Stawka ryczałtu w wysokości 8,5% do usług o PKWiU 62.02. obejmujących zbieranie danych i opracowywanie wymagań dot. funkcjonalności. - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.375.2023.2.KS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 20 października 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.375.2023.2.KS

Temat interpretacji

Stawka ryczałtu w wysokości 8,5% do usług o PKWiU 62.02. obejmujących zbieranie danych i opracowywanie wymagań dot. funkcjonalności.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 sierpnia 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 30 sierpnia 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 września 2023 r. (wpływ 26 września 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą (dalej: „Wnioskodawca” lub „Podatnik”). Złożony wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego oraz zaistniałego stanu faktycznego. Wniosek dotyczy roku podatkowego 2022, 2023 i kolejnych. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców jako osoba fizyczna.

Wnioskodawca rok 2022, 2023 i lata kolejne planuje rozliczać się w zakresie jakiego dotyczy wniosek w oparciu o podatek ryczałtowy w wysokości 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 EURO.

Usługi Wnioskodawcy, które realizuje na podstawie umowy to: zbieranie i opracowywanie wymagań dotyczących funkcjonalności od zewnętrznego klienta, przygotowywanie analizy procesów i przypadków użycia danych funkcjonalności, tworzenie dokumentacji produktowej, dostarczanie wymagań funkcjonalnych zespołowi deweloperskiemu, opracowywanie priorytetów rozwoju nowych funkcjonalności na podstawie wymagań klienta zewnętrznego, odbieranie i zatwierdzanie dostarczonych przez zespół funkcjonalności, przeprowadzanie ogólnych testów funkcjonalności pod kątem zgodności z wymaganiami, przekształcanie potrzeb biznesowych w potrzeby systemowe, kreowanie wizji produktu (systemu informatycznego), weryfikacja backlogu produktów (systemu informatycznego), koordynowanie rozwoju produktów (systemów informatycznych).

Wszelkie wskazane powyżej zadania, które Wnioskodawca realizuje dotyczą usług związanych z doradztwem w zakresie informatyki. W wyniku świadczonych usług wskazać należy, że Wnioskodawca doradza w zakresie informatyki i to jest efektem ich świadczenia. Podsumowując, charakter tych usług jest ściśle ukierunkowany na doradztwo w zakresie informatyki.

Wskazany wyżej zakres opisanych prac nie stanowi usług związanych z szeroko rozumianym wytwarzaniem, rozwojem oraz implementacją oprogramowania, doradztwem w zakresie oprogramowania, a także doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. Wnioskodawca nie wyklucza, że w roku podatkowym będzie świadczył usługi dla innych kontrahentów, jednakże zakres świadczonych usług, których dotyczy wniosek pozostanie tożsamy.

Wnioskodawca zadecydował o stosowaniu opodatkowania przychodów uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, tj. art. 2 ust. 1 Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1905 z późn. zm., dalej: „Ustawa o ryczałcie”). W tym celu, zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, Wnioskodawca złożył pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w piśmie z xx czerwca 2023 r. poinformował Wnioskodawcę, że opisane we wniosku o interpretację podatkową czynności związane ze świadczeniem usług obejmujących: zbieranie i opracowywanie wymagań dotyczących funkcjonalności od zewnętrznego klienta, przygotowywanie analizy procesów i przypadków użycia danych funkcjonalności, tworzenie dokumentacji produktowej, dostarczanie wymagań funkcjonalnych zespołowi deweloperskiemu, opracowywanie priorytetów rozwoju nowych funkcjonalności na podstawie wymagań klienta zewnętrznego, odbieranie i zatwierdzanie dostarczonych przez zespół funkcjonalności, przeprowadzanie ogólnych testów funkcjonalności pod kątem zgodności z wymaganiami, przekształcanie potrzeb biznesowych w potrzeby systemowe, kreowanie wizji produktu (systemu informatycznego), weryfikację backlogu produktów (systemu informatycznego), koordynowanie rozwoju produktów (systemów informatycznych) mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

Wnioskodawca nie uzyskał i nie uzyska z tej działalności przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które będzie wykonywał w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Wnioskodawca podkreśla, że świadczone usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego PKWiU ex 62.02.10.0, nie są związane z oprogramowaniem PKWiU ex 62.01.1, nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWiU ex 62.02, nie są związane z zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi PKWiU 62.03.1. Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania. Natomiast działalność Wnioskodawcy GUS w wydanej opinii zaklasyfikował pod PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

Na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, wobec czego Wnioskodawca nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1.

