Określenia stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.711.2023.2.RK

fot.Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 22 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.711.2023.2.RK

Temat interpretacji

Określenia stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 października 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 5 października 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 19 listopada 2023 r. (wpływ 19 listopada 2023 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, która zarejestrowana jest pod kodami PKD: 62.03.Z, 62.02.Z, 62.09.Z, 63.11.Z, 70.22.Z, 95.11.Z, 95.12.Z.

W ramach działalności gospodarczej zaczął Pan świadczyć usługi w zakresie cyberbezpieczeństwa, obejmujące w szczególności:

·koordynację procesów i działań podejmowanych w celu zapewnienia bezpieczeństwa transakcji w systemie klienta w tym:

̶koordynację prac zespołu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo transakcji w systemie klienta we wskazanych okresach czasu,

̶tworzenie oraz aktualizację procedur zespołu dbającego o bezpieczeństwo transakcji w systemie klienta, w szczególności procedur analizy zdarzeń w systemach klienta oraz systemach zewnętrznych używanych przez klienta, wykrywania anomalii, wykrywania incydentów oraz postępowania z nimi;

·analizowanie i ocenę pod kątem bezpieczeństwa procesów w organizacji klienta wpływających na bezpieczeństwo transakcji w jego systemie oraz kont klientów jego systemu;

·analizowanie wykrytych incydentów bezpieczeństwa w systemach klienta;

·udzielanie wsparcia w prowadzeniu poważnych incydentów związanych z bezpieczeństwem, od wykrycia do zamknięcia;

·koordynację oraz ocenę działania procesów mających na celu aktualizację dokumentacji bezpieczeństwa systemu klienta oraz procesów gromadzenia i analizy danych pozwalających eliminować lub ograniczać ryzyko ataków cybernetycznych;

·współpracę z kontrahentami klienta w celu obsługi incydentów bezpieczeństwa występujących w systemach klienta;

·opracowywanie, dopracowywanie i usprawnianie dokumentacji zespołu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo transakcji w systemie klienta;

·wsparcie wiedzą oraz pomoc w procesie rekrutacji nowych pracowników/współpracowników zespołu odpowiedzialnego za bezpieczeństwo transakcji w systemie klienta. Analizowanie działania stosowanych przez klienta środków bezpieczeństwa w zakresie ochrony kont jego klientów w jego systemie w tym:

̶ocena, czy zastosowane środki bezpieczeństwa poprawnie wykrywają ataki przeprowadzane na konta w systemie klienta;

·wydawanie rekomendacji w zakresie powzięcia środków technicznych, proceduralnych oraz prawnych w celu zabezpieczenia transakcji oraz kont w systemie klienta;

·aktywne wspieranie wiedzą oraz pomocą przy rozwiązywaniu problemów pracowników lub współpracowników klienta implementujących środki bezpieczeństwa służące zwiększeniu poziomu bezpieczeństwa platformy klienta;

·wydawanie zaleceń i pomoc w procesie przyznawania pracownikom/współpracownikom dostępu do systemów klienta zgodnie z wewnętrznymi procedurami bezpieczeństwa klienta. Wykonywanie zadań związanych z bezpieczeństwem informacji oraz cyberbezpieczeństwem systemów klienta, w szczególności poprzez monitorowanie i analizowanie podejrzanych wiadomości e-mail, prowadzenie szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz koordynacja zewnętrznych szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa; przygotowanie dla jednego z oddziałów klienta dokumentacji bezpieczeństwa informacji oraz cyberbezpieczeństwa niezbędnej w celu uzyskania potrzebnej do działania na terenie jednego z krajów Unii Europejskiej licencji.

Powyższe usługi związane ze świadczeniem usług w zakresie cyberbezpieczeństwa w Pana ocenie, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu.

Powyższe usługi nie będą związane z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), nie będą związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), nie będą związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), nie będą objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), nie będą związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), nie będą usługami w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), nie będą związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

W piśmie z 19 listopada 2023 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku, doprecyzował Pan opis sprawy wskazując, że prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową - pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).

