Ustalenie stawki ryczałtu. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.28.2024.2.AP

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 18 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.28.2024.2.AP

Temat interpretacji

Ustalenie stawki ryczałtu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 stycznia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 4 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 29 lutego 2024 r. (wpływ 29 lutego 2024 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Jest Pan osobą fizyczną, posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium kraju. Od 3 maja 2021 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W ramach prowadzonej działalności zajmuje się Pan koordynacją procesu planowania w zakresie realizacji projektów na terenie budowy, w tym: regularną aktualizacją harmonogramów projektów; rozbudową tych harmonogramów według potrzeb projektu, raportowaniem postępów prac, tworzeniem oraz aktualizacją krzywych ilościowych oraz koordynacją procesu planowania na budowie, w tym: organizacją regularnych spotkań koordynacyjnych na budowie, wsparciem kierownictwa budowy w zakresie koordynacji działań oraz koordynacją planowania, w szczególności w punktach styków międzybranżowych. Ponadto, tworzy Pan harmonogramy bazowe projektów, bierze udział w spotkaniach z potencjalnymi podwykonawcami lub już wybranymi przez kontrahenta wykonawcami, omawia harmonogram zleconego zakresu prac, współpracuje z dyrektorem projektu, dyrektorem technicznym i dyrektorem budowy, przygotowuje scenariusze, w których modeluje i pokazuje wpływ zdarzeń (zewnętrznych i wewnętrznych) na harmonogram projektu.

Usługi świadczone przez Pana nie mają i nie będą miały charakteru usług finansowych, marketingowych, czy zarządczych, bowiem ich charakter ma na celu wsparcie procesu planowania realizacji projektów, tworzenie i aktualizację harmonogramów prac oraz krzywych ilościowych.

Pana działalność sklasyfikowana jest pod symbolem PKD 74.90.Z - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana. Klasyfikuje Pan świadczone przez siebie usługi, które opisano wyżej, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod następującym symbolem PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Pana działalność w 2023 r. była opodatkowana na zasadach ogólnych. W 2024 r. zamierza dokonać Pan zmiany formy opodatkowania z zasad ogólnych na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Złoży Pan w terminie do 20 lutego 2024 r. stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania. Nie będzie spełniona żadna z negatywnych przesłanek wynikających z art. 8. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, która uniemożliwiałyby opodatkowanie prowadzonej działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zamierza Pan zastosować do przychodów osiąganych ze świadczonych przez siebie usług, które to usługi opisano wyżej, stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.

W piśmie z 29 lutego 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazał Pan, że począwszy od stycznia 2024 r. prowadzi ewidencję przychodów właściwą dla ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Złożył Pan naczelnikowi urzędu skarbowego (poprzez dokonanie zmiany wpisu w CEiDG za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl) oświadczenie o wyborze na 2024 r. opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 18 stycznia 2024 r., dotrzymując tym samym ustawowego terminu.

Pomiędzy Panem a kontrahentami nie istnieją, ani nie będą istniały żadne powiązania gospodarcze, majątkowe lub osobiste. Świadczy Pan usługi na rzecz Spółki.

Należy jednak zaznaczyć, że:

·nie jest Pan wspólnikiem w Spółce, na rzecz której świadczy/będzie świadczył usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, ani nie pełni/nie będzie pełnił w niej funkcji zarządczych;

·zakres usług świadczonych przez Pana w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej nie pokrywa się z żadnymi obowiązkami dotyczącymi pełnienia funkcji zarządczych w spółce, gdyż takich funkcji w ogóle Pan nie pełni.

Nie dokonuje i nie będzie dokonywał Pan fizycznej sprzedaży produktów. Zajmuje się Pan i będzie się zajmować świadczeniem usług.

Pełen zakres prowadzonej przez Pana działalności obejmuje usługi związane z organizacją procesu planowania w zakresie realizacji projektów na terenie budowy, w tym: regularną aktualizacją harmonogramów projektów, rozbudową tych harmonogramów według potrzeb projektu, raportowaniem postępów prac, tworzeniem oraz aktualizacją krzywych ilościowych oraz koordynacją procesu planowania na budowie, w tym: organizacją regularnych spotkań koordynacyjnych na budowie, wsparciem kierownictwa budowy w zakresie koordynacji działań oraz koordynacją planowania, w szczególności w punktach styków międzybranżowych. Co więcej, tworzy Pan harmonogramy bazowe projektów, bierze udział w spotkaniach z potencjalnymi podwykonawcami lub już wybranymi przez kontrahenta wykonawcami, omawia harmonogram zleconego zakresu prac, współpracuje z dyrektorem projektu, dyrektorem technicznym i dyrektorem budowy, przygotowuje scenariusze, w których modeluje i pokazuje wpływ zdarzeń (zewnętrznych i wewnętrznych) na harmonogram projektu.

