Wybór opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przez wspólnika spółki cywilnej - Interpretacja - 0115-KDWT.4011.42.2023.2.DS

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 7 września 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDWT.4011.42.2023.2.DS

Temat interpretacji

Wybór opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przez wspólnika spółki cywilnej

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych przedstawionego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych - jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

4 lipca 2023 r. wpłynął Pana wniosek z 30 czerwca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jest Pan wspólnikiem spółki cywilnej zawartej (…) czerwca 2022 roku (działalność w zakresie usług elektrycznych). Wniosek o wpis do CEIDG został złożony elektronicznie. Wybrał Pan ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, od momentu pierwszej wpłaty podatku czyli za czerwiec 2022 r. płacił Pan podatek ryczałt, oznaczając go jako: PPE. W dniu (…) kwietnia 2023 roku złożył Pan zeznanie roczne PIT-28 i po upływie jakiegoś czasu otrzymał Pan informację z Urzędu Skarbowego, iż składając wniosek do CEIDG nie wybrał Pan żadnej formy opodatkowania (Pana zdaniem był to jakiś błąd systemowy) w związku z czym system „wrzucił” Pana na opodatkowanie na zasadach ogólnych. Jednakże przez cały ten czas od czerwca 2022 jak również w roku 2023, płacił Pan podatek PPE będąc przekonanym o takim wyborze formy opodatkowania. Pana wspólnik w spółce cywilnej wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu ewidencjonowanego.

Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego

Pierwszy dochód z działalności w formie spółki cywilnej w roku 2022 został osiągnięty (…) sierpnia 2022 roku. Pierwszy dochód z działalności w formie spółki cywilnej w roku 2023 został osiągnięty (…) stycznia 2023 roku. Był Pan przekonany o złożonym skutecznie oświadczeniu o wyborze formy opodatkowania. Wniosek był składany za pośrednictwem bankowości internetowej, nie posiada Pan ww. oświadczenia w formie papierowej. Do momentu otrzymania informacji z Urzędu Skarbowego, iż nie wybrał Pan żadnej formy opodatkowania (maj 2023 roku) był Pan przekonany o skuteczności złożenia tego oświadczenia na wpisie do CEIDG podczas zakładania działalności gospodarczej. W związku z tym od początku opłacał Pan zaliczki na podatek w formie ryczałtu ewidencjonowanego opisując wpłaty jako PPE. Uważa Pan, że brak wyboru opodatkowania spowodowany był jakąś awarią w systemie, w którym wypełnia się elektronicznie druki CEIDG . W trakcie prowadzenia działalności w formie spółki cywilnej nie prowadził Pan i nadal nie prowadzi indywidualnej działalności, we wniosku do CEIDG ma Pan zapis: „Działalność wyłącznie w formie spółki cywilnej”. Do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.).

Pytania (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu)

Czy w przedstawionym stanie faktycznym przychody z prowadzonej w latach 2022 i 2023 działalności w formie spółki cywilnej mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

Czy może Pan mimo braku wyboru formy opodatkowania podczas zakładania firmy w CEIDG rozliczać się na zasadach ryczałtu ewidencjonowanego w związku z tym, iż wspólnicy spółki cywilnej nie mogą mieć dwóch różnych form opodatkowania (ryczałt ewidencjonowany i zasady ogólne)?

Pana stanowisko w sprawie

Uważa Pan, iż Pana dochody z prowadzonej działalności w formie spółki mogą być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego.

Począwszy od pierwszej wpłaty, wszystkie wpłaty oznaczał Pan jako PPE, taką też księgowość prowadziło Biuro Rachunkowe zgodnie z ustaleniami wcześniejszymi, takie też składki na ubezpieczenia zdrowotne były naliczone jeśli chodzi o ZUS. Nie był Pan świadom, iż zawiódł system i technika, nie zdawał sobie Pan sprawy, że podczas składania wniosku do CEIDG rubryczka o wyborze formy opodatkowania została niewypełniona, gdyż Pan na pewno wpisywał tam wybraną przez siebie formę opodatkowania. Wskazał Pan, że nie ma Pan możliwości zweryfikowania tego wpisu na wygenerowanym już później wpisie do CEIDG.

