Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.12.0.... - Interpretacja - 0115-KDST2-2.4011.487.2023.3.PR

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 19 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.487.2023.3.PR

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.12.0.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

16 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan 10 stycznia oraz 12 lutego 2024 r. (daty wpływu).

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie z wpisem w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej w zakresie swojego przedsiębiorstwa wskazał Pan następujące kody:

(...)

Z uwagi na tak rozbudowany zakres działalności faktycznie wykonuje Pan działalność w zakresie komercjalizacji powierzchni handlowych/parku handlowego, tj. wsparcia właścicieli nieruchomości komercyjnych w poszukiwaniu najemców/dzierżawców/nabywców nieruchomości.

Ma Pan zawarte umowy ze swoimi Klientami (Zleceniodawcami). W ramach tych umów świadczy Pan usługi obejmujące czynności związane z nieruchomościami i pomocy w sprzedaży nieruchomości oraz najmu nieruchomości:

poszukiwanie potencjalnego nabywcy Nieruchomości z wykorzystaniem swojej najlepszej wiedzy, umiejętności i doświadczenia;

poszukiwanie potencjalnego najemcy Nieruchomości z wykorzystaniem swojej najlepszej wiedzy, umiejętności i doświadczenia;

niezwłocznie zawiadamianie o każdym potencjalnym Najemcy, jak też o oferowanych przez niego warunkach najmu;

organizowanie spotkań z potencjalnymi Najemcami;

udzielanie Zamawiającemu pomocy i konsultacji we wszelkich działaniach dotyczących oddania nieruchomości w najem w tym udziału i pomoc w negocjowaniu treści umów najmu;

udzielanie informacji ustnych, telefonicznych, mailowych, pisemnych potencjalnym Najemcom i Zamawiającemu.

W Pana ocenie ww. usługi klasyfikują się pod kod PKWiU: 74.90.12.0.

Dysponuje Pan odpowiednią wiedzą, kwalifikacjami i doświadczeniem niezbędnym do należytego świadczenia usług w szczególności, posiada szerokie doświadczenie w nabywaniu i zbywaniu nieruchomości oraz poszukiwaniu najemcy nieruchomości.

Aktualnie rozlicza Pan się „na podatku liniowym”, natomiast począwszy od 1 stycznia 2024 r. ma zamiar zmienić sposób opodatkowania działalności na zryczałtowaną formę opodatkowania działalności gospodarczej według stawki 8,5%.

Wymienione w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wyłączenia, nie mają zastosowania w Pana działalności gospodarczej. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzupełnienia wniosku

Na rok 2024 zamierza Pan złożyć oświadczenie o wyborze zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w terminie do 20 lutego 2024 r. Na dzień sporządzenia pisma oświadczenie nie zostało jeszcze złożone.

Wykonywane przez Pana działania mają na celu doprowadzenie do komercjalizacji powierzchni handlowych w obiektach zleceniodawców. Przykładowo: zleceniodawca ma w planie wybudowanie parku handlowego i zleca Panu znalezienie najemcy/firm lub kilku podmiotów, które wynajmą powierzchnię komercyjną w takim obiekcie.

Poniżej wskazuje Pan czynności, zakres i co jest efektem oraz w jaki sposób wykorzystuje to Zleceniodawca.

Wykorzystując swoje doświadczenie w tym na rynku nieruchomości doprowadza Pan do podpisania umów najmu pomiędzy firmami i tym samym komercjalizuje obiekt czy retail park firmy zlecającej.

Dodatkowo bierze Pan czynny udział w projektowaniu takiego obiektu, ustawianiu sali sprzedaży, strefy dostaw towarów, parkingów, etc, ponieważ każdy najemca ma inne wymagania w tym zakresie.

Pomaga Pan także w procesie uzyskania pozwolenia na budowę, redagowaniu umów najmu, etc. Pośrednictwo odbywa się pomiędzy firmami tzw. Business to business.

Proces wygląda tak, że zgłasza się do Pana klient, który posiada nieruchomość, działkę lub zamierza ją nabyć z zapytaniem, czy to będzie dobre miejsce handlowe, czy ma potencjał klientów, czy znajdzie Pan najemców.

