Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.883.2023.MAP

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 9 lutego 2024 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.883.2023.MAP

Temat interpretacji

Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 grudnia 2023 r. wpłynął Pani wniosek z 5 grudnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełniła go Pani na wezwanie pismem z 8 lutego 2024 r. (wpływ 8 lutego 2024 r.)

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pani działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej podjęła Pani współpracę z zagranicznym kontrahentem prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży towarów (dalej: „Kontrahent). W oparciu o zawartą umowę świadczy Pani na rzecz Kontrahenta usługi wsparcia sprzedaży towarów dystrybuowanych przez Kontrahenta (dalej: „Usługi wsparcia”) na rzecz innych podmiotów gospodarczych. Przy wykonywaniu tych usług nie nabywa Pani prawa własności towarów, które ostatecznie trafiają do nabywców, tj. klientów Kontrahenta. Nie jest Pani stroną umów sprzedaży zawieranych pomiędzy Kontrahentem a nabywcami towarów. Nie zawiera Pani umów sprzedaży w imieniu Kontrahenta, czy też w imieniu nabywców towarów oraz nie posiada pełnomocnictwa do zawierania takich umów. Biorąc pod uwagę, że umowa zakupu towarów dokonywana jest pomiędzy Kontrahentem a nabywcą, nie ponosi Pani odpowiedzialności za np. niezgodność towaru z umową lub brak rzetelności jednej ze stron umowy sprzedaży towarów. Nie ponosi Pani również odpowiedzialności za ewentualne zwroty lub reklamacje towarów sprzedanych przez Kontrahenta.

Świadczone przez Panią Usługi wsparcia obejmują przede wszystkim:

·poszukiwanie nowych nabywców na produkty oferowane przez Kontrahenta,

·wspieranie Kontrahenta w negocjowaniu warunków umów zawieranych z nabywcami towarów,

·budowanie i utrzymywanie długotrwałych relacji z klientami Kontrahenta,

·informowanie nabywców towarów o produktach oferowanych przez Kontrahenta (tzw. ofertowanie),

·wsparcie nabywców towarów przy składaniu zamówień na produkty Kontrahenta.

Przy realizacji wymienionych Usług wsparcia wykorzystuje Pani znajomość rynku, nawiązane kontakty biznesowe oraz posiadane umiejętności interpersonalne, z zamiarem doprowadzenia przez Kontrahenta do zawarcia umów sprzedaży towarów.

Wykonywane przez Panią Usługi wsparcia nie dotyczą usług wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych, usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości oraz usług pośrednictwa związanych z wyceną nieruchomości.

W zamian za świadczone Usługi wsparcia uzyskuje Pani od Kontrahenta wynagrodzenie w kwocie ryczałtowej powiększonej o prowizję od sprzedaży towarów przez Kontrahenta na rzecz nabywców towarów.

Wystąpiła Pani z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w … o wydanie opinii statystycznej celem zakwalifikowania Usług wsparcia do odpowiedniego grupowania PKWiU. W odpowiedzi na złożony wniosek otrzymała Pani opinię statystyczną wydaną 23 października 2023 r. Nr … ; dalej: „Opinia”), w której wspomniany Urząd stwierdził, że „zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji  Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) wymienione usługi, obejmujące:

·poszukiwanie nowych nabywców na produkty oferowane przez Kontrahenta,

·wspieranie Kontrahenta w negocjowaniu warunków umów zawieranych z nabywcami towarów,

·budowanie i utrzymywanie długotrwałych relacji z klientami Kontrahenta,

·informowanie nabywców towarów o produktach oferowanych przez Kontrahenta (tzw. ofertowanie),

·wsparcie nabywców towarów przy składaniu zamówień na produkty Kontrahenta bez zawierania umów we własnym imieniu i bez fizycznej sprzedaży produktów,

mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

W stosunku do Pani nie znajduje i nie znajdzie zastosowania żadne z wyłączeń wymienionych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej : zryczałtowanym PIT”). W szczególności, nie opłaca Pani i nie będzie opłacać podatku w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3 ww. ustawy. Nie uzyskuje Pani w roku podatkowym oraz zakłada, że nie uzyska w kolejnych latach podatkowych, przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej przekraczających w ciągu roku równowartość 2 000 000 euro. Opodatkowuje Pani przychody z opisanej powyżej działalności gospodarczej w zakresie świadczenia Usług wsparcia tzw. ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Powzięła Pani jednak wątpliwości, czy stosowana stawka ryczałtu jest prawidłowa. Pani oraz wskazany we wniosku Kontrahent nie stanowicie podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 z późn. zm.) oraz w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 ze zm.).

