Skutki podatkowe w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiaganych przez osoby fizyczne. - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.612.2022.2.MZ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.612.2022.2.MZ

Temat interpretacji

Skutki podatkowe w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiaganych przez osoby fizyczne.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 lipca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 8 lipca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy ustalenia stawki ryczałtu ewidencjonowanego. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem z 13 września 2022 r. (wpływ 19 września 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Jest Pan osobą fizyczną prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu podatku dochodowego od osób fizycznych i podlegająca w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

W 2022 r. dokonał Pan skutecznej zmiany sposobu opodatkowywania przychodów z ww. działalności i wybrał opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Metoda ta będzie więc miała zastosowanie względem Pana do przychodów osiągniętych w roku podatkowym 2022, w szczególności, że względem Pana świadczeń nie znajdują zastosowania przesłanki negatywne stosowania ryczałtu, tj. nie przekroczył Pan i nie zamierza przekroczyć wskazanego w ustawie limitu 2 mln euro, ani nie świadczy i nie zamierza świadczyć Pan usług wyłączonych z zakresu opodatkowania ryczałtem.

W ramach opisywanej działalności rozważa Pan (planuje) wykonanie na rzecz swojego kontrahenta usług polegających na planowaniu i organizacji różnego rodzaju prac związanych z wykonaniem określonych projektów (np. inwestycyjnych, rozwojowych lub sprzedażowych), które to usługi skupiają się na koordynacji prac (przydzielania zadań dla poszczególnych członków zespołów) oraz na nadzorowaniu ich wykonania.

Usługi te były przedmiotem zapytania o interpretację statystyczną, i tak świadczenia polegające na:

1.planowaniu, koordynowaniu i nadzorowaniu działań kontrahenta związanych z wdrożeniami nowych lub ulepszonych usług, produktów, procesów produkcyjnych lub technologii produkcji,

2.planowaniu rozwiązań i koordynowaniu prac działu wdrożeń i innowacji związanych z badaniem możliwości, wdrożenia danego planu,

3.uczestniczeniu w koordynacji prac związanych z realizacją nowego projektu, w tym koordynacja prac zespołów produkcyjnych, działań transportowych i magazynowych,

4.koordynowaniu określonych prac,

5.planowaniu i organizowaniu szkoleń oraz kursów dla kadry menadżerskiej średniego i wyższego szczebla.

Główny Urząd Statystyczny sklasyfikował te usługi w grupowaniu PKWiU z 2015 r. pod symbolem 70.22.20.0 - pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych (opinia statystyczna z … czerwca 2022 r., Nr ….).

Ww. usługi (ani żadne inne zapewniane przez Pana) nie będą świadczone w ramach wolnego zawodu. Nie będzie Pan świadczył także usług firm centralnych (head offices), ani usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16).

W uzupełnieniu wniosku z 13 września 2022 r., wskazał Pan że pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi Pan od ... 2002 r. Obecnie osiągane przez Pana przychody z działalności uzyskane w 2022 r. ewidencjonowane są według 8,5% stawki ryczałtu. Pierwszy przychód w bieżącym roku osiągnął Pan 31 stycznia 2022 r. 4 lutego 2022 r. złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - w formie elektronicznej wraz z wnioskiem o zmianę wpisu w CEiDG. Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie ma Pan innych źródeł przychodów (dochodów). Przychody (dochody) uzyskuje wyłącznie z prowadzonej przez Pana pozarolniczej działalności gospodarczej. Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Mowa o czynnościach zaliczanych do usług, zgodnie z rozporządzeniem w sprawie PKWiU, sklasyfikowanych przez GUS do grupowania PKWiU z 2015 r. 70.22.20.0, tj. „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. W ramach świadczonych przez Pana usług nie wyklucza Pan pojawienia się doradztwa technicznego (specjalistycznego) dotyczącego danego projektu badawczo-rozwojowego i zakładanych w nim rozwiązań, jednak w żadnym wypadku nie świadczy i nie zamierza Pan świadczyć usług doradztwa związanego z zarządzaniem.

