
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
4 kwietnia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan pismem z 6 maja 2025 r. – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca w grudniu 2023 roku prowadził działalność gospodarczą (w formie ryczałtu 12% od przychodów ewidencjonowanych, nie jest płatnikiem VAT) i wykonywał zlecenia na podstawie umowy B2B u pracodawcy „A” (NIP: (...)).
Fakturę za tą usługę Wnioskodawca wystawił 31 grudnia 2023 roku z terminem płatności 10 dni, czyli do 10 stycznia 2024 roku. Niestety okazało się, że firma ta zwalnia pracowników i chce ogłosić upadłość, przez co nie wypłaciła Wnioskodawcy pieniędzy za ową fakturę do dnia dzisiejszego. Naliczony Wnioskodawcy podatek dochodowy w kwocie 945 zł (oraz ZUS w kwocie 942,19 zł) zgodnie z obowiązkiem musiał zapłacić do 22 stycznia 2024 i tak zrobił.
Wnioskodawca opłacił należy podatek od przychodu, którego fizycznie nie dostał do dnia dzisiejszego. Dostał informację od księgowych oraz z Urzędu Skarbowego, że będzie mógł w następnym roku podatkowym, czyli za 2024 (wtedy była zaksięgowana faktura), odliczyć tą kwotę i dostać zwrot. Niestety w przypadku „Ulgi za złe długi” zauważył, że nie ma możliwości zwrotu tej kwoty (mimo że warunki: 90 dni od faktury i działanie w okresie 3 lat od zaistniałej sytuacji są spełnione), ponieważ nie ma już żadnego przychodu. Przychód Wnioskodawcy za rok 2024 jest równy 0 zł, a działalność gospodarcza jest zawieszona od 17 stycznia 2024 roku.
Firmie, która nie opłaciła faktury Wnioskodawcy, podczas procesu upadłościowego sąd odrzucił wniosek i nie ma zgłoszonej upadłości. Dodatkowo na drodze sądowej w jego sprawie za płatność faktury sąd 15 października 2024 roku wydał klauzulę wykonalności z nakazem zapłaty. Niestety komornik sprawę umorzył na dzień dzisiejszy.
Uzupełnienie wniosku
Działalności gospodarczej Wnioskodawca nie planuje podejmować, a zamierza zakończyć ją pod koniec roku 2025. Na chwilę obecną jest ona zawieszona od 17 stycznia 2024 r.
Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał dalszych przychodów na działalności gospodarczej. Obecnie za rok 2024 przychód z działalności gospodarczej jest równy 0 zł i to się nie zmieni w następnych latach.
Wnioskodawca chciał odzyskać należność w drodze egzekucji komorniczej zgodnie z wyrokiem sądu, który wydał klauzulę wykonalności z nakazem zapłaty z 15 października 2024 r. Niestety komornik 23 grudnia 2024 r. umorzył postępowanie komornicze, które było nieskuteczne.
Dłużnik nie jest podmiotem powiązanym z Wnioskodawcą.
Wierzytelność nie została przez Wnioskodawcę zaliczona do kosztów uzyskania przychodów.
Pytania
1.Czy jest możliwe złożenie wniosku (podania) do urzędu skarbowego o odzyskanie zapłaconego podatku lub przeksięgowanie tych pieniędzy na poczet PIT-37 do rozliczeń osób fizycznych?
2.Czy można do tej sytuacji zastosować „Ulgę za złe długi”? Jak to zrobić jeśli nie ma żadnego przychodu w 2024 roku?
Pana stanowisko w sprawie
W Pana ocenie, według prawa art. 26i ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) możliwe jest zastosowanie takowej ulgi, ponieważ wymagania są spełnione:
–wierzytelność została zaksięgowana jako przychód,
–minęło ponad 90 dni od terminu płatności, a zapłata nie nastąpiła,
–dłużnik jest rezydentem podatkowym w Polsce,
–wobec dłużnika nie trwa już restrukturyzacja, upadłość lub likwidacja,
–wierzytelność dłużnika nie została zbyta.
Jedyną przeszkodą jest fakt, że działalność gospodarcza Wnioskodawcy nie będzie miała już przychodów, dlatego powinna być możliwość przeksięgowania na inny podatek lub zwrotu takowych pieniędzy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Zgodnie z art. 11 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Przychody wymienione w art. 6 ust. 1, pomniejszone o dokonane na podstawie ust. 1, 1a, 2 i 3a odliczenia:
1)mogą być zmniejszone o zaliczaną do przychodów należnych wartość wierzytelności o zapłatę świadczenia pieniężnego w rozumieniu art. 4 pkt 1a ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom, która nie została uregulowana lub zbyta, przy czym zmniejszenia dokonuje się w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym upłynęło 90 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze lub rachunku lub w umowie;
2)podlegają zwiększeniu o związaną z prowadzoną działalnością wartość zobowiązania z tytułu zakupu towaru do zapłaty świadczenia pieniężnego w rozumieniu art. 4 pkt 1a ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom, które nie zostało uregulowane, przy czym zwiększenia dokonuje się w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym upłynęło 90 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze lub rachunku lub w umowie.
