Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.650.2022.2.MAP

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 2 listopada 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.650.2022.2.MAP

Temat interpretacji

Określenie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

22 lipca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 7 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 27 września 2022 r. (wpływ 30 września 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w formie jednoosobowej działalności gospodarczej. Zajmuje się świadczeniem usług prawniczych. W ramach prowadzonej działalności w przeważającej mierze Wnioskodawca wykonuje usługi doradztwa prawnego i reprezentacji w dziedzinie: prawa karnego, prawa handlowego, prawa pracy, prawa cywilnego, usługi prawne dotyczące patentów, praw autorskich i pozostałych praw własności intelektualnej, a także pozostałe usługi prawne, zatem usługi sklasyfikowane zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 października 2008 r. sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), pod nr PKWiU: 69.10.11, 69.10.11.0, 69.10.12, 69.10.12.0, 69.10.13, 69.10.13.0, 69.10.14, 69.10.14.0, 69.10.15, 69.10.15.0, 69.10.19, 69.10.19.0.

Poza ww. działalnością Wnioskodawca także świadczy usługi związane z:

-             wynajmem i obsługą nieruchomości mieszkalnych własnych i wydzierżawionych, sklasyfikowane pod nr PKWiU 68.20.12, 68.20.12.0,

-pośrednictwem w sprzedaży wolnych terenów pod zabudowę mieszkalną, sklasyfikowane pod nr PKWiU 68.31.13, 68.31.13.0,

-doradztwem związanym z zarządzaniem strategicznym, sklasyfikowane pod nr PKWiU 70.22.11, 70.22.11.0,

-prowadzeniem działalności gospodarczej, sklasyfikowane pod nr PKWiU 70.22.30, 70.20.30.0.

W 2021 r. podatkowym rozliczał się na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, prowadząc podatkową księgę przychodów i rozchodów. Wnioskodawca nie złożył do tej pory Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej również: „Ustawy”). Oświadczenie to zamierza złożyć w 2022 r., tj. do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostanie osiągnięty pierwszy przychód w 2022 r. podatkowym, tym samym złożony wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca zatrudnia od 1 lipca 2022 r. na podstawie umowy cywilnoprawnej - umowy zlecenia – osobę na stanowisku prawnika, która jest odpowiedzialna za realizację czynności związanych z istotą zawodu adwokata. Wnioskodawca zakłada, że osoba ta pozostanie zatrudniona przez cały rok podatkowy 2022 (umowa zawarta jest na czas nieokreślony). Osoba zatrudniona przez Wnioskodawcę ukończyła 5-letnie studia na kierunku prawo oraz złożyła egzamin dyplomowy z wynikiem pozytywnym, w związku z czym posiada tytuł magistra. Do czynności, które wykonuje ta osoba, należy m.in. udzielanie porad prawnych, sporządzanie opinii prawnych, opracowywanie projektów aktów prawnych oraz występowanie przed sądami urzędami. Część tych czynności polega na przygotowywaniu projektów dokumentów prawnych do weryfikacji przez adwokata, przygotowaniu do spraw sądowych (np. sporządzanie projektów pozwów i wniosków w postępowaniu nieprocesowym, planów rozprawy, wniosków dowodowych, przygotowanie listy pytań do świadków, sporządzaniu projektów pism procesowych, prowadzeniu akt spraw sądowych). Czynności, o których mowa powyżej, są niewątpliwie związane z istotą adwokata - wymieniono je art. 4 Prawa o adwokaturze - „Zawód adwokata polega na świadczeniu pomocy prawnej, a w szczególności na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz występowaniu przed sądami i urzędami.” Takiej osobie Wnioskodawca zamierza w roku podatkowym 2022 zlecać czynności nieokreślonej ilości i częstotliwości (wedle bieżących potrzeb wynikających z aktualnej liczby otrzymanych zleceń). Wobec powyższego, rozliczenie dokonywane będzie w oparciu o ilość faktycznie przepracowanych godzin. Wnioskodawca przewiduje, że za realizację zlecenia należne będzie wynagrodzenie w wysokości iloczynu określonej w umowie zlecenie stawki za godzinę pracy, równej co najmniej minimalnej stawce za godzinę pracy rozumieniu odpowiednich przepisów i czasu faktycznie poświęconego realizacji zlecenia. Dla potrzeb określenia wysokości wynagrodzenia osoba wykonująca czynności, w okresach miesięcznych sporządzać będzie informację o ilości czasu poświęconego realizacji zlecenia. Umowa nie będzie przewidywać minimalnego, ani maksymalnego wymiaru godzinowego pracy w miesiącu rozliczeniowym. Wymiar realizacji zlecenia będzie wyznaczany konkretnymi zagadnieniami sygnalizowanymi przez Wnioskodawcę. Zleceniobiorca zobowiązany będzie do osobistego wykonywania zlecenia. Na dzień złożenia wniosku Wnioskodawca nie zakłada zatrudnienia na podstawie umowy cywilnoprawnej lub umowy o pracę innych osób, niezwiązanych z istotą zawodu prawniczego, tj. np. obsługi administracyjnej, księgowej.