Sprawdza i weryfikuje Pan miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, analizuje komunikację i dostępność nieruchomości, ocenia potencjał lokalizacji pod kątem klientów i natężenia ruchu.

Jeśli lokalizacja jest obiecująca, wówczas reklamuje ją Pan i zachęca potencjalne firmy, które mogłyby być zainteresowane wynajmem powierzchni w takim parku handlowym lub wolnostojącym pojedynczym obiekcie.

Są to w przeważającej mierze znane marki komercyjne, o zasięgu ogólnokrajowym.

Po pozytywnej weryfikacji lokalizacji i ustaleniu warunków biznesowych następuje podpisanie warunkowej umowy najmu, gdzie warunkiem jest np. wybudowanie obiektu handlowego lub dostosowanie istniejącego do standardów wymaganych przez najemcę sieciowego.

Po spełnieniu się warunków najemca przejmuje lokal i wchodzi w życie umowa najmu.

W roku 2023 uzyskał Pan przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Nie uzyskiwał Pan przychodów z działalności prowadzonej w formie spółki.

W ramach czynności opisanych we wniosku realizuje Pan usługi pośrednictwa komercjalizacji wykonywanych na rzecz podmiotów gospodarczych komercyjnych/pomiędzy firmami, które prowadzą działalność gospodarczą – sklasyfikowane w 74.90.12.0.

W związku z wezwaniem organu doprecyzował Pan, że faktycznie wykonuje usługi „podlegające pod” PKWiU 74.90.12.0. „Pana usługi nie mają przypisanego PKWiU”. Pana usługi nie obejmują usług wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych, usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości, sklasyfikowanych w 68.31.1, usług pośrednictwa związanych z wyceną nieruchomości, sklasyfikowanych w 68.31.16.0.

W związku z powyższym klasyfikacja usługi komercjalizacji do jednego symbolu PKWiU jest właściwie niemożliwa, chyba że zostanie dokonana przy uwzględnieniu określonego kryterium wyboru. W Pana ocenie, w przypadku nabywania usług najistotniejszym kryterium jest rezultat, który zostanie osiągnięty w wyniku nabycia danej usługi. Zakres usług jest jednak dużo bardziej złożony i ujęcie usług w pojedynczym symbolu PKWiU byłoby każdorazowo daleko idącym uproszczeniem. Pana usługi zawierają też takie PKWiU jak 82.11.10 Usługi związane z administracyjną obsługą biura, 82.19.13 Usługi przygotowywania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura, 82.99.19 Pozostałe różne usługi wspomagające działalność komercyjną, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Wskazał Pan, że wymienione czynności, które Pan wykonuje w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 są faktycznie usługami pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową.

Posiada Pan rolę doradcy w zakresie komercjalizacji powierzchni handlowych/komercyjnych, za które to otrzymuje wynagrodzenie. Ustala Pan i doradza w jaki sposób zwiększyć zyski przedsiębiorstwa jeśli chodzi o komercjalizację.

Wskazał Pan, że jego czynności wchodzą w skład PKWiU 74.90.12.0. Usługa jest usługą kompleksową sprzedawaną Pana Zleceniodawcy. Pana usługi zawierają też takie PKWiU jak 82.11.10 Usługi związane z administracyjną obsługą biura związane z usługami komercjalizacji (odbiór korespondencji, zarządzenia wnioskami, pismami z organami administracji publicznej), 82.19.13 Usługi przygotowywania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura, 82.99.19 Pozostałe różne usługi wspomagające działalność komercyjną, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W odniesieniu do Pana działalności, klient jest zainteresowany zawarciem umowy z danym Klientem po wykonaniu przez Pana opisanych powyżej usług. Robi to Pan na własny rachunek i we własnym imieniu. Nie jest Pan stroną umów zawieranych pomiędzy klientami. Opisane, wykonywane przez Pana usługi stanowią kompleksowy pakiet usług, za które klient uiszcza wynagrodzenie. Klient nie musi korzystać np. z wyszukiwarek internetowych, aby znaleźć idealnego usługodawcę, kontrahenta, wykonawcę i weryfikować we własnym zakresie, czy może on dla niego wykonać określoną usługę, np. poprzez kontakt telefoniczny czy mailowy – może to zadanie zlecić Panu.