Pytanie

Czy jest Pani i będzie uprawniona do opodatkowania przychodów osiąganych z opisanej w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu Usług wsparcia na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne kalkulując ryczałt (podatek) od przychodów z tej działalności z zastosowaniem 8,5% stawki podatku?

Pani stanowisko w sprawie

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (ustawy o zryczałtowanym PIT) reguluje m.in. opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą (art. 1 pkt 1 ww. ustawy).

Przepis art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym PIT stanowi, że osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 w związku z art. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym PIT, użyte w tej ustawie określenie „pozarolnicza działalność gospodarcza” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.; dalej: „ustawa o PIT”).

Z kolei treść art. 5a pkt 6 ustawy o PIT wskazuje, że ilekroć w tej ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:

1)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową.

2)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

3)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W świetle art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym PIT, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 (przychody przedsiębiorstwa w spadku) lub art. 14 ustawy o PIT (przychody ze źródła pozarolnicza działalność gospodarcza), z pewnymi zastrzeżeniami, które nie mają zastosowania na gruncie rozpatrywanej sprawy.

Z kolei art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym PIT określa, że podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (pozarolnicza działalność gospodarcza), jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Mając na uwadze informację zawartą w opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, z której wynika, że nie uzyskuje Pani w roku podatkowym oraz zakłada, że nie uzyska w kolejnych latach podatkowych, przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej przekraczających równowartość 2 000 000 euro, twierdzi Pani, że spełnia warunek w zakresie wysokości przychodów, o którym mowa w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym PIT.

Przepis art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym PIT zawiera negatywny katalog okoliczności, których wystąpienie wyklucza możliwość opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wśród tych negatywnych przesłanek wyróżnić należy, przykładowo, opłacanie przez podatnika podatku w formie karty podatkowej na zasadach przewidzianych w rozdziale 3 ustawy o zryczałtowanym PIT. Jak Pani wskazała w opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, w stosunku do Pani nie znajdą zastosowania przesłanki wymienione w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym PIT.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, że jest i będzie Pani uprawniona do opodatkowania przychodów z opisanej w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym działalności gospodarczej tzw. ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na podstawie ustawy o zryczałtowanym PIT. Po Pani stronie pozostaje natomiast wątpliwość dotycząca właściwej stawki ryczałtu dla wykonywanej przez Panią działalności.

Stawka ryczałtu a klasyfikacja czynności wg PKWiU z 2015 r.:

W przypadku ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stawka tego podatku ma charakter procentowy. Określa ona, jaka część (jaki procent) przychodu jest należna tytułem podatku (podobnie A. Bartosiewicz, R. Kubacki [w:] A. Bartosiewicz, R. Kubacki, Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Komentarz, Warszawa 2011, art. 12).

Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zależną od źródła przychodu, określa art. 12 ustawy o zryczałtowanym PIT. W wielu przypadkach, zakres czynności, w odniesieniu do których zastosowanie znajduje określona stawka ryczałtu, precyzowany jest symbolem (określonym numerycznie) konkretnego grupowania PKWiU z 2015 r. Jak zauważył Naczelny Sąd Administracyjny w orzeczeniu z 17 lipca 2009 r. sygn. akt II FSK 376/08: „Normy prawa podatkowego zawarte w art. 12 ust. 1 u.z.p.d.f. i określające stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych odwołują się do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wskutek czego normy prawa statystycznego współtworzą normę opodatkowania.”

W przypadku zatem czynności skonkretyzowanych w ustawie o zryczałtowanym PIT przy pomocy symbolu (grupowania) statystycznego, decydujące znaczenie dla określenia właściwej stawki ryczałtu ma klasyfikacja statystyczna tej czynności.

Niektóre z czynności, dla których ustawa o zryczałtowanym PIT przewiduje określoną stawkę ryczałtu, nie zostały jednak zdefiniowane przy pomocy symbolu statystycznego. Nie oznacza to jednak, że w przypadku tych czynności klasyfikacja statystyczna pozostaje bezużyteczna.