W piśmie z 27 września 2022 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, że umowa zlecenie, o której mowa we wniosku, nie została zawarta z prawnikiem w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (prawnik ten nie prowadzi działalności gospodarczej).

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności w przeważającej mierze wykonuje usługi doradztwa prawnego i reprezentacji w dziedzinie: prawa karnego, prawa handlowego, prawa pracy, prawa cywilnego, usługi prawne dotyczące patentów, praw autorskich i pozostałych praw własności intelektualnej, a także pozostałe usługi prawne, zatem usługi sklasyfikowane, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), pod nr PKWiU: 69.10.11.0, 69.10.12.0, 69.10.13.0, 69.10.14.0, 69.10.15.0, 69.10.19.0.

Poza ww. działalnością Wnioskodawca także świadczy usługi związane z:

- wynajmem i obsługą nieruchomości mieszkalnych własnych i wydzierżawionych, sklasyfikowane pod nr PKWIU 68.20.12.0,

- pośrednictwem w sprzedaży wolnych terenów pod zabudowę mieszkalną, sklasyfikowane pod nr PKWiU 68.31.13.0,

- doradztwem związanym z zarządzaniem strategicznym, sklasyfikowane pod nr PKWiU 70.22.11.0,

- prowadzeniem działalności gospodarczej, sklasyfikowane pod nr PKWiU 70.22.30.0.

Zakres usług świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej w odniesieniu do symbolu PKWiU, które stanowią przedmiot zapytania Wnioskodawcy:

1)69.10.11.0 - Wnioskodawca świadczy pomoc prawną polegającą w szczególności na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych oraz reprezentowaniu klientów w postępowaniu przygotowawczym oraz postępowaniu przed sądami powszechnymi;

2)69.10.12.0 - Wnioskodawca świadczy pomoc prawną polegającą w szczególności na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, umów oraz reprezentowaniu klientów w postępowaniu przed sądami powszechnymi;

3)69.10.13.0 - Wnioskodawca świadczy pomoc prawną polegającą w szczególności na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, umów oraz reprezentowaniu klientów w postępowaniu przed sądami powszechnymi;

4)69.10.14.0 - Wnioskodawca świadczy pomoc prawną polegającą w szczególności na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, umów oraz reprezentowaniu klientów w postępowaniu przed sądami powszechnymi;

5)69.10.15.0 - Wnioskodawca świadczy pomoc prawną polegającą w szczególności na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, umów oraz reprezentowaniu klientów w postępowaniu przed sądami powszechnymi;

6)69.10.19.0 - Wnioskodawca świadczy pomoc prawną polegającą w szczególności na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, umów oraz reprezentowaniu klientów w postępowaniu przed sądami powszechnymi, sądami administracyjnymi oraz organami administracji publicznej.

Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W odniesieniu do Niego zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Działalność Wnioskodawcy nie mieści się w definicji wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, z uwagi na to, że zatrudnia na podstawie umowy zlecenie prawnika (osobę, która ukończyła 5-letnie studia na kierunku prawo oraz złożyła egzamin dyplomowy z wynikiem pozytywnym, w związku z czym posiada tytuł zawodowy magistra), odpowiedzialnego za wykonywanie czynności związanych z istotą zawodu adwokata.

Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów, z której będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami, w przypadku, gdy zaistnieje taka sytuacja. Wnioskodawca złożył Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w lutym 2022 r. Jednocześnie wyjaśnia, że we wniosku omyłkowo wskazano, że oświadczenie to nie zostało jeszcze złożone. Wobec powyższego, przedmiotem wniosku nie jest zdarzenie przyszłe, a zaistniały stan faktyczny. Wnioskodawca uzyskuje dochody podlegające opodatkowaniu także z tytułu podnajmu powierzchni biurowej.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

1)Czy Wnioskodawca, prowadzący działalność gospodarczą w zakresie działalności sklasyfikowanej w grupach 69.10.11.0, 69.10.12.0, 69.10.13.0, 69.10.14.0, 69.10.15.0, 69.10.19.0, 68.20.12.0, 68.31.13.0, 70.22.11.0, 70.22.30.0 PKWiU, wykonujący zawód adwokata, zatrudniający na podstawie umowy zlecenie osobę, która jest odpowiedzialna za realizację czynności związanych z istotą zawodu adwokata opisanych w stanie faktycznym, jest uprawniony do zastosowania stawki ryczałtu 15% wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. I) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne do przychodu z działalności prawnej sklasyfikowanej w grupie 69.10.11.0?

2)Czy Wnioskodawca, prowadzący działalność gospodarczą w zakresie działalności sklasyfikowanej w grupach 69.10.11.0, 69.10.12.0, 69.10.13.0, 69.10.14.0, 69.10.15.0, 69.10.19.0, 68.20.12.0, 68.31.13.0, 70.22.11.0, 70.22.30.0 PKWiU, wykonujący zawód adwokata, zatrudniający na podstawie umowy zlecenie osobę, która jest odpowiedzialna za realizację czynności związanych z istotą zawodu adwokata opisanych w stanie faktycznym, jest uprawniony do zastosowania stawki ryczałtu 15% wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. I) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne do przychodu z działalności prawnej sklasyfikowanej w grupie 69.10.12.0?

3)Czy Wnioskodawca, prowadzący działalność gospodarczą w zakresie działalności sklasyfikowanej w grupach 69.10.11.0, 69.10.12.0, 69.10.13.0, 69.10.14.0, 69.10.15.0, 69.10.19.0, 68.20.12.0, 68.31.13.0, 70.22.11.0, 70.22.30.0 PKWiU, wykonujący zawód adwokata, zatrudniający na podstawie umowy zlecenie osobę, która jest odpowiedzialna za realizację czynności związanych z istotą zawodu adwokata opisanych w stanie faktycznym, jest uprawniony do zastosowania stawki ryczałtu 15% wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. I) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne do przychodu z działalności prawnej sklasyfikowanej w grupie 69.10.13.0?

4)Czy Wnioskodawca, prowadzący działalność gospodarczą w zakresie działalności sklasyfikowanej w grupach 69.10.11.0, 69.10.12.0, 69.10.13.0, 69.10.14.0, 69.10.15.0, 69.10.19.0, 68.20.12.0, 68.31.13.0, 70.22.11.0, 70.22.30.0 PKWiU, wykonujący zawód adwokata, zatrudniający na podstawie umowy zlecenie osobę, która jest odpowiedzialna za realizację czynności związanych z istotą zawodu adwokata opisanych w stanie faktycznym, jest uprawniony do zastosowania stawki ryczałtu 15% wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. I) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne do przychodu z działalności prawnej sklasyfikowanej w grupie 69.10.14.0?

5)Czy Wnioskodawca, prowadzący działalność gospodarczą w zakresie działalności sklasyfikowanej w grupach 69.10.11.0, 69.10.12.0, 69.10.13.0, 69.10.14.0, 69.10.15.0, 69.10.19.0, 68.20.12.0, 68.31.13.0, 70.22.11.0, 70.22.30.0 PKWiU, wykonujący zawód adwokata, zatrudniający na podstawie umowy zlecenie osobę, która jest odpowiedzialna za realizację czynności związanych z istotą zawodu adwokata opisanych w stanie faktycznym, jest uprawniony do zastosowania stawki ryczałtu 15% wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. I) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne do przychodu z działalności prawnej sklasyfikowanej w grupie 69.10.15.0?

