Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmia... - Interpretacja - PD2/415-47/05

Shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 28.12.2005, sygn. PD2/415-47/05, Urząd Skarbowy w Elblągu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu stwierdza, że stanowisko Pana Kazimierza Z. zamieszkałego w E. przy ulicy ... ..../., NIP ...-...-..-.. zawarte we wniosku z dnia 12.12. 2005 r., w sprawie możliwości opodatkowania uzyskanych przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej

jest nieprawidłowe.

Pismem z dnia 12.12.2005 r., uzupełnionym w dniu 22.12.2005 r., Pan Kazimierz Z. zamieszkały w Elblągu przy ulicy ... ..../., NIP ...-...-..-.. zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie możliwości opodatkowania uzyskanych przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.

Zgodnie z treścią art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) stosownie do swojej właściwości, naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że od dnia 01.11.2001 r. Pan Kazimierz Z. prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie usług "TAXI" opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym. W roku 2004 wnioskodawca rozszerzył zakres prowadzonej działalności gospodarczej o usługi polegające na kierowaniu u innego podmiotu gospodarczego powierzonym samochodem ciężarowym o ładowności powyżej 2 ton nie zatrudniając pracowników.

Od 1 stycznia 2006 r. Pan Kazimierz Z. chciałby zmienić formę opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej w wyżej wymienionym zakresie.

W związku z powyższym Podatnik zwrócił się z zapytaniem czy działalność taka może być opodatkowana w formie karty podatkowej.

Pan Kazimierz Z. stoi na stanowisku, że działalność gospodarcza prowadzona w wyżej wymienionym zakresie może być opodatkowana w formie karty podatkowej.

Dokonując oceny stanowiska Podatnika, tut. organ podatkowy wyjaśnia co następuje. Zgodnie z art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późniejszymi zmianami) zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność gospodarczą:

  1. usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej "tabelą", w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli,
  2. usługową w zakresie handlu detalicznego żywnością, napojami, wyrobami tytoniowymi oraz kwiatami, z wyjątkiem napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% - w warunkach określonych w części II tabeli,
  3. usługową w zakresie handlu detalicznego artykułami nieżywnościowymi - w w warunkach określonych w części HI tabeli, z wyjątkiem handlu paliwami silnikowymi, środkami transportu samochodowego, częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, ciągnikami rolniczymi i motocyklami oraz z wyjątkiem handlu artykułami nieżywnościowymi objętego koncesjonowaniem,
  4. gastronomiczną-jeżeli nie jest prowadzona sprzedaż napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% - w warunkach określonych w części IV tabeli,
  5. w zakresie usług transportowych wykonywanych przy użyciu jednego pojazdu - w warunkach określonych w części V tabeli,
  6. w zakresie usług rozrywkowych - w warunkach określonych w części VI tabeli,
  7. w zakresie sprzedaży posiłków domowych w mieszkaniach, jeżeli nie jest prowadzona sprzedaż napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% - w warunkach określonych w części VII tabeli,
  8. w wolnych zawodach podlegają na świadczeniu usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego - w warunkach określonych w części VIII tabeli,
  9. w wolnych zawodach polegających na świadczeniu przez lekarzy weterynarii usług weterynaryjnych, w tym również sprzedaż preparatów weterynaryjnych wymienionych w pozycjach :24.42.13-60, 24.42.21-65, 24.42.21-69, 24.42.23-40 ex oraz 24.41.51-90.19 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, w związku ze świadczonymi usługami-w warunkach określonych w części IX tabeli,
  10. w zakresie opieki domowej nad dziećmi i osobami chorymi - w warunkach określonych w części X tabeli,
  11. w zakresie usług edukacyjnych, polegającą na udzielaniu lekcji na godziny - warunkach określonych w części XI tabeli.

Stosownie do przepisów art. 25 ust. 1 pkt 4 wyżej przytoczonej ustawy podatnicy prowadzący działalność gospodarczą, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności gospodarczej wymienionych w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Tymczasem w sytuacji opisanej w pytaniu Podatnik prowadzoną działalność w zakresie usług taksówkowych wymienionych w części V tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy od 2004 r. rozszerzył o usługi polegające na kierowaniu u innego podmiotu gospodarczego powierzonymi pojazdami o ładowności powyżej 2 ton. W świetle powyższych przepisów ten rodzaj działalności nie podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym opłacanym w formie karty podatkowej. Tak więc prawo do opodatkowania kartą w tym przypadku nie przysługuje.

A zatem zaprezentowane w piśmie stanowisko Pana Kazimierza Z. w sprawie opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej w wyżej wymienionym zakresie w formie karty podatkowej jest nieprawidłowe.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu informuje, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia odpowiedzi.

W myśl art. 14b § 1 interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Zgodnie z art. 14a § 2 interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14a § 5. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 236 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia.

Zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Jeżeli zażalenie nie spełnia warunków wynikających z wyżej cytowanych przepisów organ odwoławczy, zgodnie z art. 228 § 1, pkt 3 ustawy - Ordynacja podatkowa pozostawia zażalenie bez rozpatrzenia.

W przypadku wniesienia zażalenia należy dołączyć opłatę skarbową w znaku skarbowym w wysokości 5, 00 zł. oraz 0,50 gr od każdego załącznika.

Urząd Skarbowy w Elblągu