Stawka ryczałtu dla usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.140.2024.2.JN

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 maja 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.140.2024.2.JN

Temat interpretacji

Stawka ryczałtu dla usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 marca 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 3 marca 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 4 kwietnia 2024 r. (wpływ 4 kwietnia 2024 r.) oraz z 29 kwietnia 2024 r. (wpływ 29 kwietnia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawczyni jest polską rezydentką podatkową. Prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 1 stycznia 2023 r. (…). Świadczy usługi sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02.30.0 – usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego (manualny tester oprogramowania). Wniosek dotyczy roku podatkowego 2023 i kolejnych. Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców jako osoba fizyczna. W zakresie jakiego dotyczy wniosek, rok 2023 i lata kolejne, Wnioskodawczyni planuje rozliczać w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, który został określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro. Usługi, które realizuje Wnioskodawczyni na podstawie umowy to:

-definiowanie i zbieranie wymagań testowych;

-analiza dokumentacji biznesowej i/lub projektowej w zakresie zapoznania się z założeniami działania systemu;

-opracowywanie i rozwój dokumentacji testowej, poprzez przygotowywanie przypadków i scenariuszy testowych na podstawie wymagań biznesowych;

-przygotowywanie danych do testów;

-tworzenie użytkowników o odpowiednich parametrach;

-przeprowadzanie testów manualnych zaprojektowanych rozwiązań;

-zgłaszanie błędów i incydentów do poprawy;

-wykonanie retestów poprawionych błędów;

-rejestracja i raportowanie wyników testów.

Na żadnym etapie zleconych prac Wnioskodawczyni nie tworzy ani nie modyfikuje oprogramowania, pracuje jedynie na gotowym oprogramowaniu. W związku z przedstawionym wcześniej stanem na dzień dzisiejszy Wnioskodawczyni uzyskuje przychody jedynie z tytułu usług sklasyfikowanych pod PKWIU 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Na chwilę obecną Wnioskodawczyni stosuje stawkę podatku 12%.

W piśmie z 4 kwietnia 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1.Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

Odp. Tak, Wnioskodawczyni jest rezydentem podatkowym w Polsce.

2.Kiedy (dd-mm-rrrr) osiągnęła Pani pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku?

Odp. Pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, Wnioskodawczyni osiągnęła 7 lutego 2023 r.

3.Czy złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a jeśli tak, to kiedy (należy wskazać dokładną datę – dd-mm-rrrr)?

Odp. Tak, 7 grudnia 2023 r. Wnioskodawczyni złożyła wniosek CEIDG do Naczelnika Urzędu Skarbowego (…) z wskazaniem w pkt 15 „Oświadczenie o formie opłacania podatku dochodowego”: Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

4.Wobec wskazania w opisie sprawy:

Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro.

należy jednoznacznie wskazać, czy w latach podatkowych, których dotyczy wniosek, w odniesieniu do Pani zachowane zostały/zostają/zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odp. W roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskane przez Wnioskodawczynię przychody z jej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, nie przekroczyły 2 000 000 euro.

5.Czy w latach podatkowych, których dotyczy wniosek, w odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej miały/mają/będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odp. W latach podatkowych, których dotyczy wniosek w odniesieniu do prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej nie miały/nie mają/nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawczyni nie prowadziła/nie prowadzi/nie będzie prowadzić żadne z wymienionych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne działania.

6.Czy prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odp. Prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność gospodarcza jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów.

7.Na czym konkretnie polegają wykonywane przez Panią czynności?

We wniosku wskazała Pani, że: „Usługi, które realizuję na podstawie umowy, to:

-definiowanie i zbieranie wymagań testowych;

-analiz dokumentacji biznesowej i/lub projektowej w zakresie zapoznania się z założeniami działania systemu;

-opracowywanie i rozwój dokumentacji testowej, poprzez przygotowywanie przypadków scenariuszy testowych na - podstawie wymagań biznesowych;

-przygotowywanie danych do testów;

-tworzenie użytkowników o odpowiednich parametrach;

-przeprowadzanie testów manualnych zaprojektowanych rozwiązań;

-zgłaszanie błędów i incydentów do poprawy;

-wykonanie retestów poprawionych błędów;

-rejestracja i raportowanie wyników testów”.

Proszę więc o ich wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie, na czym konkretnie polegają wymienione przez Panią usługi/czynności:

1)czego dotyczą,

2)jaki jest ich zakres,

3)co jest ich efektem.

Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z wyżej wymienionych przez Panią usług/czynności.

Odp. Wnioskodawczyni wykonuje prace związane z manualnym testowaniem funkcji widżetu czatowego. Ten widżet jest używany przez klientów (…). Zgodnie z planem kontrahent rozwija nowe funkcje widżetu. Zadaniem Wnioskodawczyni jest przeprowadzenie manualnego testowania nowych funkcji oraz sprawdzenie działania już istniejących funkcji. W ramach umowy Wnioskodawczyni realizuje następujące usługi:

1.Określenie i zbieranie wymagań dotyczących testowania: Ten etap obejmuje zrozumienie, czego wymaga testowanie, jakie funkcje i możliwości należy przetestować, oraz jakie kryteria jakości należy uwzględnić podczas testowania. Tutaj określa się główne cele i zadania testowania.

2.Analiza dokumentacji biznesowej i/lub projektowej w celu zapoznania się z założeniami dotyczącymi działania systemu: W tym etapie analizuje się dokumentację biznesową lub projektową, aby zrozumieć przewidywane zachowanie systemu, jego funkcje, interfejsy, wymagania dotyczące wydajności i inne aspekty. Pomaga to zbudować wyobrażenie o tym, jak system powinien działać.

