Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 85.59.19.0 (usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej n... - Interpretacja - 0115-KDWT.4011.360.2022.1.AGW

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 13 czerwca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDWT.4011.360.2022.1.AGW

Temat interpretacji

Opodatkowanie przychodów ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU 85.59.19.0 (usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane) oraz PKWiU 62.01.11.0 (działalność związaną z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania) 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 kwietnia 2022 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania przychodów uzyskiwanych z tytułu świadczonych usług według stawki 8,5%.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową. Przedmiotem działalności, zgodnie z wpisem w CEIDG jest, m.in. świadczenie usług sklasyfikowanych pod symbolami PKD: 62.01.Z - Działalność związana z oprogramowaniem, 62.02.Z - Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki, 62.03.Z Działalność związana z zarządzaniem urządzeniami informatycznymi bądź 62.09.Z - Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i komputerowych.

Posiada Pan na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1128, zwanej dalej „UPDOF”). Złożył Pan w bieżącym roku stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 1993, zwanej dalej „UZPDOF”). W minionych latach opodatkowywał Pan dochody podatkiem liniowym.

Świadczy Pan usługi w ramach zawartych ze zleceniodawcami umów o współpracy. Są to usługi polegające na działaniach badawczo-projektowych w zakresie doświadczeń użytkownika (tzw. user experience, UX) oraz rozwojowych w zakresie produktu cyfrowego. Na tę działalność składają się następujące czynności/obowiązki:

projektowanie aplikacji mobilnych i WWW,

projektowanie UX/Product Design,

organizacja i przeprowadzanie badań oraz testów UX,

konsultacje w zakresie UX,

analiza ekspercka UX,

koordynowanie prac podwykonawców zleceniodawcy,

organizacja prac rozwojowych w zakresie zmian aktualnych produktów cyfrowych oraz tworzenie nowych,

planowanie i odbywanie spotkań projektowych,

które sklasyfikował Pan jako działalność związaną z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania pod symbolem PKWiU 62.01.11.0. W tym miejscu, Pan wskazał, iż nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1.

Poza wyżej wymienionymi usługami sklasyfikowanymi w ramach PKWiU 62.01.11.0, prowadzi Pan także szkolenia w obszarze UX/Product Design, jak i warsztaty. Tę działalność sklasyfikował Pan natomiast pod symbolem PKWiU 85.59.19.0 jako - Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Pytanie

Czy przychody z wykonywanej przez Pana działalności usługowej jako związanej z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania, sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 62.01.11.0, mogą być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) UZPDOF, natomiast przychody z wykonywanej działalności usługowej sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 85.59.19.0 w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych, mogą być opodatkowane według stawki 8,5% stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) UZPDOF?

Pana stanowisko w sprawie

W Pana opinii, przychody z wykonywanej działalności usługowej sklasyfikowanej jako związanej z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania, pod symbolem PKWiU 62.01.11.0, mogą być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) UZPDOF, natomiast przychody z wykonywanej przez Pana działalności usługowej sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 85.59.19.0 w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych, mogą być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5% stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) UZPDOF.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 1 pkt 1 UZPDOF, ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Z kolei w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) UZPDOF, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 i 6-8.

Bezspornie prowadzi Pan działalność usługową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 UZPDOF, a więc „pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3”.

Jednocześnie – jak wynika z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) UZPDOF - od przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), stawka ryczałtu wynosi 12%.

W tym miejscu wskazał Pan ponadto, że ilekroć w UZPDOF używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Stanowi o tym bowiem art. 4 ust. 4 UZPDOF. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania, a umieszczenie dopisku „ex” przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy przy tym wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Zatem, konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W przedstawionym we wniosku opisie „stanu faktycznego”, zaznaczył Pan, że nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) UZPDOF.

Pana zdaniem, należy dostrzec, iż o ile grupowanie PKWiU 62.01.1, o którym mowa jest w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) UZPDOF, obejmuje również świadczone usługi, sklasyfikowane przez Pana pod symbolem 62.01.11.0, to jednak znajdujące się przy nim oznaczenie „ex” oznacza w tym przypadku, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem.

