Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, stawka ryczałtu. - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.22.2022.2.IM

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 kwietnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDIL2-2.4011.22.2022.2.IM

Temat interpretacji

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, stawka ryczałtu.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 7 stycznia 2022 r. wpłynął Pana wniosek z 7 stycznia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzeń przyszłych

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, która w ocenie Wnioskodawcy znajduje przyporządkowanie pod kodem PKD 74.90.Z, tj. „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana” (PKWiU 74.90.19.0), planuje świadczenie usługi na rzecz spółek prawa handlowego prowadzących działalność gospodarczą w przeważającej mierze w zakresie handlu, montażu i dystrybucji paneli fotowoltaicznych.

Zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług w ramach ww. współpracy będzie następujący:

a)aktywne poszukiwanie nowych dostawców, w szczególności dostawców inwerterów i paneli fotowoltaicznych,

b)negocjowanie warunków współpracy z dostawcami w imieniu firmy (ceny, terminy),

c)monitorowanie realizacji zamówień przez dostawców,

d)budowanie długotrwałych wzajemnie korzystnych relacji z kontrahentami,

e)analiza sprzedaży i możliwości substytucji produktów w kategorii,

f)wdrażanie skutecznych procesów i procedur związanych z procesem zakupu,

g)działania mające na celu optymalizację kosztów projektów zakupowych i logistycznych,

h)realizacja strategii zakupowej przedsiębiorstwa we współpracy z innymi działami,

i)doradztwa technicznego w zakresie użycia materiałów dla instalacji fotowoltaicznych realizowanych przez zleceniodawcę pod względem ich optymalnego zastosowania itp.,

j)ustalania parametrów technicznych i wytycznych dla działu zakupów.

Podmioty, na rzecz których Wnioskodawca planuje wykonywanie ww. usług w ramach działalności, nie są i nigdy nie były jego pracodawcą.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca nie będzie świadczyć innych usług niż te wymienione powyżej. W ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, z tytułu realizacji ww. usług, Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie stałe (z tytułu realizacji bieżących czynności jak doradztwo techniczne, negocjowanie umów, optymalizację kosztów projektów zakupowych i logistycznych Zleceniodawców) oraz wynagrodzenie premiowe (uzależnione od efektów jego działań, w szczególności osiągnięcia celów założonych dla Wnioskodawcy w zakresie m.in. pozyskiwania nowych dostawców oraz optymalizacji kosztów zakupów w Spółkach).

Wnioskodawca świadczy usługi na własny rachunek i własne ryzyko oraz ponosi odpowiedzialność na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym.

Wnioskodawca jest większościowym wspólnikiem spółek, na rzecz których planuje świadczenie ww. usług. Dodatkowo w jednej z tych spółek pełni funkcję prezesa zarządu. Z tytułu pełnienia funkcji prezesa zarządu otrzymuje odrębne wynagrodzenie na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników spółki.

Wnioskodawca w roku 2021 uzyskał przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro. Wszystkie ww. usługi będą wykonywane na rzecz danego Zleceniobiorcy łącznie (nie stanowią usług, które Zleceniodawca będzie mógł zamówić oddzielnie). Innymi słowy, kontrahent nie będzie w stanie zamówić u Wnioskodawcy poszczególnej z usług, a jedynie całość, jako kompleksowe działanie na jego rzecz, realizowane poprzez wykonywanie poszczególnych usług w miarę zapotrzebowania.

Nie zachodzą przesłanki negatywne, wyłączające opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych określone w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2021.1993 t.j. z dnia 2021.11.04).

Pytania

1.Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie mógł opodatkowywać przychody osiągane z wykonywania usług opisanych w zdarzeniu przyszłym w warunkach w nim opisanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w rozumieniu ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2021.1993 t.j. z dnia 2021.11.04)?

2.Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca będzie mógł opodatkowywać przychody osiągane z wykonywania usług opisanych w zdarzeniu przyszłym w warunkach w nim opisanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w rozumieniu ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2021.1993 t.j. z dnia 2021.11.04) i stosować stawkę 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a przedmiotowej ustawy?

Pana stanowisko w sprawie

Pana zdaniem ‒ w odniesieniu do pytania nr 1 ‒ w opisanym zdarzeniu przyszłym będzie Pan mógł opodatkowywać przychody osiągane z wykonywania usług opisanych w zdarzeniu przyszłym w warunkach w nim opisanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w rozumieniu ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2021.1993 t.j. z dnia 2021.11.04).

Zdaniem Wnioskodawcy charakter usług nie wyklucza opodatkowywania przychodów z nich w tej formie, a fakt posiadania większościowych udziałów oraz pełnienia funkcji zarządczych w strukturze Zleceniodawców tych usług nie ma znaczenia dla możliwości zastosowania tej formy opodatkowania.

W ocenie Wnioskodawcy usługi, które będzie świadczył w opisanych w zdarzeniu przyszłym warunkach, klasyfikują się pod kodem PKWiU 74.90.19.0. Przychód pochodzący z tego rodzaju usług może być opodatkowany ryczałtem, ponieważ PKWiU 74.90.19.0 nie jest wyłączone z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2021.1993 t.j. z dnia 2021.11.04). Stosownie do art. 1 pkt 1 ww. ustawy reguluje ona opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 przedmiotowej ustawy przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.2021.1128 t.j.) ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

‒ prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1.odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2.są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3.wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy jednym ze źródeł przychodu jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 tej ustawy za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Na podstawie art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej ‒ bez względu na wysokość przychodów.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza ‒ pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3; Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych ‒ usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Działalność gastronomiczna to usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów (art. 4 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

Działalność usługowa w zakresie handlu to sprzedaż, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników (art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ust. 1 omawianej ustawy. Zgodnie z tym przepisem opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona),