Następnie w odpowiedzi na pytanie o doprecyzowanie, jakie dokładnie czynności wykonuje Pan w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 wskazał Pan, że wykonywane czynności obejmują:

·koordynację procesów i działań podejmowanych w celu zapewnienia bezpieczeństwa transakcji w systemie klienta, która polega na: nadzorowaniu czy pracownicy działu bezpieczeństwa klienta lub podwykonawcy, którzy wykonują usługi wspomagające prace działu bezpieczeństwa klienta, którego zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa środków powierzonych usługobiorcy przez jego klientów oraz danych, które przetwarzane są w systemach usługobiorcy, wykonują powierzone im zadania, zgodnie z przyjętymi przez klienta procedurami bezpieczeństwa oraz przepisami prawa, do przestrzegania których klient jest zobowiązany. Działania te mają uchronić klientów usługobiorcy przed stratami finansowymi lub utratą poufności, integralności, czy dostępności powierzonych usługobiorcy przez jego klientów danych przetwarzanych w systemach usługobiorcy. Efektem wykonywania tej usługi jest wskazywanie wykrytych nieprawidłowości w pracy pracowników lub podwykonawców, które mogą skutkować powstaniem ryzyka utraty pieniędzy klientów przez usługobiorcę lub utratą poufności, integralności czy dostępności danych klientów przez usługobiorcę;

·wskazywanie właściwego postępowania w danej sytuacji, w momencie gdy pracownik klienta lub podwykonawca świadczący usługi dla usługobiorcy nie rozumie procedur, regulaminów lub wytycznych działu bezpieczeństwa usługobiorcy przez co ma wątpliwości w jaki sposób powinien postąpić w danej sytuacji. Efektem wykonywania tego typu usług jest stworzenie rekomendowanego sposobu postępowania oraz zapoznania z nim osoby lub przedstawiciela podwykonawcy w celu przeprowadzenia przez niego zleconych zadań zgodnie z zasadami bezpieczeństwa usługobiorcy;

·analizowanie procedur bezpieczeństwa klienta w celu znalezienia ewentualnych problemów lub słabych punktów, które mogą prowadzić do utraty środków klientów usługobiorcy lub utraty poufności, integralności, czy dostępności do danych przetwarzanych przez systemy informatyczne klienta. W przypadku znalezienia tego typu potencjalnych podatności w procedurach klienta, przygotowanie rekomendowanych zmian, które mitygują znalezione ryzyka wraz z przygotowaniem odpowiedniej dokumentacji zgodnej z przyjętymi w organizacji klienta wzorami;

·analizowanie wykrytych incydentów bezpieczeństwa w organizacji klienta, przez analizę logów z systemów informatycznych klienta, rozmowy z pracownikami lub podwykonawcami usługobiorcy, którzy brali udział w incydencie lub jego obsłudze, pracownikami lub podwykonawcami odpowiedzialnymi za dostarczanie i utrzymanie systemów informatycznych klienta, w których doszło do incydentu. Celem analizy jest ustalenie zakresu incydentu, strat spowodowanych przez incydent, przekazanie rekomendowanych działań mogących ograniczyć skutki incydentu jeśli w chwili analizy nadal występuje ryzyko ponownego wystąpienia incydentu oraz w końcowej fazie sporządzenie rekomendowanych zmian w działaniach podejmowanych przez klienta w celu zabezpieczenia swoich systemów informatycznych przed powstaniem kolejnych incydentów;

·sprawdzenie wiedzy merytorycznej kandydatów do pracy w dziale bezpieczeństwa klienta lub podwykonawców, z którymi usługobiorca chce podjąć współpracę w zakresie wiedzy związanej z bezpieczeństwem informacji i cyberbezpieczeństwem. Efektem wykonania tej usługi jest ocena, czy kandydat lub podmiot posiada wystarczającą wiedzę lub/i umiejętności wymagane przez klienta. Analizowanie działania stosowanych przez klienta środków bezpieczeństwa w zakresie ochrony kont jego klientów w jego systemie polega na: analizie całego systemu bezpieczeństwa informacji i cyberbezpieczeństwa usługobiorcy, w tym zabezpieczeń prawnych, proceduralnych i technicznych w celu wykrycia potencjalnych podatności w tym systemie oraz w przypadkach ich wykrycia opracowanie rekomendowanych zmian, które usługobiorca powinien wdrożyć, aby zwiększyć bezpieczeństwo cyfrowe swoich systemów;