6)Czy Wnioskodawca, prowadzący działalność gospodarczą w zakresie działalności sklasyfikowanej w grupach 69.10.11.0, 69.10.12.0, 69.10.13.0, 69.10.14.0, 69.10.15.0, 69.10.19.0, 68.20.12.0, 68.31.13.0, 70.22.11.0, 70.22.30.0 PKWiU, wykonujący zawód adwokata, zatrudniający na podstawie umowy zlecenie osobę, która jest odpowiedzialna za realizację czynności związanych z istotą zawodu adwokata opisanych w stanie faktycznym, jest uprawniony do zastosowania stawki ryczałtu 15% wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. I) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne do przychodu z działalności prawnej sklasyfikowanej w grupie 69.10.19.0?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełniniu wniosku)

Ad. 1.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi zasadniczo 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów.

Zgodnie zaś z treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. I) - stawka ryczałtu wynosi 15% ze świadczenia usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Przesłanką determinującą uznanie danej aktywności za wolny zawód jest osobiste jej wykonywanie bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Opodatkowanie niższą - 15% stawką ma natomiast zastosowanie do przychodów osiąganych ze świadczenia usług niemieszczących się w zakresie definicji „wolnego zawodu”. Wnioskodawca świadczy usługi prawne przy zaangażowaniu innej osoby wspomagającej w świadczeniu usług prawnych, tj. zatrudniając w ramach umowy cywilnoprawnej (umowy zlecenie) prawnika wykonującego czynności związane z istotą zawodu adwokata w zakresie m.in. prawa karnego, polegające na wsparciu Wnioskodawcy w świadczeniu pomocy prawnej, bądź samodzielne przez prawnika (zleceniobiorcę), bądź pod nadzorem Wnioskodawcy, w szczególności poprzez: udzielanie porad prawnych, sporządzanie opinii prawnych, przygotowanie do postępowania przygotowawczego i spraw sądowych (np. poprzez sporządzanie projektów wniosków dowodowych, przygotowywanie listy pytań do świadków, sporządzanie projektów pism procesowych, prowadzenie akt spraw sądowych), analizę stanu prawnego i orzecznictwa sądów w zakresie prawa karnego; analizę akt spraw karnych prowadzonych przez Wnioskodawcę, zapoznawanie się z aktami spraw karnych, w których Wnioskodawca występuje w charakterze pełnomocnika lub obrońcy. Wnioskodawca ponosi jednocześnie koszty zatrudnienia prawnika (zleceniobiorcy).

Wobec powyższego, zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. I) ustawy, dla przychodów osiąganych z działalności sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 69.10.11.0 zastosowanie ma stawka w wysokości 15%.

Czynności związane z istotą zawodu adwokata zostały wymienione w art. 4 ustawy Prawo o adwokaturze - „Zawód adwokata polega na świadczeniu pomocy prawnej, a w szczególności na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz występowaniu przed sądami i urzędami”.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązującego stanu prawnego Jego stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w analogicznym stanie faktycznym potwierdzał już prawidłowość przedstawionego stanowiska, przykładowo w interpretacji indywidualnej z 18 marca 2022 r., Nr 0113-KDIPT-1.4011.60.2022.1.ISL, interpretacji indywidualnej z 14 maja 2021 r. Nr 0113- KDIPT2-1.4011.139.2021.2.MD oraz w interpretacji indywidualnej z 15 marca 2021 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.976.2021.2.AP.

Ad. 2.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi zasadniczo 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów.

Zgodnie zaś z treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. I) - stawka ryczałtu wynosi 15% ze świadczenia usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Przesłanką determinującą uznanie danej aktywności za wolny zawód jest osobiste jej wykonywanie bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Opodatkowanie niższą - 15% stawką ma natomiast zastosowanie do przychodów osiąganych ze świadczenia usług niemieszczących się w zakresie definicji „wolnego zawodu”. Wnioskodawca świadczy usługi prawne przy zaangażowaniu innej osoby wspomagającej w świadczeniu usług prawnych, tj. zatrudniając w ramach umowy cywilnoprawnej (umowy zlecenie) prawnika wykonującego czynności związane z istotą zawodu adwokata w zakresie m.in. prawa handlowego, polegające na wsparciu Wnioskodawcy w świadczeniu pomocy prawnej bądź samodzielne przez prawnika (zleceniobiorcę) bądź pod nadzorem Wnioskodawcy, w szczególności poprzez: udzielanie porad prawnych, sporządzanie opinii prawnych, sporządzanie projektów umów, przygotowywanie dokumentacji niezbędnej do przeprowadzenia postępowania rejestrowego, analizę stanu prawnego i orzecznictwa sądów w zakresie prawa handlowego; analizę akt spraw korporacyjnych prowadzonych przez Wnioskodawcę, zapoznawanie się z aktami spraw korporacyjnych, w których Wnioskodawca występuje w charakterze pełnomocnika oraz dokonywanie przeglądów oraz fotokopii akt rejestrowych w Sądach w wydziałach Krajowego Rejestru Sądowego. Wnioskodawca ponosi jednocześnie koszty zatrudnienia prawnika (zleceniobiorcy).

