Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych do PKWiU 62.01.11.0. - Interpretacja - 0112-KDSL1-1.4011.320.2023.3.MK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 1 grudnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.320.2023.3.MK

Temat interpretacji

Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych do PKWiU 62.01.11.0.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

23 sierpnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 2 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 13 października 2023 r. (wpływ 13 października 2023 r.) oraz z 13 listopada  2023 r. (wpływ 13 listopada 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

(…) (dalej - Wnioskodawca) prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą (NIP - (…)), gdzie jako formę opodatkowania wybrał ryczałt od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn.zm. - dalej jako: „ustawa o ryczałcie”).

Ponadto Wnioskodawca w ramach działalności nie świadczy i nie będzie świadczył usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. W stosunku do Wnioskodawcy nie znajdują zastosowania wyłączenia wynikające z art. 8 ustawy o ryczałcie. Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca świadczy następujące usługi:

1)projektowanie stron internetowych/grafika komputerowa polegająca na projektowaniu graficznym interfejsów użytkownika, projektowaniu graficznym responsywnych stron www (dalej - Usługa nr 1).

Projektowanie graficzne jest jedną z faz procesu wdrażania produktu cyfrowego na rynek (m.in. po ustaleniu założeń biznesowych). Po zaprojektowaniu np. interfejsu użytkownika (czyli m.in. wyglądu aplikacji mobilnej banku lub jej wersji webowej - na komputer), na podstawie przesłanych przez kontrahenta wytycznych, materiały zostają przekazywane do działu (…), który przekłada wszystko na formę kodu, w czym Wnioskodawca nie bierze już udziału. Jest to osobny zespół wewnątrz firmy, który zajmuje się tym procesem. Wnioskodawca współpracuje z tym zespołem, żeby wytłumaczyć, jak dane elementy interfejsu mają działać, ale nie podejmuje on działań w tych obszarach, które do niego nie należą. Finalny design, który ma zostać wdrożony, jest przekazywany w narzędziu o nazwie (…), który służy do projektowania, dlatego forma „przekazania” materiałów, to tak naprawdę nadanie im dostępu do wglądu plików.

2)projektowanie identyfikacji wizualnej (dalej - Usługa nr 2).

Projektowanie logotypu - znaku, którym marka się identyfikuje. Wynikiem końcowym jest gotowy projekt w plikach wektorowych oraz rastrowych, gotowych do użycia.

3)projektowanie elementów graficznych odpowiadających za komunikację użytkownika z aplikacją mobilną lub webową (dalej - Usługa nr 3).

Wnioskodawca zajmuje się projektowaniem aplikacji na wiele platform (…). Takie elementy to np. przyciski czy linki, które nawigują użytkownika poprzez konkretną ścieżkę, co również jest częścią fazy projektowej.

4)projektowanie interaktywnych prototypów do badań potrzeb i użyteczności (dalej - Usługa nr 4).

Aby sprawdzić użyteczność rozwiązań, jakie projektant zaproponował w oparciu o założenia biznesowe, Wnioskodawca przeprowadza badania użyteczności, na podstawie których określa się, czy interfejs jest zrozumiały i potencjalni użytkownicy będą wiedzieć, jak wykonać daną akcję. Interaktywne prototypy również projektowane są w (…) - łączy się odpowiednie elementy, które mają sprawiać wrażenie korzystania z prawdziwego produktu, bez użycia kodu, wszystko w fazie projektowania.

5)projektowanie architektury informacji (dalej - Usługa nr 5).

Architektura informacji określa, w jaki sposób i w jakiej hierarchii dane elementy zostały opracowane, czyli np. to, że na stronie internetowej najpierw widoczny jest nagłówek, później krótki opis, a na końcu przyciski, do którego się odnoszą - to forma architektury informacji.

6)definiowanie potrzeb oraz rozwiązań produktowych na podstawie danych jakościowych i ilościowych (dalej - Usługa nr 6).

To ma ścisły związek z opisem, który został poczyniony w projektowaniu prototypów, ponieważ wspomniane badania dzielą się na jakościowe i ilościowe - w zależności od potrzeb i przypadku, jaki jest badany. Jakościowe to m.in. wywiady pogłębione, gdzie tester może wyrazić swoją opinię na temat interfejsu, natomiast ilościowe zbierają jedynie dane liczbowe, czyli np. ilu osobom udało się wykonać zadanie w określonym czasie (tzw. success rate).

7)projektowanie makiet, scenariuszy oraz ścieżek Użytkownika (dalej - Usługa nr 7).

