Określenie stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.896.2022.2.AP

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 29 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.896.2022.2.AP

Temat interpretacji

Określenie stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

26 października 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem, które wpłynęło 4 grudnia 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jednoosobową działalność gospodarczą prowadzi Pan od 1 lutego 2022 r. Jest Pan czynnym podatnikiem VAT. Podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, zgodnie z treścią art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Swoją działalność gospodarczą w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej sklasyfikował Pan następującymi kodami PKD 62.02.Z - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki oraz 62.01.Z - Działalność związana z oprogramowaniem, jednakże nie wykonuje Pan żadnych czynności związanych z programowaniem, jak również z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, ani też usług związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi. Mając wątpliwości dotyczące prawidłowej klasyfikacji statystycznej wykonywanych przez siebie usług wystąpił Pan do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w X z wnioskiem o wydanie opinii klasyfikacyjnej dotyczącej klasyfikacji statystycznej usług zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015). Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w X wydanej 21 września 2022 r., Nr …, niżej wymienione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Kopię pisma przesyła Pan w załączeniu.

Oświadczenie oraz zawiadomienie o wyborze sposobu opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej złożył Pan na podstawie przepisów ustawy o CEiDG, wybierając ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jako formę opodatkowania (art. 9 ust. 1 pkt 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym). Osiągnięty przychód chciałby Pan opodatkować 8,5% stawką ryczałtu, poczynając od 1 lutego 2022 r. Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wykonane usługi w okresach miesięcznych są dokumentowane fakturą, w której wskazywana jest pozycja wykonanej usługi informatycznej, tj. wykonywanie testów manualnych oprogramowania. Na tej podstawie prowadzona jest ewidencja wykonanych usług.

W ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej świadczy Pan usługi w zakresie testowania oprogramowania, obejmujące w szczególności:

1.przeprowadzenie testów manualnych oprogramowania;

2.sprawdzanie poprawności działania aplikacji w odniesieniu do wymagań klienta;

3.sprawdzanie nowych funkcjonalności aplikacji tworzonych przez programistów;

4.sprawdzanie zgodności aplikacji z projektami graficznymi;

5.rejestrowanie i raportowanie wyników testów;

6.zgłaszanie błędów lub problemów w działaniu oprogramowania.

Podstawowym zadaniem Pana działalności jest przeprowadzanie testów manualnych oprogramowania na podstawie scenariuszy testowych oraz raportowanie programistom wykrytych defektów a także sprawdzanie nowych funkcjonalności tworzonych przez programistów. Istotą jest sprawdzenie czy wymagane funkcjonalności zostały prawidłowo zaimplementowane zgodnie z wytycznymi klientów. Po zakończeniu testów manualnych wyniki przekazywane są do zespołu programistów w celu naniesienia ewentualnych poprawek i usunięcia defektów.

Do zakresu Pana usług nie należy: tworzenie i utrzymywanie środowiska testowego (programów czy aplikacji), programowanie (kodowanie) testowanego oprogramowania, ani usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. Za pisanie kodów programów odpowiedzialne są inne osoby niezależne od Pana, nie uczestniczy Pan w procesie programowania. Usługi wykonywane w ramach Pana działalności polegają na działaniach zmierzających do wykrywania błędów w oprogramowaniu wytwarzanych przez programistów. Nie pisze Pan programów, nie dodaje żadnej linijki kodu, używa Pan gotowych narzędzi, testuje to co napisali inni w ramach projektów. Posługuje się Pan gotowymi aplikacjami, które wykorzystywane są do tak zwanych przypadków testowych, czyli instrukcja krok po kroku, opisująca przejście przez funkcje oprogramowania włącznie z oczekiwanym efektem końcowym. Pozwala to w kontrolowany sposób przejść przez ścieżkę użytkownika i pozwala zweryfikować czy dana aplikacja wykonuje odpowiednie akcje w oczekiwany sposób. Wykonywane przez Pana usługi nie wytwarzają systemów gotowych do użycia przez użytkownika, jak też w wyniku ich nie powstaje żaden program komputerowy. Powyższe usługi testowania manualnego wykonuje Pan na rzecz podmiotu produkującego oprogramowanie na podstawie zawartej umowy, w którym nie jest Pan ani wspólnikiem, ani członkiem zarządu.