Na potwierdzenie powyższego, wskazał Pan tytułem przykładu na następujące interpretacje Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, jakie wydano w odniesieniu do stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych uwzględniających aspekt świadczenia usług w obszarze user experience:

interpretację indywidualną z dnia 8 lutego 2022 r., sygn. 0115‑KDIT1.4011.851.2021.1.JG,

interpretację indywidualną z dnia 25 stycznia 2022 r., sygn. 0114‑KDIP3‑2.4011.1118.2021.2.MN,

interpretację indywidualną z dnia 14 lipca 2021 r., sygn. 0115‑KDIT1.4011.328.2021.1.MK,

interpretację indywidualną z dnia 29 kwietnia 2021 r., sygn. 0113‑KDIPT2‑1.4011.53.2021.3.MM,

interpretację indywidualną z dnia 3 marca 2020 r., sygn. 0114‑KDIP3‑2.4011.693.2019.2.MJ,

w których potwierdzono zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z projektowaniem, programowaniem i rozwojem.

Cytując treść jednej z wymienionych interpretacji (sygn.: KDIT1.4011.851.2021.1.JG): „(...) w przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazano, że zakres świadczonych przez Pana usług sklasyfikowany jest według symbolu PKWiU 62.01.12.0 oraz 62.01.11.0. Ponadto nie świadczy Pan usług związanych z oprogramowaniem, a z okoliczności sprawy nie wynika, aby w odniesieniu do Pana istniały przeszkody dla zastosowania ryczałtu, o których mowa w art. 8 ustawy.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, świadczone przez Pana usługi opodatkowane są w 2021 r. 8,5 % stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.

Pana zdaniem, z powyższego wynika, że stawką 8,5% mogą być opodatkowane usługi, które nie mieszczą się w definicji usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1). Stąd też, uwzględniając Pana działalność sklasyfikowaną pod PKWiU 62.01.11.0, może Pan stosować stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8.5%, bowiem usługi świadczone przez Pana nie są związane z oprogramowaniem.

Do wskazania, że nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), posłużył się Pan odesłaniem do wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) – wersja z dnia 25 marca 2019 r. – zamieszczonymi na stronie Głównego Urzędu Statystycznego (...).

Klasa 62.01 (Usługi związane z oprogramowaniem) „(...) obejmuje pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników. Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:

rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,

pisanie programów na zlecenie użytkownika,

projektowanie stron internetowych”.

W nawiązaniu zaś do powyższego, przedstawił Pan interpretację indywidualną z dnia 9 stycznia 2020 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4011.40.2019.1.WS, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził zastosowanie stawek: 8,5% dla usług projektowania stron internetowych PKWiU 62.01.11.0, 17% (w ówczesnym stanie prawnym) dla usług kodowania stron internetowych PKWiU 62.01.11.0 (PKWiU ex 62.01.1). Organ wskazał przy tym, iż „(...) grupowanie PKWiU 62.01.1, o którym m.in. mowa jest w ww. przepisie, obejmuje również świadczone przez Wnioskodawcę usługi, sklasyfikowane pod symbolem 62.01.11.0, jednak znajdujące się przy nim oznaczenie „ex” oznacza, że 17% stawkę ryczałtu należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem”. Analogicznie uznano w podobnych sprawach, np.:

w interpretacji indywidualnej z dnia 8 lutego 2022 r. o sygn. 0115‑KDIT1.4011.888.2021.1.MN, wskazano, iż „(...) - świadczy Pan usługi polegające na projektowaniu stron internetowych, tj. wykonaniu projektu graficznego strony internetowej, aplikacji internetowej bądź mobilnej, sklasyfikowane wg symbolu PKWiU 62.01.11.0 - usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania. (...) Pana usługa kończy się na etapie stworzenia gotowego projektu graficznego i przekazania do działu programistów, którzy go wdrażają, nie zajmuje się Pan programowaniem takiej strony. Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług będą mogły być opodatkowane od 1 stycznia 2022 r. 8,5 % stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;