·współpracę z pracownikami oraz podwykonawcami klienta przy wdrażaniu przez nich zmian w systemach klienta, które mają zwiększyć odporność cyfrową usługobiorcy w celu oceny ich wydajności i efektywności, wykrycia potencjalnych ryzyk mogących płynąć z wdrażanych zmian, opracowywania ewentualnych sposobów mitygacji powstałych ryzyk lub przygotowania usługobiorcy opisu ryzyka oraz jego potencjalnych skutków w celu akceptacji takiego ryzyka przez wyznaczony do tego organ w organizacji klienta;

·ocenę ryzyka związanego z zarządzeniem przez usługobiorcę dostępami do jego systemów informatycznych, w tym odbieranie dostępów, zmniejszanie uprawnień lub nadawania dostępów zgodnie z wytycznymi klienta w celu utrzymania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa. Wykonywanie zadań związanych z bezpieczeństwem informacji oraz cyberbezpieczeństem systemów klienta, w szczególności poprzez monitorowanie i analizowanie podejrzanych wiadomości e-mail, prowadzenie szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz koordynacja zewnętrznych szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa polega na: analizie wiadomości mailowych zgłoszonych przez systemy usługobiorcy, jego pracowników lub podwykonawców jako wiadomości zawierające niebezpieczne załączniki lub linki prowadzące do stron zawierających potencjalnie niebezpieczną treść. Efektem tego działania jest ocena zgłoszonych wiadomości i w razie wykrycia niebezpiecznych treści zablokowanie ich na poziomie serwera pocztowego usługobiorcy oraz zaraportowanie ich;

·pomoc w organizacji szkoleń z zakresu cyberbezpieczeństwa oraz bezpieczeństwa informacji dla pracowników i/lub podwykonawców usługobiorcy przez ocenę ich przydatności dla pracowników i podwykonawców, poziomu merytorycznego szkolenia oraz ewentualną korektę ich zakresu. Efektem jest wskazanie najbardziej odpowiednich pod względem merytorycznym szkoleń dla dalej grupy pracowników lub podwykonawców. Przygotowanie dla jednego z oddziałów klienta dokumentacji bezpieczeństwa informacji oraz cyberbezpieczeństwa niezbędnej w celu uzyskania potrzebnej do działania na terenie jednego z krajów Unii Europejskiej licencji polega na przygotowaniu dokumentacji przedstawiającej wszystkie działania podejmowane przez klienta w celu zapewnienia odpowiedniego poziomu odporności cyfrowej (prawne, organizacyjne oraz techniczne), które klient przedstawi w procesie licencyjnym.

Opisane powyżej usługi zaczął Pan świadczyć dla klienta od września 2023 r.

17 stycznia 2022 r. złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu. Spełnia Pan warunki do opodatkowania w formie ryczałtu określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie

Czy przychód z tytułu opisanej w stanie faktycznym działalności usługowej z zakresu cyberbezpieczeństwa może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Przychód z tytułu opisanej w stanie faktycznym działalności usługowej z zakresu cyberbezpieczeństwa może być opodatkowany w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza – oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

‒    prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)  uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)  uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony).

Stosownie zaś do art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)  wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)  wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

‒    w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi w zakresie cyberbezpieczeństwa, sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu. Wskazał Pan też, że wykonywane usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego i z doradztwem w zakresie oprogramowania. 17 stycznia 2022 r. złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu. Spełnia Pan warunki do opodatkowania w formie ryczałtu określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Spełnia Pan także warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczonych usług, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zastrzec należy, że gdyby wykonywane przez Pana usługi były usługami wymienionymi w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w tym w szczególności usługami związanymi z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), bądź z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02) wówczas uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ww. ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie sprawy objętej pytaniem. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy, które nie były przedmiotem zapytania.

Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).