
Temat interpretacji
Usługi sporządzania i wysyłki wniosków VAT-REF a ryczał
Wnioskodawczyni, polska rezydentka podatkowa, planowała rozpoczęcie jednoosobowej działalności gospodarczej i zamierzała wybrać ryczałt ewidencjonowany jako formę opodatkowania. Przedmiotem planowanej działalności miały być usługi polegające na sporządzaniu i wysyłce wniosków VAT-REF do urzędów skarbowych w Polsce i innych krajach UE, a także obsługa korespondencji elektronicznej związanej z tymi wnioskami. Podkreśliła przy tym, że nie będzie świadczyć usług doradczych ani księgowych.
W związku z planowanym zakresem działalności podatniczka zwróciła się do KIS z wnioskiem o wydanie interpretacji podatkowej, pytając, jaką stawkę ryczałtu powinna zastosować do przychodów z tego tytułu. Była zdania, że opisane usługi powinny być opodatkowane według stawki 8,5% do kwoty 100 000 zł rocznego przychodu i 12,5% od nadwyżki. Argumentowała, że świadczone czynności mieszczą się w grupowaniach PKWiU 82.19.12 oraz 82.19.13, a więc nie mają charakteru usług doradczych ani księgowych.
Usługi należy opodatkować jednolitą stawką ryczałtu 8,5%
Dyrektor KIS uznał przedstawione stanowisko za nieprawidłowe i wyjaśnił, że do wskazanych usług należy zastosować jednolitą stawkę ryczałtu w wysokości 8,5%.
W ocenie organu, wnioskodawczyni prawidłowo wskazała klasyfikację świadczonych usług do grupowań PKWiU 82.19.12 („usługi obsługi poczty elektronicznej”) oraz 82.19.13 („usługi przygotowania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura”). Jednak – jak podkreślił dyrektor KIS – sam fakt zaklasyfikowania usług do tych grupowań nie uprawnia do zastosowania podwyższonej stawki ryczałtu 12,5% od nadwyżki przychodów ponad 100 000 zł, przewidzianej w art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zgodnie z ustawą, stawka 8,5%/12,5% dotyczy wyłącznie określonych kategorii usług (np. związanych z zakwaterowaniem, najmem czy badaniami naukowymi), których usługi świadczone przez podatniczkę nie obejmują. W związku z tym zastosowanie znajduje art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, który przewiduje jednolitą stawkę 8,5% dla pozostałych usług działalności usługowej, niewymienionych wprost w pozostałych punktach ustawy.
Organ wskazał również, że choć klasyfikacja PKWiU może być pomocna w określeniu rodzaju świadczonych usług, to sama klasyfikacja nie przesądza jeszcze o wysokości stawki ryczałtu – kluczowe jest bowiem, czy dana usługa została objęta jedną z preferencyjnych lub specjalnych stawek przewidzianych w ustawie. W tym przypadku tak nie było.
Na zakończenie dyrektor KIS zaznaczył, że stawka 8,5% nie może zostać zastosowana w przypadku, gdyby podatniczka świadczyła usługi prawne, rachunkowo-księgowe lub doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), które są objęte stawką 15%. Jednak w opisanym przypadku taka sytuacja nie wystąpiła.