Wobec powyższego, zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. I) ustawy, dla przychodów osiąganych z działalności sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 69.10.12.0 zastosowanie ma stawka w wysokości 15%.

Czynności związane z istotą zawodu adwokata zostały wymienione w art. 4 ustawy Prawo o adwokaturze - „Zawód adwokata polega na świadczeniu pomocy prawnej, a w szczególności na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz występowaniu przed sądami i urzędami”. Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązującego stanu prawnego Jego stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w analogicznym stanie faktycznym potwierdzał już prawidłowość przedstawionego stanowiska, przykładowo w interpretacji indywidualnej z 18 marca 2022 r., Nr 0113-KDIPT-1.4011.60.2022.1.ISL, interpretacji indywidualnej z 14 maja 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.139.2021.2.MD oraz w interpretacji indywidualnej z 15 marca 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.976.2021.2.AP.

Ad. 3.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi zasadniczo 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów.

Zgodnie zaś z treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. I) - stawka ryczałtu wynosi 15% ze świadczenia usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Przesłanką determinującą uznanie danej aktywności za wolny zawód jest osobiste jej wykonywanie bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Opodatkowanie niższą - 15% stawką ma natomiast zastosowanie do przychodów osiąganych ze świadczenia usług niemieszczących się w zakresie definicji „wolnego zawodu”. Wnioskodawca świadczy usługi prawne przy zaangażowaniu innej osoby wspomagającej w świadczeniu usług prawnych, tj. zatrudniając w ramach umowy cywilnoprawnej (umowy zlecenie) prawnika wykonującego czynności związane z istotą zawodu adwokata w zakresie m.in. prawa pracy, polegające na wsparciu Wnioskodawcy w świadczeniu pomocy prawnej bądź samodzielne przez prawnika (zleceniobiorcę) bądź pod nadzorem Wnioskodawcy, w szczególności poprzez: udzielanie porad prawnych, sporządzanie opinii prawnych, sporządzanie umów, przygotowanie do spraw sądowych (np. poprzez sporządzanie projektów wniosków dowodowych, przygotowywanie listy pytań do świadków, sporządzanie projektów pism procesowych, prowadzenie akt spraw sądowych), analizę stanu prawnego i orzecznictwa sądów w zakresie prawa pracy; analizę akt spraw z zakresy prawa pracy prowadzonych przez Wnioskodawcę, zapoznawanie się z aktami spraw z zakresu prawa pracy, w których Wnioskodawca występuje w charakterze pełnomocnika. Wnioskodawca ponosi jednocześnie koszty zatrudnienia prawnika (zleceniobiorcy).

Wobec powyższego zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. I) ustawy, dla przychodów osiąganych z działalności sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 69.10.13.0 zastosowanie ma stawka w wysokości 15%.

Czynności związane z istotą zawodu adwokata zostały wymienione w art. 4 ustawy Prawo o adwokaturze - „Zawód adwokata polega na świadczeniu pomocy prawnej, a w szczególności na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz występowaniu przed sądami i urzędami”.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązującego stanu prawnego Jego stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w analogicznym stanie faktycznym potwierdzał już prawidłowość przedstawionego stanowiska, przykładowo w interpretacji indywidualnej z 18 marca 2022 r., Nr 0113-KDIPT-1.4011.60.2022.1.ISL, interpretacji indywidualnej z 14 maja 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.139.2021.2.MD oraz w interpretacji indywidualnej z 15 marca 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.976.2021.2.AP.

Ad. 4.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi zasadniczo 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów.