Prowadzi/będzie prowadzić Pan ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W odniesieniu do Pana zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Aktualnie jedynym Pana źródłem przychodu jest prowadzona działalność gospodarcza. Nie uzyskuje Pan dochodów podlegających opodatkowaniu z innych źródeł przychodów.

Usługi, które Pan świadczy (i będzie świadczyć w przyszłości) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie są związane z usługami świadczenia usług firm centralnych (head Office), usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), ani też usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innymi niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Nie świadczy/nie będzie świadczył Pan usług doradztwa związanych z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), tj. w żadnym stopniu nie uczestniczy Pan w określaniu strategii i polityki działania klienta, ani też jego struktury organizacyjnej, nie doradza w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą oraz nie uczestniczy w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta.

Nie uczestniczy Pan bowiem w określaniu strategii firmy, dla której świadczy usługi. Nie doradza Pan w jakikolwiek sposób zarządowi firmy, ani też dyrektorom/kierownikom na różnym szczeblu. Nie ma Pan styczności z budżetem. Nie ma Pan żadnej styczności z budżetem we współrealizowanym z kontrahentem projekcie ani - tym bardziej - z budżetem przedsiębiorstwa kontrahenta. Nie bierze Pan udziału w pracach ofertowych/wycenach innych projektów.

Nie świadczy/nie będzie świadczył Pan usług doradztwa związanych z zarządzaniem projektami (PKWiU 70.22.20.0), tj. nie koordynuje etapów przygotowania, uruchomienia oraz zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta. Tego rodzaju usługi świadczone są przez kierownika budowy lub dyrektora projektu/budowy - to oni są odpowiedzialni za przygotowanie, koordynację i poprawne zakończenie projektu. Monitorując przebieg prac i stopień realizacji harmonogramów, wskazuje Pan jedynie ww. osobom punkty, w których może być konieczne wdrożenie jakichś planów naprawczych, a także punkty, w których występuje zapas w stosunku do zaplanowanych terminów oraz prezentuje różne scenariusze zmian, które pozwoliłyby poprowadzić projekt zgodnie z terminami kontraktowymi. Nie ma Pan bezpośredniego wpływu na aspekty techniczne, jakościowe, budżetowe projektu. Koordynacja wszystkich działań na projekcie (jakościowych/terminowych/budżetowych) to bowiem zadanie dyrekcji projektu (ewentualnie kierownika budowy), do grona których nie zalicza się Pan.

Jest Pan osobą wspomagającą organizację procesu realizacji zlecenia.

W ramach świadczonych przez siebie usług, sklasyfikowanych według klasyfikacji PKWiU pod symbolem PKWiU 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, wykonuje/będzie wykonywać Pan następujące czynności/zadania:

·organizacja procesu planowania w zakresie realizacji projektów na terenie budowy, w tym:

-regularna aktualizacja arkuszy, harmonogramów projektów, w oparciu o informacje otrzymane z różnych działów pracujących nad realizacją projektu, m.in. od kierownika budowy;

-rozbudowa (nadpisanie, uszczegółowienie) ww. harmonogramów według zmieniających się potrzeb projektu;

-raportowanie postępów prac - tworzenie raportów przedstawiających stopień realizacji poszczególnych etapów budowy;

-tworzenie/konstruowanie oraz aktualizacja krzywych ilościowych, modeli, wykresów;

·koordynacja procesu planowania na budowie, w tym:

-organizacja regularnych spotkań koordynacyjnych na budowie, podczas których omawiane są aktualne osiągnięcia, stopień realizacji przyjętych harmonogramów, przedstawiane są aktualizacje wprowadzone do harmonogramów;

-wsparcie kierownictwa budowy w zakresie koordynacji działań oraz koordynacji planowania, w szczególności w punktach styków międzybranżowych, w tym prezentacja danych i przekazywanie informacji wśród różnych grup wykonawców projektu, dbałość o przepływ informacji dotyczących zmieniających się harmonogramów, zbliżających się terminów realizacji danego etapu projektu;

·formułowanie dokumentacji, harmonogramów bazowych projektów (tzw. ….) na podstawie przedstawionych wymagań projektowych, czyli przygotowywanie szczegółowych planów projektów, które są akceptowane oraz zatwierdzane przez wszystkie zaangażowane strony na samym początku realizacji projektu i obejmują one informacje na temat zasobów, czasu i zakresu prac niezbędnych do zrealizowania i dostarczenia planowanego projektu;