Wnioskodawca miał i ma prawo do stosowania formy opodatkowania – ryczałt ewidencjonowany zgodnie z art. 8 ustawy o podatku dochodowym w formie ryczałtu ewidencjonowanego, Wnioskodawca nie przekroczył i nie przekroczy dochodu 2 000 000 euro. W przypadku działalności wykonywanej w roku 2022, 2023 i latach kolejnych, zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych przez osoby fizyczne.

W piśmie z 26 września 2023 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazał Pan:

Wnioskodawca prosi o uwzględnienie orzeczenia WSA w Gdańsku I SA/Gd 1399/22 i o nieprzypisywanie Wnioskodawcy realizacji czynności, których nie wykonuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

Działalność gospodarcza jest prowadzona od 1 lipca 2022 r.

W dniu 14 sierpnia 2022 r. Wnioskodawca osiągnął pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku i którą Wnioskodawca opodatkował zryczałtowaną stawką podatku.

W dniu 6 czerwca 2022 r. Wnioskodawca złożył właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Do wykonywanej działalności nie miały/nie mają/nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Tak, jest to działalność usługowa.

Wnioskodawca wskazuje dokładny opis wykonywanych usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”:

-zbieranie i opracowywanie wymagań dotyczących funkcjonalności od zewnętrznego klienta:

Zbieranie i opracowywanie wymagań dotyczących funkcjonalności od zewnętrznego klienta to proces, w którym gromadzi się informacje na temat oczekiwań i wymagań klienta dotyczących funkcjonalności produktu. Wymagania te są następnie opracowywane, aby dostarczyć jasne wytyczne dla zespołu odpowiedzialnego za rozwój produktu. Wymagania dotyczące funkcjonalności mogą obejmować różne aspekty, takie jak:

Funkcje produktu: Określanie, jakie funkcje powinny być dostępne w produkcie, aby spełnić oczekiwania klienta.

Interfejs użytkownika: Określanie, jak produkt powinien być zaprojektowany, aby zapewnić intuicyjne i łatwe w użyciu doświadczenie dla użytkownika.

Wydajność: Określanie oczekiwanej wydajności produktu, takiej jak czas odpowiedzi czy przepustowość.

Bezpieczeństwo: Określanie wymagań dotyczących bezpieczeństwa produktu, takich jak uwierzytelnianie użytkowników czy zabezpieczenia danych.

Proces zbierania i opracowywania wymagań od zewnętrznego klienta może obejmować różne etapy, takie jak:

Pozyskiwanie wymagań: Gromadzenie informacji na temat oczekiwań i wymagań klienta poprzez rozmowy, ankiety, warsztaty itp.

Analiza wymagań: Analiza zebranych wymagań w celu zrozumienia ich istoty i identyfikacji ewentualnych konfliktów lub niejasności.

Dokumentowanie wymagań: Przygotowanie dokumentacji zawierającej szczegółowe opisy wymagań oraz ich priorytetyzację.

Walidacja wymagań: Weryfikacja zebranych wymagań pod kątem ich kompletności, spójności i zgodności z oczekiwaniami klienta.

Zbieranie i opracowywanie wymagań od zewnętrznego klienta jest kluczowym elementem procesu zarządzania produktem IT. Dzięki temu procesowi możliwe jest dostarczenie produktów, które spełniają oczekiwania klientów i są zgodne z ich potrzebami;

-przygotowywanie analizy procesów i przypadków użycia danych funkcjonalności:

Przygotowywanie analizy procesów i przypadków użycia danych funkcjonalności to proces, w którym dane funkcjonalności są analizowane pod kątem ich zastosowania w różnych scenariuszach. W ramach tego procesu, produkt manager IT identyfikuje i dokumentuje różne przypadki użycia, w których dana funkcjonalność może być wykorzystywana. Przypadki użycia mogą obejmować różne aspekty, takie jak: interakcje użytkownika z produktem, przepływ danych, integracje z innymi systemami itp. Analiza procesów i przypadków użycia danych funkcjonalności pomaga w zrozumieniu, jak dana funkcjonalność może być wykorzystana w praktyce i jak może wpływać na inne elementy systemu;

