Stawka ryczałtu - roboty budowlane. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.904.2022.2.MM

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 17 stycznia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.904.2022.2.MM

Temat interpretacji

Stawka ryczałtu - roboty budowlane.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 21 listopada 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 9 listopada 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 4 stycznia 2023 r. (wpływ 4 stycznia 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna, polegającą na świadczeniu usług budowlano-wykończeniowych w zakresie zabudowy stoisk targowych na targach organizowanych w kraju i za granicą. Zabudowa stoiska targowego jest wykonywana według projektu i w miejscu wskazanym przez zamawiającego.

W skład usługi wykonywanej przez Wnioskodawcę wchodzi w szczególności:

1)złożeniu elementów stoiska z materiałów zleceniodawcy, np. łączenie gotowych elementów aluminiowych i drewnianych,

2)zabudowa konstrukcji stoiska zgodnie z projektem zamawiającego,

3)założenie instalacji elektrycznej oraz zamontowanie oświetlenia,

4)demontaż zabudowy stoiska.

Zabudowa stoisk polega na przytwierdzeniu odpowiednio elementów aluminiowych i/lub drewnianych do powierzchni (podłogi), założenie instalacji elektrycznej oraz oświetlenia. Zabudowa stoisk nie ma charakteru zabudowy stałej, po zakończeniu targów stoiska są demontowane, co polega na rozłożeniu trwałej zabudowy, demontażu instalacji.

We wpisie do ewidencji działalności gospodarczej jako przeważającą działalność wskazano wykonywanie pozostałych robót budowlanych wykończeniowych (PKD 43.39.Z). W przedmiocie działalności gospodarczej wskazano ponadto zakładanie stolarki budowlanej (PKD 43.32.Z). Usługi Wnioskodawcy w oparciu o klasyfikację PKWiU zaliczane są do robót budowlanych. W skład usługi wykonywanej przez Wnioskodawczynię wchodzi w szczególności:

1)wykonanie elementów stoisk z materiału zleceniodawcy na zasadzie, np. wycinania płyt gipsowych i drewnianych – PKWIU 43.99.90,

2)wykonanie elementów stoisk z materiału zleceniodawcy, malowanie – PKWIU 43.34.10, tynkowanie – PKWIU 43.31.10,

3)tapetowanie i wykładanie podłóg – PKWIU 43.33.29,

4)zabudowa konstrukcji stoiska zgodnie z projektem zamawiającego – PKWIU 43.99.70,

5)założenie instalacji elektrycznej oraz zamontowanie oświetlenia – PKWIU 43.21.10,

6)demontaż zabudowy stoiska – PKWIU 43.11.10.

Wnioskodawca począwszy od 1 stycznia 2023 r. rozliczać się będzie w formie ryczałtu ewidencjonowanego.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku udzielił Pan odpowiedzi na następujące pytania:

Czy w roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy wniosek (tj. w 2022 r.), uzyskał Pan przychody z działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro?

W roku poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy wniosek (tj. w 2022 r.), uzyskał Pan przychody z działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Czy w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności występują/wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

W odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności nie występują ani nie wystąpią negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie

Czy dla wszystkich wymienionych usług:

a)wykonanie elementów stoisk z materiału zleceniodawcy na zasadzie, np. wycinania płyt gipsowych i drewnianych – PKWIU 43.99.90,

b)wykonanie elementów stoisk z materiału zleceniodawcy, malowanie – PKWIU 43.34.10, tynkowanie – PKWIU 43.31.10, tapetowanie i wykładanie podłóg – PKWIU 43.33.29,

c)zabudowa konstrukcji stoiska zgodnie z projektem zamawiającego – PKWIU 43.99.70,

d)założenie instalacji elektrycznej oraz zamontowanie oświetlenia – PKWIU 43.21.10,

e)demontaż zabudowy stoiska – PKWIU 43.11.10

właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych będzie stawka 5,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem – do usług, w których skład wchodzi:

a)wykonanie elementów stoisk z materiału zleceniodawcy na zasadzie, np. wycinania płyt gipsowych i drewnianych – PKWIU 43.99.90,

b)wykonanie elementów stoisk z materiału zleceniodawcy, malowanie – PKWIU 43.34.10, tynkowanie – PKWIU 43.31.10, tapetowanie i wykładanie podłóg – PKWIU 43.33.29,

c)zabudowa konstrukcji stoiska zgodnie z projektem zamawiającego – PKWIU 43.99.70,

d)założenie instalacji elektrycznej oraz zamontowanie oświetlenia – PKWIU 43.21.10,

e)demontaż zabudowy stoiska – PKWIU 43.11.10

właściwe zastosowanie ma stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5%.

