Stawka ryczałtu (PKWiU 74.90.12.0) - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.93.2024.2.MC

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 12 marca 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.93.2024.2.MC

Temat interpretacji

Stawka ryczałtu (PKWiU 74.90.12.0)

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 26 stycznia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 26 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 marca 2024 r. (wpływ 7 marca 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 1 grudnia 2007 r. Aktualnie usługi określone są pod kodem PKD: 7490Z (PKWiU 74.90.12.0), 4613Z, 4617Z, 4791Z, 4799Z, 0163Z, 5510Z, 5520Z, 5530Z, 5610Z, 5621Z. Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie opłaca podatku w formie karty podatkowej, nie korzysta z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego.

Wnioskodawca od 1 stycznia 2022 r. rozlicza się w formie zryczałtowanego podatku dochodowego (ustawa z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

Wnioskodawca nie prowadzi apteki, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności z zakresu handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym. Wnioskodawca nie świadczy usług na rzecz byłego ani obecnego pracodawcy. Zleceniodawcami są podmioty zewnętrzne, niepowiązane z Wnioskodawcą w żaden sposób. Wnioskodawca nie pełni i nie pełnił w przeszłości żadnych obowiązków u Zleceniodawców. Przychody Wnioskodawcy rokrocznie (2007-2023) nigdy nie przekroczyły 2 mln euro. Wnioskodawca powadzi ewidencję przychodów (odrębnie za każdy rok podatkowy) umożliwiającą określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, a także posiada wykaz środków trwałych.

Od dwóch lat (okres dotyczący prośby o interpretację) – Wnioskodawca prowadzi tylko jeden rodzaj działalności, określony kodem PKWiU – 74.90.12.0 Usługi pośrednictwa, nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu zdefiniowanego w art. 4 ust. 2 pkt 11 ustawy o ryczałcie. Opis sprawy dotyczy okresu 2022-2024 r. (Wnioskodawca od 1 stycznia 2022 r. rozlicza się w formie zryczałtowanego podatku dochodowego). Wnioskodawca prowadzi działalność usługową, w myśl przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przychody opodatkowane są w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Kod PKWiU świadczonych usług to 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Czynności pośrednictwa nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez Zlecającego. Wnioskodawca świadczy usługi na własny rachunek i własne ryzyko oraz ponosi odpowiedzialność na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym. Działalność usługową Wnioskodawca wykonuje samodzielnie. W ramach współpracy Wnioskodawca podpisał kilka umów pośrednictwa z podmiotami gospodarczym (polscy rezydenci podatkowi) działającymi w branży spożywczej (dalej jako Zleceniodawcy). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zobowiązał się świadczyć na rzecz Zleceniodawców usługi w zakresie pośrednictwa w interesach. Wnioskodawca w ramach swojej usługi pozyskuje klientów dla Zleceniodawców, którzy już samodzielnie dokonują przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciele. Usługi Wnioskodawcy polegają w szczególności na:

a)pełnieniu roli pośrednika pomiędzy Zleceniodawcą a Kontrahentem, pośrednictwie polegającym na kontakcie w imieniu Zleceniodawcy z Kontrahentami (aktywnymi, jak i potencjalnymi) w celu przedstawienia oferty Zleceniodawcy,

b)tworzeniu sposobności do zawierania umów współpracy (między Zlecającym a Kontrahentem), w szczególności poprzez rekomendowanie oferty Zleceniodawców Kontrahentom wg własnego uznania,

c)wyszukiwaniu potencjalnych Kontrahentów, biorąc pod uwagę kryteria przedstawione przez Zleceniodawcę,

d)przygotowywanie analiz, zestawień, tabel, prezentacji wg wytycznych Zleceniodawcy,

e)rozpowszechnianiu materiałów reklamujących działalność Zleceniodawcy oraz prezentowanie oferty Zleceniodawcy na spotkaniach z zainteresowanymi Klientami,

f)utrzymywaniu dobrych relacji z pozyskanymi Kontrahentami w imieniu Zleceniodawcy,

g)niezwłocznym zgłaszaniu potencjalnych klientów, z którym Zleceniodawca będzie mógł nawiązać współpracę,

h)weryfikacja dokumentów koniecznych do rozpoczęcia i realizacji współpracy Zleceniodawca – Kontrahent,

i)wsparcia klientów przy składaniu zamówień na wyroby z oferty Zleceniodawców, bez wykonywania fizycznej sprzedaży towaru i bez zawierania umów handlowych we własnym imieniu,

j)śledzenie ofert konkurencji, jej poczynań na rynku i raportowanie do Zleceniodawców.