3.Przygotowanie i opracowanie dokumentacji testowej: Tutaj przygotowuje się różne dokumenty potrzebne do testowania. Obejmuje to tworzenie scenariuszy testowych na podstawie wymagań biznesowych, które opisują kroki niezbędne do sprawdzenia każdej funkcji lub możliwości systemu.

4.Przygotowanie danych do testów: Obejmuje to przygotowanie danych testowych, które zostaną użyte podczas testowania. Dane testowe mogą obejmować różne rodzaje wprowadzenia, oczekiwane wyniki i inne informacje potrzebne do przeprowadzenia testów.

5.Tworzenie użytkowników z odpowiednimi parametrami: W zależności od typu systemu mogą być tworzone konta użytkowników lub profile z określonymi parametrami, które zostaną użyte podczas testowania.

6.Przeprowadzanie manualnych testów projektowych rozwiązań: Ten etap obejmuje ręczne wykonanie scenariuszy testowych opisanych w dokumentacji testowej w celu sprawdzenia funkcjonowania systemu i wykrycia błędów lub niezgodności.

7.Zgłaszanie błędów i incydentów do naprawy: Jeśli podczas testowania zostaną wykryte błędy lub niezgodności, są one rejestrowane i zgłaszane programistom do naprawy. Obejmuje to szczegółowy opis znalezionych problemów oraz kroki do ich odtworzenia.

8.Przeprowadzanie ponownych sprawdzeń naprawionych błędów: Po naprawieniu błędów przeprowadza się ponowne sprawdzenie, aby upewnić się, że zostały one pomyślnie usunięte i że system nadal działa poprawnie.

9.Rejestrowanie i raportowanie wyników testów: W tym etapie wyniki testów są rejestrowane i dokumentowane. Może to obejmować sporządzanie raportów o przebiegu testów, wykrytych błędach, wykonanych zadaniach i innych istotnych aspektach testowania.

8.Czy świadczone przez Panią usługi były/są/będą związane z doradztwem w zakresie oprogramowania?

Odp. Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Natomiast w piśmie z 29 kwietnia 2024 r. poinformowała Pani, że w poprzedniej odpowiedzi na zapytanie w pkt 3 zakradła się omyłka pisarska. Napisała Pani, że złożyła oświadczenie o formie opłacania podatku dochodowego: Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w dniu 7 grudnia 2023 r., prawidłowa data złożenia to 7 grudnia 2022 r. Od początku prowadzenia działalności gospodarczej jest Pani na ryczałcie.

Pytanie

Czy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym przychód z działalności usługowej opisanej w złożonym wniosku może być opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki ryczałtu w wysokości 8,5%?

Pani stanowisko w sprawie

Po przeanalizowaniu aktów prawnych oraz zapoznaniu się z innymi interpretacjami, Wnioskodawczyni doszła do wniosku, że jej usługi powinny być objęte zryczałtowaną stawką 8,5%, zamiast stosowanej do tej pory stawki 12%. Ponieważ Wnioskodawczyni czynności nie mają w sobie cech doradztwa, ani nie są związane z tworzeniem oprogramowania lub usługami programistycznymi.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych    w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. przepisem:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Na podstawie art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności usług.

Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że od 1 stycznia 2023 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą. Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów. Świadczy Pani usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Wykonuje Pani prace związane z manualnym testowaniem funkcji widżetu czatowego. Pani zadaniem jest przeprowadzenie manualnego testowania nowych funkcji oraz sprawdzenie działania już istniejących funkcji. W ramach umowy realizuje Pani następujące usługi: definiowanie i zbieranie wymagań testowych; analiza dokumentacji biznesowej i/lub projektowej w zakresie zapoznania się z założeniami działania systemu; opracowywanie i rozwój dokumentacji testowej, poprzez przygotowywanie przypadków scenariuszy testowych na podstawie wymagań biznesowych; przygotowywanie danych do testów; tworzenie użytkowników o odpowiednich parametrach; przeprowadzanie testów manualnych zaprojektowanych rozwiązań; zgłaszanie błędów i incydentów do poprawy; wykonanie retestów poprawionych błędów; rejestracja i raportowanie wyników testów. Jak Pani wskazała, świadczone przez Panią usługi nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania. Pani wniosek dotyczy roku podatkowego 2023 i kolejnych. 7 grudnia 2022 r. złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego „Oświadczenie o formie opłacania podatku dochodowego”: Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, osiągnęła Pani 7 lutego 2023 r. W roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskane przez Panią przychody z jej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, nie przekroczyły 2 000 000 euro. Ponadto jak wynika z opisu sprawy, w latach podatkowych, których dotyczy wniosek w odniesieniu do prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej nie miały/nie mają/nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, które to usługi nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując, przychody osiągane przez Panią w 2023 r. oraz latach przyszłych w ramach działalności gospodarczej z tytułu wykonywania usług wskazanych we wniosku obejmujących: definiowanie i zbieranie wymagań testowych; analizę dokumentacji biznesowej i/lub projektowej w zakresie zapoznania się z założeniami działania systemu; opracowywanie i rozwój dokumentacji testowej, poprzez przygotowywanie przypadków scenariuszy testowych na podstawie wymagań biznesowych; przygotowywanie danych do testów; tworzenie użytkowników o odpowiednich parametrach; przeprowadzanie testów manualnych zaprojektowanych rozwiązań; zgłaszanie błędów i incydentów do poprawy; wykonanie retestów poprawionych błędów; rejestrację i raportowanie wyników testów, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” podlegały/podlegają i będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).