Zauważa Pani, że do klasyfikacji statystycznej odwołuje się również definicja wyrażenia „działalność usługowa” zawarta w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym PIT. Zgodnie z tą definicją, pojęcie „działalności usługowej” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU; Dz. U. z 2015 r. poz. 1676; dalej: Rozporządzenie w sprawie PKWiU z 2015 r.), z zastrzeżeniem działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.

Pani zdaniem, powyższe oznacza, że nawet jeśli przepis ustawy o zryczałtowanym PIT, wyznaczając właściwą stawkę ryczałtu dla danej czynności, nie odwołuje wprost do określonego grupowania statystycznego, należy pomocniczo stosować klasyfikację PKWiU z 2015 r. przy wykładni przepisów tej ustawy, w szczególności, celem wykluczenia możliwości przyporządkowania danej czynności do innych stawek zdefiniowanych przez ustawodawcę przy pomocy określonego grupowania PKWiU.

Klasyfikacja statystyczna działalności wykonywanej przez Panią:

a)Podmiot odpowiedzialny za klasyfikację statystyczną czynności.

Zaklasyfikowanie świadczonej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej czynności do odpowiedniego grupowania według PKWiU z 2015 r. leży w gestii zainteresowanego (podatnika), na co zwrócił uwagę Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w komunikacie z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11): „Zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej”.

Jednocześnie, w tym samym komunikacie, Prezes GUS zaznaczył, że w razie trudności w ustaleniu właściwego grupowania: rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego według m.in. PKWiU, zainteresowany może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w … .

b) Wyjaśnienia PKWiU.

Pomocne przy kwalifikowaniu czynności do odpowiedniego grupowania mogą być Wyjaśnienia do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) w wersji z 25 marca 2019 r. (dalej: „Wyjaśnienia lub Wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r.”) opublikowane na stronie internetowej Głównego Urzędu Statystycznego.

Zgodnie z komentarzem do grupowania 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” zawartym w Wyjaśnieniach dział ten obejmuje m.in. „usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę zawodową”.

Zaklasyfikowanie Usług wsparcia świadczonych przez Panią do jakiegokolwiek innego grupowania nie wydaje się być prawidłowe, gdyż żadna inna pozycja klasyfikacyjna nie zawiera w sobie wszystkich elementów składających się na Usługi wsparcia, które Pani świadczy. Zgodnie z komentarzem zawartym w Wyjaśnieniach, grupowanie 74.90.12.0 nie obejmuje usług wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych, usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości oraz usług pośrednictwa związanych z wyceną nieruchomości. Tymczasem, wymienione czynności, wykluczone z grupowania 74.90.12.0, nie wchodzą w zakres Usług wsparcia, których dotyczy Pani zapytanie.

c) Opinia statystyczna uzyskana przez Panią

W celu uzyskania dodatkowego potwierdzenia prawidłowości dokonanej klasyfikacji wykonywanych przez Panią czynności do odpowiedniego grupowania PKWiU z 2015 r., wystąpiła Pani z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w … o dokonanie na podstawie rozporządzenia w sprawie PKWiU z 2015 r. klasyfikacji czynności składających się na świadczone Usługi wsparcia. W uzyskanej Opinii, Urząd Statystyczny w … uznał, że „zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.) wymienione usługi, obejmujące:

·poszukiwanie nowych nabywców na produkty oferowane przez Kontrahenta,

·wspieranie Kontrahenta w negocjowaniu warunków umów zawieranych z nabywcami towarów,

·budowanie i utrzymywanie długotrwałych relacji z klientami Kontrahenta,

·informowanie nabywców towarów o produktach oferowanych przez Kontrahenta (tzw. ofertowanie),

·wsparcie nabywców towarów przy składaniu zamówień na produkty Kontrahenta

bez zawierania umów we własnym imieniu i bez fizycznej sprzedaży produktów, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

Właściwa stawka ryczałtu

Pomimo tego, że przepis art. 12 ustawy o zryczałtowanym PIT, w którym poszczególne czynności zostały przyporządkowane do właściwych stawek ryczałtu, nie wiąże bezpośrednio żadnej czynności z grupowaniem statystycznym PKWiU 74.90.12.0 wyraża Pani przekonanie, że działalność mieszcząca się w tym grupowaniu może zostać opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wskazuje na to m.in. okoliczność, że od 1 stycznia 2021 r. nie obowiązuje już załącznik nr 2 do ustawy o zryczałtowanym PIT (w brzmieniu obowiązującym do końca 2020 r.) zawierający wykaz czynności, których świadczenie wyłączało podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wśród wymienionych w tym wykazie usług oznaczonych symbolami PKWiU, znajdowały się również „Usługi profesjonalne i techniczne wspomagające i usługi doradztwa, gdzie indziej niesklasyfikowane” oznaczone symbolem PKWiU 74.90.1 z zaznaczeniem, że chodzi tylko o te usługi, które dotyczą pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.