w interpretacji indywidualnej z dnia 2 listopada 2018 r. o sygn. 0114‑KDIP3‑1.4011.472.2018.1.IF, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, iż „(...) mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia usług związanych z projektowaniem stron internetowych oraz aplikacji mobilnych, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.11.0 oraz 62.01.12.0 - będą mogły być opodatkowane 8,5 % stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”;

w interpretacji indywidualnej z dnia 23 lipca 2018 r. o sygn. 0113‑KDIPT2‑1.4011.298.2018.4.AP oceniono, że „(...) mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia usług związanych z projektowaniem stron internetowych oraz aplikacji mobilnych, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.11.0 oraz 62.01.12.0 - będą mogły być opodatkowane 8,5 % stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.

W oparciu o powyższe, ponownie Pan podkreślił, że choć grupowanie PKWiU 62.01.1 obejmuje swoim zakresem usługi sklasyfikowane symbolem 62.01.11.0, to jednak oznaczenie „ex” przesądza, że stawkę ryczałtu 12%, należy stosować wyłącznie do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z oprogramowaniem, jakie należałoby pojmować przez tworzenie oprogramowania sensu stricto (pisanie kodu), co nie należy do zakresu usług świadczonych przez Pana.

Takie rozumienie stosowania stawki 12% dla tworzenia oprogramowania sensu stricto, wynika z wielu wydanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacji. Tytułem ostatniego przykładu – na poparcie powyższego – zacytował Pan interpretację indywidualną z dnia 3 marca 2022 r., sygn. 0114‑KDIP3‑1.4011.1260.2021.4.BS: „(...) W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazał Pan, że: zakres świadczonych przez Pana usług sklasyfikowany jest

1)62.01.11.0 - usługi związane z projektowaniem i rozwojem oprogramowania, polegające na zrozumieniu wizji produktu, zbieraniu wymagań biznesowych i przekazywaniu jej zespołowi programistów oraz organizowaniu ich pracy w taki sposób, by produkt jak najbardziej odzwierciedlał wymagania biznesowe, w żadnym stopniu nie dotyczące rozbudowy i implementacji oprogramowania.

2)62.02.30 - ogólne testy aplikacji (sprawdzenie wraz z kontrahentem czy program, który został zaprogramowany przez programistów nie posiada błędów i działa zgodnie z założeniami projektowymi), raportowanie błędów, omówienie wymagań biznesowych, omawianie sposobu wdrażania funkcjonalności, omówienie integracji systemowych oraz omówienie zaproponowanych rozwiązań i technologii.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.01.11.0 oraz 62.02.30 będą mogły być od 1 stycznia 2022 r. opodatkowane 8,5 % stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie (...)”.

Biorąc pod uwagę powyższe, uważa Pan za uzasadniony wniosek, co do podlegania stawce 12% tylko tych z usług w ramach PKWIU ex 62.01.1, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) UZPDOF, które przejawiają się tworzeniem oprogramowania sensu stricto.

Stąd, Pana zdaniem, usługi sklasyfikowane przez Pana jako działalność związana z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania, pod symbolem PKWiU 62.01.11.0., nie podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 12% dedykowaną usługom związanym z oprogramowaniem i zasadne jest zastosowanie do opodatkowania tych usług 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego.

W odniesieniu natomiast do usług sklasyfikowanych przez Pana pod symbolem PKWiU 85.59.19.0, posłużył się Pan ponownie odesłaniem do wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015), wskazując, iż przedmiotowe grupowanie (PKWiU 85.59.19.0) obejmuje:

edukację, w której nie da się określić poziomu nauczania,

kursy przygotowujące do egzaminu z wiedzy zawodowej,

kursy udzielania pierwszej pomocy,

kursy szybkiego czytania,

naukę religii,

szkoły przetrwania,

usługi placówek kształcenia praktycznego, ustawicznego oraz ośrodków dokształcania i doskonalenia zawodowego,