To również odnosi się do wspomnianych badań użyteczności interfejsu, które są częścią fazy projektowej. Aby poprawnie przygotować projekt do badania, trzeba stworzyć makiety (czyli ekrany, po których tester będzie się poruszał) i na ich podstawie zbudowanie interaktywnego prototypu, scenariuszu badania ze wszystkimi pytaniami oraz ścieżek użytkownika, czy określeniu procesu, jaki będzie badany.

8)tworzenie koncepcji i strategii związanych z produktem cyfrowym (dalej - Usługa nr 8).

Takie projekty nazywane są często produktami. Koncepcje i strategie dotyczą hipotez rozwoju projektowego danego produktu cyfrowego, który jest następnie projektowany i badany.

W pismach z 13 października 2023 r. oraz z 13 listopada 2023 r., stanowiących uzupełnienia wniosku, w odpowiedzi na wezwanie organu, doprecyzowano opis sprawy o następujące informacje:

1)którego roku podatkowego lub lat podatkowych dotyczy Pana wniosek?

Odpowiedź: Roku 2022 i 2023.

2)czy, a jeśli tak, to kiedy złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Data złożenia wniosku 04.02.2021 r.

3)czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Tak.

4)czy w roku podatkowym/latach podatkowych, którego/których dotyczy wniosek (wskazanych w pkt 1), w odniesieniu do Pana były/są/ zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Tak.

5)jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywane przez Pana czynności, których dotyczą zadane przez Pana pytania (należało podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla każdej z wykonywanych czynności mających być przedmiotem zapytania)? Czy wskazana klasyfikacja wynika z opinii Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego?

Odpowiedź: Wnioskodawca otrzymał Pismo z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego gdzie zostało wskazane, iż Usługi nr 1-8 mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”. Wnioskodawca podkreśla, że nie jest to jego klasyfikacja, tylko klasyfikacja GUS.

Warto zaznaczyć, iż według Krajowej Informacji Skarbowej opinia interpretacyjna Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego nie jest wiążąca ani na gruncie przepisów o statystyce publicznej, ani na gruncie przepisów prawa podatkowego.

Wynika to z faktu, iż wydane pismo przez GUS w zakresie nadania kodu PKWiU nie ma waloru ani decyzji, ani postanowienia i według orzecznictwa nie podlega zaskarżeniu. Stanowisko GUS nie jest wiążące ani dla podatnika, ani dla organów, jednak stanowi dowód w sprawie i organy skarbowe mogą - stosując zasadę swobodnej oceny dowodów - pominąć go w sprawie, jeżeli oczywiście odpowiednio to uzasadnią. Klasyfikacja dokonana przez GUS ma charakter pomocniczy w samodzielnym ustaleniu grupowania wyrobu lub usługi, przy czym nie jest wiążąca i może zostać zmieniona przez GUS, także z urzędu.

To oznacza, że otrzymane przez Wnioskodawcę pismo z GUS nie rodzi ochrony dla podatnika. To z kolei oznacza, że organ wydając interpretację w sytuacji, gdy to nie Wnioskodawca wskazuję kod PKWiU, a wskazuje go GUS, to wydając interpretację indywidualną Dyrektor KIS powinien wziąć pod uwagę stan faktyczny zaprezentowany przez Wnioskodawcę, który w sposób kompleksowy i szczegółowy opisał wykonywane przez niego czynności, a klasyfikację dokonaną przez GUS powinien wziąć pod uwagę jedynie pomocniczo, jeżeli uzna to za zasadne. Wynika to z tego, iż postępowanie dotyczące wydania interpretacji indywidualnej dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który przedstawił Wnioskodawca, a skoro Wnioskodawca nie wskazał w stanie faktycznym klasyfikacji PKWiU to organ podatkowy powinien wydać interpretację w oparciu o przedstawiony stan faktyczny, a klasyfikację PKWiU wskazaną we własnym stanowisku potraktować co najwyżej pomocniczo ze względów wskazanych powyżej.

W orzecznictwie ugruntowane jest już bowiem stanowisko, że wskazanie symbolu PKWiU nie jest elementem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, lecz elementem oceny prawnej dokonywanej przez organ interpretacyjny (zob. np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 czerwca 2023 r., sygn. akt I FSK 1285/19 oraz z 15 lutego 2023 r., sygn. akt I FSK 1714/19).