-tworzenie dokumentacji produktowej:

Tworzenie dokumentacji produktowej to proces, w którym tworzy się dokumenty zawierające informacje na temat produktu. Ważne jest, aby dokumentacja produktowa była jasna, zwięzła i łatwa do zrozumienia dla odbiorców. Może zawierać informacje na temat funkcji produktu, interfejsu użytkownika, wydajności, bezpieczeństwa i innych aspektów związanych z produktem. Warto również pamiętać, że tworzenie dokumentacji produktowej to proces iteracyjny. Dokumentacja powinna być aktualizowana w miarę rozwoju produktu i uwzględniać zmiany w wymaganiach klienta oraz nowe funkcje i usprawnienia;

-dostarczanie wymagań funkcjonalnych zespołowi deweloperskiemu:

Dostarczanie wymagań funkcjonalnych zespołowi deweloperskiemu to kluczowy etap w procesie rozwoju produktu IT. W ramach tego procesu zespołowi deweloperskiemu przekazywane są szczegółowe informacje na temat oczekiwanych funkcjonalności produktu. Wymagania te mogą obejmować różne aspekty, takie jak funkcje produktu, interfejs użytkownika, wydajność, bezpieczeństwo i wiele innych. Dostarczanie wymagań funkcjonalnych zespołowi deweloperskiemu może obejmować różne etapy, takie jak:

Przygotowanie dokumentacji: Przygotowanie dokumentacji zawierającej szczegółowe opisy wymagań funkcjonalnych. Dokumentacja ta powinna być jasna, zwięzła i łatwa do zrozumienia dla zespołu deweloperskiego.

Komunikacja: Komunikacja z zespołem deweloperskim w celu wyjaśnienia wymagań i odpowiedzi na pytania dotyczące funkcjonalności.

Monitorowanie postępu: Monitorowanie postępu prac nad implementacją wymagań i zapewnienie, że zespół deweloperski ma wszystkie niezbędne informacje do wykonania swojej pracy.

Dostarczanie jasnych i precyzyjnych wymagań funkcjonalnych jest kluczowe dla sukcesu projektu. Dzięki temu zespół deweloperski może skoncentrować się na tworzeniu produktu IT, które spełnia oczekiwania klienta i jest zgodne z jego potrzebami;

-opracowywanie priorytetów rozwoju nowych funkcjonalności na podstawie wymagań klienta zewnętrznego:

Opracowywanie priorytetów rozwoju nowych funkcjonalności na podstawie wymagań klienta zewnętrznego to proces, w którym produkt manager IT analizuje i ustala kolejność implementacji nowych funkcjonalności na podstawie oczekiwań klienta. W ramach tego procesu, wymagania klienta są starannie analizowane, a następnie priorytetyzowane w celu określenia, które funkcjonalności powinny być rozwijane w pierwszej kolejności. Priorytetyzacja może być oparta na różnych czynnikach, takich jak:

Wartość biznesowa: Określanie, które funkcjonalności mają największe znaczenie dla klienta i przyczyniają się do osiągnięcia celów biznesowych.

Wymagania klienta: Uwzględnianie oczekiwań i wymagań klienta dotyczących funkcjonalności produktu.

Złożoność techniczna: Uwzględnianie złożoności technicznej implementacji danej funkcjonalności.

Terminy: Uwzględnianie terminów dostarczenia poszczególnych funkcjonalności.

Opracowywanie priorytetów rozwoju nowych funkcjonalności na podstawie wymagań klienta zewnętrznego jest kluczowe dla skutecznego zarządzania projektem i dostarczenia produktu, który spełnia oczekiwania klienta;

-odbieranie i zatwierdzanie dostarczonych przez zespół funkcjonalności:

Odbieranie i zatwierdzanie dostarczonych przez zespół funkcjonalności to kluczowy etap w procesie rozwoju produktu IT. W ramach tego procesu produkt manager IT sprawdza i akceptuje funkcjonalności dostarczone przez zespół deweloperski. Odbieranie i zatwierdzanie funkcjonalności może obejmować różne czynności, takie jak:

Testowanie: Przeprowadzanie testów funkcjonalności w celu sprawdzenia, czy spełniają one oczekiwania klienta i działają zgodnie z założeniami.

