
Temat interpretacji
Możliwość rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
6 czerwca 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 2 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 2 czerwca 2022 r. (wpływ 23 sierpnia 2022 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną mającą miejsce zamieszkania oraz podlegającą w Polsce obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia ich źródeł (nieograniczony obowiązek podatkowy) w rozumieniu art. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej od 1 czerwca 2017 r. Wnioskodawca podatek dochodowy w roku podatkowym 2021 rozliczał na podstawie art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. według liniowej stawki 19%. Jednocześnie Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Wnioskodawca złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego do dnia 20 lutego 2022 r. zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (Wnioskodawca pierwszy przychód osiągnął w roku podatkowym 2022 r. w styczniu tego roku). Złożony przez Wnioskodawcę wniosek dotyczy opodatkowania ryczałtem świadczonych w ramach działalności gospodarczej usług, od roku podatkowego rozpoczynającego się od 1 stycznia 2022 r.
Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie pośrednictwa w sprzedaży usług informatycznych - pozycjonowania stron internetowych (ang. Search Engine Optimization, dalej: „SEO”). Usługi pośrednictwa są świadczone przez Wnioskodawcę na podstawie umowy o współpracy (dalej: „Umowa o Współpracy”) z podmiotem zajmującym się świadczeniem usług informatycznych SEO oraz SEM (ang. Search Engine Marketing) (dalej: „Zleceniodawca”).
Zdaniem Wnioskodawcy, przedmiotem przeważającej działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, zgodnie z wpisem w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, jest działalność sklasyfikowana kodem PKD 74.90.Z, tj. działalność związana z działalnością profesjonalną, naukową i techniczną, gdzie indziej niesklasyfikowaną.
Usługi SEO świadczone przez Zleceniodawcę polegają na technicznej optymalizacji strony internetowej klienta bezpośrednio w systemie strony i/lub kodzie strony, pozyskaniu wartościowych linków zewnętrznych prowadzących do witryny oraz dostarczeniu i optymalizacji treści klienta pod wyszukiwarkę Google.
Zgodnie z Umową o Współpracy Wnioskodawca jest między innymi zobowiązany do świadczenia następujących usług dla Zleceniodawcy:
·Pozyskiwania klientów na oferowane przez Zleceniodawcę usługi,
·Zaznajamianie potencjalnych klientów z aktualną ofertą Zleceniodawcy,
·Przygotowywanie umów z klientami, weryfikacja ich treści oraz poprawności,
·Dołożenie starań w celu realizacji celów sprzedażowych i marżowych Zleceniodawcy,
·Przygotowanie treści marketingowych, dokumentów, prezentacji i narzędzi,
·Uczestnictwo w targach, konferencjach i szkoleniach w imieniu Zleceniodawcy,
·Przeprowadzanie badań rynku,
·Tworzenie i prowadzenie baz danych klientów i potencjalnych klientów,
·Kreowanie dobrego wizerunku Zleceniodawcy,
·Monitorowanie zmian na rynku pracy (śledzenie zmian cen, ofert, popytu etc.)
W ramach świadczonych usług Wnioskodawca współpracuje z wyznaczonymi przez Zleceniodawcę podmiotami (klientami Zleceniodawcy) w celu określenia ich potrzeb projektowych, tak by zaproponować usługi świadczone przez Zleceniodawcę, pozyskać nowe projekty SEO dla Zleceniodawcy oraz pomóc w rozwoju biznesu Zleceniodawcy poprzez pośrednictwo w sprzedaży usług świadczonych przez Zleceniodawcę.
W ramach umowy o współpracy Wnioskodawca reprezentuje Zleceniodawcę w rozmowach ze stałymi oraz potencjalnymi klientami w zakresie świadczonych przez Zleceniodawcę usług SEO, w tym w szczególności przedstawia usługi SEO wykonywane przez Zleceniodawcę, zajmuje się zbieraniem oraz ustaleniem oczekiwań oraz informacji projektowych od klienta oraz przedstawia wycenę oferowanych usług. Równocześnie Wnioskodawca dba o satysfakcję klienta podczas realizacji usług Zleceniodawcy, stara się nawiązać długofalową relację między klientem Zleceniodawcy a Zleceniodawcą. Wnioskodawca współpracuje z pracownikami oraz kontrahentami Zleceniodawcy zajmującymi się wykonywaniem usług SEO do celów związanych z pozyskaniem klientów. W drodze negocjacji przeprowadzanych za pośrednictwem Wnioskodawcy, nawiązywane są umowy handlowe nowymi potencjalnymi Klientami, jak również z obecnymi klientami Spółki. Wnioskodawca nie jest stroną zawieranych umów między klientami Zleceniodawcy, a Zleceniodawcą.
