Możliwość zastosowania stawki zryczałtowanego podatku dochodowego - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.215.2023.3.PS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 17 listopada 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.215.2023.3.PS

Temat interpretacji

Możliwość zastosowania stawki zryczałtowanego podatku dochodowego

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 maja 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 10 maja 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 czerwca 2023 r. (wpływ 21 czerwca 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą (…). Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest świadczenie usług pośrednictwa komercyjnego (dalej: Usługi pośrednictwa), a także świadczenie usług szkoleniowych (dalej: Usługi szkoleniowe). W ramach prowadzonej przez siebie jednoosobowej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy wspomniane usługi na rzecz organizacji (…) (dalej: „Organizacja”). Celem działalności Organizacji jest (…). W związku z rozwojem Organizacji podejmowane są działania zmierzające do tworzenia tzw. grup zrzeszających przedsiębiorców (dalej: „Grupy”), co ma pozwolić przedsiębiorcom rozwijać prowadzone biznesy. Wskazani przedsiębiorcy stanowią klientów Organizacji korzystających ze świadczonych przez nią odpłatnie usług zmierzających do rozwoju prowadzonych przez klientów biznesów.

Poniżej Wnioskodawca przedstawia szczegółowy opis świadczonych usług.

Usługi pośrednictwa

Klientami Organizacji są w szczególności przedsiębiorcy, (…). Z tego też względu Organizacja nawiązuje współpracę z poszczególnymi podmiotami w zakresie pozyskiwania klientów w oparciu o ocenę potencjału prowadzonych przez nich działalności gospodarczych oraz sytuacji finansowej. W związku z powyższym, Organizacja korzysta z Usług pośrednictwa świadczonych przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca w ramach Usług pośrednictwa oferuje poszczególnym klientom usługi Organizacji, które mają być dostosowane do potencjału prowadzonych przez nich działalności oraz sytuacji finansowej przedsiębiorstw.

W ramach świadczonych Usług pośrednictwa Wnioskodawca pozyskuje klientów dla Organizacji oraz dąży do utrzymania relacji z dotychczasowymi klientami. W tym zakresie Wnioskodawca w szczególności pozyskuje nowych członków Grup (klientów) oraz podejmuje działania celem utrzymania dotychczasowych członków Grup (klientów), dążąc do ich rozwoju. W związku z powyższym Wnioskodawca podejmuje działania mające na celu omówienie strategii rozwoju ich biznesu w poszczególnych latach. Z uwagi na okoliczność, że wskazani klienci wykupują pakiety usług Organizacji, Wnioskodawca w ramach Usług pośrednictwa dąży do sprzedaży powyższych pakietów wśród klientów .

W ramach świadczonych Usług pośrednictwa Wnioskodawca w szczególności prowadzi rozmowy biznesowe z aktualnymi oraz nowymi klientami Organizacji, przeprowadza spotkania ze wskazanymi klientami zarówno na terenie prowadzenia działalności przez Organizację, jak i odbywa wyjazdy do siedziby klientów lub innych miejsc umówionych spotkań. Wnioskodawca nawiązuje oraz utrzymuje relacje biznesowe, prowadzi rozmowy oraz uczestniczy w spotkaniach z przedstawicielami firm będących klientami Organizacji (głównie członkami zarządu, właścicielami, CEO – Chief Executive Officer, tzn. osobami kluczowymi w zakresie zarządzania firmą).

W ramach prowadzonych rozmów Wnioskodawca omawia z poszczególnymi klientami Organizacji kwestie związane z rozwojem prowadzonych przez nich działalności.

W zakresie nawiązywania oraz utrzymywania kontaktów biznesowych oraz współpracy z klientami Organizacji podejmowane są przez Wnioskodawcę następujące przykładowe działania:

-przekazywanie klientom materiałów reklamowych Organizacji wraz z przedstawieniem zasad jej funkcjonowania,

-omawianie z klientami dokumentów będących podstawą współpracy z Organizacją, np. zawieranej umowy,

-omawianie zakresów pakietów usług Organizacji możliwych do zakupu przez klientów,

-przedstawianie kalendarza najbliższych wydarzeń, w których klient może wziąć udział wykupując pakiet usług Organizacji,

-zapraszanie klientów na spotkania celem zapoznania innych klientów, poznania potencjału działań biznesowych oraz historii biznesowych innych klientów,

-prezentowanie potencjalnym klientom zakresu firm należących do Organizacji.