Typowymi świadczeniami są opisane we wniosku świadczenia związane z koordynacją i nadzorem w zakresie środków/rozwiązań podjętych w celu zaplanowania, przygotowania, uruchomienia, przeprowadzenia i zakończenia danego projektu badawczo-rozwojowego.

Jak wskazano we wniosku Pana usługi polegają na:

1.planowaniu, koordynowaniu i nadzorowaniu działań kontrahenta związanych z wdrożeniami nowych lub ulepszonych usług, produktów, procesów produkcyjnych lub technologii produkcji,

2.planowaniu rozwiązań i koordynowaniu prac działu wdrożeń i innowacji związanych z badaniem możliwości, wdrożenia danego planu,

3.uczestniczeniu w koordynacji prac związanych z realizacją nowego projektu, w tym koordynacja prac zespołów produkcyjnych, działań transportowych i magazynowych,

4.koordynowaniu określonych prac,

5.planowaniu i organizowaniu szkoleń oraz kursów dla kadry menadżerskiej średniego i wyższego szczebla.

Na chwilę obecną podejmuje Pan współpracę z: 1, 2 (Słowacja), 3 (Rumunia), 4 (Czechy).

Nie występują żadne powiązania pomiędzy Panem, a którymkolwiek z kontrahentów. Nie występują powiązania osobowe, kapitałowe, ani nie zasiada Pan w organach tych podmiotów i nie pełni Pan jakichkolwiek funkcji zarządczych.

Pytanie

Czy względem świadczeń, objętych nomenklaturą 70.22.20.0 związanych z prowadzeniem różnego rodzaju projektów, zastosowanie znajdzie stawka 8,5% ryczałtu, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o podatku zryczałtowanym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem, znajduje zastosowanie wprost art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o podatku zryczałtowanym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, albowiem odnosi się do działalności usługowej w ujęciu ogólnym, dla której pozostałe normy ustawy ryczałtowej określające odmienne stawki opodatkowania dla ściśle sprecyzowanych świadczeń nie znajdują zastosowania.

W szczególności, w Pana ocenie, nie znajduje zastosowania 15% stawka ryczałtu i art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ww. ustawy, który należy interpretować ściśle, i który odnosi się do precyzyjnie zakreślonych ustawą usług doradczych związanych z zarządzaniem.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o podatku zryczałtowanym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Jednocześnie, stosownie do definicji ujętej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku zryczałtowanym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 [tj. z zastrzeżeniem działalności gastronomicznej i działalności usługowej w zakresie handlu, które tu nie mają zastosowania].

W efekcie biorąc pod uwagę konstrukcję ustawy, w tym konstrukcję samego przepisu art. 12 oraz ww. zastrzeżenia z pkt 5 lit. a), należy zwrócić uwagę, że stawka ryczałtu w wysokości 8,5% w stosunku do działalności usługowej jest stawką podstawową, która powinna mieć zastosowanie, jeżeli nie znajdują zastosowania inne stawki, z zasady szczegółowo określające przedmiot (zakres) danego rodzaju usługi, w tym posiłkujące się wskazaniami klasyfikacji PKWiU, dla celów możliwie dokładnego określenia o jakim świadczeniu mowa.

Konsekwentnie, jeśli nie zidentyfikujemy świadczenia (usługi), dla którego ustawa ryczałtowa przewiduje odmienną stawkę, właściwe jest stosowanie stawki „podstawowej” 8,5%.

Przy tym fakt, że prowadzi Pan działalność usługową w rozumieniu ww. regulacji nie powinien budzić jakichkolwiek wątpliwości. Te jednak pojawiają się w przypadku analizy treści art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o podatku zryczałtowanym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z tym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W tym miejscu podnosi Pan jednak, że fakt że ww. norma prawna odwołuje się do nomenklatury działu 70 wcale nie oznacza, że świadczenia opisane w stanie faktycznym objęte są ww. 15% stawką ryczałtu. W Pana ocenie, racjonalny ustawodawca nie po to odwołuje się do systematyki klasyfikacji statystycznych PKWiU, a przy tym nie po to dokonuje jej ograniczenia (sprecyzowania), aby wszelkie możliwe działania objęte działem 70 opodatkowywać wyższą 15% stawką ryczałtu.