6)Jakie dokładnie czynności/zadania wykonuje Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej obejmującej:

-projektowanie stron internetowych/grafika komputerowa ( Usługa nr 1);

Odpowiedź: Projektowanie graficzne, które jest jednym z głównych obowiązków Wnioskodawcy w ramach współpracy z klientem, jest istotnym etapem procesu wdrażania produktu cyfrowego na rynek, m.in. po ustaleniu założeń biznesowych i określeniu ograniczeń technicznych. Po zaprojektowaniu przez Wnioskodawcę strony internetowej bądź interfejsu użytkownika (aplikacji webowej lub mobilnej), na podstawie przesłanych przez klienta wytycznych, materiały w formie udostępnionych zasobów cyfrowych zostają przez Wnioskodawcę przekazywane do działu, który zajmuje się jego implementacją. Kolejna faza polega na wdrożeniu poprawnie funkcjonującego produktu do środowiska testowego oraz ostatecznie produktowego, jednak poza przeprowadzeniem audytu, zatwierdzającego poprawną implementację, Wnioskodawca nie uczestniczy w tym procesie. Wnioskodawca nie bierze udziału w pisaniu kodu źródłowego ani automatyk testowych. Projekt produktu cyfrowego jest przygotowywany oraz przekazywany w narzędziu o nazwie (…).

-projektowanie identyfikacji wizualnej (Usługa nr 2);

Odpowiedź: W ramach działalności Wnioskodawca podejmuje również działania związane z projektowaniem identyfikacji wizualnej (tzw. branding), polegające na procesie tworzenia unikatowego symbolu oraz projektu typografii, którą marka identyfikuje się, jak i wszystkich elementów składających się na klucz wizualny. Na przestrzeni wszystkich lat prowadzenia działalności, Wnioskodawca wykonał wiele projektów identyfikacji wizualnej jak np. projekt logotypu produktu cyfrowego o nazwie (…). Wynikiem końcowym jest gotowy projekt wizualny marki, przekazany w plikach wektorowych oraz rastrowych, gotowych do użycia w środowisku cyfrowym oraz (…) (materiały do wydruku).

-projektowanie elementów graficznych odpowiadających za komunikację użytkownika z aplikacją mobilną lub webową (Usługa nr 3);

Odpowiedź: Wnioskodawca zajmuje się również projektowaniem design systemów, czyli zbiorem komponentów, które tworzą fundament produktu cyfrowego. Jednym z najważniejszych etapów procesu projektowania strony internetowej lub interfejsu użytkownika jest stworzenie bazy elementów, służących ostatecznie (po fazie implementacji) jako interaktywne, nawigujące użytkownika poprzez konkretną ścieżkę procesu. Jest to czasochłonny proces, polegający na przygotowaniu potrzebnych komponentów, we wszystkich wariantach, które posłużą do opracowania każdego możliwego przypadku użycia, nawet jeśli dany element ma wskazywać np. stan nieaktywny. Jest to jeden z najistotniejszych aspektów każdego projektu, który Wnioskodawca podejmuje, ponieważ przekłada się on ostatecznie na poziom doświadczeń użytkownika () oraz konwersję (analizowaną przez analityków po etapie wdrożenia).

-projektowanie interaktywnych prototypów do badań potrzeb i użyteczności (Usługa nr 4);

Odpowiedź: Jednym z zadań, jaki Wnioskodawca wykonuje, aby wesprzeć dział zajmujący się badaniem użyteczności rozwiązań, jest przygotowanie interaktywnego prototypu, zaprojektowanego w oparciu o założenia biznesowe i określone ograniczenia techniczne. Przeprowadzone badania pomagają określić, w jakim stopniu zaproponowana iteracja interfejsu użytkownika jest zrozumiała, jak oceniony został poziom doświadczeń użytkownika, stopnia spełnienia potrzeb potencjalnego klienta oraz stopień zrozumienia procesu. Interaktywne prototypy polegają na zaprojektowaniu ścieżek łączących poszczególne elementy projektu, sprawiając wrażenie korzystania z prawdziwego produktu, bez użycia kodu źródłowego. Prototypy Wnioskodawca projektuje w narzędziu (…), która pozwala na czas badań udostępnić interaktywny prototyp potrzebny testerom oraz grupom badaczy.

-projektowanie architektury informacji (Usługa nr 5);

Odpowiedź: Istotnym procesem projektowym, jaki Wnioskodawca wykonuje w ramach działalności, jest projektowanie architektury informacji, która jednoznacznie określa hierarchię oraz sposób przekazu elementów tworzących stronę internetową bądź interfejs użytkownika. Poprawnie zaprojektowana architektura informacji, ma znaczący wpływ na odbiór oraz interakcję użytkownika z produktem, która przekłada się ostatecznie na wzrost metryk m.in. poprawnie wykonanych procesów (np. ilości rejestracji nowych użytkowników) czy oceny użyteczności. Proces projektowania architektury informacji jest złożony i wymaga wielu iteracji, zanim projekt przyjmie ostateczną formę. Bardzo często wymaga wprowadzania zmian nawet po wdrożeniu do środowiska produkcyjnego (dostępnego dla użytkowników).