Z tytułu świadczenia Usług pośrednictwa na rzecz Organizacji Wnioskodawcy przysługuje od niej wynagrodzenie.

Usługi szkoleniowe

W ramach Usług szkoleniowych Wnioskodawca prowadzi szkolenia na rzecz osób należących do Organizacji.

Wnioskodawca prowadzi szkolenia m.in. w przedmiocie opracowywania list kontaktów biznesowych, opracowywania prezentacji, wypełniania arkuszy, autoprezentacji, networkingu, warsztatów wewnętrznych. Usługi szkoleniowe świadczone w przedstawionym zakresie są skierowane do przedstawicieli firm będących klientami Organizacji (głównie członkowie zarządu, właściciele, CEO – Chief Executive Officer, tzn. osoby kluczowe w zakresie zarządzania firmą).

Z tytułu świadczenia Usług szkoleniowych na rzecz Organizacji Wnioskodawcy przysługuje od niej wynagrodzenie.

Klasyfikacja PKWiU

Wnioskodawca złożył do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wniosek o nadanie symbolu klasyfikacyjnego Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: PKWiU) dla Usług pośrednictwa i Usług szkoleniowych. W dniu (…) kwietnia 2023 roku, w odpowiedzi na złożony wniosek Wnioskodawca otrzymał pisemną informację ((…)), w której wskazano, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 z późn. zm.) wymienione usługi mieszczą się w grupowaniach:

-pośredniczenie w prowadzeniu rozmów biznesowych z klientami organizacji zrzeszającej firmy (…), obejmujące: przekazywanie klientom materiałów reklamowych organizacji wraz z przedstawieniem zasad jej funkcjonowania, omawianiu dokumentów będących podstawą współpracy z organizacją, np. zawieranej umowy, omawianie zakresów pakietów usług organizacji możliwych do zakupu przez klientów, przedstawianiu kalendarza najbliższych wydarzeń, w których klient może wziąć udział wykupując pakiet usług organizacji, zapraszanie klientów na spotkania celem zapoznania innych klientów, poznania potencjału działań biznesowych oraz historii biznesowych innych klientów, prezentowanie potencjalnym klientom zakresu firm należących do organizacji – PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”;

-prowadzenie szkoleń na rzecz osób należących do Organizacji zrzeszającej firmy, w przedmiocie opracowywania list kontaktów biznesowych, opracowywania prezentacji, wypełniania arkuszy, autoprezentacji, networkingu, warsztatów wewnętrznych – PKWiU 85.59.1 „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Ponadto, Wnioskodawca w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej jako przeważający przedmiot działalności wskazał „Pozostałą działalność profesjonalną, naukową i techniczną, gdzie indziej niesklasyfikowaną” (PKD 74.90.Z).

Wnioskodawca ponadto wskazuje, że w ustawowym terminie złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Działalność ta jest opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych od 2022 roku. Wnioskodawca również wskazuje, że nie zachodzą w stosunku do niego wyłączenia z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W piśmie z 21 czerwca 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, doprecyzował Pan opis sprawy o następujące informacje:

Wniosek dotyczy roku podatkowego 2022 oraz lat następnych o ile Wnioskodawca wybierze w latach następnych tę formę opodatkowania.

Wnioskodawca prowadził, prowadzi i będzie prowadził ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez niego działalności odrębnie .