Zatwierdzanie: Akceptowanie dostarczonych funkcjonalności i potwierdzanie, że są one gotowe do wdrożenia.

Dokumentowanie: Tworzenie dokumentacji zawierającej informacje na temat dostarczonych funkcjonalności, ich działania i sposobu użycia.

Odbieranie i zatwierdzanie dostarczonych przez zespół funkcjonalności jest ważne dla zapewnienia jakości produktu i spełnienia oczekiwań klienta. Dzięki temu procesowi możliwe jest dostarczenie produktu IT, które działa zgodnie z wymaganiami i spełnia potrzeby użytkowników;

-przeprowadzanie ogólnych testów funkcjonalności pod kątem zgodności z wymaganiami:

Przeprowadzanie ogólnych testów funkcjonalności pod kątem zgodności z wymaganiami to ważny etap w procesie rozwoju produktu IT. Zespołowi deweloperskiemu przekazywane są szczegółowe informacje na temat oczekiwanych funkcjonalności produktu, a następnie przeprowadzane są testy, aby sprawdzić, czy te funkcjonalności działają zgodnie z wymaganiami. W Roli Produkt Managera jest sprawdzenie pod kątem zgodności z wymaganiami biznesowymi klienta pozwala na weryfikację, czy produkt IT spełnia określone kryteria i działa zgodnie z oczekiwaniami klienta. Dzięki temu możliwe jest wykrycie ewentualnych błędów i problemów oraz ich naprawa przed wdrożeniem produktu,

-przekształcanie potrzeb biznesowych w potrzeby systemowe:

Przekształcanie potrzeb biznesowych w potrzeby systemowe to proces, w którym produkt manager IT analizuje i tłumaczy wymagania biznesowe na konkretne wymagania dotyczące systemu. W ramach tego procesu identyfikowane są funkcje i cechy systemu, które są niezbędne do spełnienia oczekiwań klienta i osiągnięcia celów biznesowych. Wymagania biznesowe to ogólne cele i oczekiwania klienta dotyczące systemu. Mogą obejmować takie aspekty jak:

Funkcje produktu: Określanie, jakie funkcje powinny być dostępne w systemie, aby spełnić cele biznesowe.

Wydajność: Określanie oczekiwanej wydajności systemu, takiej jak czas odpowiedzi czy przepustowość.

Bezpieczeństwo: Określanie wymagań dotyczących bezpieczeństwa systemu, takich jak uwierzytelnianie użytkowników czy zabezpieczenia danych.

Przekształcanie potrzeb biznesowych w potrzeby systemowe wymaga dokładnej analizy wymagań klienta oraz zrozumienia celów biznesowych. Wymagania systemowe są następnie dokumentowane i przekazywane zespołowi deweloperskiemu w celu implementacji;

-kreowanie wizji produktu (systemu informatycznego):

Kreowanie wizji produktu (systemu informatycznego) to proces, w którym produkt manager IT definiuje i opisuje wizję produktu, określając cele, wartości i kierunek rozwoju systemu informatycznego. W ramach tego procesu, produkt manager IT może wykonywać następujące czynności:

Analiza rynku: Badanie rynku i identyfikacja potrzeb klientów oraz trendów technologicznych.

Badanie konkurencji: Analiza konkurencji i identyfikacja unikalnych cech i wartości, które mogą wyróżnić system informatyczny na tle innych rozwiązań.

Określanie celów: Określanie celów biznesowych, które mają być osiągnięte dzięki systemowi informatycznemu.

Tworzenie strategii: Opracowywanie strategii rozwoju systemu informatycznego, uwzględniającej cele biznesowe i potrzeby klienta.

Komunikacja: Komunikacja z interesariuszami, takimi jak klienci, zespół deweloperski i inne zainteresowane strony, w celu uzyskania informacji zwrotnych i wsparcia dla wizji produktu.

