Postanowienie - Interpretacja - DP. I 415/15/06

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 26.06.2006, sygn. DP. I 415/15/06, Urząd Skarbowy w Kraśniku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kraśniku zgodnie z przepisem art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu zapytania z dnia 24.05.2006r (data wpływu do urzędu 29.05.2006r), uzupełnionego pismem z dnia 12.06.2006 (data wpływu do urzędu 19.06.2006r) w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - w opisanym stanie faktycznym postanawia:uznać przedstawione przez podatnika stanowisko za nieprawidłowe

Uzasadnienie

Z przedstawionego przez Pana stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan od kilku lat działalność gospodarczą opodatkowaną w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych. Jednym z elementów tej działalności jest suszenie tarcicy drewnianej, surowej czyli nie obrabianej w urządzeniu stanowiącym Pana własność i przystosowanym do tej pracy. Deski drewniane są pozbawiane poprzez proces podgrzewania i intensywnej wentylacji zawartej w nich wody. Nie są poddawane żadnej obróbce, zarówno mechanicznej jak i chemicznej. Pobierana więc opłata za wysuszenie surowca związana jest z pokryciem kosztów zużycia energii (prąd i ciepło) oraz pracą związaną z załadunkiem i rozładunkiem komory suszarnianej. Tarcica dostarczana jest do siedziby Pana działalności oraz później do odbiorcy Pana transportem (druga forma działalności gosp.). Dotychczas stosował Pan do przychodów związanych z suszeniem drewna stawkę podatku zryczałtowanego w wys. 8,5%. Tarcica drewniana nie podlega w Pana zakładzie żadnej obróbce.

W związku z powyższym zwraca się Pan z zapytaniem czy zgodnie z obowiązującymi przepisami nie można by w tym przypadku zastosować stawki 5,5% czyli takiej jak przy produkcji.

Ocena stanowiska wnioskodawcy:Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kraśniku stwierdza, że zajęte przez Pana stanowisko w sprawie zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych jest nieprawidłowe i znajduje potwierdzenie w przytoczonych poniżej przepisach prawa podatkowego:

Kwestię opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym reguluje ustawa z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z póź. zm.).

Art. 4 ust. 1 powołanej ustawy określa rodzaje działalności uznane między innymi za działalność usługową, wytwórczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) - działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 roku w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), z zastrzeżeniem punktu 2 i 3 tj. zdefiniowanej odrębnie działalności gastronomicznej i usługowej w zakresie handlu.

PKWiU pod pojęciem usług rozumie:- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym nie tworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;

- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Działalnością wytwórczą zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika.

Natomiast definicję działalności usługowej w zakresie handlu ustawodawca zawarł w art. 4 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy, który stanowi, że jest to sprzedaż w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 w/w ustawy.

Stosownie do art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:8,5% przychodów z działalności usługowej - ust. 1 pkt 3 lit. b;8,5% przychodów z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego - ust. 1 pkt 3 lit. f;5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton - ust. 1 pkt. 4 lit. a.;3,0% przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu - ust. 1 pkt. 5 lit. b;

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny i prawny należy stwierdzić, że działalność polegająca na suszeniu tarcicy drewnianej nie poddawanej w Pana zakładzie żadnej obróbce zarówno mechanicznej jak i chemicznej (przy surowcu stanowiącym własność klienta), za którą pobierana jest opłata z tytułu wysuszenia surowca w komorze suszarnianej stanowi działalność usługową. W wyniku suszenia tarcicy nie powstają bowiem nowe wyroby, Pan nie przetwarza w/w surowca, nie obrabia ale jedynie świadczy usługę polegającą na wysuszeniu w urządzeniu stanowiącym Pana własność i przystosowanym do tej pracy.

Zatem w świetle wyżej przedstawionych uregulowań prawnych jednoznacznie wynika, że jest to usługa, podlegająca opodatkowaniu ryczałtem w/g stawki 8,5%, a podstawę opodatkowania w tym przypadku stanowi przychód uzyskany z tytułu świadczonej usługi. Tym samym nie może Pan zastosować stawki ryczałtu w wysokości 5,5% czyli takiej jak przy działalności wytwórczej (produkcji).

Wobec powyższego Pana stanowisko przedstawione we wniosku nie jest zgodne z obowiązującym stanem prawnym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika tut. urzędu w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej.Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia zgodnie z art. 239 i art. 222 Ordynacji podatkowej.

Urząd Skarbowy w Kraśniku