W omawianym zakresie, w Pana opinii, warto zwrócić uwagę na trzy okoliczności.

Po pierwsze, racjonalny ustawodawca posłużył się przedrostkiem „ex”, co oznacza, że dyspozycją danego przepisu nie są objęte wszystkie usługi z działu 70, lecz wyłącznie ściśle określone, doprecyzowane przez ustawodawcę.

W tym miejscu wyjaśnić bowiem należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Jednoznacznie stanowi o tym część definicji legalnych ustawy ryczałtowej i art. 4 ust. 4 ustawy o podatku zryczałtowanym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania, a nie całego jego zakresu.

Tym samym umieszczenie ww. dopisku i użycie ww. art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o podatku zryczałtowanym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne sformułowania „PKWiU ex dział 70” nie może być bagatelizowane.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu, tu przy symbolu działu 70 PKWiU ma na celu zawężenie stosowania przepisu.

Po drugie zatem, skoro sformułowanie to zostało ujęte w nawiasie zaraz pod wskazaniu, że ww. stawka ma zastosowanie do przychodów ze świadczenia usług „firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem” oznacza, że ustawodawca doprecyzował i wyjaśnił, w jaki sposób należy rozumieć te świadczenia, a przy tym odwołał się wprost do grupowania statystycznego oraz jego nazewnictwa, a kolejno umyślnie zawęził jego stosowanie. Przepis ten ma więc zastosowanie do świadczeń objętych nomenklaturą Działu 70 PKWiU „usługi firm centralnych (head Office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem”, przy czym nie chodzi o wszystkie świadczenia z poszczególnych grupowań tego działu, ale o te i tylko te grupowania, które obejmują (i) „usługi firm centralnych (head Office)” oraz (ii) „usługi doradztwa związane z zarządzaniem”. Wyraźnego podkreślenia wymaga więc, że analizowana norma prawna ma zatem zastosowanie tylko i wyłącznie do tych świadczeń, których nomenklatura jest zgodna z jasnym i czytelnym wskazaniem ustawodawcy ujętym w ustawie ryczałtowej. Spośród szeregu świadczeń ujętych w dziale 70 PKWiU, Pana zadaniem (dla celów prawidłowego określenia stawki opodatkowania ryczałtem) jest wyłonienie tych świadczeń, które stanowią (i) „usługi firm centralnych (head Office)” lub (ii) „usługi doradztwa związane z zarządzaniem”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl natomiast art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (…).

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak w opisie wskazał Pan że w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej nie występują wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zdefiniowane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r. poz. 2453 z 2018 r. poz. 2440 z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

- 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów – art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m);

- 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

W myśl art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Odnosząc się do wymienionych w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ww. ustawy usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) należy zauważyć, że umieszczony tam symbol ex, oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą także usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).

Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał, Pan że:

1.zakres świadczonychprzez Pana usług sklasyfikowany jest wg symbolu PKWiU 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;

2.w ramach świadczonych przez Pana usług nie wyklucza Pan pojawienia się doradztwa technicznego (specjalistycznego) dotyczącego danego projektu badawczo-rozwojowego i zakładanych w nim rozwiązań, jednak w żadnym wypadku nie świadczy i nie zamierza Pan świadczyć usług doradztwa związanego z zarządzaniem;

3.do wykonywanej przez Pana działalności nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

4.złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego;

5.łączna kwota osiąganych przez Pana przychodów z tytułu prowadzonej samodzielnie działalności gospodarczej nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Tym samym Pana stanowisko co do stawki ryczałtu ewidencjonowanego należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Zaznaczyć należy, że wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa jesteśmy związani wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Pana oraz Pana stanowiskiem w sprawie, tym samym dokonaliśmy wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego, kontroli podatkowej lub postępowania kontrolnego organu kontroli celno-skarbowej. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku ww. postępowań okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różnić się będzie od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).