-definiowanie potrzeb oraz rozwiązań produktowych na podstawie danych jakościowych i ilościowych (Usługa nr 6);

Odpowiedź: Bardzo ważnym elementem procesu iteracji projektu, na którego podstawie przeprowadzone zostały testy użytkownika, pozwalające na zebranie danych jakościowych i ilościowych, jest poprawne wdrożenie zmian, mających na celu poprawę wyników kolejnych badań. Po etapie zebrania oraz analizy otrzymanych w raporcie danych Wnioskodawca definiuje na nowo potrzeby i rozwiązania, które mają bezpośredni wpływ na ostateczną formę kolejnych iteracji projektu. Dzięki ciągłemu wprowadzaniu zmian, odpowiadających na zdefiniowane potrzeby oraz prezentujących rozwiązania na wskazane problemy, zwiększony zostaje poziom doświadczeń użytkownika, jak i wskaźnik sukcesu wdrożonej iteracji. Rozróżniamy dwa typy testów: jakościowe, czyli m.in. wywiady pogłębione, w której osoba biorąca udział w testach może wyrazić swoją opinię na temat przedstawionego projektu (w dużej mierze oparta na pytaniach otwartych), natomiast ilościowe opierają się na danych liczbowych, jak np. ilość użytkowników, którym udało się poprawnie wykonać zadanie w określonym czasie. Dane, jakie mają zostać zbadane, muszę być uprzednio jasno określone w scenariuszu badania.

-projektowanie makiet, scenariuszy oraz ścieżek Użytkownika (Usługa nr 7);

Odpowiedź: Wnioskodawca zajmuje się również projektowaniem makiet, które służą do wczesnej fazy analizy rozwiązań, zatwierdzenia architektury treści czy procesów, które zostały określone w ramach założeń biznesowych. Dzięki temu etapowi, wszelkie błędy wynikające z logiki procesu czy problemy we wdrożeniu mogą być weryfikowane na bardzo wczesnym etapie. Makiety zawierają wszystkie potrzebne informacje, jakie ostatecznie powinny znaleźć się w produkcie, natomiast ścieżki określają nawigację użytkownika w danym procesie. Jest to ważny etap projektowy, który również wiąże się z tworzeniem wielu iteracji, zanim rozwiązanie przyjmie ostateczną formę. Ten etap ma ścisły związek z testami użyteczności oraz pomaga w zbieraniu danych jakościowych i ilościowych.

-tworzenie koncepcji i strategii związanych z produktem cyfrowym (Usługa nr 8);

Odpowiedź: Tworzenie koncepcji i strategii produktu cyfrowego jest jednym z zadań, jakie Wnioskodawca również wykonuje w ramach działalności. Produktem cyfrowym nazywa projekt, który charakteryzuje się złożonością wartości, jakie ze sobą niesie, umożliwiającymi korzystanie z aplikacji webowej i/lub mobilnej, jak np. (...). Dla każdego z produktu cyfrowego, który stale poszerza wachlarz dostępnych funkcjonalności, jak i grono aktywnych użytkowników, koniecznym jest wdrożenie podejścia kreowania oraz badania koncepcji i strategii dalszego rozwoju. W oparciu o zebrane informacje od użytkowników końcowych tworzone zostają hipotezy, zakładające różnego rodzaju ścieżki potencjalnych rozwiązań, mające na celu podwyższenie poziomu doświadczeń użytkownika. Na ich podstawie powstają m.in. interaktywne prototypy, które służą do dalszych badań. Ostatecznie najlepsze rozwiązania zostają wdrażane do środowiska produkcyjnego.

7)czy oprócz opisanej działalności gospodarczej uzyskuje Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, należy wskazać z jakich źródeł przychodów pochodzą, a w przypadku gdy podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, czy prowadzi Pan ewidencję, która umożliwia Panu identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami?

Odpowiedź: Nie.

Pytania

1.Czy przychód osiągany z Usługi nr 1 podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie?

2.Czy przychód osiągany z Usługi nr 2 podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie?

3.Czy przychód osiągany z Usługi nr 3 podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie?

4.Czy przychód osiągany z Usługi nr 4 podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie?

5.Czy przychód osiągany z Usługi nr 5 podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie?

6.Czy przychód osiągany z Usługi nr 6 podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie?

7.Czy przychód osiągany z Usługi nr 7 podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie?

8.Czy przychód osiągany z Usługi nr 8 podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie?

Pana stanowisko w sprawie

Przychód osiągany z Usług nr 1-8 podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie.