Zgodnie zaś z treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. I) - stawka ryczałtu wynosi 15% ze świadczenia usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Przesłanką determinującą uznanie danej aktywności za wolny zawód jest osobiste jej wykonywanie bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Opodatkowanie niższą - 15% stawką ma natomiast zastosowanie do przychodów osiąganych ze świadczenia usług niemieszczących się w zakresie definicji „wolnego zawodu”. Wnioskodawca świadczy usługi prawne przy zaangażowaniu innej osoby wspomagającej w świadczeniu usług prawnych, tj. zatrudniając w ramach umowy cywilnoprawnej (umowy zlecenie) prawnika wykonującego czynności związane z istotą zawodu adwokata w zakresie m.in. prawa cywilnego, polegające na wsparciu Wnioskodawcy w świadczeniu pomocy prawnej bądź samodzielne przez prawnika (zleceniobiorcę) bądź pod nadzorem Wnioskodawcy, w szczególności poprzez: udzielanie porad prawnych, sporządzanie opinii prawnych, sporządzanie umów, przygotowanie do spraw sądowych (np. poprzez sporządzanie projektów wniosków dowodowych, przygotowywanie list pytań do świadków, sporządzanie projektów pism procesowych, prowadzenie akt spraw sądowych), analizę stanu prawnego i orzecznictwa sądów w zakresie prawa cywilnego; analizę akt spraw cywilnych prowadzonych przez Wnioskodawcę, zapoznawanie się z aktami spraw cywilnych, w których Wnioskodawca występuje w charakterze pełnomocnika. Wnioskodawca ponosi jednocześnie koszty zatrudnienia prawnika (zleceniobiorcy).

Wobec powyższego, zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. I) ustawy, dla przychodów osiąganych z działalności sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 69.10.14.0 zastosowanie ma stawka w wysokości 15%.

Czynności związane z istotą zawodu adwokata zostały wymienione w art. 4 ustawy Prawo o adwokaturze - „Zawód adwokata polega na świadczeniu pomocy prawnej, a w szczególności na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz występowaniu przed sądami i urzędami”.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązującego stanu prawnego Jego stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w analogicznym stanie faktycznym potwierdzał już prawidłowość przedstawionego stanowiska, przykładowo w interpretacji indywidualnej z 18 marca 2022 r., Nr 0113-KDIPT-1.4011.60.2022.1.ISL, interpretacji indywidualnej z 14 maja 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.139.2021.2.MD oraz w interpretacji indywidualnej z 15 marca 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.976.2021.2.AP.

Ad. 5.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi zasadniczo 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów.

Zgodnie zaś z treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. I) - stawka ryczałtu wynosi 15% ze świadczenia usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Przesłanką determinującą uznanie danej aktywności za wolny zawód jest osobiste jej wykonywanie bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Opodatkowanie niższą - 15% stawką ma natomiast zastosowanie do przychodów osiąganych ze świadczenia usług niemieszczących się w zakresie definicji „wolnego zawodu”. Wnioskodawca świadczy usługi prawne przy zaangażowaniu innej osoby wspomagającej w świadczeniu usług prawnych, tj. zatrudniając w ramach umowy cywilnoprawnej (umowy zlecenie) prawnika wykonującego czynności związane z istotą zawodu adwokata w zakresie m.in. patentów, prawa autorskiego i pozostałych praw własności intelektualnej, polegające na wsparciu Wnioskodawcy w świadczeniu pomocy prawnej bądź samodzielne przez prawnika (zleceniobiorcę) bądź pod nadzorem Wnioskodawcy, w szczególności poprzez: udzielanie porad prawnych, sporządzanie opinii prawnych, przygotowanie do spraw sądowych (np. poprzez sporządzanie projektów wniosków dowodowych, przygotowywanie listy pytań do świadków, sporządzanie projektów pism procesowych, prowadzenie akt spraw sądowych), przygotowanie do postępowań administracyjnych dotyczących patentów i pozostałych praw własności przemysłowej, analizę stanu prawnego i orzecznictwa sądów w zakresie prawa własności intelektualnej; analizę akt spraw z zakresu prawa własności intelektualnej prowadzonych przez Wnioskodawcę, zapoznawanie się z aktami spraw z zakresu prawa własności intelektualnej, w których Wnioskodawca występuje w charakterze pełnomocnika. Wnioskodawca ponosi jednocześnie koszty zatrudnienia prawnika (zleceniobiorcy).

Wobec powyższego, zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. I) ustawy, dla przychodów osiąganych z działalności sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 69.10.15.0 zastosowanie ma stawka w wysokości 15%.