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W latach podatkowych, których dotyczy wniosek w odniesieniu do Wnioskodawcy były, są i będą zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca świadczy usługi obejmujące usługi sklasyfikowane według PKWiU 74.90.12.0 od kilku/kilkunastu lat. Wnioskodawca jednakże wskazuje, że wcześniej nie było potrzeby wyodrębnienia przychodów z usług sklasyfikowanych według PKWiU 74.90.12.0, gdyż Wnioskodawca nie był opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym od nie których przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne. Tego rodzaju wyodrębnienie jest potrzebne dla ustalenia właściwej stawki podatku zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne. Natomiast, po raz pierwszy usługi te zostały wyodrębnione w fakturze z 29 października 2021 roku.

Wnioskodawca świadczy usługi obejmujące usługi sklasyfikowane według PKWiU 85.59.1 od kilku/kilkunastu lat. Wnioskodawca jednakże wskazuje, że wcześniej nie było potrzeby wyodrębnienia przychodów z usług sklasyfikowanych według PKWiU 85.59.1, gdyż Wnioskodawca nie był opodatkowany zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne. Tego rodzaju wyodrębnienie jest potrzebne dla ustalenia właściwej stawki podatku zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne. Natomiast, po raz pierwszy usługi te zostały wyodrębnione w fakturze z 29 października 2021 roku.

Wnioskodawca uzyskiwał przychody ze stosunku pracy oraz przychody z tytułu bycia członkiem zarządu na podstawie powołania na członka zarządu.

Obecnie Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów z innych źródeł. Wnioskodawca wskazuje, że w ramach prowadzonej przez niego jednoosobowej działalności gospodarczej planowany jest wynajem mieszkania/lokalu. Nastąpi to po zakończeniu prac mających na celu wykończenie mieszkania/lokalu. Mieszkanie/lokal zostanie wynajęte w ramach czynności opodatkowanej VAT (w stosunku do której nie będzie przysługiwać zwolnienie z opodatkowania VAT).

Wnioskodawca jednocześnie wskazuje, że w przyszłości może dojść do sytuacji, w której Wnioskodawca będzie uzyskiwał przychody również z innych źródeł przychodów. Przychody te będą opodatkowywane według właściwych dla tych przychodów regulacji podatkowych.

Wnioskodawca był i jest Prezesem Zarządu w Organizacji. Zarząd zajmuje się bieżącą działalnością spółki we wszelkich aspektach jej zarządzania. Prezes Zarządu jest uprawniony do samodzielnego składania oświadczeń w imieniu spółki.

Pytania

1.Czy przychody ze świadczenia opisanych Usług pośrednictwa są opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów?

2.Czy przychody ze świadczenia opisanych Usług szkoleniowych są opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów?

Pana stanowisko w sprawie

1.Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przychody Wnioskodawcy ze świadczenia Usług pośrednictwa opisanych we wniosku są opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów.

2.Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przychody Wnioskodawcy ze świadczenia Usług szkoleniowych opisanych we wniosku są opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Ad. 1.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę określona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Jeżeli w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym nie przewidziano dla danego rodzaju usługi szczególnej stawki działalność tę należy opodatkować stawką 8,5% przychodu. Wniosek taki płynie z analizy art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zgodnie z tym przepisem ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W ocenie Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym Usługom pośrednictwa najbardziej odpowiada grupowanie PKWiU 74.10.12.0 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę, jak wskazano w opisie stanu faktycznego polegają bowiem przede wszystkim na pozyskiwaniu klientów dla Organizacji oraz dążeniu do utrzymania relacji z dotychczasowymi klientami. W tym zakresie Wnioskodawca w szczególności pozyskuje nowych członków Grup (klientów), oraz podejmuje działania celem utrzymania dotychczasowych członków Grup (klientów), dążąc do ich rozwoju. W związku z powyższym Wnioskodawca podejmuje działania mające na celu omówienie strategii rozwoju ich biznesu w poszczególnych latach. Z uwagi na okoliczność, że wskazani klienci wykupują pakiety usług Organizacji, Wnioskodawca w ramach Usług pośrednictwa dąży do sprzedaży powyższych pakietów wśród klientów .

Prawidłowość kwalifikacji Usług pośrednictwa do PKWiU 74.10.12.0 potwierdził również Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w pisemnej informacji (…) z dnia (…) kwietnia 2023 roku.