UZASADNIENIE

Wnioskodawca otrzymał Pismo z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (dalej - Opinia GUS) gdzie zostało wskazane, iż Usługi nr 1-8 mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”. Wnioskodawca podkreśla, że nie jest to jego klasyfikacja, tylko klasyfikacja GUS.

Na początku warto zaznaczyć, iż według Krajowej Informacji Skarbowej opinia interpretacyjna Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego nie jest wiążąca ani na gruncie przepisów o statystyce publicznej, ani na gruncie przepisów prawa podatkowego. Wynika to z faktu, iż wydane pismo przez GUS w zakresie nadania kodu PKWiU nie ma waloru ani decyzji, ani postanowienia i według orzecznictwa nie podlega zaskarżeniu. Stanowisko GUS nie jest wiążące ani dla podatnika, ani dla organów, jednak stanowi dowód w sprawie i organy skarbowe mogą - stosując zasadę swobodnej oceny dowodów - pominąć go w sprawie, jeżeli oczywiście odpowiednio to uzasadnią.

Klasyfikacja dokonana przez GUS ma charakter pomocniczy w samodzielnym ustaleniu grupowania wyrobu lub usługi, przy czym nie jest wiążąca i może zostać zmieniona przez GUS, także z urzędu. To oznacza, że otrzymane przez Wnioskodawcę pismo z GUS nie rodzi ochrony dla podatnika. To z kolei oznacza, że organ wydając interpretację w sytuacji, gdy to nie Wnioskodawca wskazuję kod PKWiU, a wskazuje go GUS, to wydając interpretację indywidualną Dyrektor KIS powinien wziąć pod uwagę stan faktyczny zaprezentowany przez Wnioskodawcę, który w sposób kompleksowy i szczegółowy opisał wykonywane przez niego czynności, a klasyfikację dokonaną przez GUS powinien wziąć pod uwagę jedynie pomocniczo, jeżeli uzna to za zasadne.

Wynika to z tego, iż postępowanie dotyczące wydania interpretacji indywidualnej dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, który przedstawił Wnioskodawca, a skoro Wnioskodawca nie wskazał w stanie faktycznym klasyfikacji PKWiU, to organ podatkowy powinien wydać interpretację w oparciu o przedstawiony stan faktyczny, a klasyfikację PKWiU wskazaną we własnym stanowisku potraktować co najwyżej pomocniczo ze względów wskazanych powyżej.

W orzecznictwie ugruntowane jest już bowiem stanowisko, że wskazanie symbolu PKWiU nie jest elementem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, lecz elementem oceny prawnej dokonywanej przez organ interpretacyjny (zob. np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 czerwca 2023 r., sygn. akt I FSK 1285/19 oraz z 15 lutego 2023 r., sygn. akt I FSK 1714/19), z tych też względów Wnioskodawca nie wskazuje w stanie faktycznym symbolu PKWiU, wskazuje go jedynie w uzasadnieniu jako klasyfikacja dokonana przez GUS.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie „Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8”. Oznacza to, że jeżeli usługi wykonywane przez Wnioskodawcę nie mieszczą się w pkt 1-4 oraz 6-8 art. 12 ust. 1 ustawy o Ryczałcie to wówczas Wnioskodawca może stosować stawkę ryczałtu w wysokości 8,5%.

Powyższe oznacza, że należy przeanalizować w szczególności art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) Ustawy o ryczałcie, zgodnie z którym: „Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)”.

Jeżeli zatem stwierdzimy, iż Usługi nr 1¬8 nie mieszczą się w powyższej normie prawnej, a w szczególności w zakresie usługi związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to będzie można uznać, że właściwą stawką ryczałtu będzie stawka 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie.

Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku Usług nr 1-8 pod kątem sprawdzenia, czy „mieszczą” się one w normie prawnej zawartej w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) Ustawy o ryczałcie, a w szczególności czy są związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z wyjaśnieniami GUS w klasie PKWiU 62.01 mieszczą się „Usługi związane z oprogramowaniem”. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników. Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia: - rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie - określonego użytkownika, - pisanie programów na zlecenie użytkownika, - projektowanie stron internetowych. Klasa ta nie obejmuje: - publikowania pakietów oprogramowania, sklasyfikowanego w 58.29, - usług związanych z przystosowaniem programów na potrzeby rynku, wykonywanych na własny rachunek, sklasyfikowanych w 58.29, - usług w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które integrują sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne, nawet wtedy, gdy dostarczane oprogramowanie może być ich integralną częścią, sklasyfikowanych w 62.02. W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje dwa poniższe grupowania: - PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”, - PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”.

Grupowanie PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak: - projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych, - projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych), - projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych, - wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta. Odnosząc się do powyższego, PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0.

Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem. To z kolei oznacza, że usługi, które są zawarte w PKWiU 62.01.1, ale nie są związane z oprogramowaniem, są objęte stawką 8,5%. Gdyby bowiem racjonalny ustawodawca chciał objąć stawką 12% wszystkie usługi objęte PKWiU 62.01.1, to nie zawarłby oznaczenia „ex”.

Inaczej mówiąc, kluczowe do prawidłowej oceny prawidłowej stawki ryczałtu dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę, jest uwzględnienie oznaczenia „ex”, które ustawodawca umieścił w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o ryczałcie przy kodzie PKWiU właściwym dla usług związanych z oprogramowaniem. Ilekroć ustawodawca używa oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu (art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie). Gdyby celem ustawodawcy było opodatkowanie 12% stawką ryczałtu wszystkich usług objętych grupowaniem PKWiU 62.01.1 - w tym również usług wskazanych pod kodem PKWiU 62.01.11.0, nie umieszczałby oznaczenia „ex” przy nadrzędnym kodzie PKWiU 62.01.1. Zatem usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane tylko z oprogramowaniem.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o ryczałcie, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu - mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej - należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych” (Warszawa, Szczecin 2019; dalej - Zeszyt). Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to - całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie - obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) - tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp. Dalej w Zeszycie czytamy, że do czynności związanych z oprogramowaniem zaliczamy: - kopiowanie lub przenoszenie pliku i folderu (dalej - Kryterium A), - korzystanie z zaawansowanych edytorów tekstu (dalej - Kryterium B), - tworzenie prezentacji lub dokumentów łączących tekst, grafikę, tabele lub wykresy (dalej - Kryterium C), - korzystanie z arkuszy kalkulacyjnych (dalej - Kryterium D), - korzystanie z programów do edytowania zdjęć, plików wideo lub audio (dalej - Kryterium E), - pisanie kodu w języku programowania (dalej - Kryterium F). Powyższe oznacza, że w Zeszycie znajduje się zamknięty katalog czynności związanych z oprogramowaniem.

Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015 oraz wskazanych w Zeszycie czynności związanych z oprogramowaniem, w kontekście przedstawionego stanu faktycznego, w szczególności zakresie świadczonych Usług nr 1-8, prowadzi do stwierdzenia, że świadczone przez Wnioskodawcę Usługi nr 1-8 nie mają związku z oprogramowaniem, a tym samym nie są objęte normą prawną zawartą w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy o ryczałcie.

W ramach działalności Wnioskodawca bowiem w ramach świadczenia tych usług:

-nie kopiuje ani nie przenosi plików i folderów - nie jest zatem spełnione kryterium A;

-nie korzysta z zaawansowanych edytorów tekstu - nie jest zatem spełnione kryterium B;

-nie tworzy prezentacji lub dokumentów łączących tekst, grafikę, tabele lub wykresy - nie jest zatem spełnione kryterium C;

-nie korzysta z arkuszy kalkulacyjnych - nie jest zatem spełnione Kryterium D;

-nie korzysta z programów do edytowania zdjęć, plików wideo lub audio - nie jest zatem spełnione Kryterium E;

-nie pisze kodu w języku programowania - nie jest zatem spełnione Kryterium F.

Usługa nr 1 - projektowanie stron internetowych/grafika komputerowa polegająca na projektowaniu graficznym interfejsów użytkownika, projektowaniu graficznym responsywnych stron www nie spełnia żadnego z Kryterium A-F. Projektowanie graficzne jest jedną z faz procesu wdrażania produktu cyfrowego na rynek (m.in. po ustaleniu założeń biznesowych). Po zaprojektowaniu np. interfejsu użytkownika (czyli m.in. wyglądu aplikacji mobilnej banku lub jej wersji webowej - na komputer), na podstawie przesłanych przez kontrahenta wytycznych, materiały zostają przekazywane do działu Frontend Development, który przekłada wszystko na formę kodu, w czym Wnioskodawca nie bierze już udziału. Jest to osobny zespół wewnątrz firmy, który zajmuje się tym procesem. Wnioskodawca współpracuje z tym zespołem, żeby wytłumaczyć, jak dane elementy interfejsu mają działać, ale nie podejmuje on działań w tych obszarach, które do niego nie należą. Finalny design, który ma zostać wdrożony, jest przekazywany w narzędziu o nazwie Figma, który służy do projektowania, dlatego forma „przekazania” materiałów, to tak naprawdę nadanie im dostępu do wglądu plików. Tym samym czynności wykonywane przez Wnioskodawcę w ramach Usługi nr 1 nie mają związku z oprogramowaniem, nie spełniają bowiem żadnego z Kryterium A-F.

