Postanowienie - Interpretacja - PO I-415/26/05

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 30.08.2005, sygn. PO I-415/26/05, Urząd Skarbowy w Zamościu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Na podstawie przepisów art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U.nr 8, poz. 60 z 2005r.) Naczelnik Urzędu Skarbowego po rozpatrzeniu wniosku z dnia 25.07.2005r. (data wpływu 08.08.2005r.) postanawia uznać stanowisko Podatniczki zawarte we wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji stosowania przepisów prawa podatkowego za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

W dniu 05.08.2005r.(data nadania) Podatniczkazwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym

Wypełniając dyspozycje art. 14 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, w przedstawionym przez Podatniczkę stanie faktycznym i prawnym, obowiązującym w dniu zaistnienia zdarzenia, stanowisko zawarte we wniosku uznaję za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 6, ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 144, poz.930 z późn.zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają otrzymane, lub pozostawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.
Z opisu przedstawionego przez Podatniczkę stanu faktycznego, wynika iż uzyskane przez nią od najemców pieniądze za zużytą przez nich energię elektryczną oraz wodę stanowią przychód, o którym mowa w powyższym przepisie. Zasadnie więc, rachunki dokumentujące uzyskane w ten sposób kwoty zostały ujęte w prowadzonej przez Podatniczkę ewidencji przychodów, bowiem zgodnie z § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2002r. (Dz.U. z 2003r. Nr 219, poz. 1836 z późn.zm.) zapisy w ewidencji są dokonywane na podstawie wystawionych faktur VAT, dokumentów celnych, rachunków oraz faktur korygujących i not korygujących, odpowiadających warunkom określonym w odrębnych przepisach, jeżeli sprzedaż jest udokumentowana fakturami. Zgodnie z powyższym przepisem każdy wystawiony przez Podatniczkę rachunek powinien być zaewidencjonowany w prowadzonej ewidencji przychodów. Żaden przepis wspomnianej ustawy, czy wymienionego wyżej rozporządzenia nie daje podstaw do sformułowania poglądu, o podziale wystawionych dowodów księgowych na podlegające i niepodlegające opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym.Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy są obowiązani za każdy miesiąc obliczać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i wpłacać go na rachunek urzędu skarbowego do dnia 20 następnego miesiąca, a za miesiąc grudzień - w terminie złożenia zeznania. Za nadpłatę, w myśl przepisu art. 72 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku. Jeżeli więc Podatniczka wyliczała podatek od kwoty otrzymanego czynszu oraz przychodów uzyskanych w wyniku tzw. refakturowania, to nie doszło do powstania nadpłaty, a tym samym poruszona przez podatniczkę kwestia zwrotu nadpłaty lub zaliczenia na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych jest bezprzedmiotowa.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Podatniczkę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia i nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji w określonym trybie określonym w art. 14b § 5 ustawy Ordynacja podatkowa.

Mając powyższe na uwadze postanawiam jak w sentencji postanowienia.

Urząd Skarbowy w Zamościu