Z tytułu wygenerowanych przez Zleceniodawców na skutek usług Wnioskodawcy zysków, Wnioskodawca otrzymuje prowizje od zysków.

Pytanie

Czy przychód z działalności usługowej związanej ze świadczeniem usług w zakresie pośrednictwa handlowego w interesach może być opodatkowany przez Wnioskodawcę w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

W ocenie Wnioskodawcy – jest on uprawniony do opodatkowania osiąganych przez siebie przychodów z opisanej we wniosku działalności (PKWiU 74.90.12.0, tj. Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń) ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5% zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 Ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W świetle art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128) za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Ustawa przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, co wynika z art. 8 ust. 1. Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody.

Zostały one określone w art. 12 ust. 1 Ustawy – zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a – ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Stosownie natomiast do treści art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy użyte w niej określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ryczałcie, a w szczególności Wnioskodawca nie realizuje pośrednictwa w sprzedaży hurtowej klasyfikowanej w PKD 46.1.Z. Realizuje wyłącznie usługi organizacji sprzedaży i zakupu dla MŚP (żaden ze Zleceniodawców obsługiwanych przez Wnioskodawcę nie zatrudnia 250 osób i nie osiąga obrotów rocznych powyżej 43 mln Euro). Wnioskodawca klasyfikuje swoją usługę pod kodem PKD 74.90.Z (pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana – pośrednictwo w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, z wyłączeniem pośrednictwa w handlu nieruchomościami). Jak stanowi Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, zostały sklasyfikowane pod kodem PKWiU 74.90.12.0. Zgodnie z wyjaśnieniami GUS grupowanie to obejmuje m.in. usługi pośrednictwa w interesach.

Jednocześnie organy podatkowe potwierdzają stanowisko, zgodnie z którym usługi pośrednictwa w interesach mieszczą się w klasyfikacji PKWiU 74.90.12.0. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na wydane interpretacje indywidualne, które odnoszą się do analogicznego stanu prawnego oraz podobnego profilu prowadzonej działalności gospodarczej: I tak, przykładowo w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 grudnia 2021 r., znak 0112-KDIL2-2.4011.778.2021.2.MM organ wskazał, że usługi pośrednictwa na rzecz innego podmiotu polegające m.in. na:

*kontaktowaniu się z potencjalnymi kontrahentami w celu przedstawienia oferty zleceniodawcy,

*wyszukiwaniu potencjalnych kontrahentów według przedstawionych przez zleceniodawcę kryteriów,

*utrzymywaniu relacji z kontrahentami w imieniu zleceniodawcy,

*pełnieniu roli osoby kontaktowej między kontrahentem a zleceniodawcą,

– mieszczą się w klasyfikacji PKWIU 74.90.12.0.

Podobne stanowisko znajduje potwierdzenie w decyzjach odnoszących się do analogicznego pytania:

-piśmie z dnia 17 marca 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4011.106.2021.1.AG,

-piśmie z dnia 4 czerwca 2021 r. wydanym przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.271.2021.2.ISL,

-piśmie z dnia 7 lipca 2021 r. wydane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0115-KDIT1.4011.293.2021.MST,

-piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 25 stycznia 2022 r. znak 0113-KDIPT2-1.4011.1118.2021.1.ISL,

-piśmie z dnia 27 stycznia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0112-KDIL2-2.4011.909.2022.2.WS.

Ponadto, z dniem 1 stycznia 2021 r. uchylony został również załącznik nr 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1905, z późn. zm.), gdzie wyłączone spod opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych były określone kategorie oznaczone według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Tam w pozycji 38 był kod ex 74.90.1.

W związku z uchyleniem załącznika, zdaniem Wnioskodawcy, intencją ustawodawcy było dopuszczenie tej formy rozliczenia podatkowego dla podatników wykonujących działalność w zakresie usług pośrednictwa komercyjnego.

Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskane ze świadczenia usług pośrednictwa komercyjnego mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg 8,5% stawki uzyskanego przychodu.

Pana stanowisko w sprawie wynika ostatecznie z uzupełnienia wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – zgodnie z Pana oświadczeniem – w odniesieniu do działalności, którą Pan prowadzi, nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Tymczasem z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą opodatkowaną ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Działalność ta polega na świadczeniu usług, które są sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług jako 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).