Usługa nr 2 - projektowanie identyfikacji wizualnej, projektowanie logotypu - znaku, którym marka się identyfikuje. Wynikiem końcowym jest gotowy projekt w plikach wektorowych oraz rastrowych, gotowych do użycia. Na żadnym etapie świadczenia tej usługi przez Wnioskodawcę nie są spełnione Kryteria A-F.

Usługa nr 3 - projektowanie elementów graficznych odpowiadających za komunikację użytkownika z aplikacją mobilną lub webową. Wnioskodawca zajmuje się projektowaniem aplikacji na wiele platform (Android, iOS oraz web, czyli wersja przeglądarkowa). Takie elementy to np. przyciski czy linki, które nawigują użytkownika poprzez konkretną ścieżkę, co również jest częścią fazy projektowej. Na żadnym etapie świadczenia tej usługi przez Wnioskodawcę nie są spełnione Kryteria A-F.

Usługa nr 4 - projektowanie interaktywnych prototypów do badań potrzeb i użyteczności. Aby sprawdzić użyteczność rozwiązań, jakie projektant zaproponował w oparciu o założenia biznesowe, Wnioskodawca przeprowadza badania użyteczności, na podstawie których określa się, czy interfejs jest zrozumiały i potencjalni użytkownicy będą wiedzieć, jak wykonać daną akcję. Interaktywne prototypy również projektowane są w (…)- łączy się odpowiednie elementy, które mają sprawiać wrażenie korzystania z prawdziwego produktu, bez użycia kodu, wszystko w fazie projektowania. Na żadnym etapie świadczenia tej usługi przez Wnioskodawcę nie są spełnione Kryteria A-F.

Usługa nr 5 - projektowanie architektury informacji. Architektura informacji określa, w jaki sposób i w jakiej hierarchii dane elementy zostały opracowane, czyli np. to, że na stronie internetowej najpierw widoczny jest nagłówek, później krótki opis, a na końcu przyciski, do którego się odnoszą - to forma architektury informacji. Nie jest to związane z oprogramowaniem, tylko to, w jaki sposób dany interfejs użytkownika został zaprojektowany. Na żadnym etapie świadczenia tej usługi przez Wnioskodawcę nie są spełnione Kryteria A-F.

Usługa nr 6 - definiowanie potrzeb oraz rozwiązań produktowych na podstawie danych jakościowych i ilościowych. To ma ścisły związek z opisem, który został poczyniony w projektowaniu prototypów, ponieważ wspomniane badania dzielą się na jakościowe i ilościowe - w zależności od potrzeb i przypadku, jaki jest badany. Jakościowe to m.in. wywiady pogłębione, gdzie tester może wyrazić swoją opinię na temat interfejsu, natomiast ilościowe zbierają jedynie dane liczbowe, czyli np. ilu osobom udało się wykonać zadanie w określonym czasie (tzw. success rate). Na żadnym etapie świadczenia tej usługi przez Wnioskodawcę nie są spełnione Kryteria A-F.

Usługa nr 7 - projektowanie makiet, scenariuszy oraz ścieżek Użytkownika. To również odnosi się do wspomnianych badań użyteczności interfejsu, które są częścią fazy projektowej. Aby poprawnie przygotować projekt do badania, trzeba stworzyć makiety (czyli ekrany, po których tester będzie się poruszał) i na ich podstawie zbudowanie interaktywnego prototypu, scenariuszu badania ze wszystkimi pytaniami oraz ścieżek użytkownika, czy określeniu procesu, jaki będzie badany. Na żadnym etapie świadczenia tej usługi przez Wnioskodawcę nie są spełnione Kryteria A-F.

Usługa nr 8 - tworzenie koncepcji i strategii związanych z produktem cyfrowym Takie projekty nazywane są często produktami. Koncepcje i strategie dotyczą hipotez rozwoju projektowego danego produktu cyfrowego, który jest następnie projektowany i badany. Na żadnym etapie świadczenia tej usługi przez Wnioskodawcę nie są spełnione Kryteria A-F.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż Usługi nr 1-8 świadczone przez Wnioskodawcę powinny być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie:

Określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w  formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona 

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e)  uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług:

a) związanych z wydawaniem:

-pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

-pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

-pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

-oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

b) związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U z 2023 r. poz. 2383.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Natomiast zgodnie z Zasadami Metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zawartymi w załączniku do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. z 2015 r., poz. 1676) zaliczanie danego produktu/danej usługi do odpowiedniego grupowania jest obowiązkiem producenta/usługodawcy.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że:

1.Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, gdzie jako formę opodatkowania wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

