Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skar... - Interpretacja - PB1-410-3-6/06

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 18.01.2006, sygn. PB1-410-3-6/06, Urząd Skarbowy w Gryficach

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. ? Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gryficach, po rozpatrzeniu wniosku w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji prawa podatkowego stwierdza co następuje:

Z przedstawionego przez wnioskodawczynię stanu faktycznego wynika, iż prowadzi ona działalność gospodarczą opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przedmiotem której są usługi pogrzebowe związane z kompleksową obsługą pogrzebów. Wnioskodawczyni jest również czynnym podatnikiem podatku VAT, w związku z czym za wykonane usługi oraz dokonaną sprzedaż, wystawia faktury VAT a także ewidencjonuje je przy użyciu kasy fiskalnej. Zgodnie z wcześniej otrzymaną od tut. organu podatkowego interpretacją dotyczącą sposobu fakturowania oraz stosowania prawidłowej stawki podatku VAT, podatnik wystawiając fakturę VAT, określa w jej treści świadczoną usługę jako ?usługi pogrzebowe wraz z dostawą trumny i utensyliów pogrzebowych?. Do faktury dołączany jest każdorazowo paragon fiskalny, zawierający szczegółowy wykaz pozycji sprzedaży. Niezależnie od tego, dla potrzeb ZUS, podatnik sporządza szczegółową specyfikację wykonanych w ramach usługi czynności oraz sprzedanych towarów a także sporządza na koniec każdego dnia dowód wewnętrzny, na podstawie którego dokonuje zapisów w ewidencji z podziałem na poszczególne stawki ryczałtu.

Wyrażając swoje stanowisko w sprawie wnioskodawczyni stwierdziła, iż jej zdaniem, ma prawo, na podstawie tak sporządzonej dokumentacji, do rozbicia usługi opisanej na fakturze na usługę pogrzebową oraz sprzedaż trumny i utensyliów pogrzebowych i do zastosowania względem tak wydzielonych przychodów zróżnicowanych stawek ryczałtu w wysokości odpowiednio: 8,5 % dla usług i 3 % dla sprzedaży.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gryficach nie może podzielić zaprezentowanego przez podatnika stanowiska z uwagi na poniższe okoliczności.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), za działalność usługową uważa się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm).

Podstawą do zakwalifikowania osiągniętych przychodów do odpowiedniej stawki podatku jest określenie dla danej usługi symbolu PKWiU.

Z informacji udzielonych przez wnioskodawczynię wynika, że wykonuje ona kompleksową obsługę pogrzebów, sklasyfikowaną w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem 93.03 pogrzeby i działalność pokrewna, na którą składa się między innymi: grzebanie zwłok, przygotowanie zwłok do pochówku, przeprowadzenie pogrzebu, wynajmowanie miejsca w domach pogrzebowych, wynajmowanie lub sprzedaż grobów, opieka nad grobami. Co więcej z treści wystawianej faktury VAT wynika, iż fakturowane przez podatnika czynności należy traktować jako jedną całościową usługę zaliczającą się do wspomnianej kategorii 93.03 - pogrzeby i działalność pokrewna. Potwierdza to dodatkowo fakt, iż podatnik stosuje do tej usługi preferencyjną stawkę podatku VAT w wysokości 7%, co w myśl art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w związku z poz. 160 załącznika Nr 3 do tej ustawy, zarezerwowane jest dla kompleksowych usług pogrzebowych i pokrewnych świadczonych łącznie z dostawą trumien w ramach tej usługi. Stosowanie podziału na sprzedaż trumny i pozostałą usługę, dokonywany wyłącznie na potrzeby wyliczenia należnego ryczałtu za dany miesiąc nie znajduje zatem potwierdzenia w wyżej wymienionych przepisach.

Niezależnie od tego, sposób prowadzenia ewidencji przychodów dla potrzeb zryczałtowanego podatku dochodowego oraz sposób dokumentowania przychodów oraz obliczania należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych został uregulowany .rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2002 r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (Dz. U. Nr 219, poz. 1836 ze zm.). Zgodnie zaś z paragrafem 3 tego rozporządzenia, zapisy w ewidencji są dokonywane na podstawie wystawionych faktur VAT, faktur VAT RR, faktur VAT KOMIS, faktur VAT-MP, dokumentów celnych, rachunków oraz faktur korygujących i not korygujących jeżeli sprzedaż jest udokumentowana fakturami, a w przypadku sprzedaży bez faktur ? na podstawie wystawionego na koniec dnia dowodu wewnętrznego, którym w jednej kwocie jest wykazana wartość tych przychodów za ten dzień z podziałem na przychody objęte poszczególnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Z powyższego wynika, że w opisanej na wstępie sytuacji, wnioskodawczyni winna dokonać zapisu w ewidencji w oparciu o fakturę wystawioną po wykonaniu usługi. Natomiast z treści tejże faktury wynika, iż wykonana usługa ma charakter kompleksowy i obejmuje zarówno pogrzeb jak i dostawę trumny. W związku z tym winna być opodatkowana stawką ryczałtu przewidzianą dla usług tj. 8,5 %. W opisanej sytuacji nie ma natomiast podstaw do wystawiania dowodów wewnętrznych.

Przedmiotowa interpretacja przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej).

Na postanowienie ? zgodnie z art. 14a § 4 i art. 236 § 1 i 2 Ordynacji podatkowej przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Szczecinie, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia stronie, za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego W Gryficach.

Urząd Skarbowy w Gryficach