Zmiana w przepisie art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym PIT oraz uchylenie załącznika nr 2 do tej ustawy oznacza, że wykonywanie przez podatnika czynności mieszczących się w wyżej wymienionym grupowaniu, a więc w grupowaniu 74.90.1. „Usługi profesjonalne i techniczne wspomagające i usługi doradztwa, gdzie indziej niesklasyfikowane” nie pozbawia podatnika prawa do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Tym samym, należy stwierdzić, że w katalogu art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym PIT bez wątpienia znajduje się działalność obejmująca Usługi wsparcia mieszczące się w pozycji klasyfikacyjnej 74.90.12.0 „Usługi profesjonalne i techniczne wspomagające i usługi doradztwa, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Stoi Pani na stanowisku, że prowadzona przez Panią działalność sklasyfikowana w  ww. pinii do grupowania PKWiU 74.90.12.0 mieści się w wyrażeniu „przychody z działalności usługowej” wymienionym w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym PIT. Zgodnie z tym przepisem, do przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 zastosowanie znajduje stawka 8,5%.

Pojęcie działalności usługowej należy odczytywać przez pryzmat art. 4 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym PIT, który wskazuje na maksymalne szerokie jej ujęcie. Stanowisko te potwierdzone jest poglądami doktryny, czego przykładem jest komentarz do ustawy o zryczałtowanym PIT (P. Borszowski, „Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Komentarz”. Warszawa 2012, art. 12), w którym zaznacza się, że „objęcie stawką 8,5% przychodów z działalności usługowej oznacza, że ustawodawca kwalifikuje do tej stawki przychody z działalności usługowej o szerokim zakresie. Należy tu bowiem zastosować określenie działalności usługowej, przyjęte przez ustawodawcę w przepisie art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d.o.f., a więc pozarolniczej działalności gospodarczej, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z PKWiU”.

Możliwość zastosowania 8,5% stawki podatku do czynności mieszczących się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0, tj. usług pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, potwierdzają liczne interpretacje indywidualne, czego przykładami są interpretacje indywidualne Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

·z 17 marca 2021 r. Nr 0112-KDIL2-2.4011.106.2021.1.AG,

·z 16 grudnia 2021 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.958.2021.4.MM,

·z 21 czerwca 2021 r. Nr 0114-KDIP3-2.4011.308.2021.2.MJ.

Na szczególną uwagę zasługuje interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 lipca 2021 r. Nr 0115-KDIT1.4011.293.2021.2.MST wydana w podobnym stanie faktycznym jak ten opisany we wniosku. W wydanej interpretacji Organ potwierdził, że „przychody przez nich uzyskiwane ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej – w formie spółki jawnej - usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem 8,5% stawki wynikającej z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

 - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w ustawowym terminie.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Podkreślenia wymaga fakt, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przedstawił Pani informacje, z których wynika, że:

1.świadczy Pani usługi sklasyfikowane według PKWiU pod symbolami 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”;

2.przychody z opisanej we wniosku działalności gospodarczej opodatkowuje Pani ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych;

3.w stosunku do Pani nie znajduje i nie znajdzie zastosowania żadne z wyłączeń wymienionych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

4.nie uzyskuje Pani w roku podatkowym oraz zakłada, że nie uzyska w kolejnych latach podatkowych, przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej przekraczających w ciągu roku równowartość 2 000 000 euro.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeżeli złożyła Pani w ustawowym terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, to przychody ze świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, które mogą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Zastrzec należy, że niniejsza interpretacja dotyczy sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie zawarte we wniosku nie podlegały ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest/będzie zgodny/e ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych  stwierdzam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podatników i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pani wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm., dalej jako: „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).