Mając na uwadze to, że działalność w zakresie opisanych Usług pośrednictwa nie została wymieniona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym jako odrębna działalność, dla której ustawodawca przewidział inną niż 8,5% stawkę podatku oraz że nie występują negatywne przesłanki określone w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, w ocenie Wnioskodawcy, przychody Wnioskodawcy ze świadczenia Usług pośrednictwa opisanych we wniosku są opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów .

Wnioskodawca ponadto wskazuje, za prawidłowością jego stanowiska przemawia również analiza wydanych dotychczas przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacji indywidualnych. Tytułem przykładu Wnioskodawca pragnie wskazać na:

     interpretację indywidualną z dnia 21 listopada 2022 roku o sygn.: 0112-KDIL2-2.4011.753.2022.1.MM, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że: „w związku z przedstawionym stanem faktycznym do opisanych usług pośrednictwa handlowego będzie Pan mógł zastosować stawkę 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.

interpretację indywidualną z dnia 14 kwietnia 2023 roku o sygn.: 0112-KDSL1-2.4011.25.2023.2.JN, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że: „(...) przychody ze świadczenia opisanych Usług Pośrednictwa, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0, są opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%”.

Ad. 2.

Również w przypadku przychodów ze świadczenia Usług szkoleniowych opisanych we wniosku właściwą stawką ryczałtu będzie stawka 8,5% przychodów. Wynika to z analizy art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zgodnie z tym przepisem ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).

W ocenie Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym Usługom szkoleniowym najbardziej odpowiada grupowanie PKWiU 85.59.1 – „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Prawidłowość tego poglądu potwierdza pisemna informacja z dnia (…) kwietnia 2023 roku (…) uzyskana przez Wnioskodawcę. W informacji tej Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi wskazał, że wymienione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 85.59.1 – „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, przychody Wnioskodawcy ze świadczenia Usług szkoleniowych opisanych we wniosku są opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów .

Wnioskodawca ponadto wskazuje, że za prawidłowością jego stanowiska przemawia również analiza wydanych dotychczas przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacji indywidualnych. Tytułem przykładu Wnioskodawca pragnie wskazać na interpretację indywidualną z dnia 26 stycznia 2023 roku o sygn. 0112-KDIL2-2.4011.874.2022.2.IM, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zauważył, że:

„(...) do usług w zakresie edukacji, sklasyfikowanych w dziale 85 PKWiU, odwołuje się art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Stąd przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 85.59.1, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast według art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. przepisem:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Dodatkowo, według art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Z informacji przedstawionych we wniosku oraz w uzupełnieniu wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiotem jest świadczenie Usług pośrednictwa oraz Usług szkoleniowych. Usługi te świadczy Pan na rzecz organizacji (…). W ramach świadczonych Usług pośrednictwa pozyskuje Pan klientów dla Organizacji oraz dąży do utrzymania relacji z dotychczasowymi klientami. W ramach Usług szkoleniowych prowadzi Pan natomiast szkolenia na rzecz osób należących do Organizacji. W opisie sprawy wskazał Pan, że zgodnie z pisemną informacją uzyskaną z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, Usługi pośrednictwa należy zakwalifikować jako kod PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”; a Usługi szkoleniowe należy zakwalifikować jako kod PKWiU 85.59.1 „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Ponadto wskazał Pan, że w ustawowym terminie złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Działalność ta jest opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych od 2022 roku. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osobowy fizyczne. Prowadził, prowadzi i będzie Pan prowadził ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie. W latach podatkowych, których dotyczy wniosek w odniesieniu do Pana były, są i będą zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto, nie zachodzą w stosunku do Pana wyłączenia z opodatkowania w formie ryczałtu przychodów ewidencjonowanych, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej były/są/będą opodatkowane:

1)stawką 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ze świadczenia Usług pośrednictwa sklasyfikowanych według PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”,

2)stawką 8,5% określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ze świadczenia Usług szkoleniowych sklasyfikowanych według PKWiU 85.59.1 „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanych przez Pana we wniosku grupowań PKWiU.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazuję, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2383).