Czynności związane z istotą zawodu adwokata zostały wymienione w art. 4 ustawy Prawo o adwokaturze - „Zawód adwokata polega na świadczeniu pomocy prawnej, a w szczególności na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz występowaniu przed sądami i urzędami”.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązującego stanu prawnego Jego stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w analogicznym stanie faktycznym potwierdzał już prawidłowość przedstawionego stanowiska, przykładowo w interpretacji indywidualnej z 18 marca 2022 r., Nr 0113-KDIPT-1.4011.60.2022.1 .ISL, interpretacji indywidualnej z 14 maja 2021 r., Nr 0113- KDIPT2-1.4011.139.2021.2.MD oraz w interpretacji indywidualnej z 15 marca 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.976.2021.2.AP.

Ad. 6.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi zasadniczo 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów.

Zgodnie zaś z treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. I) - stawka ryczałtu wynosi 15% ze świadczenia usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Przesłanką determinującą uznanie danej aktywności za wolny zawód jest osobiste jej wykonywanie bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Opodatkowanie niższą - 15% stawką ma natomiast zastosowanie do przychodów osiąganych ze świadczenia usług niemieszczących się w zakresie definicji „wolnego zawodu”. Wnioskodawca świadczy usługi prawne przy zaangażowaniu innej osoby wspomagającej w świadczeniu usług prawnych, tj. zatrudniając w ramach umowy cywilnoprawnej (umowy zlecenie) prawnika wykonującego czynności związane z istotą zawodu adwokata w zakresie m.in. pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych w PKWiU, usług prawnych, polegające na wsparciu Wnioskodawcy w świadczeniu pomocy prawnej bądź samodzielne przez prawnika (zleceniobiorcę) bądź pod nadzorem Wnioskodawcy, w szczególności poprzez: udzielanie porad prawnych, sporządzanie opinii prawnych, przygotowanie do spraw administracyjnych i sądowoadministracyjnych oraz wieczystoksięgowych (np. poprzez sporządzanie projektów wniosków dowodowych, przygotowywanie listy pytań do świadków, sporządzanie projektów pism, prowadzenie akt spraw), analizę stanu prawnego i orzecznictwa sądów w zakresie pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych w PKWiU, gałęzi prawa; analizę akt spraw prowadzonych przez Wnioskodawcę z zakresu pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych w PKWiU, gałęzi prawa, zastępowanie Wnioskodawcy w postępowaniach przed organami administracyjnymi. Wnioskodawca ponosi jednocześnie koszty zatrudnienia prawnika (zleceniobiorcy).

Wobec powyższego zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. I) ustawy, dla przychodów osiąganych z działalności sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 69.10.19.0 zastosowanie ma stawka w wysokości 15%.

Czynności związane z istotą zawodu adwokata zostały wymienione w art. 4 ustawy Prawo o adwokaturze - „Zawód adwokata polega na świadczeniu pomocy prawnej, a w szczególności na udzielaniu porad prawnych, sporządzaniu opinii prawnych, opracowywaniu projektów aktów prawnych oraz występowaniu przed sądami i urzędami”.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle obowiązującego stanu prawnego Jego stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w analogicznym stanie faktycznym potwierdzał już prawidłowość przedstawionego stanowiska, przykładowo w interpretacji indywidualnej z 18 marca 2022 r., Nr 0113-KDIPT-1.4011.60.2022.1.ISL, interpretacji indywidualnej z 14 maja 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.139.2021.2.MD oraz w interpretacji indywidualnej z 15 marca 2021 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.976.2021.2.AP.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993, z późn. zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

 - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l) ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Stosownie do treści art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy:

Użyte w ustawie określenie wolny zawód  oznacza – pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych, rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Powyższe regulacje wskazują, że z wolnym zawodem mamy do czynienia wówczas, gdy adwokat wykonuje działalność gospodarczą osobiście, czyli bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą tego zawodu. Wówczas opodatkowanie przychodów ze świadczonych usług wynosi 17%.