Pytanie

1)Czy osiągane przychody z działalności w zakresie usług pośrednictwa – komercjalizacji powierzchni handlowych mogą być rozliczane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5%?

2)W przypadku gdyby Pana stanowisko na pytanie nr 1 było nieprawidłowe: jaką stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych powinien Pan opodatkować przychód?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905, z późn. zm.), działalność usługowa na potrzeby ustawy klasyfikowana jest na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). W związku z brakiem informacji we wprowadzonej zmianie do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne na temat PKWiU, pod który podlega Pana działalność gospodarcza uważa, że w dalszym ciągu ma możliwość rozliczać się ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5%.

Zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, twierdzi Pan, że świadczone przez Pana firmę usługi, przedstawione w opisie sprawy są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0. i podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w „art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ww. ustawy”. Zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych usług Pana firmy jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 1905, z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

a.wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b.polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c.polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych – prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2.są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3.wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych

przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

* wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

* wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a.uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b.uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 tej ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów.

Mając na uwadze fakt, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej

a)pośredniczy Pan w zawieraniu umów,

b)nie jest Pan stroną umowy na świadczenie usług dzierżawy,

c)nie jest Pan związany z tymi podmiotami stosunkiem noszącym cechy stosunku pracy,

d)nie świadczy Pan usług najmu/dzierżawy,

e)nie otrzymuje Pan jakichkolwiek pełnomocnictw, w tym przede wszystkim nie otrzymuje pełnomocnictw do zawierania zleceń w imieniu kontrahentów;

oraz biorąc pod uwagę okoliczności prawne wskazane w niniejszym wniosku może Pan opodatkowywać uzyskiwane z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej przychody z tytułu świadczonych ww. usług, sklasyfikowanych jako pośrednictwo komercyjne i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń (74.90.12.0 PKWiU) – 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.

Końcowo wskazuje Pan, że potwierdzenie zaprezentowanego w niniejszym wniosku stanowiska znajduje swoje odzwierciedlenie w poniższych przykładowych interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

z dnia 7 lipca 2021 r., znak: 0115-KDIT1.4011.293.2021.2.MST;

z dnia 24 czerwca 2021 r., znak: 0114-KDIP3-2.4011.308.2021.2.MJ;

z dnia 6 marca 2023 r. znak: 0115-KDST2-2.4011.22.2023.2.AP;

z dnia 8 marca 2023 r., znak: 0114-KDIP3-1.4011.46.2023.2.KF.

W konsekwencji, w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że przychód z działalności związanej z wykonywanymi usługami może być opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, właściwej dla przychodów z działalności usługowej, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach okre+ślonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. k ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

15% przychodów ze świadczenia usług związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Przechodząc do kwestii sposobu opodatkowania świadczonych przez Pana usług, zauważyć  trzeba, że zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.):

Dział 68 USŁUGI ZWIĄZANE Z OBSŁUGĄ RYNKU NIERUCHOMOŚCI obejmuje:

usługi wynajmujących, agentów i/lub maklerów w zakresie: kupna lub sprzedaży nieruchomości, wynajmowania nieruchomości oraz pozostałe usługi związane z nieruchomościami, takie jak: wycena nieruchomości; usługi te mogą być prowadzone na własnej lub dzierżawionej nieruchomości lub na zlecenie,

realizację projektów budowlanych, na użytek własny lub na wynajem,

zarządzanie nieruchomościami.

Dział ten nie obejmuje:

realizacji projektów budowlanych do sprzedaży, sklasyfikowanej w 41.00,

usług związanych z podziałem ziemi w celu jej ulepszenia, sklasyfikowanych w 42.99.29.0,

usług hoteli, letnich domów, wynajmu pokoi gościnnych, pól namiotowych, kempingów i pozostałych obiektów i miejsc zakwaterowania na krótkie pobyty, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działu 55.

W pozycji 68.31.11.0 mieszczą się „Usługi pośrednictwa w sprzedaży budynków mieszkalnych i gruntów przyległych”, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności.

