Możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.855.2023.2.AA

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 13 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.855.2023.2.AA

Temat interpretacji

Możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem.

Interpretacja indywidualna  – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 30 listopada 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 28 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zdarzenia przyszłego. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 stycznia 2024 r. (wpływ 26 stycznia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzona przez Wnioskodawcę pozarolnicza działalność gospodarcza jest zarejestrowana z użyciem kodu PKD 70.22.Z (Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania), zaś faktycznie świadczonym usługom odpowiadają kody PKWiU 70.22.2, które to ugrupowanie obejmuje usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta, usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp., usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu (źródło: Schemat_PKWiU2015.pdf (stat.gov.pl) oraz wyjasnieniaPKWiU2015_10maj_int.pdf (stat.gov.pl)).

Usługi faktycznie świadczone przez Wnioskodawcę w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej obejmują zarządzanie projektami, w ramach których wytwarzane jest oprogramowanie i obejmują poniższe czynności:

-przygotowanie planów, budżetów, harmonogramów prac projektowych;

-nadzór nad realizacją i zmianami dotyczącymi planów, budżetów, harmonogramów prac projektowych;

-przygotowanie raportów dotyczących bieżącego stanu projektu, w tym monitorowanie i raportowanie wykorzystania budżetu projektu;

-przygotowanie prezentacji dla klienta;

-budowanie zespołu projektowego i wdrażanie członków zespołu;

-konfigurowanie i dostosowywanie narzędzi do zarządzania projektem/zespołami projektowymi;

-koordynowanie codziennej pracy zespołów projektowych;

-monitorowanie postępów prac;

-zarządzanie wymaganiami biznesowymi klienta (analiza potrzeb i oczekiwanych rezultatów);

-koordynowanie zmian w zakresie prac projektowych, planów, budżetów, harmonogramów;

-przeprowadzanie analiz biznesowych i systemowych w projektach informatycznych;

-monitorowanie płatności i bieżące rozliczanie finansowe projektu.

Usługi te są wykonywane w ramach umowy o współpracy i na zlecenie podmiotów realizujących projekty programistyczne (wytwarzających oprogramowanie).

Zatem zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676) świadczone przez Wnioskodawcę usługi mieszczą się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (grupowanie 70.22.2, klasa 70.22.20.0 PKWiU).

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wyjaśnił, że:

Wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej został złożony ze wskazaniem w punkcie E pozycja 53, iż opisywana przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza polegająca na świadczeniu usług koordynacji projektu jest zdarzeniem przyszłym. Doprecyzowując, Wnioskodawca składał wniosek z założeniem chęci podjęcia świadczenia ww. usług w roku podatkowym 2024 oraz kolejnych latach. Jednoosobowa działalność gospodarcza Wnioskodawcy została założona pod koniec 2023 roku i nie przyniosła w tymże roku żadnych przychodów z tytułu świadczenia jakichkolwiek usług.

Jako że interpretacja indywidualna dotyczyć ma zdarzeń przyszłych, Wnioskodawca jest w tym punkcie oświadczyć jakich form usług działalności gospodarczej nie będzie świadczył, gdyż uniemożliwia to ograniczenie wynikające z wybranego podczas rejestracji JDG punkt PKD, tj. 70.22.Z.

1.

1)Wnioskodawca nie będzie opłacał podatku w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3,

2)nie planuje korzystać z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)

a)Wnioskodawca nie będzie prowadził aptek,

b)

c)Wnioskodawca nie będzie prowadził działalności w zakresie kupna ani sprzedaży wartości dewizowych,

d)

e)

f)Wnioskodawca nie będzie prowadził działalności w zakresie handlu ani akcesoriami do pojazdów mechanicznych,

4)Wnioskodawca nie będzie wytwarzał wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii,

5)Wnioskodawca nie będzie podejmować wykonywania działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej w punkcie a, b i c.

2.Wnioskodawca nie będzie świadczył (i nie świadczy) usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadających czynnościom, które wykonywane były przez Wnioskodawcę w roku poprzedzającym (tj. 2023) rok podatkowy.

3.W roku poprzedzającym rok podatkowy Wnioskodawca nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4.

W przypadku, gdyby nastąpiły zmiany w kontekście świadczonych przez Wnioskodawcę spółkę usług, co wiązałoby się z wystąpieniem negatywnych przesłanek na dalsze stosowanie zryczałtowanego podatku dochodowego, zarówno Urząd Skarbowy, jak i Wnioskodawca zostaną o tym poinformowani.

W odniesieniu do każdego z lat podatkowych, których dotyczy wniosek (od 2024 i kolejne), będą zachowane warunki wskazane w punkcie 1 lit. a, b i c. W momencie zaprzestania spełnienia warunków wskazanych w którejkolwiek z liter Urząd Skarbowy, jak i Wnioskodawca zostaną poinformowani o tym fakcie.

Pytanie

Wnioskodawca prosi o potwierdzenie interpretacji przepisów podatkowych i możliwości zastosowania 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w odniesieniu do faktycznie świadczonych usług?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy ustawa z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W interpretacji Wnioskodawcy powyższy zapis „ex” oznacza, że zakres usług objęty opodatkowaniem stawką 15% określony w dziale 70 PKWiU jest węższy niż określony w całym tym dziale i dotyczy tylko określonych i wskazanych usług z tego ugrupowania, czyli firm centralnych (PKWiU grupa 70.10) oraz usług doradztwa związanego z zarządzaniem (grupy i klasy zawarte w poddziałach PKWiU 70.21 i 70.22.15).

Nie dotyczy natomiast usługi zarządzania projektami, która mieści się w grupie 70.22.2 PKWiU (źródło: ustawa z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, (sejm.gov.pl), Akt prawny (sejm.gov.pl), Schemat_PKWiU2015.pdf (stat.gov.pl) oraz wyjasnieniaPKWiU2015_10maj_int.pdf (stat.gov.pl)).

Mając na uwadze faktycznie świadczone usługi objęte grupowaniem „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (grupowanie 70.22.2, klasa 70.22.20.0 PKWiU) oraz powołane wyżej przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przychody uzyskiwane ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 będą opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, tj.: przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f,  w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu  art. 12 ust. 10a.

Stosownie do art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych  w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan oświadczył – w latach podatkowych, których dotyczy wniosek, nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W myśl art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, w ramach której świadczy Pan usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Wskazał Pan, jakie konkretnie czynności Pan świadczy w ramach tych usług. Usługi te są wykonywane w ramach umowy o współpracy i na zlecenie podmiotów realizujących projekty programistyczne (wytwarzających oprogramowanie).

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Oznacza to, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną  w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ponieważ usługi te nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem.

Reasumując – w odniesieniu do przychodów uzyskiwanych przez Pana z tytułu usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 może Pan korzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i stosować stawkę ryczałtu 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.).