Dopiero Urząd Skarbowy po złożeniu przez Pana PIT-28 poinformował, iż przy zakładaniu działalności gospodarczej nie wybrał Pan żadnej formy opodatkowania, w związku z czym jedyną możliwą formą w takim momencie jest dla Pana podatek na zasadach ogólnych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2647 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 9a ust. 1 ww. ustawy:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 - 3 ww. ustawy:

1.Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

1a. Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.

1b. Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

1c. Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej "ustawą o CEIDG".

2.Oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki składają wszyscy wspólnicy naczelnikom urzędów skarbowych właściwym według miejsca zamieszkania każdego ze wspólników, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy. Wspólnicy spółki cywilnej osób fizycznych mogą złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

3.W przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego i niezłożenia w określonym terminie oświadczenia, o którym mowa w ust. 1, podatnik jest obowiązany do założenia właściwych ksiąg i opłacania podatku na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym.

Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymienioną formę opodatkowania stosuje się z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Aby opodatkować przychody z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, podatnik musi złożyć oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego. Oświadczenie składa się na piśmie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych podatnik może także złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy CEIDG.

W przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego i niezłożenia ww. oświadczenia w określonym terminie, podatnik jest obowiązany do założenia właściwych ksiąg i opłacania podatku na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym.

Należy zauważyć, że w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki (w tym spółki cywilnej), ww. oświadczenie składają wszyscy wspólnicy.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że jest Pan wspólnikiem spółki cywilnej na podstawie umowy zawartej w 2022 r. Do momentu otrzymania informacji z urzędu skarbowego, iż nie wybrał Pan żadnej formy opodatkowania (maj 2023 r.) był Pan przekonany, że skutecznie złożył oświadczenie na wpisie do CEIDG podczas zakładania działalności gospodarczej. Uważa Pan, że brak wyboru opodatkowania spowodowany był awarią w systemie, w którym wypełnia się elektronicznie druki CEIDG. Nie posiada Pan oświadczenia w formie papierowej. W trakcie prowadzenia działalności w formie spółki cywilnej nie prowadził Pan i nadal nie prowadzi indywidualnej działalności. Wyżej wymieniona spółka uzyskała przychody w trakcie 2022 roku, a dokonywane przez Pana w 2022 roku wpłaty podatku oznaczał Pan jako: „PPE”. Pierwszy przychód z ww. działalności w formie spółki cywilnej w 2023 roku został osiągnięty w styczniu 2023 tego roku.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przytoczone przepisy prawa stwierdzić należy, że nie jest sporny fakt, że w składanym elektronicznie wniosku o wpis do CEIDG nastąpił: „brak wyboru opodatkowania” i że nie złożył Pan ww. oświadczenia w tym zakresie w formie papierowej. W związku z tym nie można uznać, że skutecznie złożył Pan oświadczenie o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Na powyższą ocenę nie ma wpływu to, że brak wyboru formy opodatkowania był wynikiem awarii systemu. Istotne jest bowiem, że oświadczenie nie zostało złożone.

Biorąc pod uwagę, że oświadczenie o wyborze opodatkowania omawianych przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie zostało skutecznie złożone do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, należy uznać, iż nie wypełnił Pan w terminie przesłanek skutecznego zawiadomienia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Samo dokonywanie przez Pana wpłat tytułem: „PPE” nie stanowi oświadczenia, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy i nie spełnia warunków zawartych w tym przepisie. Również fakt, że drugi wspólnik spółki cywilnej wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie oznacza, że może Pan przychody uzyskane przez Pana z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki cywilnej w 2022 i 2023 roku opodatkować ryczałtem. Jeżeli bowiem intencją wspólników jest opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, to zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania muszą złożyć wszyscy wspólnicy.

Biorąc pod uwagę powyższe, przychody uzyskane przez Pana z działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki cywilnej w 2022 i 2023 roku, powinny zostać przez Pana opodatkowane według skali podatkowej (czyli na zasadach wynikających z art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zatem Pana stanowisko jest nieprawidłowe.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto, należy wskazać, iż z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie Zainteresowanego – co wynika z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie dla Pana. Jeżeli drugi wspólnik spółki cywilnej chciałby uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie i uiścić stosowną opłatę.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).