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona),

e)(uchylona),

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

3)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

4)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka ‒ jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Charakter usług/czynności opisanych w zdarzeniu przyszłym, bazując w szczególności na wyjaśnieniach Głównego Urzędu Statystycznego do klasyfikacji PKWiU 2015, jednoznacznie wskazuje na konieczność ich klasyfikacji pod kodem: „74.90.19.0 Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Zgodnie z ww. wyjaśnieniami grupowanie to obejmuje:

usługi doradztwa naukowego świadczone przez matematyków, statystyków itp.,

usługi świadczone przez agronomów i ekonomistów rolnych,

usługi związane z opracowywaniem kosztorysów (innych niż z zakresu architektury lub inżynierii),

usługi świadczone przez pozostałych konsultantów naukowych i technicznych, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Grupowanie to nie obejmuje:

usług świadczonych przez konsultantów ds. zarządzania, sklasyfikowanych w 70.22.1,

usług opracowywania kosztorysów z zakresu architektury lub inżynierii, sklasyfikowanych w 71.1,

usług świadczonych przez konsultantów architektów i inżynierów, sklasyfikowanych w 71.11.24.0, 71.12.11.0,

usług świadczonych przez konsultantów ds. marketingu, sklasyfikowanych w 73.11.1.

Przepisy podatkowe nie uzależniają możliwości zastosowania ryczałtu jako formy podatkowej od struktury właścicielskiej danego podmiotu. Z uwagi na powyższe, w ocenie Wnioskodawcy posiadanie większościowych udziałów u kontrahentów czy też pełnienie funkcji w ich organach zarządczych (na zasadzie powołania) nie ma wpływu na możliwość zastosowania tej formy opodatkowania. Z uwagi na powyższe Wnioskodawca wnosi o uznanie stanowiska Wnioskodawcy za prawidłowe w pełnym zakresie.

Pana zdaniem ‒ w odniesieniu do pytania nr 2 ‒ w opisanym zdarzeniu przyszłym będzie on mógł opodatkowywać przychody osiągane z wykonywania usług opisanych w zdarzeniu przyszłym w warunkach w nim opisanych ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w rozumieniu ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2021.1993 t.j. z dnia 2021.11.04) i stosować stawkę 8,5% w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a przedmiotowej ustawy. Argumentacja Wnioskodawcy w zakresie samej możliwości stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w rozumieniu ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U.2021.1993 t.j. z dnia 2021.11.04) jako formy opodatkowania dla przychodów ze świadczenia usług opisanych w zdarzeniu przyszłym w warunkach tam określonych została przedstawiona w stanowisku ad 1 powyżej.

Wnioskodawca stoi przy tym na stanowisku, że dla przychodów z usług opisanych w zdarzeniu przyszłym wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych powinna wynosić 8,5% (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy). Przywołana ustawa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a wskazuje, iż ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Usługi, które Wnioskodawca planuje świadczyć, w jego ocenie, nie stanowią przychodów ze świadczenia innych usług wymienionych w art. 12 ust. 1 ustawy, do których to usług przypisana jest inna stawka ryczałtu (określonych w ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 art. 12 ust. 1 ustawy) oraz nie będzie wykonywał usług wyłączających go z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Z uwagi na powyższe Wnioskodawca wnosi o uznanie stanowiska Wnioskodawcy za prawidłowe w pełnym zakresie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 1993 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl natomiast art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (…).

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – zgodnie z Pana oświadczeniem – w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności nie występują wyłączenia opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zdefiniowane w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zwracamy także uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, która znajduje przyporządkowanie pod kodem PKWiU 74.90.19.0. ‒ Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej nie sklasyfikowane. Planuje Pan świadczenie usługi na rzecz spółek prawa handlowego prowadzących działalność gospodarczą w przeważającej mierze w zakresie handlu, montażu i dystrybucji paneli fotowoltaicznych. Zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług w ramach ww. współpracy będzie następujący:

a)aktywne poszukiwanie nowych dostawców, w szczególności dostawców inwerterów i paneli fotowoltaicznych,

b)negocjowanie warunków współpracy z dostawcami w imieniu firmy (ceny, terminy),

c)monitorowanie realizacji zamówień przez dostawców,

d)budowanie długotrwałych wzajemnie korzystnych relacji z kontrahentami,

e)analiza sprzedaży i możliwości substytucji produktów w kategorii,

f)wdrażanie skutecznych procesów i procedur związanych z procesem zakupu,

g)działania mające na celu optymalizację kosztów projektów zakupowych i logistycznych,

h)realizacja strategii zakupowej przedsiębiorstwa we współpracy z innymi działami,

i)doradztwa technicznego w zakresie użycia materiałów dla instalacji fotowoltaicznych realizowanych przez zleceniodawcę pod względem ich optymalnego zastosowania itp.,

j)ustalania parametrów technicznych i wytycznych dla działu zakupów.

Podmioty, na rzecz których planuje Pan wykonywanie ww. usług w ramach działalności nie są i nigdy nie były jego pracodawcą. Jest Pan większościowym wspólnikiem spółek, na rzecz których planuje świadczenie opisanych usług. Dodatkowo w jednej z tych spółek pełni Pan funkcję prezesa zarządu. W roku 2021 uzyskał Pan przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Dlatego stwierdzamy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolami 74.90.19.0 mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując – będzie Pan mógł opodatkowywać przychody osiągane z wykonywania opisanych usług w warunkach przedstawionych przez Pana we wniosku ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Jednocześnie będzie Pan mógł opodatkowywać przychody osiągane z tych usług wg stawki 8,5%, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.). Aby interpretacja mogła pełnić funkcję ochronną, Pana sytuacja musi być zgodna (tożsama) z opisem zdarzeń przyszłych i musi się Pan zastosować do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).