Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - PKWiU 70.22.30.0. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.113.2024.2.MZ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 2 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.113.2024.2.MZ

Temat interpretacji

Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - PKWiU 70.22.30.0.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

1 lutego 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 31 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 kwietnia 2024 r. (wpływ 19 kwietnia 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie doradztwa związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej. Pana działalność jest sklasyfikowana w PKD pod symbolem 70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, a w klasyfikacji PKWiU 70.22.30 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Nie posiada Pan klasyfikacji GUS w tym zakresie.

Na Pana działalność składają się:

1)usługa nr 1 - przygotowywanie wniosków o pozyskiwanie dofinansowania z UE dla przedsiębiorców. Jest to główna część Pana działalności. Do Pana obowiązków należy przede wszystkim przygotowanie wniosku o dofinansowanie wraz z poprawkami wynikającymi z oceny formalnej i merytorycznej projektu. Dodatkowo wsparcie klientów w zakresie przygotowania dokumentów do podpisania umowy, w sytuacji w której ich wnioskowi zostanie przyznane dofinansowanie unijne. Doradza Pan klientom, w którym konkursie mają szansę otrzymać środki ze swoim projektem oraz dopasować projekt do potrzeb danego konkursu.

Wynagrodzenie w ramach tej usługi składa się z dwóch elementów:

a)wynagrodzenie podstawowe za samo przygotowanie dokumentacji w postaci wniosku o dofinansowanie i załączników. To wynagrodzenie płatne jest po złożeniu wniosku niezależnie od wyniku konkursu. Wynagrodzenie stanowi stałą kwotę ustaloną z danym klientem;

b)premia za sukces płatna jedynie w sytuacji, gdy na dany wniosek instytucja organizująca konkurs przyzna dofinansowanie. Wynagrodzenie to najczęściej stanowi niewielki procent pozyskanego dofinansowania. Czasem zdarza się, że kwota premii jest od razu z góry ustalona i nie stanowi wartości procentowej.

Przedmiotem takiej umowy jest:

·opracowanie w generatorze wniosków kompletnego wniosku o dofinansowanie projektu w ramach poddziałania danego Programu Operacyjnego;

·opracowanie innych wymaganych załączników do Projektu stanowiącego przedmiot wniosku, niezbędnych do ubiegania się a dofinansowanie (dotację), a także przygotowywanie ewentualnej dokumentacji w razie powstania potrzeby uzupełnienia wniosku lub jego zmiany w toku postępowania przed właściwą instytucją dla planowanego przedsięwzięcia, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami i zasadami.

2)usługa nr 2 - tworzenie lub współtworzenie dokumentów strategicznych o charakterze gospodarczym, na poziomie miasta lub województwa. W ramach tej usługi zajmuje się Pan głównie działalnością analityczną, opracowując diagnozy sytuacji w danym regionie. Okazjonalnie zajmuje się Pan również opracowywaniem propozycji projektów pro-gospodarczych, które mogą być realizowane na danym obszarze.

Sposób rozliczenia: w ramach zadań z tego obszaru wynagrodzenie zawsze jest stałe - ustalone z góry z klientem. W tym przypadku nie występuje wynagrodzenie prowizyjne.

W tej działalności występuje kilka rodzajów umów opisanych poniżej jako Umowa A i Umowa B.

Umowa A - zgodnie z postanowieniami przykładowej umowy tego typu Wykonawca zobowiązuje się wykonać usługi (dalej „Usługi”) oraz opracować wyniki prac (dalej „Wyniki Prac”) w terminach i w zakresie szczegółowo określonych w Załączniku do umowy:

Etap diagnostyczny; Diagnoza stanu Zamawiającego:

1.Udział w opracowaniu Diagnozy stanu Zamawiającego, poprzez:

a)analizę sytuacji Zamawiającego wg aspektów: społeczny, gospodarczy, demograficzny, instytucjonalno-technologiczny, rozumianych zgodnie ze specyfikacją warunków zamówienia (dalej: „SWZ”) (w tym w szczególności Opisem Przedmiotu Zamówienia) oraz ofertą złożoną w postępowaniu. Analiza zostanie przeprowadzona na podstawie danych zastanych (w tym informacjach z ogólnodostępnych źródeł danych statystycznych, pochodzących z opracowań wskazanych przez Klienta, ogólnodostępnych raportów i opracowań, danych publikowanych przez instytucje) oraz uzupełniająco, w wybranych zagadnieniach, danych pozyskanych z instytucji we współpracy z Zamawiającym (Zamawiający ponosi koszty urzędowe pozyskania danych);