Kreowanie wizji produktu jest kluczowym elementem procesu zarządzania produktem IT. Wizja produktu służy jako punkt odniesienia dla wszystkich działań związanych z rozwojem systemu informatycznego i pomaga zapewnić spójność i skupienie w całym procesie;

-weryfikacja backlogu produktów (systemu informatycznego):

Weryfikacja backlogu produktów jest ważnym etapem w procesie rozwoju systemów informatycznych. Zapewnia ona, że elementy backlogu są odpowiednio przemyślane i spriorytezowane tak aby kolejność wykonywanych zadań przez zespoły deweloperskie spełniała oczekiwania użytkowników oraz interesariuszy;

-koordynowanie rozwoju produktów (systemów informatycznych):

Jako Product Manager Wnioskodawca jest odpowiedzialny za sukces lub porażkę produktu. Jako lider, współpracuje z zespołami deweloperskimi, aby zapewnić, że produkt spełnia zarówno cele biznesowe, jak i potrzeby klientów. Wnioskodawca współpracuje również z zespołem biznesowym w celu określenia kierunku produktu oraz z użytkownikami w celu identyfikacji problemów wpływających na cele biznesowe.

Pytanie

Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących: zbieranie i opracowywanie wymagań dotyczących funkcjonalności od zewnętrznego klienta, przygotowywanie analizy procesów i przypadków użycia danych funkcjonalności, tworzenie dokumentacji produktowej, dostarczanie wymagań funkcjonalnych zespołowi deweloperskiemu, opracowywanie priorytetów rozwoju nowych funkcjonalności na podstawie wymagań klienta zewnętrznego, odbieranie i zatwierdzanie dostarczonych przez zespół funkcjonalności, przeprowadzanie ogólnych testów funkcjonalności pod kątem zgodności z wymaganiami, przekształcanie potrzeb biznesowych w potrzeby systemowe, kreowanie wizji produktu (systemu informatycznego), weryfikację backlogu produktów (systemu informatycznego), koordynowanie rozwoju produktów (systemów informatycznych), które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących: zbieranie i opracowywanie wymagań dotyczących funkcjonalności od zewnętrznego klienta, przygotowywanie analizy procesów i przypadków użycia danych funkcjonalności, tworzenie dokumentacji produktowej, dostarczanie wymagań funkcjonalnych zespołowi deweloperskiemu, opracowywanie priorytetów rozwoju nowych funkcjonalności na podstawie wymagań klienta zewnętrznego, odbieranie i zatwierdzanie dostarczonych przez zespół funkcjonalności, przeprowadzanie ogólnych testów funkcjonalności pod kątem zgodności z wymaganiami, przekształcanie potrzeb biznesowych w potrzeby systemowe, kreowanie wizji produktu (systemu informatycznego), weryfikację backlogu produktów (systemu informatycznego), koordynowanie rozwoju produktów (systemów informatycznych), które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Na podstawie art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 Ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Na podstawie art. 15 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego (dalej: „ewidencja przychodów”), wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów.

Cechą charakterystyczną formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015.

W świetle art. 12 ust. 3 Ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.

W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z klasyfikacją PKWiU 2015, z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.

Artykuł 12 ust. 1 Ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.

Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b (od 1 stycznia 2022 r.) Ustawy o ryczałcie zostało wskazane, iż właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12% (od roku 2022).

Ponadto art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h przewiduje stawkę 15% w przypadku świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60). Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12% (od roku 2022) oraz 15% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług obejmujących: zbieranie i opracowywanie wymagań dotyczących funkcjonalności od zewnętrznego klienta, przygotowywanie analizy procesów i przypadków użycia danych funkcjonalności, tworzenie dokumentacji produktowej, dostarczanie wymagań funkcjonalnych zespołowi deweloperskiemu, opracowywanie priorytetów rozwoju nowych funkcjonalności na podstawie wymagań klienta zewnętrznego, odbieranie i zatwierdzanie dostarczonych przez zespół funkcjonalności, przeprowadzanie ogólnych testów funkcjonalności pod kątem zgodności z wymaganiami, przekształcanie potrzeb biznesowych w potrzeby systemowe, kreowanie wizji produktu (systemu informatycznego), weryfikację backlogu produktów (systemu informatycznego), koordynowanie rozwoju produktów (systemów informatycznych), które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

Trzeba zwrócić uwagę, iż na podstawie art. 4 ust. 4 Ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania.