W tym miejscu Wnioskodawca wskazuje – w jego ocenie – na korzystną interpretację podatkową wydaną 14 sierpnia 2020 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w sprawie 0115-KDIT3.4011.341.2020.2.PS o zbieżnym stanie faktycznym, w zakresie rodzaju działalności wykonywanej przez wnioskodawcę oraz interpretację wydaną w dniu 14 stycznia 2022 r. w sprawie 0115-KDIT1.4011.741.2021.2.MN oraz 17 listopada 2020 r. w sprawie 0112-KDIL2-2.4011.639.2020.1.GM o zbliżonych stanach faktycznym.

W wymienianych interpretacjach wskazano, że prawidłowe było stanowisko wnioskodawców, że wykonywanie usług sklasyfikowanych w sekcji F w dziale 43 PKWiU należy uznać za wykonywanie robót budowlanych, z których przychody podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pan oświadczył – przy świadczeniu przez Pana opisanych usług negatywne przesłanki nie występują i nie wystąpią.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie definiują pojęcia „roboty budowlane”. Dlatego zasadne jest powołanie się na przepisy ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2021 r. poz. 2351 ze zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 7 ustawy – Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego.

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy – Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Z kolei zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy – Prawo budowlane:

Ilekroć w ustawie jest mowa o budowli – należy przez to rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych, morskich turbin wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi budowlane (w zakresie zabudowy stoisk targowych). Świadczone przez Pana usługi są sklasyfikowane wg PKWiU jako 43.99.90, 43.34.10, 43.31.10, 43.33.29, 43.99.70, 43.21.10 oraz 43.11.10.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) obiekty budowlane i roboty budowlane sklasyfikowane zostały w sekcji F zawierającej następujące działy:

‒ Dział 41 – budynki i roboty budowlane związane ze wznoszeniem budynków,

‒ Dział 42 – budowle i roboty ogólnobudowlane związane z budową obiektów inżynierii lądowej i wodnej,

‒ Dział 43 – roboty budowlane specjalistyczne.

W dziale 43 PKWiU w sekcji F – ROBOTY BUDOWLANE SPECJALISTYCZNE pod symbolem 43.99.90 umieszczono – Roboty związane z wykonywaniem pozostałych specjalistycznych robót budowlanych, gdzie indziej niesklasyfikowanych, pod symbolem 43.34.10 umieszczono – Roboty malarskie, pod symbolem 43.31.10 umieszczono – Roboty tynkarskie, pod symbolem 43.33.29 umieszczono – Pozostałe roboty związane z wykładaniem podłóg i ścian (włączając tapetowanie), gdzie indziej niesklasyfikowane, pod symbolem 43.99.70 umieszczono – Roboty związane z montażem i wznoszeniem konstrukcji z elementów prefabrykowanych, pod symbolem 43.21.10 umieszczono – Roboty związane z wykonywaniem instalacji elektrycznych, natomiast pod symbolem 43.11.10 umieszczono – Roboty związane z rozbiórką i burzeniem obiektów budowlanych.

Oznacza to, że wykonywanie przez Pana usług o wskazanych powyżej symbolach PKWiU 43.99.90, 43.31.10, 43.33.29, 43.99.70, 43.21.10 oraz 43.11.10 można uznać za wykonywanie robót budowlanych, z których przychody podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – do usług, w których skład wchodzi:

a)wykonanie elementów stoisk z materiału zleceniodawcy na zasadzie, np. wycinania płyt gipsowych i drewnianych – PKWIU 43.99.90,

b)wykonanie elementów stoisk z materiału zleceniodawcy, malowanie – PKWIU 43.34.10, tynkowanie – PKWIU 43.31.10, tapetowanie i wykładanie podłóg – PKWIU 43.33.29,

c)zabudowa konstrukcji stoiska zgodnie z projektem zamawiającego – PKWIU 43.99.70,

d)założenie instalacji elektrycznej oraz zamontowanie oświetlenia – PKWIU 43.21.10,

e)demontaż zabudowy stoiska – PKWIU 43.11.10,

właściwe zastosowanie ma stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5%.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji stwierdzam, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).