b)współpracę podczas uzupełnienia analizy sytuacji Zamawiającego o wnioski z działań badawczych, w tym wywiadów i warsztatów z interesariuszami - Wykonawca odniesie się do fragmentów sporządzonych przez Zamawiającego;

c)analizę dostępnych źródeł finansowania, wpływających na zakres i rodzaj ustaleń strategicznych, z uwzględnieniem perspektywy finansowej UE na lata ..;

d)współpracę w procesie identyfikacji i charakterystyki wiodących endogenicznych i egzogenicznych uwarunkowań rozwojowych Zamawiającego, w tym atutów (silnych stron), deficytów (słabych stron), szans i zagrożeń, potrzeb i ograniczeń rozwoju, itp., poprzez przedstawienie własnych propozycji i udział w warsztatach z Wykonawcą i ew. Klientem;

e)identyfikację głównych trendów rozwojowych istniejących u Zamawiającego oraz potencjalnych obszarów (tzw. nisz), które mogą być rozwijane na obszarze działania Zamawiającego, biorąc pod uwagę uwarunkowania tego obszaru, w tym projekcja ilościowa wybranych trendów społecznych i gospodarczych do ...  r. z perspektywą do... r.;

f)współpracę przy opracowaniu wniosków z Diagnozy stanu Zamawiającego, jako element wymagany do opracowania Strategii Rozwoju Zamawiającego, poprzez odniesienie się do fragmentów sporządzonych przez Zamawiającego oraz udział w procesie finalizacji dokumentów.

2.Udział w spotkaniach projektowych (wewnętrznych i organizowanych przez Klienta);

3.Wspierający udział w wybranych spotkaniach z kluczowymi interesariuszami zewnętrznymi.

Etap delimitacyjny; Obszary funkcjonalne:

1.Udział w wybranych spotkaniach z Wykonawcą, Klientem i zleceniobiorcami Wykonawcy,

2.Udział w ustaleniach dot. uspójnienie materiałów wykonanych w ramach etapów diagnostycznego i delimitacyjnego.

Umowa B - Zgodnie z postanowieniami przykładowej umowy tego typu w ramach realizacji Zamówienia Wykonawca zobowiązuje się wykonać na zlecenie Zamawiającego następujące zadania:

1.Przygotowanie części I (diagnostycznej) analizy atrakcyjności inwestycyjnej województwa, zgodnie z SWZ (w tym w szczególności Opisem Przedmiotu Zamówienia), ofertą złożoną w postępowaniu oraz wytycznymi ze strony Klienta, w tym danych statystycznych na poziomie województwa oraz subregionów dla poszczególnych obszarów tematycznych;

2.Przygotowanie scenariuszy wywiadów oraz realizację wywiadów bezpośrednich z co najmniej 10 ekspertami, po wcześniejszym uzgodnieniu z Zamawiającym i Klientem;

3.Przygotowanie rozdziału części II (strategicznej) analizy atrakcyjności inwestycyjnej województwa w części dotyczącej identyfikacji obszarów specjalizacji inwestycyjnych województwa oraz wskazania inwestycji niepożądanych z punktu widzenia rozwoju gospodarki regionu;

4.Konsultacje z Zamawiającym przy opracowaniu części II (strategicznej) oraz III (promocyjnej) analizy atrakcyjności inwestycyjnej województwa poprzez przedstawienie własnych propozycji dotyczących struktury i treści obu części oraz zgłoszenie uwag do materiałów przygotowanych przez Zamawiającego w odniesieniu do części II i III analizy;

5.Udział w spotkaniach projektowych (wewnętrznych i organizowanych przez Klienta);

6.Wspierający udział w wybranych spotkaniach z kluczowymi interesariuszami zewnętrznymi.

Do końca 2023 r. wybrał Pan jako metodę rozliczeń podatek liniowy na podstawie art. 30c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Od 2024 r. zamierza Pan przejść na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, na zasadach określonych od art. 6 do art. 22 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto, nie spełnia warunków wyłączeń z opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 8 wymienionej wyżej ustawy. Jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

Zgodnie z art. 15 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, będzie Pan prowadził ewidencję przychodów, przechowywał ewidencję oraz dowody, na podstawie których dokonuje się wpisów do ewidencji, a także dowody zakupu, w miejscu wykonywania działalności, będzie prowadził wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także, z uwagi na to, że jest płatnikiem podatku od towarów i usług, sporządza i przechowuje rejestry VAT, oraz sporządza na ich podstawie Jednolite Pliki Kontrolne.

Doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej wykonywane jest w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Uzyskiwane przychody zamierza Pan opodatkowywać stawką 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pana wątpliwości dotyczą wysokości stawki ryczałtu dla opisanych we wniosku usług klasyfikowanych przez Pana do PKD 70.22.Z.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że prowadzi działalność gospodarczą od … 2014 r. Złożył Pan 12 stycznia 2024 r. właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Osiągnął Pan pierwszy przychód 8 stycznia 2024 r. z tytułu świadczonych usług, o których mowa we wniosku. Pana przychód nie przekroczył w 2023 r. limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i za 2023 r. wyniósł 566 350 zł. Działalność prowadzona przez Pana spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oprócz wskazanej działalności gospodarczej uzyskuje Pan dochody podlegające opodatkowaniu na zasadach ogólnych z tytułu umowy o pracę, dla ww. pracodawcy nie świadczy Pan usług w ramach prowadzonej dzielności gospodarczej.

Pełny siedmiocyfrowy kod PKWiU świadczonych przez Pana usług 70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Usługi, które świadczy Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie są związane z usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70).

Pana działalność nie mieści się w definicji tzw. wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Świadczy Pan usługi na rzecz Spółki, w której nie jest wspólnikiem, na rzecz której świadczy usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej i nie pełni w niej funkcji zarządczych.

Pytanie

Czy świadczenie opisanych we wniosku usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej (nazwanych we wniosku usługa nr 1 i usługa nr 2), wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, jest opodatkowane stawką 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, świadczenie opisanych we wniosku usług doradztwa związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej, powinno być opodatkowane stawką 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z treścią art. 1 pkt 1 i 2 ustawy z 28 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r., poz. 2540, z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne:

·prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą;

·osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w  ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie doradztwa związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej. Usługi doradztwa związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej wykonywane są w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wobec powyższego, przychody uzyskiwane z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z przytoczonych na wstępie przepisów wynika, że przychody z tego źródła mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o ile spełnione zostaną wszystkie ustawowe przesłanki.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

·uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

·uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Stosownie do treści art. 4 ust. 2 ww. ustawy, kwoty wyrażone w euro przelicza się na walutę polską według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy.

Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1 b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka -jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

Zgodnie z ust. 2 tego artykułu, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku nie zachodzi żadna z powyższych okoliczności wyłączających możliwość opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

W odniesieniu do podatników wykonujących działalność usługową, możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

·15% przychodów firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ww. ustawy);

·8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) tej ustawy).

Pana zdaniem, szczegółowa analiza cytowanych przepisów art. 12 ustawy prowadzi do wniosku, że przychody uzyskiwane ze świadczenia usług doradztwa związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, wg 8,5% stawki, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) tej ustawy, tj. w ramach działalności usługowej, o ile spełnione zostaną pozostałe wymogi określone w cyt. wyżej ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

      f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a);

- 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m);

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

We wniosku przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:

·    od 2024 r. przychody z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej są opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;

·    złożył Pan 12 stycznia 2024 r. właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a pierwszy przychód z tytułu świadczonych usług, o których mowa we wniosku osiągnął Pan 8 stycznia 2024 r.;

·    symbol PKWiU świadczonych przez Pana usług to 70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej;

·    wobec Pana nie mają zastosowania wyłączenia z opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

·    Pana przychód nie przekroczył w 2023 r. limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

·    działalność prowadzona przez Pana spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy i nie mieści się w definicji tzw. wolnego zawodu;

·    usługi, które świadczy Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70).

Skoro wykonywane przez Pana usługi sklasyfikowane wg PKWiU 70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, to do przychodów uzyskanych z tytułu ich świadczenia może Pan zastosować stawkę 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od  niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika bowiem, że stawka 15% ryczałtu obejmuje wyłącznie: usługi firm centralnych (head office); usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, nie obejmuje zaś pozostałych usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej PKWiU 70.22.30.0.

Zatem, uzyskiwane przez Pana przychody z tytułu usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.30.0 - mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, jeśli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Zatem, Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).