Zgodnie z art.23 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fi... - Interpretacja - 1407/N-005/US/27/05/DD

Shutterstock

Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.06.2005, sygn. 1407/N-005/US/27/05/DD, Urząd Skarbowy w Grójcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Zgodnie z art.23 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz.930 z późn. zm.) w związku z poz.1 załącznika nr 3 oraz poz.1 załącznika nr 4 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo - usługową w zakresie usług ślusarskich obejmujących wyrób, naprawę i konserwację wyrobów z metali oraz przy użyciu elementów innych surowców, naprawę części mechanicznych maszyn i urządzeń, sprzętu przeciwpożarowego, a także prace i czynności towarzyszące niezbędne do całkowitego wykonania i wykończenia wyrobu lub świadczonej usługi - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli stanowiącej załącznik nr 3, który to stan zatrudnienia w przypadku wymienionych usług nie może przekraczać trzech pracowników.

W myśl art. 25 ust.6 pkt 2 lit. b ww. ustawy przy ocenie warunków uzasadniających opodatkowanie w formie karty podatkowej i ustalaniu wysokości podatku dochodowego w odniesieniu do podatników, o których mowa powołanym wyżej art. 23 ust. 1 pkt 1, do liczby pracowników nie wlicza się osób zatrudnionych w celu nauki zawodu lub przyuczenia do wykonywania określonej pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami o nauce zawodu lub przyuczaniu do wykonywania określonej pracy - w okresie nauki zawodu lub przyuczania oraz nie więcej niż trzech osób zatrudnionych w okresie pierwszych dwunastu miesięcy po złożeniu przez nie egzaminu.

Ustawa z dnia 21 listopada 1967r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004r. Nr 241, poz.2416) określa jakie ciążą na pracodawcy i pracowniku szczegółowe uprawnienia i obowiązki w związku z powołaniem i odbyciem zasadniczej służby wojskowej.

Zgodnie z jej regulacjami pracownik powołany do zasadniczej lub okresowej służby wojskowej otrzymuje od pracodawcy odprawę w wysokości dwutygodniowego wynagrodzenia obliczonego według zasad określonych dla ustalania ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy. Odprawa nie przysługuje w razie ponownego powołania do tej samej służby (art.125 ustawy).

Na wniosek pracownika, któremu doręczono kartę powołania do czynnej służby wojskowej, pracodawca jest obowiązany udzielić mu zwolnienia od pracy bez zachowania prawa do wynagrodzenia:1)na dwa dni, jeżeli pracownikowi doręczono kartę powołania do zasadniczej lub okresowej służby wojskowej;2)na jeden dzień, jeżeli pracownikowi doręczono kartę powołania do odbycia ćwiczeń wojskowych trwających powyżej trzydziestu dni (art.119 ust.1).

Pracownikowi, który w ciągu trzydziestu dni od dnia zwolnienia z czynnej służby wojskowej podjął pracę u pracodawcy, u którego był zatrudniony w dniu powołania do tej służby, czas odbywania służby wojskowej wlicza się do okresu zatrudnienia u tego pracodawcy w zakresie wszystkich uprawnień wynikających ze stosunku pracy (art.120 ust.1).

Pracodawca, który zatrudniał pracownika w dniu powołania do czynnej służby wojskowej, jest obowiązany zatrudnić go na poprzednio zajmowanym stanowisku lub na stanowisku równorzędnym pod względem rodzaju pracy oraz wynagrodzenia, jeżeli w ciągu trzydziestu dni od dnia zwolnienia ze służby pracownik zgłosił się do tego zakładu w celu podjęcia pracy. Niezachowanie tego terminu powoduje wygaśnięcie stosunku pracy, chyba że nastąpiło z przyczyn usprawiedliwiających nieobecność w pracy (art.122 ust.1).

Powołane wyżej regulacje wskazują, iż okres odbywania zasadniczej służby wojskowej nie jest okresem zatrudnienia w rozumieniu przepisów kodeksu pracy - strony w tym czasie nie łączy żaden węzeł prawny - jednakże, mając na uwadze specyfikę i cel ustawy o powszechnym obowiązku obrony gwarantuje ona osobie powołanej do odbycia zasadniczej służby wojskowej określone uprawnienia w sferze prawa pracy.

Żaden jednak z przepisów ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie przewiduje, aby okres, o którym mowa w art. art. 25 ust.6 pkt 2 lit. b tj. zatrudnienia w okresie pierwszych dwunastu miesięcy po złożeniu egzaminu ulegał zawieszeniu, czy też nie biegł, w związku z powołaniem i odbyciem przez pracownika zasadniczej służby wojskowej.

W stanie faktycznym przedstawionym przez wnioskodawcę, zgodnie z art. 122 ust.1 ustawy z dnia 21 listopada 1967r o powszechnym obowiązku obrony Rzeczpospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004r. Nr 241, poz.2416), jest on obowiązany zatrudnić pracownika na poprzednio zajmowanym stanowisku lub na stanowisku równorzędnym pod względem rodzaju pracy oraz wynagrodzenia, jeżeli w ciągu trzydziestu dni od dnia zwolnienia ze służby pracownik zgłosił się do tego zakładu w celu podjęcia pracy.

Na gruncie ustawy z dnia 20 listopada 1998r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz.930 z późn. zm.) pracownik taki będzie traktowany jako osoba zatrudniona albowiem minął już okres pierwszych dwunastu miesięcy po złożeniu przez nią egzaminu, w którym to okresie zapytujący miał prawo, na podstawie art. 25 ust.6 pkt 2 lit. b ww. ustawy, nie wliczania jej do osób zatrudnionych.

Urząd Skarbowy w Grójcu