2.4 lutego 2021 r. złożył Pan właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

3.W stosunku do Pana nie znajdują zastosowania wyłączenia wynikające z art. 8 ww. ustawy;

4.Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy;

5.W odniesieniu do Pana były/są zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy;

6.Złożony wniosek dotyczy 2022 r. i 2023 r.;

7.W ramach prowadzonej działalności świadczy Pan następujące usługi:

-projektowanie stron internetowych/grafika komputerowa ( Usługa nr 1);

-projektowanie identyfikacji wizualnej (Usługa nr 2);

-projektowanie elementów graficznych odpowiadających za komunikację użytkownika z aplikacją mobilną lub webową (Usługa nr 3);

-projektowanie interaktywnych prototypów do badań potrzeb i użyteczności (Usługa nr 4);

-projektowanie architektury informacji (Usługa nr 5);

-definiowanie potrzeb oraz rozwiązań produktowych na podstawie danych jakościowych i ilościowych (Usługa nr 6);

-projektowanie makiet, scenariuszy oraz ścieżek Użytkownika (Usługa nr 7)

-tworzenie koncepcji i strategii związanych z produktem cyfrowym (Usługa nr 8).

8.Otrzymał Pan Pismo z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego gdzie zostało wskazane, iż ww. usługi nr 1-8 mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.) oraz wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w dziale 62 – Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w  zakresie informatyki i usługi powiązane, mieści się klasa 62.01 – Usługi związane z  oprogramowaniem.

W klasie 62.01 znajduje się kategoria 62.01.1 Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych, która obejmuje m.in. PKWiU 62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania.

Wyjaśnienia do PKWiU wskazują, że grupowanie 62.01.11.0 – „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:

-projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,

-projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych),

-projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,

-wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp.

Usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które dotyczą oprogramowania.

Wskazać również należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach polegających na programowaniu (tworzeniu kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania, przy czym sformułowanie „oprogramowanie” ma tu znaczenie szersze niż „program komputerowy”.

Zatem usługi związane z oprogramowaniem nie polegają jedynie na programowaniu, czyli tworzeniu kodów źródłowych przez programistów, są to wszelkie inne usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych.

Odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku, wskazuję, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności w ramach grupowania PKWiU 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”, które Pan wykonuje, niezasadne jest przyjęcie, że świadczone przez Pana usługi nie są związane z  oprogramowaniem. W mojej ocenie czynności, które Pan wskazał w opisie sprawy, mieszczą się w pojęciu usług związanych z oprogramowaniem. Za taką ich kwalifikację przemawia fakt, że dotyczą one:

-projektowania stron internetowych/grafiki komputerowej ( Usługa nr 1);

-projektowania identyfikacji wizualnej (Usługa nr 2);

-projektowania elementów graficznych odpowiadających za komunikację użytkownika z aplikacją mobilną lub webową (Usługa nr 3);

-projektowania interaktywnych prototypów do badań potrzeb i użyteczności (Usługa nr 4);

-projektowania architektury informacji (Usługa nr 5);

-definiowania potrzeb oraz rozwiązań produktowych na podstawie danych jakościowych i ilościowych (Usługa nr 6);

-projektowania makiet, scenariuszy oraz ścieżek Użytkownika (Usługa nr 7);

-tworzenia koncepcji i strategii związanych z produktem cyfrowym (Usługa nr 8).

Nie sposób zaprzeczyć, że projektowanie: stron internetowych/grafiki komputerowej, identyfikacji wizualnej, elementów graficznych odpowiadających za komunikację użytkownika z aplikacją mobilną lub webową, interaktywnych prototypów do badań potrzeb i użyteczności, architektury informacji, makiet, scenariuszy oraz ścieżek Użytkownika, a także definiowanie potrzeb oraz rozwiązań produktowych na podstawie danych jakościowych i ilościowych oraz tworzenie koncepcji i strategii związanych z produktem cyfrowym – to usługi związane chociażby w sposób pośredni z oprogramowaniem.

Podkreślam, że wszelkie usługi – sklasyfikowane w kategorii 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”– związane z oprogramowaniem spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.

Dlatego też uzyskiwane przychody ze świadczenia ww. usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 powinny być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak Pan wskazał – 8,5%.

Reasumując – przychody osiągane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu świadczonych przez Pana usług nr 1 - 8 sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 62.01.11.0 podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki w wysokości 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem, Pana stanowisko należy uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

·Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

·Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

·Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

·Wskazujemy, że powołane przez Pana orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości niniejszej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy stwierdzić, że – zdaniem Organu – tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w tym postępowaniu.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U z 2023 r. poz. 2383).