Podsumowując Wnioskodawca pośredniczy w sprzedaży usług informatycznych, pomagając Zleceniodawcy w znalezieniu klienta, wycenie opisanych usług SEO a następnie doprowadzeniu do podpisania kontraktu między klientem Zleceniodawcy, a Zleceniodawcą. Wnioskodawca nie zajmuje się doradztwem, ani świadczeniem usług informatycznych Zleceniodawcy.
Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi na podstawie Umowy o współpracy powinny być sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 jako Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
W ramach Umowy o Współpracy Wnioskodawca uzyskuje przychód podstawowy oraz bonusy sprzedażowe zależne od osiągnięcia celów pośrednictwa sprzedaży ustalonych przez Zleceniodawcę.
Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów z innych źródeł przychodów oprócz wskazanych we wniosku.
Przychód Wnioskodawcy nie przekroczy limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym”), który to limit dotyczy możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W stosunku do Wnioskodawcy nie zachodzą przesłanki wyłączające możliwość opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych określone w art. 8 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Wnioskodawca nie uzyskuje oraz nie będzie uzyskiwać przychodów ze świadczenia usług reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU Dział 73).
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Przedmiotem zadanego we wniosku pytania jest potwierdzenie możliwości opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, świadczonych przez Wnioskodawcę usług.
Pytanie
Czy przychód uzyskiwany z działalności usługowej opisanej w stanie faktycznym Wnioskodawca może opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przychód uzyskiwany z działalności usługowej opisanej w stanie faktycznym Wnioskodawca może opodatkować w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy. o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1426, ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1.odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2.są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3.wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została natomiast przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W związku z powyższym należy uznać, że stawka 8,5% ma zastosowanie do przychodów z działalności usługowej, chyba że określone przychody z tej działalności zostały opodatkowane inną stawką (określoną w pkt 1-4 i 6-8 ww. ustawy)
Zdaniem Wnioskodawcy prowadzona przez niego działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Z kolei dla przychodów działalności usługowej ustawodawca przewidział stawkę 8,5%, która powinna znaleźć zastosowanie do usług świadczonych przez Wnioskodawcę przedstawionych w stanie faktycznym, a polegających na pośredniczeniu w sprzedaży usług informatycznych (SEO).
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przytoczone powyżej przepisy prawa Wnioskodawca uważa, że usługi świadczone w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa sprzedaży usług informatycznych, tj. usług SEO zostać sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 74.90.12 - usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
W rezultacie, do świadczonych przez Niego usług, które zdaniem Wnioskodawcy powinien znaleźć zastosowanie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie ze wskazanym powyżej przepisem, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w przypadku przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Podobnie S. Bogucki, A. Cudak, A. Wrzesińska-Nowacka [w:] S. Bogucki, A. Cudak, A. Wrzesińska- Nowacka, Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Komentarz, Warszawa 2022, art. 12, w którym czytamy: „Usługami opodatkowanymi stawką 8,5% są przykładowo usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, zakwalifikowane do grupowania PKWiU 62.01.12.0, polegające na rozwoju istniejącej sieci komputerowej klienta na podstawie nowoczesnych technologii, doborze urządzeń sieciowych, rodzaju i długości kabli, sporządzaniu dokumentacji w formie graficznej oraz opisowej projektowanych rozwiązań, oszacowaniu dostępności przestrzeni fizycznej dla nowych urządzeń na podstawie otrzymanych zdjęć pomieszczeń, opisie w pliku tekstowym rekomendacji dot. celu i wdrożenia projektu, komunikacji z klientem w trakcie powstawania projektu 314 . Do usług objętych stawką 8,5% zaliczono także koszenie skarp cieków wodnych i wałów przeciwpowodziowych, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 81.30.10.0 - jako usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni 315 , pośrednictwo w sprzedaży usług informatycznych, sklasyfikowane w PKWiUpod symbolem 74.90.12 316”.