usługi ośrodków prowadzących kursy wyrównawcze.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) UZPDOF, przychody ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, są objęte stawką 8,5%. W świetle powyższego, uważa Pan, że zasadne będzie stosowanie 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego do opodatkowania przychodów ze świadczenia usług, które sklasyfikował pod symbolem PKWiU 85.59.19.0. Zastosowanie stawki ryczałtu w wysokości 8,5% do usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 85.59.19.0 w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych, zostało przy tym potwierdzone m.in. :

w interpretacji indywidualnej z dnia 24 lutego 2022 r. o sygn. 0114‑KDIP3‑1.4011.1204.2021.2.BS - biorąc pod uwagę aspekt prowadzenia szkoleń stacjonarnie lub on-line dla firm i osób indywidualnych z zakresu bezpieczeństwa systemów komputerowych - zaklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 85.59.19.0, jako usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych;

w interpretacji indywidualnej z dnia 27 sierpnia 2021 r. o sygn. 0113‑KDIPT2‑1.4011.524.2021.2.ISL - mając na uwadze aspekt usług dotyczących przygotowywania i sprzedaży on-line kursów komputerowych, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 85.59.19.0.

W oparciu o powyższe, stoi Pan na stanowisku, iż analogicznie w Pana przypadku zastosowanie znajdzie opodatkowanie przychodów z działalności usługowej w obszarze szkoleń z zakresu UX/Product Design, jak i warsztatów, sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 85.59.19.0, stawką w wysokości 8,5%.

Podsumowując, Pana zdaniem, przychody z wykonywanej przez Pana działalności usługowej sklasyfikowanej jako związanej z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania, pod symbolem PKWiU 62.01.11.0, mogą być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) UZPDOF, natomiast przychody z wykonywanej przez Pana działalności usługowej sklasyfikowanej pod symbolem PKWiU 85.59.19.0 w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych, mogą być opodatkowane w formie ryczałtu ewidencjonowanego według stawki 8,5% stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) UZPDOF.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.)

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Podkreślić należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od spełnienia warunków wymienionych w art. 6 ww. ustawy oraz od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 tej ustawy.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym przewiduje przy tym ograniczenia w zakresie możliwości opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 tej ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b wskazanej ustawy:

12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Natomiast zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ww. ustawy:

ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).

W art. 4 ust. 4 ww. ustawy wyjaśniono, iż

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi: projektowania aplikacji mobilnych i WWW, projektowania UX/Product Design, organizacji i przeprowadzania badań oraz testów UX, konsultacji w zakresie UX, analizy eksperckiej UX, koordynowania prac podwykonawców zleceniodawcy, organizacji prac rozwojowych w zakresie zmian aktualnych produktów cyfrowych oraz tworzenia nowych, planowania i odbywanie spotkań projektowych, które sklasyfikował Pan jako działalność związaną z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania pod symbolem PKWiU 62.01.11.0. Ponadto wskazał, iż nie świadczy usług związanych z oprogramowaniem sklasyfikowanych pod PKWiU ex 62.01.1. Ponadto świadczy Pan także usługi szkoleniowe w obszarze UX/Product Design, jak i warsztaty, które sklasyfikował pod symbolem PKWiU 85.59.19.0 jako - Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Złożył w bieżącym roku stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W minionych latach opodatkowywał dochody podatkiem liniowym.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną dla usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 62.01.11.0. na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a dla usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 85.59.19.0 na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c wskazanej wyżej ustawy, jeżeli spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Zaznaczyć jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Pana usług, jest prawidłowe wyłącznie, jeżeli faktycznie nie uzyska Pan przychodów ze świadczenia innych usług (w szczególności usług związanych z oprogramowaniem oraz związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania) wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy, do których to usług przypisana jest wyższa stawka ryczałtu.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, przedstawionego przez Pana i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości wskazanej przez Pana klasyfikacji usług wg PKWiU. Wobec tego została ona wydana przy założeniu, że świadczone usługi zostały poprawnie sklasyfikowane do odpowiedniego grupowania PKWiU. Tutejszy organ nie jest bowiem uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).