowej sprzedaży detalicznej, stąd należy wykluczyć możliwość zaliczenia świadczonych usług do grupy PKWiU 46.1.
Wskazać należy, że stosownie do art. 99 ust. 1 ustawy z 6 września 2001 r. Prawo farmaceutyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r., poz. 686 ze zm.):
Apteka ogólnodostępna może być prowadzona tylko na podstawie uzyskanego zezwolenia na prowadzenie apteki.
Art. 99 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że:
Prawo do uzyskania zezwolenia na prowadzenie apteki ogólnodostępnej posiada:
1)farmaceuta posiadający prawo wykonywania zawodu, prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą;
2)spółka jawna lub spółka partnerska, której przedmiotem działalności jest wyłącznie prowadzenie aptek, i w której wspólnikami (partnerami) są wyłącznie farmaceuci posiadający prawo wykonywania zawodu, o którym mowa w pkt 1;
3)uczelnia prowadząca kształcenie na kierunku farmacja.
Natomiast w myśl art. 99 ust. 4a ustawy Prawo farmaceutyczne:
Podmiot prowadzący aptekę jest obowiązany zatrudnić osobę odpowiedzialną za prowadzenie apteki, o której mowa w art. 88 ust. 2, dającą rękojmię należytego prowadzenia apteki.
Stosownie do art. 88 ust. 1 ww. ustawy:
W aptece ogólnodostępnej musi być ustanowiony farmaceuta odpowiedzialny za jej prowadzenie, zwany dalej ,,kierownikiem apteki''.
Jak zatem wynika z ww. przepisów oraz przedstawionego opisu sprawy, jest Pan farmaceutą, lecz nie jest osobą prowadzącą aptekę na podstawie uzyskanego przez siebie zezwolenia na jej prowadzenie, tzw. koncesji. Świadczy Pan jedynie na podstawie umowy opisane we wniosku usługi.
Analizując przedstawiony opis Pana działalności wskazać należy, że usługa sprzedaży detalicznej wyrobów farmaceutycznych, którą Pan świadczy na rzecz Zleceniodawcy, nie będzie spełniała warunków niezbędnych dla uznania jej za działalność usługową w zakresie handlu (do której jest przewidziana stawka 3%), gdyż nie dokonuje Pan sprzedaży towarów uprzednio nabytych przez siebie, lecz jedynie sprzedaje towary należące do Zleceniodawcy. Opisane we wniosku czynności stanowią zatem działalność usługową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dla przychodów uzyskiwanych przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej z tytułu świadczonych na podstawie umowy usług polegających na wydawaniu produktów leczniczych, wyrobów medycznych i środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego zgodnie z art. 96 ustawy Prawo farmaceutyczne oraz usług w zakresie kierowania apteką, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wobec powyższego Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie wyłącznie w zakresie objętym pytaniami interpretacyjnymi, a więc w zakresie ustalenia stawki ryczałtu dla opisanych usług. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych we wniosku, które nie były przedmiotem zapytania.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowych grupowań PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k-14n Ordynacji podatkowej.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