·udział w spotkaniach z potencjalnymi podwykonawcami lub już wybranymi przez kontrahenta wykonawcami celem zgromadzenia niezbędnych danych i informacji oraz omówienia harmonogramu zleconego zakresu prac;

·współpraca z dyrektorem projektu, dyrektorem technicznym i dyrektorem budowy w zakresie gromadzenia i przekazywania informacji o postępach prac;

·przygotowywanie scenariuszy, w których tworzy Pan różne modele i pokazuje możliwy wpływ zdarzeń (zewnętrznych i wewnętrznych) na harmonogram projektu.

Pytania

1.Czy w tak przedstawionym stanie faktycznym, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w związku z art. 4 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy, będzie Pan uprawniony do zastosowania w 2024 r. wobec przychodów osiąganych z opisanych we wniosku usług 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

2.Czy w przypadku, gdy w latach późniejszych wystąpi analogiczny stan faktyczny do tego przedstawionego we wniosku, będzie Pan uprawniony do zastosowania wobec przychodów osiąganych z opisanych we wniosku usług 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Oznacza to, że o ile dana działalność usługowa nie jest wskazana jako opodatkowana innymi stawkami (wg art. 12 ust. 1 pkt 1, 2, 2a, 2b, 3, 4, 6, 7, 8 ww. ustawy), to podlega ona opodatkowaniu stawką 8,5%.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przez pojęcie „działalność usługowa” rozumie się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) jako pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane (74.90.20.0). Z całą pewnością działalność prowadzona przez Pana jest więc działalnością usługową w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto, działalność usługowa prowadzona przez Pana nie została wskazana w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8, jako działalność opodatkowana stawkami innymi niż stawka 8,5%.

Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia usług związanych z formułowaniem i aktualizacją harmonogramów projektów budowlanych, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stanowisko Pana potwierdzają następujące interpretacje indywidualne przepisów podatkowych wydane w ostatnim czasie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

·z 10 lutego 2023 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.963.2022.1.AG;

·z 27 października 2023 r. Nr 0115-KDST2-2.4011.345.2023.2.PR;

·z 7 czerwca 2023 r. Nr 0115-KDST2-2.4011.146.2023.2.AD;

·z 11 lipca 2023 r. Nr 0115-KDST2-1.4011.206.2023.2.MDO.

Ad. 2.

Zakłada Pan, że w przyszłości w dalszym ciągu będzie świadczył usługi polegające na koordynowaniu procesu planowania realizacji projektów, tworzeniu i aktualizacji harmonogramów projektów. W przypadku, gdy w latach późniejszych w stosunku do okresu, o którym mowa w opisie stanu faktycznego, tj. w latach następujących po 2024 r., działalność Pana będzie opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, wystąpi analogiczny stan faktyczny do tego przedstawionego we wniosku, i nie będzie to sprzeczne z obowiązującym aktualnie stanem prawnym, będzie Pan uprawniony do opodatkowania przychodów osiąganych z ww. usług według stawki ryczałtu w wysokości 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Pan przedstawił we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

 - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (…).

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:

·prowadzi Pan działalność gospodarczą sklasyfikowaną według PKWiU 74.90.20.0 - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana,

·złożył Pan naczelnikowi urzędu skarbowego (poprzez dokonanie zmiany wpisu w CEiDG za pośrednictwem portalu biznes.gov.pl) oświadczenie o wyborze na 2024 r. opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych 18 stycznia 2024 r.,

·w odniesieniu do Pana nie mają zastosowania negatywne przesłanki do zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

·Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy,

·w odniesieniu do Pana zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy,

·pomiędzy Panem a zleceniodawcą nie istnieją żadne powiązania gospodarcze, majątkowe lub osobiste.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane ze świadczenia usług opisanych we wniosku, które zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.20.0 - Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W przypadku, gdy w latach późniejszych w stosunku do okresu, o którym mowa w opisie stanu faktycznego, tj. w latach następujących po 2024 r., Pana działalność będzie opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, wystąpi analogiczny stan faktyczny do tego przedstawionego we wniosku, i nie będzie to sprzeczne z obowiązującym aktualnie stanem prawnym, będzie Pan uprawniony do opodatkowania przychodów osiąganych z ww. usług, według stawki ryczałtu w wysokości 8,5%.

Zastrzec należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe, jeżeli faktycznie nie uzyskał/nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe będą zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionych we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych zaznaczam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).