W myśl art. 11 ust. 5 ww. ustawy:
Jeżeli wartość zmniejszenia przychodów, przysługującego na podstawie ust. 4 pkt 1, jest wyższa od tych przychodów, zmniejszenia przychodów o nieodliczoną wartość dokonuje się w kolejnych latach podatkowych, nie dłużej jednak niż przez okres trzech lat, licząc od końca roku podatkowego, za który powstało prawo do zmniejszenia. Zmniejszenia przychodów w kolejnych latach dokonuje się, jeżeli wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta.
Na podstawie art. 11 ust. 6 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Zmniejszenia na podstawie ust. 4 pkt 1 dokonuje się, jeżeli do dnia złożenia zeznania podatkowego wierzytelność nie została uregulowana lub zbyta.
Stosownie do art. 11 ust. 10 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Przepis ust. 4 stosuje się w przypadku, gdy spełnione są łącznie następujące warunki:
1) dłużnik na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego dzień złożenia zeznania podatkowego nie jest w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego w rozumieniu ustawy z dnia 15 maja 2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne (Dz.U. z 2022 r. poz. 2309 oraz z 2023 r. poz. 1723 i 1860), postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji;
2) od daty wystawienia faktury lub rachunku lub zawarcia umowy dokumentującej wierzytelność nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wystawiono fakturę lub rachunek lub w którym zawarto umowę, a w przypadku gdy rok kalendarzowy, w którym wystawiono fakturę, jest inny niż rok kalendarzowy, w którym zawarto umowę – gdy nie upłynęły 2 lata, licząc od końca roku kalendarzowego późniejszej z tych czynności;
3) transakcja handlowa w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom zawarta jest w ramach działalności wierzyciela oraz działalności dłużnika, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgodnie z art. 11 ust. 11 tej ustawy:
Okres 90 dni, o którym mowa w ust. 4, liczy się począwszy od pierwszego dnia następującego po określonym na fakturze lub rachunku lub w umowie upływie terminu do uregulowania zobowiązania.
W myśl art. 11 ust. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Wierzytelności, o których mowa w ust. 4, nie podlegają odliczeniu od przychodów, jeżeli zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 11 ust. 17 ustawy:
Przepisu ust. 4 nie stosuje się do transakcji handlowych w rozumieniu ustawy o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom dokonywanych między podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym.
Zatem ulga na złe długi to możliwość dokonania zmniejszenia przychodów przez wierzyciela w razie nieuregulowania płatności, a jednocześnie obowiązek zwiększenia przychodów po stronie dłużnika. Ulga na złe długi oznacza zmniejszenie oraz odpowiednio zwiększenie przychodów o fakturę, która nie została opłacona po upływie 90 dni od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze lub w umowie. Wierzyciele mają możliwość zmniejszenia przychodów o zaliczoną do przychodów należnych wartość wierzytelności, która nie została uregulowana lub zbyta. Dłużnicy natomiast dokonują zwiększenia przychodów o związaną z prowadzoną działalnością wartość zobowiązania, które nie zostało uregulowane.
Ocena skutków podatkowych Pana sytuacji
Skoro, jak wskazał Pan we wniosku:
·zawiesił od 17 stycznia 2024 r. działalność gospodarczą;
·w 2024 r. nie uzyskał żadnych przychodów z tej działalności;
·nie planuje odwieszania działalności gospodarczej;
·zamierza zakończyć prowadzenie działalności gospodarczej pod koniec roku 2025,
to nie może Pan dokonać zmniejszenia przychodów należnych za rok 2024 i za kolejne lata o przychody należne, które nie zostały opłacone przez dłużnika w związku z fakturą z 31 grudnia 2023 r.
Przepis art. 11 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jednoznacznie precyzuje, że zmniejszeniu mogą podlegać jedynie przychody określone w art. 6 ust. 1 tej ustawy, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej. W Pana sytuacji „ulga na złe długi” – w związku z brakiem przychodów i likwidacją źródła przychodów – nie może więc znaleźć zastosowania.
Jednocześnie podkreślenia wymaga, że „ulga na złe długi” to mechanizm pozwalający korygować rozliczenia podatkowe dotyczące faktur, które ostatecznie nie zostały opłacone. Daje ona możliwość zmniejszenia podstawy obliczenia podatku o wartość wierzytelności, która nie została uregulowana lub zbyta. Okoliczność, że ulga na złe długi jest preferencją podatkową determinuje sposób jej realizacji wyłącznie poprzez zmniejszenie przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej o kwotę nieuregulowanej należności. Ulga na złe długi nie może być zatem zrealizowana w inny sposób, np. poprzez zwrot podatku, „przeksięgowanie na inny podatek” czy zmniejszenie przychodów z innego źródła.
W konsekwencji Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