Z treści wniosku wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności w przeważającej mierze wykonuje usługi doradztwa prawnego i reprezentacji w dziedzinie: prawa karnego, prawa handlowego, prawa pracy, prawa cywilnego, usługi prawne dotyczące patentów, praw autorskich i pozostałych praw własności intelektualnej, a także pozostałe usługi prawne. Przedmiotem Pana zapytania objęte są usługi sklasyfikowane pod nr PKWiU: 69.10.11.0, 69.10.12.0, 69.10.13.0, 69.10.14.0, 69.10.15.0, 69.10.19.0. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zatrudnia Pan od 1 lipca 2022 r. na podstawie umowy cywilnoprawnej - umowy zlecenia – osobę na stanowisku prawnika, która jest odpowiedzialna za realizację czynności związanych z istotą zawodu adwokata. Pana działalność nie mieści się w definicji wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, z uwagi na to, że zatrudnia na podstawie umowy zlecenie prawnika (osobę, która ukończyła 5-letnie studia na kierunku prawo oraz złożyła egzamin dyplomowy z wynikiem pozytywnym, w związku z czym posiada tytuł zawodowy magistra), odpowiedzialnego za wykonywanie czynności związanych z istotą zawodu adwokata. Na dzień złożenia wniosku nie zakłada Pan zatrudnienia na podstawie umowy cywilnoprawnej lub umowy o pracę innych osób, niezwiązanych z istotą zawodu prawniczego, tj. np. obsługi administracyjnej, księgowej.

Z informacji przedstawionych we wniosku także wynika, że stanowiące przedmiot Pana zapytania usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU dział 69 – „Usługi prawne, rachunkowo-księgowe i doradztwa podatkowego”.

Wskazać należy, że zgodnie z Wyjaśnieniami do PKWiU 2015, wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, dział ten obejmuje:

-reprezentowanie interesów jednej strony przeciw drugiej stronie przed sądem lub innym ciałem orzekającym, prowadzone przez adwokatów, radców prawnych lub pod ich nadzorem w sprawach cywilnych i karnych oraz doradztwo prawne w przypadkach sporów pracowniczych,

-przygotowanie dokumentów prawnych w zakresie umów i porozumień zawieranych między podmiotami gospodarczymi i innych dokumentów związanych z prowadzeniem firm, dokumentacją patentową i prawami autorskimi, testamentami, aktami darowizn, udzielaniem pełnomocnictw itp.,

-usługi notariuszy, komorników, sędziów polubownych, rzeczników patentowych, radców prawnych,

-usługi rachunkowo-księgowe, np.: sporządzanie sprawozdań i bilansów finansowych, ich kontrolę i potwierdzanie poprawności (usługi biegłych księgowych) oraz księgowanie wszelkiego rodzaju transakcji gospodarczych.

Dział ten nie obejmuje:

-konsultacji w zakresie zarządzania, np. systemami księgowymi, procedurami kontroli wydatków, sklasyfikowanej w 70.22,

-usług w zakresie ściągania należności płatniczych, sklasyfikowanych w 82.91.12.0,

-usług sądów i prokuratury, sklasyfikowanych w 84.23.11.0.

Zatrudniona przez Pana osoba na stanowisku prawnika wykonuje czynności związane z istotą zawodu adwokata i zatrudnienie jej w tym charakterze na podstawie umowy zlecenia sprawia, że nie świadczy Pan usług w ramach wolnych zawodów.

Przez czynności związane z istotą zawodu należy rozumieć czynności wpływające na zasadnicze elementy usług, które Pan świadczy. Takimi czynnościami będą więc czynności merytorycznie związane z istotą usług doradztwa podatkowego.

Tym bardziej zatem zatrudnienie prawnika na podstawie umowy zlecenie w okolicznościach faktycznych analizowanej sprawy odpowiada zatrudnieniu osoby wykonującej czynności związane z istotą usług świadczonych przez Pana.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, skoro jak sam Pan wskazał, Pana działalność nie mieści się w definicji wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, to przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia, w ramach działalności gospodarczej, usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolami: 69.10.11.0, 69.10.12.0, 69.10.13.0, 69.10.14.0, 69.10.15.0, oraz 69.10.19.0 mogą być od 1 stycznia 2022 r. opodatkowane 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l) ww. ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi rozstrzygnięcie tylko i wyłącznie w zakresie sprawy objętej pytaniami. A zatem, nie odnosi się do innych kwestii zawartych w opisie sprawy oraz we własnym stanowisku, które nie były przedmiotem zapytania.

Nie jesteśmy uprawnieni do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU oraz przedstawionego opisu sprawy.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzamy postępowania dowodowego, lecz opieramy się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pan sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm. ; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na  adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).