Grupowanie to obejmuje:

usługi pośrednictwa w sprzedaży, kupnie, dzierżawie i zamianie budynków mieszkalnych, mieszkań i innych nieruchomości mieszkalnych wraz z gruntem przyległym.

Grupowanie to nie obejmuje:

usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości będących we współwłasności, sklasyfikowanych w 68.31.12.0.

W pozycji 68.31.12.0 mieszczą się „Usługi pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości będących we współwłasności”.

W pozycji 68.31.13.0 mieszczą się „Usługi pośrednictwa w sprzedaży wolnych terenów pod zabudowę mieszkalną”.

Grupowanie to obejmuje:

usługi pośrednictwa w sprzedaży, kupnie i dzierżawie wolnych terenów pod zabudowę mieszkalną.

W pozycji 68.31.14.0 mieszczą się „Usługi pośrednictwa sprzedaży budynków niemieszkalnych i gruntów przyległych”.

Grupowanie to obejmuje:

usługi pośrednictwa w sprzedaży, kupnie i dzierżawie biur, zakładów przemysłowych i innych budynków niemieszkalnych wraz z gruntem przyległym.

W pozycji 68.31.15.0 mieszczą się „Usługi pośrednictwa sprzedaży wolnych terenów pod zabudowę niemieszkalną”.

Grupowanie to obejmuje:

usługi pośrednictwa w sprzedaży, kupnie i dzierżawie wolnych terenów pod zabudowę niemieszkalną.

W pozycji 68.31.16.0 mieszczą się „Usługi wyceny nieruchomości świadczone na zlecenie”.

Grupowanie to obejmuje:

usługi pośrednictwa związane z wyceną budynków mieszkalnych i gruntów przyległych, budynków niemieszkalnych i gruntów przyległych, wolnych terenów pod zabudowę mieszkalną i niemieszkalną.

Dział 74 POZOSTAŁA DZIAŁALNOŚĆ PROFESJONALNA, NAUKOWA I TECHNICZNA obejmuje:

usługi w zakresie specjalistycznego projektowania,

usługi fotograficzne,

usługi związane z tłumaczeniami,

pozostałe usługi profesjonalne, naukowe i techniczne, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Dział ten nie obejmuje:

usług prawniczych i rachunkowo-księgowych, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działu 69,

usług doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, sklasyfikowanych w 70.22,

usług w zakresie architektury i inżynierii, sklasyfikowanych w 71.1,

badań i analiz technicznych, sklasyfikowanych w 71.20,

badań naukowych i prac rozwojowych, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działu 72,

reklamy i badania rynku, sklasyfikowanych w odpowiednich grupowaniach działu 73.

W pozycji 74.90.12.0 mieszczą się „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

Grupowanie to obejmuje:

usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową,

usługi wyceny antyków, biżuterii itp.

Grupowanie to nie obejmuje:

usług wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych, sklasyfikowanych w 66.21.10.0,

usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości, sklasyfikowanych w 68.31.1,

usług pośrednictwa związanych z wyceną nieruchomości, sklasyfikowanych w 68.31.16.0.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, będzie świadczył usługi obejmujące czynności związane z nieruchomościami i pomocy w sprzedaży nieruchomości oraz najmu nieruchomości, które – zgodnie z Pana wskazaniem (zarówno we wniosku, jak i jego ostatecznym doprecyzowaniu) – klasyfikuje Pani w grupowaniu PKWiU: 74.90.12.0 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie będzie Pan świadczył usługi, które mieszczą się we wskazanym grupowaniu PKWiU: 74.90.12.0, to przychody uzyskiwane z ich świadczenia podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Podkreślić jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług będzie prawidłowe, jeżeli faktycznie nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług, w szczególności usług związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3), do których przypisana jest wyższa stawka ryczałtu.

Jednocześnie, zaznaczyć trzeba, że w przypadku trudności/wątpliwości w ustaleniu

właściwego symbolu można:

skorzystać z informacji dostępnych na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego,

złożyć wniosek dotyczący zaklasyfikowania danej usługi według PKWiU z 2015 r. do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawiła i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm. (dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).