Konkludując powyższe, w stosunku do przychodów z działalności Wnioskodawcy obejmujących: zbieranie i opracowywanie wymagań dotyczących funkcjonalności od zewnętrznego klienta, przygotowywanie analizy procesów i przypadków użycia danych funkcjonalności, tworzenie dokumentacji produktowej, dostarczanie wymagań funkcjonalnych zespołowi deweloperskiemu, opracowywanie priorytetów rozwoju nowych funkcjonalności na podstawie wymagań klienta zewnętrznego, odbieranie i zatwierdzanie dostarczonych przez zespół funkcjonalności, przeprowadzanie ogólnych testów funkcjonalności pod kątem zgodności z wymaganiami, przekształcanie potrzeb biznesowych w potrzeby systemowe, kreowanie wizji produktu (systemu informatycznego), weryfikację backlogu produktów (systemu informatycznego), koordynowanie rozwoju produktów (systemów informatycznych), które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” nie powinna znaleźć zastosowania 12%-owa (od roku 2022) oraz odpowiednio 15% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) oraz usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), oraz nie są usługami związanymi z oprogramowaniem.

Ze względu na fakt, iż Ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług obejmujących: zbieranie i opracowywanie wymagań dotyczących funkcjonalności od zewnętrznego klienta, przygotowywanie analizy procesów i przypadków użycia danych funkcjonalności, tworzenie dokumentacji produktowej, dostarczanie wymagań funkcjonalnych zespołowi deweloperskiemu, opracowywanie priorytetów rozwoju nowych funkcjonalności na podstawie wymagań klienta zewnętrznego, odbieranie i zatwierdzanie dostarczonych przez zespół funkcjonalności, przeprowadzanie ogólnych testów funkcjonalności pod kątem zgodności z wymaganiami, przekształcanie potrzeb biznesowych w potrzeby systemowe, kreowanie wizji produktu (systemu informatycznego), weryfikację backlogu produktów (systemu informatycznego), koordynowanie rozwoju produktów (systemów informatycznych), które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan oświadczył – przy świadczeniu przez Pana opisanych usług nie mają i nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności usług.

Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z przedstawionego opisu sprawy oraz jego uzupełnienia wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą, polegającą na świadczeniu usług, które są sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Świadczone usługi to: zbieranie i opracowywanie wymagań dotyczących funkcjonalności od zewnętrznego klienta, przygotowywanie analizy procesów i przypadków użycia danych funkcjonalności, tworzenie dokumentacji produktowej, dostarczanie wymagań funkcjonalnych zespołowi deweloperskiemu, opracowywanie priorytetów rozwoju nowych funkcjonalności na podstawie wymagań klienta zewnętrznego, odbieranie i zatwierdzanie dostarczonych przez zespół funkcjonalności, przeprowadzanie ogólnych testów funkcjonalności pod kątem zgodności z wymaganiami, przekształcanie potrzeb biznesowych w potrzeby systemowe, kreowanie wizji produktu (systemu informatycznego), weryfikacja backlogu produktów (systemu informatycznego), koordynowanie rozwoju produktów (systemów informatycznych). Wskazał Pan także, że świadczone usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), nie są związane z oprogramowaniem PKWiU ex 62.01.1, nie są objęte grupowaniem „ Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWiU ex 62.02, nie są związane z zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi PKWiU 62.03.1. Jak Pan wskazał, na żadnym etapie świadczenia usług nie jest tworzone oprogramowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania, zatem nie świadczy Pan usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1. Ponadto, wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02, które to usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), ani z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:

·zbieranie i opracowywanie wymagań dotyczących funkcjonalności od zewnętrznego klienta,

·przygotowywanie analizy procesów i przypadków użycia danych funkcjonalności,

·tworzenie dokumentacji produktowej,

·dostarczanie wymagań funkcjonalnych zespołowi deweloperskiemu,

·opracowywanie priorytetów rozwoju nowych funkcjonalności na podstawie wymagań klienta zewnętrznego,

·odbieranie i zatwierdzanie dostarczonych przez zespół funkcjonalności,

·przeprowadzanie ogólnych testów funkcjonalności pod kątem zgodności z wymaganiami,

·przekształcanie potrzeb biznesowych w potrzeby systemowe,

·kreowanie wizji produktu (systemu informatycznego),

·weryfikację backlogu produktów (systemu informatycznego),

·koordynowanie rozwoju produktów (systemów informatycznych),

które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”, podlega/będzie podlegał opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

W odniesieniu do powołanego wyroku sądu administracyjnego należy zauważyć, że zapadł on w indywidualnej sprawie określonego podmiotu i nie ma mocy wiążącej w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).