W piśmie z 5 grudnia 2022 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazał Pan, że działalność gospodarczą prowadzi od 1 lutego 2022 r., pod numerem NIP …. Dla celów działalności gospodarczej prowadzi Pan ewidencję przychodów, zwanych dalej „ewidencją”, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 17 grudnia 2021 r. w sprawie prowadzenia ewidencji przychodów i wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (Dz. U. z 27 grudnia 2021 r. poz. 2414), na podstawie których obliczany jest należny ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Dla potrzeb podatku VAT prowadzi Pan rejestr sprzedaży i zakupu VAT w celu prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej oraz informacji podsumowującej. Jako, że w 2021 r. nie prowadził Pan działalności gospodarczej, więc nie osiągnął Pan żadnych przychodów z tego tytułu. Jednocześnie oświadcza Pan, że przychód jaki zamierza osiągnąć z prowadzonej samodzielnie przez siebie działalności gospodarczej w 2022 r nie przekroczy limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - 2 000 000 euro, jak również nie przewiduje Pan przekroczenia tego limitu w przyszłych okresach. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych złożył Pan 14 stycznia 2022 r. za pośrednictwem formularza CEiDG-1, zakładając działalność gospodarczą poprzez system teleinformatyczny. Działalność gospodarcza prowadzona przez Pana jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, „działalność usługowa” została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU z 2015 r., z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu. Zakres usług jakie Pan świadczy na rzecz zleceniodawcy związany jest z przeprowadzaniem manualnych testów oprogramowania, które zostały sklasyfikowane na podstawie opinii Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w X do grupy PKWiU 62.02.30.0, tj. Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Nie świadczy Pan, ani nie zamierza Pan świadczyć usług związanych z:

-nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60),

-doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),

-oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),

-objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),

-doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),

-instalowaniem oprogramowania (PKWiU ex62.09.20.0),

-zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Uzyskuje Pan dochody z najmu prywatnego mieszkania. Testowanie manualne jakie przeprowadza Pan w ramach świadczonych usług to rodzaj testów oprogramowania, w których sprawdza Pan funkcjonalność i działanie nowo utworzonych cech danego oprogramowania. Oprogramowanie testuje Pan bez wsparcia dedykowanych programów i skryptów automatyzujących. Testy przeprowadza Pan na podstawie gotowych scenariuszy testowych oraz generuje Pan raporty bez pomocy jakiegokolwiek specjalnego oprogramowania automatyzującego Pana pracę. Pana praca polega na wykrywaniu błędów lub problemów w działaniu aplikacji w trakcie ręcznego przeklikiwania się przez kolejne warstwy produktu (aplikacji).

Podstawowym zadaniem w Pana działalności jest przeprowadzanie testów manualnych oprogramowania na podstawie scenariuszy testowych, sprawdzanie nowych funkcjonalności, tworzonych przez programistów oraz wykonywanie dokumentacji testowej. Praca polega na wykrywaniu usterek i błędów oraz zgłaszaniu ich do naprawy programistom - sprawdzanie poprawności działania aplikacji w odniesieniu do wymagań klienta, co realizowane jest poprzez tzw. testy manualne, w trakcie których dokonuje się porównania, czy dana aplikacja/funkcjonalność działa zgodnie, czy niezgodnie ze specyfikacją i wymaganiami klientów - sprawdzanie nowych funkcjonalności aplikacji tworzonych przez programistów. Aby poprawnie przeprowadzić test manualny należy przeanalizować dokumentację, specyfikację i wymagania klientów, żeby wiedzieć jaki jest oczekiwany wynik aplikacji/funkcjonalności i jakie zachowanie oprogramowania jest uznawane za poprawne przez projektantów aplikacji - sprawdzenie zgodności aplikacji z projektami graficznymi polega na wizualnym porównaniu projektów graficznych z aplikacją według otrzymanego scenariusza testowego - rejestrowanie i raportowanie wyników. Po zakończeniu testów, wyniki ich przekazywane są do działu programistów w celu ich finalnej akceptacji, a w przypadku, gdy oprogramowanie działa niewłaściwie, w celu jego usprawnienia - zgłaszanie błędów lub problemów w działaniu oprogramowania ma na celu wyeliminowanie błędów w aplikacjach, poprawę ich funkcjonalności. Do Pana obowiązków nie należy tworzenie i utrzymywanie środowiska testowego (programów, aplikacji; programowanie (kodowanie) testowanego oprogramowania, ani usługi i doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego. Wykonywane przez Pana usługi nie wytwarzają systemów gotowych do użycia przez użytkownika. Nie istnieją żadne powiązania ani osobiste, ani gospodarcze między Panem a Zleceniodawcą, na rzecz którego wykonuje Pan usługi. Nie jest Pan wspólnikiem w żadnej Spółce, a tym samym nie pełni Pan żadnych funkcji zarządczych.