Ponadto, działalność Wnioskodawcy w zakresie pośrednictwa w sprzedaży usług informatycznych nie została wymieniona w art. 12 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, jako odrębna działalność dla której przewidziano inną niż 8,5% stawkę podatku.
Dalej, Wnioskodawca nie świadczy innych niż przedstawione we Wniosku usługi, dla których przewidziano inną niż 8,5% stawkę podatku, w tym w szczególności Wnioskodawca nie świadczy usług reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73), firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Zdaniem Wnioskodawcy, nie zachodzą również przesłanki określone w art. 8 Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, które wyłączałyby możliwość wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym świadczone przez niego usługi, które zdaniem Wnioskodawcy powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, znajduje potwierdzenie w wielu dotychczas wydanych interpretacjach podatkowych, w tym m.in.:
·interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 kwietnia 2022 r. znak 0114-KDIP2-1.4011.168.2022.2.KS, w której czytamy: „Dlatego stwierdzamy, że osiągane przez Panią przychody z tytułu świadczonych usług objętych grupowaniem PKWiU 74.90.12.0, tj. Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń - będą mogły skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają one opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”.
·interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 7 maja 2021 r., sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.131.2021.2.MD, w której Organ uznał, że: „Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca od 2 sierpnia 2020 r. prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej, w zakresie pośrednictwa w sprzedaży usług informatycznych. (....) Jak wynika z opisu sprawy działalność Wnioskodawcy została sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 74.90.12 - usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Wnioskodawca wskazał we wniosku, że Jego działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dla przychodów z działalności usługowej ustawodawca przewidział stawkę 8,5%. Ponadto, działalność sklasyfikowana pod ww. symbolem nie została wymieniona w art. 12, jako odrębna działalność dla której przewidziano inną niż 8,5% stawkę podatku. Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że świadczone w 2021 r. przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12, mogą być opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki do opodatkowania w tej formie. Wobec powyższego, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby, Wnioskodawca może zastosować stawkę zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%”.
·interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 30 sierpnia 2021 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4011.720.2021.1.MR, w której zostało uznane, że: „Jak wynika z opisu sprawy działalność Wnioskodawcy została sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 74.90.12 - usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Wnioskodawca wskazał we wniosku, że Jego działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dla przychodów działalności usługowej ustawodawca przewidział stawkę 8,5%. Ponadto, działalność sklasyfikowana pod ww. symbolem nie została wymieniona w art. 12, jako odrębna działalność dla której przewidziano inną niż 8,5% stawkę podatku. Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej - usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12, mogą być opodatkowane, zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki do opodatkowania w tej formie. Wobec powyższego, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby, Wnioskodawca może zastosować stawkę zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%”.
Motywowany przepisami art. 14k i 14m Ordynacji podatkowej Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie jego stanowiska w sprawie, jak na wstępie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):
ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Na podstawie art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128, ze zm.):
ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z art. 5b ust. 1 ww. ustawy:
za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Według art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy – zgodnie z art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540) – mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.
Zgodnie natomiast z art. 6 ust. 4 pkt 2 tej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Stosownie do art. 8 ust. 2 tej ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ponadto należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Przy czym – jak wyjaśniono wyżej – klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W przedstawionym opisie stanu faktycznego wskazał Pan, że:
1.prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą sklasyfikowaną pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”;
2.prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
3.pierwszy przychód w 2022 r. z tytułu świadczonych usług osiągnął Pan w styczniu 2022 r.;
4.oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego złożył Pan do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego do dnia 20 lutego 2022 r;
5.Pana przychód nie przekroczy limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
6.do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Z uwagi na powołane wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku i jego uzupełnieniu stan faktyczny stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 74.90.12.0 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” – stanowią przychody, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wobec powyższego, Pana stanowisko należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
W odniesieniu do powołanej przez Pana interpretacji indywidualnej wskazać należy, że dotyczy ona konkretnej, indywidualnej sprawy podatnika. Została wydana w określonym stanie faktycznym i w tej sprawie rozstrzygnięcie w niej zawarte jest wiążące. Nie może ona zatem przesądzać o niniejszym rozstrzygnięciu. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów i innych organów podatkowych, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, że nie stanowią materialnego prawa podatkowego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną: Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i musi się Pan zastosować do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