Pytanie

Czy przychód z wykonywanych przez Pana usług w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, wskazanych w stanie faktycznym, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993), czyli przychód z działalności usługowej w stawce 8,5% od 1 lutego 2022 r. oraz w latach kolejnych aż do czasu istotnej zmiany stanu faktycznego lub prawnego?

Pana stanowisko w sprawie

Przychody uzyskiwane ze świadczenia usług związanych z przeprowadzeniem manualnych testów oprogramowania (klasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0, tj. Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego), mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art.12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jako tester wykonuje Pan wyłącznie testy manualne, czyli pracę odtwórczą, która nie ma znamion usługi doradczej lub usługi związanej z programowaniem. Usługi jakie wykonuję Pan nie obejmują ani tworzenia i utrzymywania środowiska testowego (programów, aplikacji), ani programowania (kodowania) testowanego oprogramowania, ani usług i doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego. Świadczone usługi nie obejmują również doradztwa w zakresie oprogramowania.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową. Przy symbolach PKWiU 62.02 ustawodawca umieścił znak „ex”

Stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Zatem świadczone usługi testera nie mieszczą się w zawężonym grupowaniu, więc w Pana ocenie, można dla tego zakresu działalności zastosować stawkę 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

-prowadzenia aptek,

-działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

-działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

·12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) - art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.,

·8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że:

  1. działalność gospodarczą prowadzi Pan od 1 lutego 2022 r.,
  2. w ramach działalności gospodarczej świadczy Pan usługi informatyczne, sklasyfikowane w PKWiU jako 62.02.30.0, tj. Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego;
  3. świadczy Pan usługi w zakresie testowania oprogramowania, obejmujące w szczególności:

-przeprowadzenie testów manualnych oprogramowania;

-sprawdzanie poprawności działania aplikacji w odniesieniu do wymagań klienta;

-sprawdzanie nowych funkcjonalności aplikacji tworzonych przez programistów;

-sprawdzanie zgodności aplikacji z projektami graficznymi;

-rejestrowanie i raportowanie wyników testów;

-zgłaszanie błędów lub problemów w działaniu oprogramowania.

  1. opisane we wniosku usługi nie obejmują przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02); nie wykonuje Pan żadnych czynności związanych z programowaniem, jak również z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, ani też usług związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi;
  2. do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

6.oświadczenie o wyborze formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych złożył Pan 14 stycznia 2022 r. za pośrednictwem formularza CEiDG-1, zakładając działalność gospodarczą poprzez system teleinformatyczny.

Mając na uwadze powyższe, skoro jak Pan wskazał we wniosku, że świadczone przez Pana usługi nie obejmują przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, to może Pan opodatkować przychód uzyskiwany ze świadczenia usług, sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 62.02.30.0 zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, od 1 lutego 2022 r. oraz w latach kolejnych aż do czasu istotnej zmiany stanu faktycznego lub prawnego.

Zastrzec jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług jest prawidłowe, dopóki spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie. Gdyby bowiem wykonywane przez Pana usługi były usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania – uzyskiwane ze świadczenia tych usług przychody podlegałyby opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU oraz przedstawionego opisu sprawy.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Ponadto wskazujemy, że dokument dołączony przez Pana do wniosku nie podlega analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).